Page 10 of 64

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Feb 17, 2012 6:18 pm
by Jeroen
:thumbsup

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Feb 17, 2012 7:58 pm
by gerrit323
Die leerbehandeling gaat in de cabrio ook gebeuren ... zo'n mooi resultaat :shock: goed gedaan Koos

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Feb 17, 2012 8:25 pm
by uwbuurman
dank Gerrit!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Fri Feb 17, 2012 10:52 pm
by Peter V.
Gefeliciteerd met de belastingperikelen. Zoals je aangeeft geen duizenden euros maar wel mooi meegenomen.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 12:14 am
by uwbuurman
Vandaag de distributieriem met waterpomp en spanrol vervangen. De oude spanrol liep al niet meer zo soepel als zou moeten, dus wat dat betreft was het geen overbodige luxe. Daarnaast ook de 2 V snaren vervangen. Helaas is het geoxideerde thermostaathuis ook aan vervanging toe, zeker nadat een uitloopje aan de onderkant afbrak, maar eigenlijk meer verpulverde, zo verrot was het. Op het B25 blok dat ik nog heb staan zat een netjes thermostaathuis, maar ook daar brak het zelfde uitloopje af. Onnozele constructie. Verder zat er aan de bougiekables ook nog een kabeltje die niet was aangesloten. Op het losse B25 blok zit dat ding ingeplugd op een of andere rail met meer stekkers, maar dat zit niet op mijn blok. Wie weet wat dat ding doet?? Zie foto's.

Radiator ff aan de kant, lekker de ruimte!

Image

Gaar thermostaathuis...

Image

De dokter kijkt

Image

oude riem en V snaren

Image

Waterpomp eraf

Image

oude en nieuwe waterpomp

Image

en de rare stekker. Zit dus om een bougiekabel geklemd en aan de andere kant een stekker. Wie het weet...

Image

Nu nog een nieuw thermostaathuis, de oliewissel, nieuwe zeef in de bak en nieuwe olie daarin, remmerij aanpakken, brandstofleidingen vervangen, interieur reinigen en opbouwen, front weer inelkaar zetten, nieuwe voorruit, rubber en pees plaatsen en dan op naar de APK!!!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 8:15 am
by Jeroen
Mooi werk!

Die aftakking is een impulsgever die je bijv ook bij de M40 motoren ziet. Bij de M20 motoren zit die volgens mij alleen op de versies met automaat met E-H sturing.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 8:24 am
by uwbuurman
EH sturing? EigenHuis? op de M40 zit 'ie inderdaad ook, volgens Arnold. En dat andere b25 blok van mij komt uit een E34.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 8:51 am
by Jeroen
Mannen! :roll:

Bij deze automaatbakken was een electronisch-hydraulische sturing een optie. Dan kun je kiezen uit het normale Eco programma, Sport (door geestelijk minder bedeelde BMW eigenaren daarom ook wel sportbak genoemd), en manual waarbij de auto z'n versnelling vast houdt, bijv voor in de bergen/winter/etc.

Die bak wordt bestuurd door een comploetertje en die moet ergens z'n info vandaan halen. Oa van deze pulsgever en in plaats van de kick down kabel die je op gewone automaten ziet wordt bij deze versie de info over de stand van het gaspedaal van een meer uitgebreide gasklepschakelaar gehaald (6 polig ipv 3 polig). Het leuke van die elektronische sturing is dat je heel eenvoudig flippers kunt maken en 'm op die manier kunt gaan bedienen. Schalten wie Schumi! 8)

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 10:15 am
by Jeroen
Oh ja die keuzeschakelaar ziet er zo uit, ronde knop net onder de keuzehendel:

Image

eigenlijk hebben alle automaten vanaf de E30 deze wel, alleen hooguit een enkele sloeber of koopjesjager die 'm niet heeft :goodnight

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 1:34 pm
by uwbuurman
Dank voor de uitleg! Jij bent toch wel een beetje de Obi Wan Kenobi van automatische versnellingsbakken Jeroen! Over die knop: ik nu een keer een neusje voor kneusjes. Daarom voel ik me ook zo thuis op dit forum!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 2:05 pm
by Jeroen
Brrrr en dat terwijl ik niks met automaatbakken heb. Maar je hebt gelijk, het is wel een kneuzenbende hier

Image Image Image Image

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 5:30 pm
by 323baur
Waar jij toch altijd zo rap die plaatjes vandaan haalt..
Hangen deze nou boven je bed??

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Wed Feb 29, 2012 5:40 pm
by Jeroen
My heroes!

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 01, 2012 11:17 pm
by uwbuurman
Vandaag de kleppen gesteld en het thermostaathuis verwijderd. Mooi domme constructie, die brandstofrail op de injectoren zit er net een centimeter voor, dus die moet eerst los. Soms ben ik blij met BMW kwaliteit, die je jaren later nog kunt voelen en ruiken, maar met dit soort dingen vraag ik me af welke mafkees het ontworpen heeft...

Thermostaathuis zat voor de thermostaat trouwens mooi dichtgeslibt met gecorrodeerd materiaal en blauwe meuk. Geen overbodige luxe omdat ding te reinigen of vervangen. Ik doe het laatste en neem gelijk de sensor en zender mee.

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Posted: Thu Mar 01, 2012 11:32 pm
by Jeroen
Die andere helft van het thermostaathuis heb ik nog nooit stuk gekregen dus daarin zal ik je moeten geloven. Doorgaans is een BMW, welke dan ook, erg sleutel-vriendelijk ontworpen.

Die blauwe meuk is waarschijnlijk bezinksel vanuit koelvloeistof, mogelijk een leeftijdskwestie, mogelijk dat de thermostaat niet helemaal lekker opende. Opgelost iig!