Vakantie topic!
- 323baur
- E21 VIP
Re: Vakantie topic!
Ik heb e28jes altijd al boten gevonden.
Wat een konijnenhok is dit zeg..
Wat een konijnenhok is dit zeg..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Lang leve het veenhoop festival.
- jamesV
- E21 Pro
blijkbaar zijn velen van jullie al op vakantie geweest terwijl de onze nog moet beginnen. We starten woensdag alvast met een dagje Canterbury.. dit wordt dus links rijden (voor de eerste keer
)

Afgelopen zaterdag naar Miniworld in Rotjeknor geweest met het gezin.Echt een aanrader,voor zowel gezinnen met of zonder kinderen.Voor de mensen die het niet kennen.Miniworld geeft een beeld weer van Rotterdam op modelbouw formaat met treinen en alles wat er omheen hangt.Dit alles op (zeer) serieuze basis tentoongesteld en werkend te zien,zonder glas er tussen.Alleen een hek geeft de scheidingslijn aan.Je zou alles kunnen aanraken.Om de 24 minuten wordt het donker en kun je dus ook de lampjes en huisjes verlicht zien,echt heel leuk gedaan!Zelfs als je niet van treintjes of modelbouw houdt,is het nog leuk,denk ik....Ze hebben voor de kids bepaalde figuurtjes tussen de bouwsels staan,om het voor hun leuk en interresant te houden,denk hierbij aan spiderman,batman en robin,ernst en bobbie,deze ook allemaal op schaal.Ook niet onbelangrijk,leuk betaalbaar!net geen 10 euro voor volw. en 7 euro voor kids.Koffie,chocomel en wat te happen erbij voor iets meer als 11 euro.Das leuker dan een dierentuin kaartje+eetgebeuren(!?)Hierbij ook leuke pictures geschoten,waaronder onderstaand;

Een 6 cabrio en een 02 touring

CSL

Een 6 cabrio en een 02 touring

CSL
Nou,ik moest ook even kijken,maar tis echt een 6!?
Madurodam is dan op schaal gemeten groter.Dit is echt het modelbouwwerk,zoals huisjes van Faller en treintjes e.d. van Fleischmann e.a.Ook veel eigenbouw,of misschien wel alleen maar eigenbouw,maar moest wel gelijk terugdenken aan vroeger,dat ik zelf wat zat te lijmen(vaak zat de lijm op andere plekken behalve op de stukken waar het moest,haha).Ik ben daar niet in doorgegaan,m'n broer heeft voor een jaar of wat terug alles verkocht,onze kids doen er ook niks mee dus ja...
Hier de site http://www.miniworldrotterdam.com
Het lijkt wel of het gemaakt is in een parkeergarage...ja,begrijp me niet verkeerd,maar het is veel beschilderd en gewit beton met bijbehorende pilaren en boogwerk en wit en roze achtige tl verlichting wat gedimd wordt,echt,als je er loopt en goed kijkt naar alles wat er gebouwd is,is het nog een soort van sport om alles goed te vergelijken met dag/nacht verandering.Je hebt zeker niet door,hoe kort je eigenlijk verder gelopen bent binnen die 24 minuten.Wij waren zeker 2 uur bezig en dan hebben we onze ogen goed de kost gegeven.Je kan ook nog,leuk voor de kids,toegevoegd worden aan het bevolkingsregister van miniworld.Kunnen ze een poppetje uitkiezen die dan wordt geplaatst in miniworld,met bijbehorend paspoort sta je binnen 2 weken op de site.
Nogmaals een aanrader,echter een punt,als je de auto geparkeerd hebt in de bijbehorende p-garage,wordt er niet echt duidelijk aangegeven waar je heen moet lopen,tis maar 5 min. lopen,maar de winkels in de buurt zijn al gewent aan de mensen die de weg vragen,haha.Het is in de buurt van Diergaarde Blijdorp.
Madurodam is dan op schaal gemeten groter.Dit is echt het modelbouwwerk,zoals huisjes van Faller en treintjes e.d. van Fleischmann e.a.Ook veel eigenbouw,of misschien wel alleen maar eigenbouw,maar moest wel gelijk terugdenken aan vroeger,dat ik zelf wat zat te lijmen(vaak zat de lijm op andere plekken behalve op de stukken waar het moest,haha).Ik ben daar niet in doorgegaan,m'n broer heeft voor een jaar of wat terug alles verkocht,onze kids doen er ook niks mee dus ja...
Hier de site http://www.miniworldrotterdam.com
Het lijkt wel of het gemaakt is in een parkeergarage...ja,begrijp me niet verkeerd,maar het is veel beschilderd en gewit beton met bijbehorende pilaren en boogwerk en wit en roze achtige tl verlichting wat gedimd wordt,echt,als je er loopt en goed kijkt naar alles wat er gebouwd is,is het nog een soort van sport om alles goed te vergelijken met dag/nacht verandering.Je hebt zeker niet door,hoe kort je eigenlijk verder gelopen bent binnen die 24 minuten.Wij waren zeker 2 uur bezig en dan hebben we onze ogen goed de kost gegeven.Je kan ook nog,leuk voor de kids,toegevoegd worden aan het bevolkingsregister van miniworld.Kunnen ze een poppetje uitkiezen die dan wordt geplaatst in miniworld,met bijbehorend paspoort sta je binnen 2 weken op de site.
Nogmaals een aanrader,echter een punt,als je de auto geparkeerd hebt in de bijbehorende p-garage,wordt er niet echt duidelijk aangegeven waar je heen moet lopen,tis maar 5 min. lopen,maar de winkels in de buurt zijn al gewent aan de mensen die de weg vragen,haha.Het is in de buurt van Diergaarde Blijdorp.
- jamesV
- E21 Pro
Gisteren zijn we als start van het verlof een dagje naar Canterbury geweest. Meteen de eerste echte rit voor onze e36.. en hij heeft het fijn gedaan! Eens we van de boot kwamen was het aan mij.. mijn eerste keer links rijden! Ik moet zeggen dat het toch effe raar is de eerste momenten maar het went nogal vlug. En gelukkig, om te beginnen moesten we maar zo'n 35 km rijden van Dover tot in Canterbury. De rotondes doen het meeste raar maar er zijn er daar genoeg om aan te wennen
.
Eens aangekomen in Canterbury was de volgende uitdaging parking vinden. Omdat het stadscentrum volledig autovrij is is dit niet zo evident. Gelukkig toch iets gevonden op zo'n kleine 5min wandelafstand. De parking kost ons wel zo'n 14 pond! Voor de mensen die er nog niet geweest zijn is dit zeker een aanrader voor een dag (tweedaagse) trip. Zeer mooi stadje en voor de vrouwen een echt winkelparadijs (kon ik zien in mijn portefeuille als we terug waren
).
Misschien iets om eens te doen met een paar e21's en de vrouwkes mee?
Enkele foto's.
In de boot (en ze mochten ook de foto
)

het links rijden

een oudere dame vroeg of we samen eens op de foto wilden staan.. de dame eens goed bekeken en dacht.. als die gaat lopen met mijn camera kan ik haar wel terug inhalen dus ok

en natuurlijk het typische Britse weer... REGEN

de mooi straatjes

de Britse telefooncel mocht natuurlijk ook niet ontbreken

ondanks de regen toch aangename temperaturen

Dover by night

en de meeuw die de wagen volledig heeft ondergepoept

Vandaag de wagen wassen en voor de rest uitrusten en dan maandag is het 5 dagen Nederland. Benieuwd of ze daar ook zo vriendelijk zullen zijn als de Britten

Eens aangekomen in Canterbury was de volgende uitdaging parking vinden. Omdat het stadscentrum volledig autovrij is is dit niet zo evident. Gelukkig toch iets gevonden op zo'n kleine 5min wandelafstand. De parking kost ons wel zo'n 14 pond! Voor de mensen die er nog niet geweest zijn is dit zeker een aanrader voor een dag (tweedaagse) trip. Zeer mooi stadje en voor de vrouwen een echt winkelparadijs (kon ik zien in mijn portefeuille als we terug waren

Misschien iets om eens te doen met een paar e21's en de vrouwkes mee?

Enkele foto's.
In de boot (en ze mochten ook de foto

het links rijden

een oudere dame vroeg of we samen eens op de foto wilden staan.. de dame eens goed bekeken en dacht.. als die gaat lopen met mijn camera kan ik haar wel terug inhalen dus ok

en natuurlijk het typische Britse weer... REGEN

de mooi straatjes

de Britse telefooncel mocht natuurlijk ook niet ontbreken

ondanks de regen toch aangename temperaturen

Dover by night

en de meeuw die de wagen volledig heeft ondergepoept

Vandaag de wagen wassen en voor de rest uitrusten en dan maandag is het 5 dagen Nederland. Benieuwd of ze daar ook zo vriendelijk zullen zijn als de Britten

- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Aangezien de helft van de E21-ers richting Italië is gereden is het leuk om ook eens wat anders te zien haha, thanks James en plezier in NL! Waar ga je precies heen? Als je naar Zandvoort gaat dan kun je dat vriendelijk wel vergeten en zul je overwegend in het Duits worden aangesproken. Gewoon vluchten naar het circuit dat net achter de duinen ligt. Verder zijn de mensen in Friesland doorgaans niet heel vriendelijk
maar de rest van het land valt wel mee 

Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
We gaan richting Slagharen (ponyparkcity). Is dit het vriendelijke deel van Nederland???? 

- uwbuurman
- E21 VIP
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Tegen belgen wel, want dat zijn geen westerlingen...Jeroen wrote:Verder zijn de mensen in Friesland doorgaans niet heel vriendelijk![]()
Trekauto van het jaar:

Alpina B3

Alpina B3
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Zo leuk om allemaal te lezen! Helaas ben ik ook weer terug.
Voor het eerst met de E91 als caravantrekker en dat was een genot. De achterwielaandrijving en het sportonderstel zorgden voor een uitermate strak sturende combinatie met zo'n (minimaal
) 1350kg caravan aan de haak.
Onderweg, de blauwe vrachtwagen wist al waar we heen gingen

Over het vermogen nog maar te zwijgen zolang je in het juiste toerengebied reed en niet het nieuwe rijden probeert na te doen.
Meeste in zijn 4 gereden en alleen bij afdalingen naar zijn 5. (wat moet je nou toch met die 6-bak
) Snelheid tot 120km op navigatie was prima te doen maar dat mag niet dus het hele eind 100 gereden.
Het viel me op dat er maar weinig BMW's als trekauto worden ingezet.
Dag 1 tot voorbij de gotthardtunnel gekomen en de tweede dag door naar Toscane, Marine di Bibona om precies te zijn. (1500km van huis)
Bij aankomst op de camping is het dan niet leuk om "completo" aan het hek te zien hangen maar voor een stel aardige Hollanders met een BMW maakte ze graag nog een plekje vrij.
Dachten zeker dat ik geld had
Mooi prive plekje onder de pijnbomen

Helaas hebben we Gerrit niet ontmoet, wij moesten nog wennen aan de warmte en de jongens kreeg ik niet zo snel weer mee in de auto voor de 100km naar Lucca. Gerrit moest na onze aankomst al weer vrij snel naar huis. (Volgende keer beter!)
De zee was geweldig en het was iedere dag tussen de 30 en 32 graden met een strak blauwe lucht.
De zee (iedere dag anders)

De omgeving was op een paar heuvels na (tot 600 meter) redelijk vlak en droog, heel droog! Nadeel was dus dat er diverse branden in de omgeving ontstonden waarvan 1 de camping naast ons bedreigde.
Wel spannend om de blushelicopters vlak voor je water te zien tappen en dit een paar honderd meter verder te zien droppen maar het was wel erg close.
2 nachten in de rooklucht gelegen en geloof me daar wordt je onrustig van.

De jongste vind altijd beestjes, deze was best bijzonder

Dit is zo'n herrieschopper (Cicade) die overdags oorverdovend te keer gaan.

Spelen met de camera

Schuimfeestje (dit werd uiteindelijk bijna 2 meter schuim!!)

Tweede deel van de vakantie was aan het Lago Maggiore waar we voor de jongens naar terug moesten. Langs de kust naar Genua gereden en dan via Milaan naar Feriolo.
De lucht was erg blauw en hier was het rond de 36 graden.

Het leek wel een Nederlandse enclave en dat was na 10 dagen met hooguit 3 Nederlandse caravans in Toscane eigenlijk helemaal niet leuk. Althans voor Angela en mij dan want de mannen hebben we daar 10 dagen niet gezien. Daar kregen we ook weer van die witte dingen in de lucht te zien waar s'nachts 2 keer ook behoorlijk veel water uit kwam. Het stof uit Toscane was er wel gelijk af.
Eigenlijk hadden we wel spijt dat we niet in Toscane waren gebleven want wat was het daar lekker!
Voor volgend jaar ben ik er al uit, nu de kids nog
Voor het eerst met de E91 als caravantrekker en dat was een genot. De achterwielaandrijving en het sportonderstel zorgden voor een uitermate strak sturende combinatie met zo'n (minimaal

Onderweg, de blauwe vrachtwagen wist al waar we heen gingen

Over het vermogen nog maar te zwijgen zolang je in het juiste toerengebied reed en niet het nieuwe rijden probeert na te doen.
Meeste in zijn 4 gereden en alleen bij afdalingen naar zijn 5. (wat moet je nou toch met die 6-bak

Het viel me op dat er maar weinig BMW's als trekauto worden ingezet.
Dag 1 tot voorbij de gotthardtunnel gekomen en de tweede dag door naar Toscane, Marine di Bibona om precies te zijn. (1500km van huis)
Bij aankomst op de camping is het dan niet leuk om "completo" aan het hek te zien hangen maar voor een stel aardige Hollanders met een BMW maakte ze graag nog een plekje vrij.
Dachten zeker dat ik geld had

Mooi prive plekje onder de pijnbomen

Helaas hebben we Gerrit niet ontmoet, wij moesten nog wennen aan de warmte en de jongens kreeg ik niet zo snel weer mee in de auto voor de 100km naar Lucca. Gerrit moest na onze aankomst al weer vrij snel naar huis. (Volgende keer beter!)
De zee was geweldig en het was iedere dag tussen de 30 en 32 graden met een strak blauwe lucht.
De zee (iedere dag anders)

De omgeving was op een paar heuvels na (tot 600 meter) redelijk vlak en droog, heel droog! Nadeel was dus dat er diverse branden in de omgeving ontstonden waarvan 1 de camping naast ons bedreigde.
Wel spannend om de blushelicopters vlak voor je water te zien tappen en dit een paar honderd meter verder te zien droppen maar het was wel erg close.
2 nachten in de rooklucht gelegen en geloof me daar wordt je onrustig van.

De jongste vind altijd beestjes, deze was best bijzonder

Dit is zo'n herrieschopper (Cicade) die overdags oorverdovend te keer gaan.

Spelen met de camera

Schuimfeestje (dit werd uiteindelijk bijna 2 meter schuim!!)

Tweede deel van de vakantie was aan het Lago Maggiore waar we voor de jongens naar terug moesten. Langs de kust naar Genua gereden en dan via Milaan naar Feriolo.
De lucht was erg blauw en hier was het rond de 36 graden.

