Nog maar meer kennis en mooie plaatjes.
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Mooi, nog een restauratie erbij.
Nog maar meer kennis en mooie plaatjes.
Nog maar meer kennis en mooie plaatjes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
ja haha Patrick, maar jij bent veel sneller klaar! die van mij is een meerjarenproject...
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Buurman, ik zou er gewoon nog een 323i bijkopen. Anders mis je een hoop fun in NL en mss de eifel dit jaar 
So many cars, so little time
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Goeie keuze om hem dan gelijk maar helemaal aan te pakken Koos! Ben benieuwd naar hoe de motor eruit ziet de 22e, waarschijnlijk gaat ons een heleboel duidelijk worden die dag.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Top.
Geen half werk, wou dat ik de ruimte had en wat meer doekoes is ook wel handig.
Benieuwd naar het motor verhaal.
Vooral naar de herkomst van de olie lekkage.
Succes en tot de 22e
Geen half werk, wou dat ik de ruimte had en wat meer doekoes is ook wel handig.
Benieuwd naar het motor verhaal.
Vooral naar de herkomst van de olie lekkage.
Succes en tot de 22e
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Mijn motor had al een paar vreemde dingen, namelijk veel te kleine pakkingen tussen inlaatspuitstuk en kop en daarnaast kon de motor niet meer goed op tijd gezet worden. Nu het blok helemaal open is gemaakt kom ik tot de conclusie dat dit een "drama waiting to happen" was.
De kop is ooit gelast op twee plekken. Net op die twee plekken liggen de klepzittingen los in de kop. Dat zijn de twee plekken waar de kleppen vet waren. Daarnaast zijn de laswerkzaamheden niet echt netjes afgewerkt, de koelvloeistofgangen waren bij kans half dicht gebakken. Daardoor denk ik dat ik onvoldoende koeling heb gehad, waardoor de schade nog groter is geworden.
Dus losse klepzittingen, dichte koelvloeistofruimtes en daarnaast nog een scheurtje op een andere plak in de kop. Kortom, deze kop is dood en overleden. Door prutswerk.
Dan het onderblok: de zuigers lijken redelijk, maar moeten er nog uit. Het hoonprofiel zat niet in de cillinderwanden, maar onderhand vraag ik me af of dat eruit gesleten is of dat het er überhaupt nooit in is aangebracht, omdat het overal weg is. Bij slijtage verwacht je toch ergens nog iets, maar er is totaal geen hoonbeeld te vinden. Dat zou me niets verbazen met deze prutsers.
De zuigers worden er deze week uit gehaald, de cillinders worden opgemeten en ook de zuigers. Hopelijk is die combi nog te gebruiken, zo niet, dan hoop ik dat de krukas en de zuigers nog goed zijn. Dan kan ik met een ander onderblok en een nieuwe kop weer opnieuw beginnen en een goed blok bouwen.
De kop is ooit gelast op twee plekken. Net op die twee plekken liggen de klepzittingen los in de kop. Dat zijn de twee plekken waar de kleppen vet waren. Daarnaast zijn de laswerkzaamheden niet echt netjes afgewerkt, de koelvloeistofgangen waren bij kans half dicht gebakken. Daardoor denk ik dat ik onvoldoende koeling heb gehad, waardoor de schade nog groter is geworden.
Dus losse klepzittingen, dichte koelvloeistofruimtes en daarnaast nog een scheurtje op een andere plak in de kop. Kortom, deze kop is dood en overleden. Door prutswerk.
Dan het onderblok: de zuigers lijken redelijk, maar moeten er nog uit. Het hoonprofiel zat niet in de cillinderwanden, maar onderhand vraag ik me af of dat eruit gesleten is of dat het er überhaupt nooit in is aangebracht, omdat het overal weg is. Bij slijtage verwacht je toch ergens nog iets, maar er is totaal geen hoonbeeld te vinden. Dat zou me niets verbazen met deze prutsers.
De zuigers worden er deze week uit gehaald, de cillinders worden opgemeten en ook de zuigers. Hopelijk is die combi nog te gebruiken, zo niet, dan hoop ik dat de krukas en de zuigers nog goed zijn. Dan kan ik met een ander onderblok en een nieuwe kop weer opnieuw beginnen en een goed blok bouwen.
Last edited by uwbuurman on Mon Jan 24, 2011 7:58 pm, edited 1 time in total.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Hoi Koos,
Helaas kon ik er niet bij zijn, ik was vooral erg benieuwd naar de staat en reden van je blok.
Nu ik dit zo lees kan ik je alleen maar adviseren: stop met dit stuk oud ijzer en haal een ander blok op.
