Page 10 of 117

Re: E21 317

Posted: Sun May 06, 2012 10:04 pm
by Peter V.
Lijkt mij dan inderdaad de juiste manier.

Re: E21 317

Posted: Thu May 17, 2012 1:04 pm
by Wilmo
Ok, stel dat ik iets met carburateurs wil doen. Gewoon lekker gek doen en iets met 4x30 tot 40mm intake. Dan is er met een sproeierbezetting wel iets te doen om hem op benzine goed afgesteld te krijgen, maargoed benzine vind ik niet echt belangrijk, want lpg is for the winners.

Wat gaat lpg met mijn klepzetels doen als ik het via 4 maal 40mm de cilinders in jaag? Ik gebruik wel JLM klepsmeermiddel. En wat gaat er met mijn verbruik gebeuren?

Re: E21 317

Posted: Thu May 17, 2012 10:58 pm
by Wilmo
Vandaag bij toeval een motorfietscarburateur in mijn handen gehad. Ik ben wel gecharmeerd van de techniek die erin zit, met de volledig openende venturi. Plus dat de carb al met al lekker licht is.

Maar heb niet echt genoeg kennis om een voorspelling te doen hoe het blok op de grotere flow van lpg gaat reageren...

Re: E21 317

Posted: Fri May 18, 2012 11:41 pm
by Wilmo
De reactie van een bevriende ouwe rot liet niet teveel over aan de verbeelding.

Ik houd het dus wel bij mijn pruttelbakkie. Misschien ooit nog eens een Didta 32/32 op de kop tikken, maar ach. Zo rijdt het ook wel.


Het blijft alleen wel kriebelen om iets meer vermogen te hebben. Maar dat gaat hem redelijkerwijs gewoon niet worden op deze korte termijn, op lpg en met deze auto. Over een 3 maanden gaat ze de stalling al in, dus het schiet allemaal niet op.

Dus ik ga lekker met (waarschijnlijk minder dan) 90 pk'tjes de Eiffel in :)

Re: E21 317

Posted: Sat May 19, 2012 11:01 pm
by Peter V.
Ik denk dat je inderdaad op LPG met allerlei hulpstukken via twin 40 mm carbs niet veel winst gaat behalen.

Je zal dan echt een compleet plaatje moeten nemen. Wat betreft motorfietscarbs, Als ik me niet vergis zijn er ook filmpjes te vinden van M10 motoren met motorfietscarburateurs.

Re: E21 317

Posted: Sun May 20, 2012 12:01 am
by Wilmo
Inderdaad, en dat loopt als een tierelier, op benzine dan :p

Ach, je moet iets houden om naar uit te blijven zien he...



Bij de weg... Als ik 90 rijd, dan trilt mijn stuur met een slag van ongeveer een centimeter. Van 80 naar 90 voel ik het langzaamaan sterker worden en door naar 100 verdwijnt het weer.
Ik had het ook al met mijn vorige velgen en banden, is dit daarom een uitlijningsverhaal?

Re: E21 317

Posted: Sun May 20, 2012 9:27 am
by Peter V.
Dat kan zeer zeker. Zal waarschijnlijk ook een combinatie zijn met de rubbers in de draagarmen. Vooral die waar de stabilisatiestang doorheen gaat.

Re: E21 317

Posted: Sun May 20, 2012 12:37 pm
by Jeroen
Ik denk idd vooral ophangingsrubbers en evt spelingen op stuurhuis of kogels, uitlijnen geef ik minder kans.

Re: E21 317

Posted: Mon May 21, 2012 10:33 pm
by Wilmo
Hmm, maar ik kan spelingen op kogels en dergelijke nog niet helemaal rijmen met resonantie die enkel bij 90km/h optreedt...


Vandaag trouwens klepjes gesteld, de uitlaatkant stonden iets te krap. Maar, zeg, wat loopt dat blokje gaaf! Eerst was er nog een beetje onbalans bij stationair draaien, maar nu loopt ze net zo stil :)

Re: E21 317

Posted: Sat Jun 02, 2012 11:54 pm
by Wilmo
Ik wist dat er nog ergens een gat in de bodem moest zitten, op de plek van het krikpunt. Dus ik had verder op in de straat een lasapparaat geregeld en was het wachten alleen nog op een weekend dat ik hier volledig aan kon besteden. Een keer verkeerd opkrikken door een vorige eigenaar heeft meer kapot gemaakt dan me lief was kwam ik wel achter...

Image

Image

Image

Alleen wat lichte verkleuring. Morgen even schoonpoetsen en in de RX5 zetten.

Image

Image

Image

Dit is eruit gekomen!

Image

Alles mooi, schoon en recht afgewerkt. Toen met stevig papier de vormen gemaakt en tadaa:

Image

Dit moet er morgen even ingelast worden.

Re: E21 317

Posted: Sun Jun 03, 2012 12:12 am
by uwbuurman
een bekend plekkie, maar komt weer helemaal voorelkaar zie ik !!

Re: E21 317

Posted: Sun Jun 03, 2012 1:14 am
by Wilmo
Wel vervelend met de drie platen waar je rekening mee moet houden... Ik heb het zover uitgeslepen omdat de bedekking naar de dorpel ook weg was en ik dat weer ergens aan vast moest maken. De bodemplaat verleng ik verder naar voren, de plaat vanaf het schutbord is ingekort, en de dorpel afdekking wordt de buitenkant. Ik heb geen idee of dat laatste origineel de bedoeling was trouwens, er was niet zoveel meer waar ik autopsie op kon doen :p

Eventueel komt er nog een randje bij langs om alles af te werken, maar dat zie ik morgen wel. De rechte hoeken komen met puntlassen vast (gaatje boren en oplassen), de lange lijnen ga ik om de 5cm, 5cm vastzetten. Een las is het roestgevoeligst van alles, en de rest is prima dicht te kitten.

Toch?

Re: E21 317

Posted: Sun Jun 03, 2012 2:30 pm
by Peter V.
Als je even in het topic van onze oude 316 gaat kijken zie je een gelijke plaats met foto's.

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... &start=210

Ik heb eerst de buitenste plaat van de dorpel gedaan omdat je zo een nieuwe onderrand maakt van de dorpel waar je dan met proplassen (gaatje boren en dichtlassen) je binnenste vloerplaat mnetr omgezette rand aan vast kan zetten.

Ik moet wel zeggen dat ik zo'n vloerplaat toch graag rondom heb afgelast en niet gekit achteraf.

Re: E21 317

Posted: Sun Jun 03, 2012 4:11 pm
by uwbuurman
dat ben ik wel met je eens, peter. Gewoon aflassen is het fijnste. In mijn topic van de 323i staan ook veel foto's waarbij er compleet de vloer voor uit is. De buitendorpel is eraf en de binnendorpel is hersteld.

Re: E21 317

Posted: Sun Jun 03, 2012 5:00 pm
by Wilmo
Nah, het zit er weer in. Superfijn lasapparaat geleend en dat is het halve werk.

Onderweg natuurlijk geen foto's gemaakt... :bag Maar ik geef het eindresultaat wel een 7, het voorwerk had beter gekund.

Kitrandjes zitten erin, inclusief de eerste laag RX5. Afwerken met RX10 gaat me niet meer lukken voor de 5 droog is en ik morgen weer weg moet. Het spatbord is al wel droog, dus die zal er wel weer opgaan met natte 10. Wel een nadeel zo, als het je enige auto is.

Van het zomer, als ik alle tijd heb, gaan beide spatborden er weer af voor een uitgebreide en volledige bescherming.