e30 1984 (wordt gesloopt)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd Gerrit,

Dat gaat helemaal goed komen :thumbsup


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
rotaxmaxke
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Sat Mar 25, 2006 8:50 pm
Location: Vlaams-Brabant = BELGIUM

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by rotaxmaxke »

Ze klinkt lekker! Proficiat! :thumbsup
a proud 320is owner
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by pattam2009 »

Gefeliciteerd ermee, mooi om te lezen.
Laat het filmpje maar komen.

Wil ik ook :playcar
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by gerrit323 »

Tja filmpje .. komt eraan nog niet gemaakt :bag

Na de drukke periode hebben rotaxmaxke en ikzelf ons vandaag een dagje vrijaf gegeven .. en zijn we wat gaan :driving in de ardennen ter voorbereiding op de alpen in mijn geval :thumbsup . Hij met de 320is en ik met het vers opgebouwd 2.7 blok.

De eerste 600km staan op de klok .. het blok heeft zich fantastisch gedragen .. de toerentallen tussen 2500 en 4000 gehouden, enige uitzonderingen tot 4500. Vanaf 3000 gaat het echt hard :launch update die zeker wel moet komen is een stabi op de achteras .. dat is bij een 320i niet origineel voorzien en dat voel je nu wel ..

Wat een vermogen zet dit blok neer :shock: De e21 lijkt ineens traag :roll: en ik moet eerlijk zeggen nu ik dit heb om mee te spelen zal het er met de e21 rustiger aan toe gaan .. neen niet traag :mrgreen: gewoon rustiger.

Olie staat na 600km nog steeds op max :banana en het beste is dat dit sportieve rijgedrag met de 2.7 minder benzine vraagt dan wat de 2.0 nodig had om zeg maar gewoontjes rond te rijden ... 10,5l/100km valt me helemaal niet tegen.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
rotaxmaxke
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Sat Mar 25, 2006 8:50 pm
Location: Vlaams-Brabant = BELGIUM

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by rotaxmaxke »

De ///M badge mag nu op de koffer blijven hangen. :thumbsup :launch
a proud 320is owner
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by Peter V. »

We nemen gewoon de E30 mee naar de Alpen. Daar merken ze toch niets van :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: e30 2.7 ombouw begonnen

Post by gerrit323 »

Zo net een ardennenweekend achter de rug met de e30 .. bevindingen tot dusver na 1500km ... max toerental ligt nu op 5000 toeren ... ik heb héél lui kunnen rijden dit weekend .. 1700 toeren in 3de de berg op .. gasgeven en versnellen .. zo leuk. Vermogen onder de 3000 gewoon goed te noemen koppel al fenomenaal hoog nog nooit zo'n koppelrijk blok gehad onderin .. tussen 3 en 4000 is hij snel en tussen 4 en 5000 héél snel .. en er moet nog 2200 toeren bovenop :banana

kleine negatieve bevinding .. ergens nog een mini vacuum lekje .. vooral hoorbaar door een gefluit tussen 2200 en 2700 toeren .. in dit gebied loopt de motor ook niet helemaal mooi.

Op terugweg op de autosnelweg een e46 330i met 231pk losgereden tijdens een tussensprintje van 120 tot 170 .. hij flitste met zijn lichten en wilde voorbij .. ik dacht .. kom dan als je kan (wat blijven we toch kleine jongetjes) en ging mooi opzij ... hij kwam ni en ik liep weg :mrgreen:

Kerel uiteindelijk voorbij gelaten en hij gaf een sportieve duim :thumbsup

Gemiddeld verbruik bij sportief rijden 12/13 liter, olie verbruik tot dusver 0 :thumbsup

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: e30 2.7

Post by uwbuurman »

dat klinkt heerlijk Gerrit!!! Snel nog 1500 km inrijden en dan kan je helemaal los! Wat moet dat een beul zijn, die wagen! Staat er nog 320i op de kont?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: e30 2.7

Post by gerrit323 »

Al jaren alleen zo'n ///M badge :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e30 2.7

Post by Jeroen »

Klikt heerlijk, ja een volledige 2.7 ombouw met Motronic, daar kun je echt indrukwekkende prestaties uit halen en zo te horen is dat prima gelukt. Nu nog de puntjes op de 'i' en het inrijden afronden en dan is het feest compleet! :thumbsup :banana
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: e30 2.7

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd Gerrit. Dat is mooi nieuws. :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: e30 2.7

Post by gerrit323 »

Bij deze een foto updateje van de kleine dingen die nog moesten gebeuren aan de e30 na inbouw nieuw blok.

Aansluiten ruitensproeier tank incl niveausensor voor check control ..

Image

idem voor de niveausensor van het koelwater .. hiervoor heb ik mijn oud type vlotter in het nieuw type expasievat gemonteerd (plug and play) en de bedrading hiervoor verlegd van kant passagier naar kant bestuurder ..

Image

resultaat is dat de check control weer werkt zoals voordien .. alle lampjes gaan mooi uit :banana

Verder nog de olietemp sonde in het carter voorzien ipv de gewone oliestop ... uiteraard de bedrading hierop voorzien tot aan de vdo meter ..

Image

De metertjes zijn aangesloten en ingebouwd in het dashbord ipv de radio .. olie temp en voltage werken .. voor de oliedruk ga ik een t stuk laten maken (heb ik een van de dagen) waarvan de ene kant past in het blok en op de andere kant (T stuk) past dan de originele sensor voor de lamp en het oliedruk ballonnetje.

Vacuumlek is ook gevonden (fluitgeluid) dus we kunnen weer.

Bestelling die snel zal volgen .. powerflex bussen voor het ganse onderstel, dikkere stabi's en grotere remmen want vermogen is 1 .. baanligging en kunnen remmen is 2 :mrgreen:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e30 2.7

Post by Jeroen »

Leuk! Een paar goede stabi's zijn idd een top upgrade, moet de 320iS ook nog eens :oops:

Maar dat luchtfilter van jou... :roll: ik zou zelf liever een gewoon luchtfilterhuis monteren, maar als je gebruik blijft maken van dit geval zou ik wel gaan denken over een afscheiding tussen radiateur en luchtfilter en wellicht wat experimenteren met flex buis oid om meer koele lucht naar het filter te brengen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: e30 2.7

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:

Maar dat luchtfilter van jou... :roll: ik zou zelf liever een gewoon luchtfilterhuis monteren, maar als je gebruik blijft maken van dit geval zou ik wel gaan denken over een afscheiding tussen radiateur en luchtfilter en wellicht wat experimenteren met flex buis oid om meer koele lucht naar het filter te brengen.

Daar zijn we idd al mee bezig Jeroen .. met zo'n afscheiding en flex buis (leuk al die aanpassingen :playcar ), nu ik gebruik al jaren op de e30 een open luchtfilter .. mijn vorig blok (265000km) heeft hier de laatste 150000km probleemloos mee gelopen (ik kuis de filter wel elk seizoen .. lees 5000km uit) dat scheelt ook veel .. de meeste mensen die ik ken monteren zo'n ding en kijken daar dan nooit meer naar, uiteraard met nadelige gevolgen.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: e30 2.7

Post by Jeroen »

Tsja na diverse tests die aantoonden dat er veel meer stof door zo'n filter heen gaat rijdt bij mij alles op een oem filter. Ik houd 't graag heel en evengoed wil 't nog wel vooruit hoor :wink: Bij een racer is het een ander verhaal, die hebben toch een korter leven of gaan regelmatig uit elkaar, onze straatauto's houden we toch liever wat langer heel.

Leuk artikeltje
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply