E21 318i (ITB)
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19152
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: E21 318i (ITB)
Veel koolafzetting maar dat is niet gek, je hebt allerlei soorten verbranding gehad, en allerlei soorten afstellingen.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Deze komt duidelijk uit een olieslurper. De russia bougies hebben naar mijn mening de juiste kleur en weinig afzetting, het grote voordeel van een EFI systeem.Wilmo wrote: Tue Jun 02, 2020 11:49 pm In elk geval genoeg gas gegeven in 3 jaar om ze er niet meer zo uit te laten zien:
![]()

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Ja en nee haha. De set in de eerdere afbeeldingen is zo slecht nog niet, koolafzetting te danken aan een combinatie van factoren, wisselende afstellingen, iets te lang blijven zitten, maar wel een mooie tint die aangeeft dat de auto wellicht ietsjes te rijk staat maar dat vind ik met jouw setup een veel prettiger gevoel dan wit uitgeslagen omdat je aan de arme kant zit. Ik vind 't prima.
Met olieslurpen heb je doorgaans evengoed wel een droge bougie, maar met een zwarte afzetting die een blauwe gloed heeft. De bougie op deze laatste foto is gewoon ronduit vettig als in te rijk of onvolledige verbranding.
Met olieslurpen heb je doorgaans evengoed wel een droge bougie, maar met een zwarte afzetting die een blauwe gloed heeft. De bougie op deze laatste foto is gewoon ronduit vettig als in te rijk of onvolledige verbranding.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Ja, de laatste foto van de zwarte bougie komt uit de motor waarmee ik die mooie rookpluimen in de Eifel maakte. Dit was in mei 2017 toen ik van de San Marco in Italië weer naar beneden kwam en de motor stikte en er nog maar twee cilinders mee deden. Toen schoongemaakt en niet meer vol op de motor remmend naar beneden. Nadien heb ik die weer teruggeplaatst in de gereviseerde motor.
Vandaag weer heen en weer naar Fulda, ritje van een 60km enkele reis vanaf hier, en natuurlijk weer binnendoor. Volgens mij klinkt het wat minder ruw op hoge toeren nu met de nieuwe kabels en bougies. Prima zo!
Ik zal morgen op de weg terug eens eentje eruit draaien en te zien hoe die eruit ziet.
Vandaag weer heen en weer naar Fulda, ritje van een 60km enkele reis vanaf hier, en natuurlijk weer binnendoor. Volgens mij klinkt het wat minder ruw op hoge toeren nu met de nieuwe kabels en bougies. Prima zo!
Ik zal morgen op de weg terug eens eentje eruit draaien en te zien hoe die eruit ziet.
Re: E21 318i (ITB)
Als er een kans is per kilometer op een ongeluk, dan nadert de kans 1 als je maar genoeg kilometers maakt. Gisteren was het dus zover, niets ernstigs, maar wel kloten.
Vandaag is het een nationale feestdag in Duitsland dus en masse trokken de Duitsers eropuit. De hele A67 vanaf Venlo was gisteren vol met campers, en daarmee mijn bloeddruk dus ook. Een camper haalde een andere camper in met 83km/h terwijl de in te halen kamper 82.999km/h reed. En ineens kwam de in te halen camper naar links. Links van mij was beton, rechts een camper. Toeter, rem, rook, boem. Dus samen naar de parkeerplaats en ik zag de bui al hangen. Mijn rechterkant was al eens knus geweest met een Dodge RAM dus welk krasje was er al? Ja ik herken ze wel, maar probeer zo'n Duitser dat maar eens te vertellen. Ik heb eerst maar eens de tijd genomen om de gemoederen te bedaren en duidelijk te maken dat we aan dezelfde kant staan en ik niet verschrikkelijk kwaad was, maar vooral gelukkig dat hij me niet tegen het beton had gedrukt. Dus van verzekering was al vrij snel geen sprake meer, dat had ik gegarandeerd verloren namelijk, en kwamen we op polijsten uit. Hij noemde 100 euro, of ik daarmee akkoord zou gaan, ik zat zelf aan minder te denken, dus daar ging ik wel akkoord mee.
Het spatbord heeft op de rand boven het wiel een veeg, een vlekje op de spiegel en een veegje erbij op de deur die toch al beschadigd was. Naja, nu is er al een aanbetaling op het poetsen van de hele auto en dus wordt het tijd dat ik het afmaak, het laat poetsen en eens een taxatie ga regelen.
Vandaag is het een nationale feestdag in Duitsland dus en masse trokken de Duitsers eropuit. De hele A67 vanaf Venlo was gisteren vol met campers, en daarmee mijn bloeddruk dus ook. Een camper haalde een andere camper in met 83km/h terwijl de in te halen kamper 82.999km/h reed. En ineens kwam de in te halen camper naar links. Links van mij was beton, rechts een camper. Toeter, rem, rook, boem. Dus samen naar de parkeerplaats en ik zag de bui al hangen. Mijn rechterkant was al eens knus geweest met een Dodge RAM dus welk krasje was er al? Ja ik herken ze wel, maar probeer zo'n Duitser dat maar eens te vertellen. Ik heb eerst maar eens de tijd genomen om de gemoederen te bedaren en duidelijk te maken dat we aan dezelfde kant staan en ik niet verschrikkelijk kwaad was, maar vooral gelukkig dat hij me niet tegen het beton had gedrukt. Dus van verzekering was al vrij snel geen sprake meer, dat had ik gegarandeerd verloren namelijk, en kwamen we op polijsten uit. Hij noemde 100 euro, of ik daarmee akkoord zou gaan, ik zat zelf aan minder te denken, dus daar ging ik wel akkoord mee.
Het spatbord heeft op de rand boven het wiel een veeg, een vlekje op de spiegel en een veegje erbij op de deur die toch al beschadigd was. Naja, nu is er al een aanbetaling op het poetsen van de hele auto en dus wordt het tijd dat ik het afmaak, het laat poetsen en eens een taxatie ga regelen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Even kijken of ik het goed begrijp, jij reed links en hij kwam naar links, waar jij reed? Dan moet hij toch minimaal een complete restauratie betalen? Hoe dan ook, je hebt er niks aan je staat weer je tijd te verdoen aan de kant van de weg.
Regards/groeten, Jeroen
Re: E21 318i (ITB)
Geen Lapisblau war marks, alleen een streep van een halve meter van de spiegel.
Maar ik schrok van hoe de boel blokkeerde bij die 80km/h. Auto bleef wel stabiel maar toch een heleboel rook. Als de klussen een beetje gesetteld zijn, ga ik maar eens kijken naar ABS. Past wel bij de enorme Wilwoods to be.
Bij jullie auto's waar elk krasje gedocumenteerd is was hij de sjaak geweest, maar ik had helemaal niets kunnen bewijzen. Dan had ik met het betalen van 100 euro voor het opnemen van de schade, 100 euro verdiend. Plus dat ik helemaal de mogelijkheid in tijd niet heb om de schade op te laten nemen. Dusja, dan maar zo.
Maar ik schrok van hoe de boel blokkeerde bij die 80km/h. Auto bleef wel stabiel maar toch een heleboel rook. Als de klussen een beetje gesetteld zijn, ga ik maar eens kijken naar ABS. Past wel bij de enorme Wilwoods to be.
Ja klopt, hij heeft me nooit gezien.Jeroen wrote: Thu Jun 11, 2020 8:32 am Even kijken of ik het goed begrijp, jij reed links en hij kwam naar links, waar jij reed? Dan moet hij toch minimaal een complete restauratie betalen? Hoe dan ook, je hebt er niks aan je staat weer je tijd te verdoen aan de kant van de weg.
Bij jullie auto's waar elk krasje gedocumenteerd is was hij de sjaak geweest, maar ik had helemaal niets kunnen bewijzen. Dan had ik met het betalen van 100 euro voor het opnemen van de schade, 100 euro verdiend. Plus dat ik helemaal de mogelijkheid in tijd niet heb om de schade op te laten nemen. Dusja, dan maar zo.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29975
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: E21 318i (ITB)
Niet zo heel gek, als je in zo'n situatie vol op remmen moet is doseren vaak effe niet aan de orde, dat is heel wat anders dan toen wij bijv die vergelijkende remmentest deden onder geplande omstandigheden.
En eens, het wordt al gauw touwtrekken natuurlijk, en gelukkig valt de schade mee, dat had heel anders gekund! Voor dat soort situaties is een dashcam een erg handig hulpmiddel en zo'n ding heeft mij al een paar keer gered, maar in Duitsland worden ze niet zo heel blij van continu opnemende dashcams en kunnen ze ivm schending van de privacywetgeving flinke boetes uitdelen.
En eens, het wordt al gauw touwtrekken natuurlijk, en gelukkig valt de schade mee, dat had heel anders gekund! Voor dat soort situaties is een dashcam een erg handig hulpmiddel en zo'n ding heeft mij al een paar keer gered, maar in Duitsland worden ze niet zo heel blij van continu opnemende dashcams en kunnen ze ivm schending van de privacywetgeving flinke boetes uitdelen.
Regards/groeten, Jeroen
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: E21 318i (ITB)
Zonde en schrikken, zitten grote campers bij soms. Dan ben je zo geplet in onze bmwtjes.
Aanbetaling € 100,- is Vrij netjes
Aanbetaling € 100,- is Vrij netjes
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3118
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: E21 318i (ITB)
Tsja, dat zijn van die dagen die bij mij zwart staan in de agenda, telkens als die pruisen een feestdag hebben is het overal 'feest'.
Afijn, goed dat je nog niet aan het poetsen geslagen bent, en bedenk maar hoe het af had kunnen lopen, op die betonnen middenafscheiding wordt je gelanceerd als je die raakt.
Afijn, goed dat je nog niet aan het poetsen geslagen bent, en bedenk maar hoe het af had kunnen lopen, op die betonnen middenafscheiding wordt je gelanceerd als je die raakt.

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
Re: E21 318i (ITB)
Vorig jaar heb ik de waterpomp vervangen door een NOS en sindsdien lekte er olie langs het kettingdeksel aan de voorzijde van de M10. Ook de plug voor de verdeler was lek en de pakking van het deksel aldaar. Het was alweer een mooie smeerboel daar beneden.
De olie zat er inmiddels alweer sinds november 2018 in en met zo'n 28000km mocht die wel weer ververst worden. Dat werd een redelijk project...
Dit was voor de oliewissel. Olie was wat bruiner, maar alle loopvlakken zien er nog goed uit.


Wel een vette foto zo. Vooral vet. De plek van de lekkage is ook goed te zien in de pakking.


Hee meneer Reinz, je pakking past niet! De aansluiting met de carterpanpakking en de koppakking zou natuurlijk nooit mooi worden, dus daar heb ik wel wat vloeibare pakking tussen gesmeerd.

Na een ritje heen en weer naar Duitsland is de voorkant nog helemaal droog. Dus dat is wel een klopje op de schouder waard. Er lekt geen olie meer uit het gat voor de verdeler, maar nog wel uit het deksel, dus daar moet ik nog even weer naar kijken.
Nieuwe frisse olie erin en we kunnen weer een stukje verder!
Daarnaast nog met de remmen bezig geweest. Ik heb M16 in de 14.5mm gaten getapt en daar met J-B Weld M16 bouten in vast gelijmd. Dat 24uur laten uitharden en daarna afgeslepen en vlak gemaakt.

Toen netjes het centrum uitgeklokt en 4x100 geboord samen met het bevestigingsgat. Wel fijn om dat op een freesbank te doen en niet thuis met een hobbelend kolomboormachientje.

Maar ik heb wel een meetfout gemaakt met het testplaatje voor de bevestiging van de klauw. Ik ben uitgegaan van 11mm maar dat was uiteindelijk veel te dik, 6.5mm lijkt beter te zijn. Maar de gaten kloppen wel, al kon ik het niet helemaal testen met de schijf erop, het ziet er goed gecentreerd uit.

Die ga ik wel in staal maken, alleen het testplaatje was even in aluminium.
Dus wat moet er nog gebeuren...
- Centreerringen maken
- Blokken opboren voor een 8mm gat
- Een klauw opboren voor M12 speling
- Remslangen
- Bevestigingsplaatjes maken
De olie zat er inmiddels alweer sinds november 2018 in en met zo'n 28000km mocht die wel weer ververst worden. Dat werd een redelijk project...
Dit was voor de oliewissel. Olie was wat bruiner, maar alle loopvlakken zien er nog goed uit.


Wel een vette foto zo. Vooral vet. De plek van de lekkage is ook goed te zien in de pakking.


Hee meneer Reinz, je pakking past niet! De aansluiting met de carterpanpakking en de koppakking zou natuurlijk nooit mooi worden, dus daar heb ik wel wat vloeibare pakking tussen gesmeerd.

Na een ritje heen en weer naar Duitsland is de voorkant nog helemaal droog. Dus dat is wel een klopje op de schouder waard. Er lekt geen olie meer uit het gat voor de verdeler, maar nog wel uit het deksel, dus daar moet ik nog even weer naar kijken.
Nieuwe frisse olie erin en we kunnen weer een stukje verder!
Daarnaast nog met de remmen bezig geweest. Ik heb M16 in de 14.5mm gaten getapt en daar met J-B Weld M16 bouten in vast gelijmd. Dat 24uur laten uitharden en daarna afgeslepen en vlak gemaakt.

Toen netjes het centrum uitgeklokt en 4x100 geboord samen met het bevestigingsgat. Wel fijn om dat op een freesbank te doen en niet thuis met een hobbelend kolomboormachientje.

Maar ik heb wel een meetfout gemaakt met het testplaatje voor de bevestiging van de klauw. Ik ben uitgegaan van 11mm maar dat was uiteindelijk veel te dik, 6.5mm lijkt beter te zijn. Maar de gaten kloppen wel, al kon ik het niet helemaal testen met de schijf erop, het ziet er goed gecentreerd uit.

Die ga ik wel in staal maken, alleen het testplaatje was even in aluminium.
Dus wat moet er nog gebeuren...
- Centreerringen maken
- Blokken opboren voor een 8mm gat
- Een klauw opboren voor M12 speling
- Remslangen
- Bevestigingsplaatjes maken
