Page 9 of 13
Re: E21 M54 conversie
Posted: Sun Sep 10, 2023 1:13 pm
by Jeroen
Ongetwijfeld ff vloeken na die eerste, maar gelukt nu!
Re: E21 M54 conversie
Posted: Mon Sep 11, 2023 7:17 am
by Thijsse
Precies, en als dat ding straks in de tectiel zit zie je het nooit meer
Re: E21 M54 conversie
Posted: Mon Sep 11, 2023 9:18 am
by uwbuurman
Mooi werk.
Re: E21 M54 conversie
Posted: Fri Sep 22, 2023 10:30 pm
by Thijsse
Voor dit project heb ik een E30 6 cilinder met airco radiateur liggen, maar als ik deze naast de originele E39 530 radiateur hou kom ik toch wat koeleing te kort ben ik bang. Ik heb in de breedte erg weinig plaats door de intercoolerbuizen, dus moet ik een radiateur hebben met de eindtanks boven en onder.
Op marktplaats zit een tot de cheape aliexpress radiateur aanbieden voor zo goed als elke auto. Gister alle 650 radiateuren doorgespit, gekoken voor maximale hoogte breedte en dikte, tanks boven en onder en aansluitingen linksboven en rechtsonder.
Een gevonden van 70mm dik, en met ingebouwde oliekoeler (kan ik altijd nog gebruiken mocht het zijn.
Morgen even kijken, maar als het goed is past deze precies tussen de intercoolerbuizen

Re: E21 M54 conversie
Posted: Sat Sep 23, 2023 9:01 am
by uwbuurman
Ah ben benieuwd. Wat voor auto hoort ie in? Want dan kan je ook op datvtype en model nog even verder zoeken naar een vergelijkbare van hogere kwaliteit?
Re: E21 M54 conversie
Posted: Sun Sep 24, 2023 7:55 am
by Thijsse
Dat is altijd nog mogelijk. Qua breedte gaat het wel passen, ding is alleen 60cm hoog, dat is precies de ruimte tussen de stabilosatorstang en de motorkap. Even kijken hoe ik dat met de dwarsbalk onderaan ga doen
Re: E21 M54 conversie
Posted: Sun Oct 01, 2023 9:20 am
by Thijsse
Gister 7 uur in de auto gezeten voor een rondje thuis Staphorst, Dedemsvaart en weer naar huis.
Bij Roelof Slager de voorbumper opgehaald die ik al jaren aan het zoeken ben
Bumper ziet er goed uit, heeft uiteraard wat liefde nodig, maar niks waar niet overheen te komen is.
Nu nog kijken of de intercooler erachter past, maar dit moet wel gaan lukken
Re: E21 M54 conversie
Posted: Sun Oct 01, 2023 9:45 pm
by Jeroen
Jaaa is toch wel DE bumper he, mooie aanwinst!
Re: E21 M54 conversie
Posted: Fri Oct 06, 2023 1:46 pm
by Thijsse
Vandaag mijn gelaste intercooler terug gekregen, ziet er weer gelikt uit
Kwam nog een hebbedingtje tegen op marktplaats, maar nu moet ik gaan stoppen met dingen kopen
Meteen 2 gaten in het front geboord voor de intercooler, komt allemaal best mooi uit op het eerste gezicht
Helaas steekt de intercooler 4cm te ver naar voren voor mn nieuwe bumper
Als in die 4 cm verder naar achter ga zit de radiateur tegen mn blok aan, en daar moet ook nog een fan tussen
De opties:
- Blok verder naar achter
- Dunnere intercooler
- dunnere radiateur
- andere bumper
- radiateur in de reservewielbak plaatsen
- intercooler op de kop hangen
Blok kan nog 1-2 cm verder naar achteren voordat ik het schutbord moet gaan verbouwen. Is allemaal mogelijk, maar eigenlijk geen zin in
Dunnere intercooler win ik ook niet veel mee kwa ruimte, en ik heb die intercooler hard nodig
dunnere radiateur is de makkelijkste optie, is nu 75mm, kan terug gaan naar 40mm
De motorsport bumper komt er sws op, dus andere bumper is geen optie
Radiateur in het kofferbak zal echt het allerlaatste redmiddel zijn, heel omslachtig en eigenlijk geen zin in
Intercooler op de kop hangen is een goede optie, maar ook dan kan die net ver genoeg naar achter voor de bumper ben ik bang
Re: E21 M54 conversie
Posted: Fri Oct 06, 2023 9:14 pm
by uwbuurman
Die intercooler zit ook wel heel erg voor de radiateur, is het niet?
Re: E21 M54 conversie
Posted: Fri Oct 06, 2023 10:03 pm
by Thijsse
Klopt, maar dat zie je wel vaker. De intercooler duwt 20-30graden bij de koellucht als de turbo filnk aan het werk is. Grootste deel van de tijd is dat minder. Dus tenzij ik de ring op ga midden in de zomer mag het geen probleem zijn
Re: E21 M54 conversie
Posted: Sat Oct 07, 2023 12:21 am
by uwbuurman
Oke. Hoop dat je die 4cm kunt vinden.
Re: E21 M54 conversie
Posted: Mon Oct 09, 2023 5:00 pm
by Thijsse
Afgelopen dagen bezig geweest met het ombouwen van de cockpit. Heb een duitse firma gevonden die me een E21 wijzerplaat met de gaten van een E30 wijzerplaat kunnen maken. Dan is het probleem nog om de E30 tellerunit vast te maken in de E21 cockpit.
Ik ben redelijk handig met 3D tekenen, en ik wil al jaren een 3D printer kopen. Denk dat ik deze 2 dingen maar eens ga mixxen om een custom achterkant te printen voor de E21 cockpit zodat de elektrische teller erin zit en je het eigenlijk niet ziet.
In de werkplaats niks mee gedaan afgelopen dagen, dat komt later weer
Re: E21 M54 conversie
Posted: Mon Oct 09, 2023 5:38 pm
by Wilmo
Re: E21 M54 conversie
Posted: Mon Oct 09, 2023 6:45 pm
by Thijsse
Dat is inderdaad ook nog een optie, zoiets heb ik bij mijn 323 ook gedaan, maar wil de tellerbak graag dicht hebben vanachter en ik wil gewoon een reden hebben om een 3D printer te kopen