Page 88 of 117

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jul 29, 2020 9:33 pm
by Jeroen
Korte tijd heeft de USA 320i een opvoerpomp in de tank gehad, ond nr 16 12 1 121 494 en de Australische 323i's hadden dat ook, art nr 16 14 1 179 423. Schier onvindbaar in deze regio natuurlijk.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jul 29, 2020 9:43 pm
by Wilmo
BertjeConti wrote: Wed Jul 29, 2020 9:26 pm Waar gaat dat extra pompje helpen als het aanzuigpunt in de tank even lucht krijgt als je in een lange bocht zit ?
Hoe gaat anders de swirlpot werken? De retour van het circuit loopt terug in de pot. Er is opvoer vanuit de tank naar de pot en de overloop weer terug de tank in...

@Jeroen. Dankje! Misschien eens aan een Amerikaanse boom schudden dan.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jul 29, 2020 9:50 pm
by BertjeConti
Wilmo wrote: Wed Jul 29, 2020 9:43 pm
BertjeConti wrote: Wed Jul 29, 2020 9:26 pm Waar gaat dat extra pompje helpen als het aanzuigpunt in de tank even lucht krijgt als je in een lange bocht zit ?
Hoe gaat anders de swirlpot werken? De retour van het circuit loopt terug in de pot. Er is opvoer vanuit de tank naar de pot en de overloop weer terug de tank in...

@Jeroen. Dankje! Misschien eens aan een Amerikaanse boom schudden dan.
Tijdens het "tussenstapje" bedoel ik, alleen als je ook een swirlpot hebt gaat het werken.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jul 29, 2020 9:52 pm
by Wilmo
Het is een rollend project, dus ik kan helaas niet een tijdlang de boel aan de kant zetten. Dus stapje voor stapje probeer ik het te implementeren. En ik vermoed dat er best wat afstand tussen de zender en de tank zit nu. En dat zo’n matje nog wel eens zou kunnen helpen.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jul 29, 2020 10:13 pm
by Wilmo
Sjiek ding hoor.

Image
Image
Image

Maar het lijkt me bijna dat bij de US spec dan ook de tank anders moet zijn. Want ik herinner me de unit alsof die precies door de opening in de tank past. Hmm. Search goes on.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 10:05 am
by RJ
Wilmo wrote: Wed Jul 29, 2020 9:20 pm Als tussenstapje naar de swirlpot ben ik aan het stoeien met een pomp voor in de tank die de brandstof naar de hogedrukpomp werkt. Ik wil niet het hele stuk van tank naar de motor onder druk hebben staan dus ik vind de huidige plek van mijn hogedrukpomp wel prima, onder de kap dus.

Weet iemand van een oplossing om een pompje in een E21-tank te monteren? Er zijn wel ideeen van een E30-unit, maar dan ontbreekt de aansluiting voor de retour...
Hoe bedoel je dit precies? Volgens mij heeft een E30 unit zowel een pomp als een retour aansluiting. Maar heeft deze de juiste diepte (bereik je de onderkant of kan de unit er wel helemaal in).

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 10:48 am
by Jeroen
Ik weet dat er E30 modellen zijn waar de combi van pomp en vlotter geen retour heeft, zelf al eens tegenaan gelopen. Ik vermoed dat de hele vroege modellen een retour op de tank zelf hadden maar zeker weten doe ik dat niet. Maar de meesten hebben idd wel een retour op de flens.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 10:49 am
by RJ
Volgens mij hebben de vroege modellen de pomp buiten de tank (vlotter/retour in tank)

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 12:01 pm
by uwbuurman
Mijn e30 unit met pompje, vlotterbuis haal je er eerst uit, anders past het inderdaad niet in de opening.

Maar is gewoon met retour. Hoogte of diepte zo je wilt, kan je aanpassen. Korterdan maken is een stukje buis weghalen, langer maken is een stukje slang tussen buis en pompje vervangen door een langer stuk.

Image

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 12:54 pm
by Jeroen
RJ wrote: Thu Jul 30, 2020 10:49 am Volgens mij hebben de vroege modellen de pomp buiten de tank (vlotter/retour in tank)
Ja dan heb je het over een compleet ander model, idem voor de carburateurmodellen. Maar zoals ik al schreef, ook van de versie mét pomp is er een type flens zonder retour. Heel misschien heb ik nog wel zo'n geval liggen maar dan dus wel E30.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 1:00 pm
by RJ
Ah ja dat klopt inderdaad. Zit het verschil niet in de 55l (1x flens) en 63l (2x flens) tank?
Ik zal de foto's eens opzoeken van mijn E30... ik heb er een paar jaar geleden een nieuwe tank onder gezet (63l = 2x flens)

:edit:

Net even gekeken... mijn tank heeft 1x flens met pomp/vlotter en 1x flens met vlotter. De retour zit als een apart buisje op de zijkant van de tank.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Jul 30, 2020 2:31 pm
by uwbuurman
En de mijne komt van een e30 55l tank, zie foto

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Mon Aug 03, 2020 9:42 pm
by Wilmo
Dankjulliewel! Ik ga eens opzoek naar een E30 sender en kijken hoe ik dan kan implementeren.

In tussentijd ben ik bezig met de airbox. Misschien nog een beetje slordig zo met het schuim, maar inmiddels is het alweer wat meer uitgevlakt. Komende weken wil ik opzoek naar de koolvezel of glasvezel met epoxy om er iets van te maken. Het idee is om de box vast te hebben in de auto en de motor en ITB's met balgen te bevestigen. De vier pijpjes komen vast in de airbox te zitten.

Hier de uitsnede voor de pijpjes.
Image

En hier het delen van de mal om de pijpjes in de mal vast te kunnen zetten.
Image


Na een jaar rijden vond afgelopen donderdag de Bossche politie het gebrul wat minder leuk en samen met dat er al drie luchtfiltersokjes bijna door de motor heen gegaan zijn, is het toch echt tijd hiervoor.

Inmiddels zit het remvloeistofreservoir op afstand en is de box een stuk eenvoudiger geworden, en überhaupt haalbaar.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Aug 05, 2020 10:30 pm
by bmw e12 e21
Mooi werk!
Men 315 gaat ook een airbox krijgen met een grote kelk onder de accubak.
Naar de airbox gaan lange gebogen trompette die dus naar onder wijzen.
Hoe anger de trompetten hoe beter M10 blokjes gaan.
En onder is koeler lucht te halen dan boven in het motorcompartiment.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Fri Aug 21, 2020 1:58 pm
by Wilmo
Het geklieder is begonnen. Eerst heb ik de schuimen mal helemaal in PE in gepakt, epoxy hecht zich niet aan PE, zegt men. Vervolgens heb ik iets van drie laagjes glasvezel aan kunnen brengen voor het enorm begon te plakken en te doen. Dus eieren voor mijn geld gekozen en weer in PE ingepakt, gaatjes geprikt, keukenpapier erom en aan de stofzuiger gehangen om het teveel aan epoxy eruit te drukken en overal mooi aan de mal aan te laten sluiten. Fingers crossed. Morgen nog een paar laagjes aanbrengen en dan hopen dat het stevig genoeg is.

Image
Image
Image

En een nieuwe met twee buisjes en een oude met een buisje.
Image
Image

En tadaa, een nieuwe met twee buisjes én een vlotter.
Image


Nu de juiste stekkers nog vinden.