Page 10 of 14

Re: e30 2.7

Posted: Thu Jul 14, 2011 11:00 pm
by uwbuurman
fijn dat alles het weer doet Gerrit! Waar zat je vaccuum lekje nu in?

@ powerflex: tja, ik hoor er wisselende berichten over. Ken een berg ford ST rijders die allemaal weer teruggegaan zijn naar originele Ford ST rubbers of de RS rubbers. levensduur is erg kort, snel erg droog en dus ruim.

Re: e30 2.7

Posted: Thu Jul 14, 2011 11:14 pm
by Peter V.
Ook jij kunt niet stilzitten dan. Leuk om te zien dat ook de details goed worden aangepakt!!
Ik kan niet wachten om eens een ritje mee te maken in die E30.

Re: e30 2.7

Posted: Fri Jul 15, 2011 11:58 am
by gerrit323
Vacuumlekje zat hem tussen de stappenmotor die het stationair toerental regelt en de gasklep.

Ford focus ST's .. zou kunnen, van bmw rijders heb ik nog niets dan goeds gehoord .. we zullen zien, ze zijn vandaag besteld.

@peter .. van stilzitten wordt je oud is mij gezegd :mrgreen:

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sat Jul 16, 2011 12:08 am
by Arnold D
Mooi Gerrit, goed dat er weer iets gedaan wordt.

:thumbsup

Re: e30 2.7

Posted: Sat Jul 16, 2011 1:22 pm
by gerrit323
altijd wel iets .. gisteren na een ritje van een kleine 100km terug thuis in de garage een serieuze plas water onder de auto ..

Reden: barst onderaan het ruitensproeierreservoir dat net terug was gemonteerd :roll: dat ik dat niet had gezien :bag hij lekte ook geen water als de wagen stilstond .. blijkbaar alleen tijdens het rijden over onze biljart gladde wegen :mrgreen: .. alles dus terug gedemonteerd en het zwembadje opgedroogd .. maandag een ander scoren en plaatsen.

Wat zouden we anders doen

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sat Aug 27, 2011 4:34 pm
by gerrit323
Zo vandaag dus eindelijk het hitteschild tussen de open luchtfilter en viscoschroef gemaakt .. dit was een van die dingetjes die nog overbleven .. er zijn er nog wel een paar maar die kunnen tijdens de winter nog ...

Image

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sat Aug 27, 2011 10:41 pm
by uwbuurman
openluchtfilter is alweer mooi smerig aan het worden! Netjes schild.

Re: e30 2.7

Posted: Sun Aug 28, 2011 10:06 am
by gerrit323
uwbuurman wrote:openluchtfilter is alweer mooi smerig aan het worden! Netjes schild.

Hij wordt ook gebruikt :driving .. en elke 5000km kuis ik hem netjes uit :wink:

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 8:14 pm
by gerrit323
Zo dan .. vandaag de grote dag voor het 2.7 blok. Een halve dag uitgetrokken voor de fijnafstelling van de motorprogrammatie.

Ik had mij vooraf niet teveel doelen gesteld omdat ik de indruk had (Jeroen ook) dat er nog duidelijk marge was tot verbetering van de huidige (standaard alpina b3 2.7) programmatie.

Eerste run dan maar ... zoals mijn gevoel al aangaf duidelijk te weinig vermogen 184pk en koppel 243nm. :nah Duidelijk te zien ook dat het beste vermogen al voorbij was op 5000 toeren

Lamda toonde aan dat de motor in hoge toeren te arm draaide (op het randje van pingelen) en in lage toeren te rijk dus eerste ingreep was iets minder voorontsteking en wat minder benzine bij lage toeren en meer benzine in hoge toeren.

2de run was al stukken beter 197pk en 256nm koppel. Hierna terug iets meer voorontsteking in hoge toeren.

3de run 195pk en 258nm dus eigenlijk praktisch hetzelfde als run 2, wat opviel was dat de motor vanaf 5700 toeren al aan vermogen begon in te boeten, actie dan maar ... nog wat meer benzine in hoge toeren en terug proberen

Van run 4 en 5 heb ik uitprints

4de run (rode lijn) met dus iets meer benzine nog in de hoogste toeren bijna 204pk bij 6000 toeren en 268nm bij 4700 toeren .. we kwamen in de buurt alleen mocht het koppel nog wat langer aanhouden.

Laatste ingreep was iets meer voorontsteking in het middengebied met als resultaat ...