Het leek wel een Nederlandse enclave en dat was na 10 dagen met hooguit 3 Nederlandse caravans in Toscane eigenlijk helemaal niet leuk. Althans voor Angela en mij dan want de mannen hebben we daar 10 dagen niet gezien. Daar kregen we ook weer van die witte dingen in de lucht te zien waar s'nachts 2 keer ook behoorlijk veel water uit kwam. Het stof uit Toscane was er wel gelijk af.
Eigenlijk hadden we wel spijt dat we niet in Toscane waren gebleven want wat was het daar lekker!
Voor volgend jaar ben ik er al uit, nu de kids nog

Last edited by Wondermike on Fri Aug 10, 2012 7:49 pm, edited 1 time in total.
So many cars, so little time
Vandaag is voor ons de vakantie ook begonnen met de heenreis naar Oostenrijk. Tijdens het stedentripje naar Berlijn eind mei heb ik de E39/2 al eens op een langere trip kunnen uitproberen, maar vandaag was het de eerste keer dat ik deze auto vol-beladen heb met bagage voor een gezin van vier personen voor twee weken.
Dankzij de niveau-regeling en de luchtvering blijft de auto ongeacht het wegdek en trace in balans en voorspelbaar. Een goed voorbeeld is de A7 tussen Memmingen en Fussen waar de autobahn een bochtig trace volgt en behoorlijk klimt, maar een kruissnelheid van 170-180km/h is prima aan te houden; het onderstel geeft geen krimp en geeft veel vertrouwen waardoor ik moeiteloos een uiterst linker-lijn in een rechterbocht of vice-versa aan te houden. Dat was met de MB W203 echt niet te doen; motorisch is het geen vergelijk, dus daar zal ik het niet over hebben, maar onderstel-technisch is het een verschil van dag en nacht. Met de C180 was het hot-air ballooning over de autobahn waarbij ik de volledige breedte van de AB nodig had om een scherpe bocht in te sturen, maar de E39/2 gedraagt zich als een F16 welke haarfijn en precies te besturen is. En dat met een gemiddeld verbruik van 10-11ltr/100km.
Op de Fernpass kwam ik in de Lermooser tunnel een E34 M5 tegen; ik zag net het M5-embleem, maar het motorgeluid was eenduidig afkomstig van een S38. Even later reed mij nog een rode Ferrari 365GTB/4 Daytona tegemoet; dat blijft toch een van de mooiste auto's ooit.
Verder heb ik zoals altijd weer de nodige ruzie met bestuurders van VAG-auto's. Met name Audi's ervaar ik als irritant. Dat heeft niets met de auto te maken, maar wel met het gedrag van de bestuurder(s). Een voorbeeld was een A7 die mij in een drukke sectie achterop reed; je herkent die types al ruim van te voren. Ze rijden met zeer hoge snelheid op hun voorligger (bij voorkeur in de LED-mode) om tegen wil en dank as op het allerlaatste moment te remmen, maar op een dusdanig korte afstand dat ze je wel weg kunnen kijken en al dan niet ongeduldig naar links en rechts koekeloeren. Maar ja, met 180km/h op de linkerbaan en de rechterbaan vol met vrachtauto's en ander langzaam verkeer voel ik mij niet geroepen om ruimte te maken (die er niet is). Grappig is dat de groep die zich als een hork in het verkeer gedraagt, in de meeste gevallen een Audi rijdt, maar VW rijders kunnen er ook wat van.
De komende dagen gaan we ons lekker in de bergen vermaken. Ik wil zowiezo de Hexenkopf (3035mtr) beklimmen en met mijn jongste zoon een leuke route lopen welke voor hem behoorlijk uitdagend zal zijn.
Dankzij de niveau-regeling en de luchtvering blijft de auto ongeacht het wegdek en trace in balans en voorspelbaar. Een goed voorbeeld is de A7 tussen Memmingen en Fussen waar de autobahn een bochtig trace volgt en behoorlijk klimt, maar een kruissnelheid van 170-180km/h is prima aan te houden; het onderstel geeft geen krimp en geeft veel vertrouwen waardoor ik moeiteloos een uiterst linker-lijn in een rechterbocht of vice-versa aan te houden. Dat was met de MB W203 echt niet te doen; motorisch is het geen vergelijk, dus daar zal ik het niet over hebben, maar onderstel-technisch is het een verschil van dag en nacht. Met de C180 was het hot-air ballooning over de autobahn waarbij ik de volledige breedte van de AB nodig had om een scherpe bocht in te sturen, maar de E39/2 gedraagt zich als een F16 welke haarfijn en precies te besturen is. En dat met een gemiddeld verbruik van 10-11ltr/100km.
Op de Fernpass kwam ik in de Lermooser tunnel een E34 M5 tegen; ik zag net het M5-embleem, maar het motorgeluid was eenduidig afkomstig van een S38. Even later reed mij nog een rode Ferrari 365GTB/4 Daytona tegemoet; dat blijft toch een van de mooiste auto's ooit.
Verder heb ik zoals altijd weer de nodige ruzie met bestuurders van VAG-auto's. Met name Audi's ervaar ik als irritant. Dat heeft niets met de auto te maken, maar wel met het gedrag van de bestuurder(s). Een voorbeeld was een A7 die mij in een drukke sectie achterop reed; je herkent die types al ruim van te voren. Ze rijden met zeer hoge snelheid op hun voorligger (bij voorkeur in de LED-mode) om tegen wil en dank as op het allerlaatste moment te remmen, maar op een dusdanig korte afstand dat ze je wel weg kunnen kijken en al dan niet ongeduldig naar links en rechts koekeloeren. Maar ja, met 180km/h op de linkerbaan en de rechterbaan vol met vrachtauto's en ander langzaam verkeer voel ik mij niet geroepen om ruimte te maken (die er niet is). Grappig is dat de groep die zich als een hork in het verkeer gedraagt, in de meeste gevallen een Audi rijdt, maar VW rijders kunnen er ook wat van.
De komende dagen gaan we ons lekker in de bergen vermaken. Ik wil zowiezo de Hexenkopf (3035mtr) beklimmen en met mijn jongste zoon een leuke route lopen welke voor hem behoorlijk uitdagend zal zijn.
Carpe Diem, Raymond
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Veel plezier Raymond, ik zal je met mijn verbruik maar niet vermoeien
Het enige wat hij niet verbruikt is motorolie en met de vroege N52 motoren kan dat behoorlijk oplopen.

