E21 318i (ITB)
Re: E21 318i (ITB)
Dat lukt dus ook niet. Tot zover heb ik alleen de hele tellerbak compleet kunnen demonteren
maar alles wat met lampjes te maken heeft zit vast... Moet je draaien, of trekken of..?
Re: E21 318i (ITB)
In maart alweer had ik een bijzonder probleem. Er was een haarspeldbocht en als ik daar volgas, met slippend wiel, doorheen joeg dan klom het toerental niet. Het was alsof ik in de toerenbegrenzer zat, zonder dat het zo was. Samen met Rob gekeken naar de logging en we zagen niets geks, behalve dat de lambdawaarden veel te laag waren, maar er werd wel op het juiste moment signaal voor ontsteken gegeven en er werd ook de juiste hoeveelheid benzine ingespoten. Het leek dus alsof het probleem buiten de computer moest zitten. De theorie die we verzonnen hebben is dan ook dat er een of meerdere cilinders niet ontstaken.
Nu was dat al wel wat langer een dingetje. Zo nu en dan schoot de kabel van een bougie af en dus was het tijd voor nieuwe kabels. Maar voor zo'n allegaartje als bij mij moet je boeten met het kiezen, maar uiteindelijk is het best netjes en opgeruimd dacht ik zo.

Verder op het lijstje voor zeer binnenkort is een nieuwe hardyschijf (Schmiedman ist kaput na 2 jaar), nieuwe pakkingen voor het voorste kettingdeksel aan de motor, nieuwe olie, nieuw filter en nieuwe bougies. Maar ik heb mijn gereedschapskist in Duitsland laten staan dus dat ist schade.
Maargoed, met de huidige ritjes waar ik meer moderne BMW's inhaal dan moderne BMW's mij inhalen, moet er ook wel wat tijd en ruimte zijn voor onderhoud.
Morgen ook het voorwiel er eens afhalen om te kijken naar de remmen. Past het allemaal en wat heb ik nog meer nodig en hoe moet de adapterplaat eruit gaan zien.
Nu was dat al wel wat langer een dingetje. Zo nu en dan schoot de kabel van een bougie af en dus was het tijd voor nieuwe kabels. Maar voor zo'n allegaartje als bij mij moet je boeten met het kiezen, maar uiteindelijk is het best netjes en opgeruimd dacht ik zo.

Verder op het lijstje voor zeer binnenkort is een nieuwe hardyschijf (Schmiedman ist kaput na 2 jaar), nieuwe pakkingen voor het voorste kettingdeksel aan de motor, nieuwe olie, nieuw filter en nieuwe bougies. Maar ik heb mijn gereedschapskist in Duitsland laten staan dus dat ist schade.
Maargoed, met de huidige ritjes waar ik meer moderne BMW's inhaal dan moderne BMW's mij inhalen, moet er ook wel wat tijd en ruimte zijn voor onderhoud.
Morgen ook het voorwiel er eens afhalen om te kijken naar de remmen. Past het allemaal en wat heb ik nog meer nodig en hoe moet de adapterplaat eruit gaan zien.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Mooi dat je toch een setje goed passende kabels gevonden hebt. Hopelijk is het inhouden hiermee verholpen.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Leuke stap weer, ziet er fraai uit en hopelijk dat rare probleem weg idd. Ben heel benieuwd naar jouw vorderingen met de remmen.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Vandaag even gepast en gemeten.
De schijf plus klauw past in de 15" BBS Mahle. Veel speling is er niet, dus misschien dat het beter is om ietsjes van de Ultralight 32 af te draaien als het moment daar is. Sowieso dus niet voor de E34 schijven gaan.



En zo gaat het er dan ongeveer uitzien.

To do:
- 5x120 dichtlijmen
- Centergat verkleinen
- 4x100 + pasgat boren
- Centergat op 63H7
- Beugeltje maken met 4 gaten van 8mm dik:

- Remslang gevlochten laten maken
Hopsa!
De schijf plus klauw past in de 15" BBS Mahle. Veel speling is er niet, dus misschien dat het beter is om ietsjes van de Ultralight 32 af te draaien als het moment daar is. Sowieso dus niet voor de E34 schijven gaan.



En zo gaat het er dan ongeveer uitzien.

To do:
- 5x120 dichtlijmen
- Centergat verkleinen
- 4x100 + pasgat boren
- Centergat op 63H7
- Beugeltje maken met 4 gaten van 8mm dik:

- Remslang gevlochten laten maken
Hopsa!
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Zo te zien ben je weer eens in een hele grote garage aan het werk (met genummerde werkplekken)
Ben benieuwd hoe dit gaat worden
Ben benieuwd hoe dit gaat worden

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Gheghe, ja nu eens niet met een motor te vervangen, haha.
Volgende week hoop ik de gaten wel dicht te hebben en opnieuw te hebben geboord. Beugeltjes zouden ook wel af moeten kunnen zijn. Spanning en sensatie!
Volgende week hoop ik de gaten wel dicht te hebben en opnieuw te hebben geboord. Beugeltjes zouden ook wel af moeten kunnen zijn. Spanning en sensatie!
Re: E21 318i (ITB)
Het gromde weer fijn vandaag
Ik mocht er maar 100, dus geen 6500 toeren vandaag.
https://www.dropbox.com/s/p492088e6bics ... 6%2033.mov
Bij de eerste haarspeldjes schrok ik even dat de auto toch niet helemaal zo lichtvoetig was als ik had gedacht, maar na even wennen was het toch weer heel fijn sturen. Van Giessen binnendoor naar Fulda, over de Vogelsberg. En daarna van Steinau weer naar het westen. Man wat een leuke weggetjes!
En daarna eens de bougies vervangen, die waren na 72000km, slik, toch ook wel weer aan vervanging toe.


https://www.dropbox.com/s/p492088e6bics ... 6%2033.mov
Bij de eerste haarspeldjes schrok ik even dat de auto toch niet helemaal zo lichtvoetig was als ik had gedacht, maar na even wennen was het toch weer heel fijn sturen. Van Giessen binnendoor naar Fulda, over de Vogelsberg. En daarna van Steinau weer naar het westen. Man wat een leuke weggetjes!
En daarna eens de bougies vervangen, die waren na 72000km, slik, toch ook wel weer aan vervanging toe.


Last edited by Wilmo on Tue Jun 02, 2020 11:43 pm, edited 1 time in total.
Re: E21 318i (ITB)
In elk geval genoeg gas gegeven in 3 jaar om ze er niet meer zo uit te laten zien:



