Zo dan .. vandaag de grote dag voor het 2.7 blok. Een halve dag uitgetrokken voor de fijnafstelling van de motorprogrammatie.
Ik had mij vooraf niet teveel doelen gesteld omdat ik de indruk had (Jeroen ook) dat er nog duidelijk marge was tot verbetering van de huidige (standaard alpina b3 2.7) programmatie.
Eerste run dan maar ... zoals mijn gevoel al aangaf duidelijk te weinig vermogen 184pk en koppel 243nm.

Duidelijk te zien ook dat het beste vermogen al voorbij was op 5000 toeren
Lamda toonde aan dat de motor in hoge toeren te arm draaide (op het randje van pingelen) en in lage toeren te rijk dus eerste ingreep was iets minder voorontsteking en wat minder benzine bij lage toeren en meer benzine in hoge toeren.
2de run was al stukken beter 197pk en 256nm koppel. Hierna terug iets meer voorontsteking in hoge toeren.
3de run 195pk en 258nm dus eigenlijk praktisch hetzelfde als run 2, wat opviel was dat de motor vanaf 5700 toeren al aan vermogen begon in te boeten, actie dan maar ... nog wat meer benzine in hoge toeren en terug proberen
Van run 4 en 5 heb ik uitprints
4de run (rode lijn) met dus iets meer benzine nog in de hoogste toeren bijna 204pk bij 6000 toeren en 268nm bij 4700 toeren .. we kwamen in de buurt alleen mocht het koppel nog wat langer aanhouden.
Laatste ingreep was iets meer voorontsteking in het middengebied met als resultaat ...
5de run (groene lijn) 202pk bij zelfde toeren en wederom 268nm koppel maar er is duidelijk te zien dat de koppelcurve nog omhoog gaat bij 4500 toeren terwijl ze daar bij run 4 al begon te zakken.
Lambda tijdens de laatste run over het ganse toerenbereik tussen 1 en 0.9 .. dus nooit te arm
Vermogen:
Koppel:
Nadeel van een 2.7 blok blijft wel dat boven de 6000 toeren het beste er af is .. begrenzer staat op 6750.
Groot voordeel is dan weer het hoge koppel, tussen 4 en 5 duizend toeren is dit +/-265nm en eigenlijk al vanaf bijna stationair 200nm voorhanden.
Ik heb dus gekozen voor de laatste programmatie, iets minder piekvermogen maar wel een duidelijk positieve invloed op de koppelcurve.
Om de 210 pk te bereiken zal ik dus de rest van de uitlaatlijn moeten vervangen met iets "alla Hartge" want door herprogrammatie zullen we geen 5pk meer winnen.
Ik ben tevreden, een 2.7 bouwen in combi met motronic in een e30 is 1 ding, er 200 pk uitkrijgen is iets anders ... volgens e30.de was +/- 200pk en +/-260nm haalbaar als je het complete blok bewerkt .. klop dus helemaal .. bij deze voor toekomstige 2.7 bouwers ... e30.de is een goeie bron
Een autootje van 1100kg met deze waarden is leuk rijden .. en vooral als het lekker onopvallend is
Volgende alpentrip gaat deze dus mee

.. hij is er gewoon voor gemaakt (zie alpina van Arnold)
Gerrit