Het enige wat hij niet verbruikt is motorolie en met de vroege N52 motoren kan dat behoorlijk oplopen.
So many cars, so little time
Dank je; mijn M54 heeft tot op heden (11000km) ook geen druppel verbruikt. Maar ik had vanmiddag wel een raar fenomeen. De weg van Ried naar Fiss is een stukje van 6-8km met een stijging van 8%-10%. Toen ik bij het appartement aankwam liet ik de motor stationair draaien en kreeg ik een melding van een te lage oliedruk met een knipperend oliedruk lampje.Wondermike wrote:Veel plezier Raymond, ik zal je met mijn verbruik maar niet vermoeien![]()
Na het uitpakken heb ik de auto weggezet en was er geen probleem. Daarna even boodschappen gedaan in Prutz, dus de berg weer af an ook weer naar boven en je raad het al, weer hetzelfde fenomeen.
Stationair draait de M54 amper 500RPM en dat is net genoeg voor 0,5bar oliedruk op en dat is wel erg weinig en als de olie dan erg dun is vanwege de belasting; dit vergt weer wat diepgang.
N.B: Ik kwam net deze link tegen. Dit beschrijft precies het fenomeen wat ik heb ervaren. Ik zal na de vakantie de olie verversen en een sample van de oude voor analyse naar Blackstone sturen.
Carpe Diem, Raymond