5de run (groene lijn) 202pk bij zelfde toeren en wederom 268nm koppel maar er is duidelijk te zien dat de koppelcurve nog omhoog gaat bij 4500 toeren terwijl ze daar bij run 4 al begon te zakken.

Lambda tijdens de laatste run over het ganse toerenbereik tussen 1 en 0.9 .. dus nooit te arm :thumbsup

Vermogen:

Image

Koppel:

Image

Nadeel van een 2.7 blok blijft wel dat boven de 6000 toeren het beste er af is .. begrenzer staat op 6750.
Groot voordeel is dan weer het hoge koppel, tussen 4 en 5 duizend toeren is dit +/-265nm en eigenlijk al vanaf bijna stationair 200nm voorhanden.

Ik heb dus gekozen voor de laatste programmatie, iets minder piekvermogen maar wel een duidelijk positieve invloed op de koppelcurve.

Om de 210 pk te bereiken zal ik dus de rest van de uitlaatlijn moeten vervangen met iets "alla Hartge" want door herprogrammatie zullen we geen 5pk meer winnen.

Ik ben tevreden, een 2.7 bouwen in combi met motronic in een e30 is 1 ding, er 200 pk uitkrijgen is iets anders ... volgens e30.de was +/- 200pk en +/-260nm haalbaar als je het complete blok bewerkt .. klop dus helemaal .. bij deze voor toekomstige 2.7 bouwers ... e30.de is een goeie bron :!:

Een autootje van 1100kg met deze waarden is leuk rijden .. en vooral als het lekker onopvallend is :mrgreen:

Volgende alpentrip gaat deze dus mee :bag .. hij is er gewoon voor gemaakt (zie alpina van Arnold)

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 8:42 pm
by Peter V.
Mooie cijfers Gerrit. :rev

Blijft toch mooi dat je alles kunt bijsturen in de programmering van het motormanagement.

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 9:07 pm
by Jeroen
Prima score Gerrit! Ik zit nog wel wat scheef tegen die koppelcurve aan te kijken, het aarzelende verloop tot 3500 toeren (relatief dan haha) verbaast me iets. Ik denk dat het te maken heeft met de nokkenas, hoewel naar mijn gevoel de koppelcurve bovenin niet verder doorloopt. Ik ga eens even broeden hoe ik dat kan verklaren maar vooral, wat een evt oplossing zou zijn. Want dan voelt de motor onderin nog eens sterker aan en in mijn ogen moet die kuil tussen 2600 en 3300 toeren er wel uit kunnen. Dat was denk ik ook wat ik voelde met proefrijden, al zal dat nu geheel anders zijn.

Maar ik weet wel dat de M-Tech1 2.7 dat ook had, maar met een standaard nokkenas zo rond de 2200 toeren. Dat heeft Boltuning er netjes uit kunnen programmeren. Dat blok is bij een vergelijkbaar toerental zo'n beetje over z'n top.

Miereneuken natuurlijk, want de auto loopt nu al prima en haalt eruit wat erin zit en da's mooi. Dat je met 5000-5500 toeren moet gaan schakelen zie ik met een M20 alleen maar als voordeel, gewoon het behoud van je bijzondere blokkie!

En met de E30's naar de Alpen... yesss! :thumbsup

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 9:20 pm
by gerrit323
Dip tussen 2600 en 3300 zou idd nog iets beter kunnen Jeroen ... ik voel dat ook bij het rijden, hij rijd gewoon lekker onder de 3000 maar om echt vooruit te gaan moet het toch vanaf 3500 gaan gebeuren. schokkerig rijden tussen 2 en 3000 toeren is er wel volledig uit.

en euh ...

De alpen met de e30 denk ik serieus aan hoor :!: wat de e21 in hartge trim aan koppel te kort komt heeft deze in overvloed :launch

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 9:32 pm
by Jeroen
Haha Tamara en ik hebben al plannen om medio juni Alpen en Toscane te gaan doen, per E30 uiteraard...

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 9:51 pm
by 323baur
Leuk topic dit!
Ik wil en ga mijn e21je ook eens op een rollenbank zetten.
't Zal stukken lager uitkomen natuurlijk met een Kjet, maar ik ben er dik blij mee.
Dit verhaal ondersteund het alleen maar.

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 06, 2011 10:20 pm
by raymondw
Een heel mooi resultaat Gerrit.

Gebruik je de standaard Motronic ? Zo nee, wat gebruik je dan.