ER zijn er nog zát te krijgen voor relatief kleingeld. Hier ga je blijvend geld in duwen.
Volgens mij heeft WM nog een blokje staan, was het alleen maar voor tijdelijk..
Helaas kon ik er niet bij zijn, ik was vooral erg benieuwd naar de staat en reden van je blok.
Nu ik dit zo lees kan ik je alleen maar adviseren: stop met dit stuk oud ijzer en haal een ander blok op.
ER zijn er nog zát te krijgen voor relatief kleingeld. Hier ga je blijvend geld in duwen.
Volgens mij heeft WM nog een blokje staan, was het alleen maar voor tijdelijk..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
ja, denk t ook Ite. Hoop dat mijn zuigers en krukas nog goed zijn, dan heb ik een start voor een nieuwe 2.7. Onderblokkie van WM erbij en dan boren op maar van de zuigers. krukasje erin, 731 kop scoren en klaar zijn we!
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11878
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Ik zou alles wat nu ín je blok zit als afgeschreven beschouwen. Los van de uiterlijke schade heeft eea denk ik best wel geleden.
Uiteraard kan je deel voor deel wegen, maar als ik die zuigers zie met klepschade zou ik daar niet mee verder gaan.
Uiteraard kan je deel voor deel wegen, maar als ik die zuigers zie met klepschade zou ik daar niet mee verder gaan.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Foto's:
















Last edited by uwbuurman on Mon Oct 02, 2017 4:22 pm, edited 1 time in total.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Echt jammer om dit tegen te komen in je auto. Maar het ziet er naar uit dat je de juiste hulp hebt, en je straks een E21 in prima staat hebt! Succes met de restauratie.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Dank je Danny! Ik zit nu al soms te dagdromen van mijn volledig gerestaureerde 323i! 
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19153
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Opties op mijn auto:
Koplampwis/was
Stuurbekrachtiging
Recaro interieur
Leren Sportstuur
Bavaria radiocassettespeler
Cassettebandjeshouder in middenconsole
Elektrische spiegels (chrome, type 1, hoe cool is dat??)
Elektrische antenne achterop
5 versnellingen sportbak
Bilstein/ Eibach verlaging
15" Alpina's
Groengetinte ramen
Wensenlijstje:
Klapramen achter (In bezit, nog opknappen)
Voorruit met groene baan
3.45 25% sperdifferentieel
Origineel BMW schuifdak
Motor M20 2.7 ombouw
Complete gereedschapset grote uitvoering
Spagetti uitlaatspruitstuk
RVS uitlaatlijn van voor tot achter
...
Omdat ik nu bezig ben met het restaureren van mijn bolide vind ik het leuk de auto vol te hangen met OEM opties, dus originele fabrieksopties. Geen spoilers of dat soort pimpspullen. Wie heeft nog ideeën? Of wie heeft onderdelen voor me van mijn wensenlijst?
Koplampwis/was
Stuurbekrachtiging
Recaro interieur
Leren Sportstuur
Bavaria radiocassettespeler
Cassettebandjeshouder in middenconsole
Elektrische spiegels (chrome, type 1, hoe cool is dat??)
Elektrische antenne achterop
5 versnellingen sportbak
Bilstein/ Eibach verlaging
15" Alpina's
Groengetinte ramen
Wensenlijstje:
Klapramen achter (In bezit, nog opknappen)
Voorruit met groene baan
3.45 25% sperdifferentieel
Origineel BMW schuifdak
Motor M20 2.7 ombouw
Complete gereedschapset grote uitvoering
Spagetti uitlaatspruitstuk
RVS uitlaatlijn van voor tot achter
...
Omdat ik nu bezig ben met het restaureren van mijn bolide vind ik het leuk de auto vol te hangen met OEM opties, dus originele fabrieksopties. Geen spoilers of dat soort pimpspullen. Wie heeft nog ideeën? Of wie heeft onderdelen voor me van mijn wensenlijst?
Last edited by uwbuurman on Thu Jan 27, 2011 11:02 pm, edited 1 time in total.
-
pietje1983
- E21 VIP

- Posts: 53
- Joined: Thu Mar 05, 2009 11:52 pm
- Location: blerick
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *Kop gescheurd prutswerk pa
Voorruit met groene baan heb k vorig jaar nog nieuw bij de dealer gehaald, geloof k iets van 100 euro.
BMW E21 323i 1982
BMW E28 M535i 1985
VW Transporter TDI 2012
BMW E28 M535i 1985
VW Transporter TDI 2012
