Page 10 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Jan 10, 2016 7:48 am
by Manitoba
Interessant en leuk om te lezen, Raymond! En inderdaad; wat je er ook van vindt zo'n Croma is nu zeker een bijzondere auto en al helemaal als i.e. Turbo. Bij een vriendje van de lagere school vroeger hadden ze thuis ook een Croma, weet niet meer de uitvoering maar ik vond dat toen een mooie, luxe en fijn rijdende auto (vanaf de achterbank).

Mooi project, om mooie sentimentele redenen.

Greetz,
Walter.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun Jan 10, 2016 4:10 pm
by bmw e12 e21
Leuk, weer een project erbij. :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Jan 11, 2016 10:39 am
by Jeroen
Leuk idd! En die Omega's, sja. Ik heb via een kennis ooit een van de eerste gereden van een serie, ik meen dat dat een A2 was maar het kan ook een B1 geweest zijn (het is even geleden hoor) en daar zaten nog wel wat kinderziektes in. Zo had deze 3 liter automaat een kick down die indien nodig 2 versnellingen lager ging, alleen ook als 'ie in z'n twee zat met als gevolg dat hij vrij schoot, of althans zo voelde het. Misschien meer een ZF dan een Opel issue maar evengoed kreeg men die er niet uit en is de auto zelfs retour Rüsselsheim gegaan, dat werd de start van een langdurige relatie met BMW.

Anyway, nu lekker bezig met de Croma hoewel enigszins noodgedwongen. Succes, ben benieuwd wat je gaat vinden!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Mon Jan 11, 2016 11:04 am
by 323baur
Ontzettend of topic, maar dit monster is toch echt het linkje waard:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/opel ... ousPage=lr

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 7:57 pm
by raymondw
Nadat we zaterdag net een paar uurtjes tekort kwamen om de motor van de Croma uit te bouwen zijn we daar gisteravond mee verder gegaan. Voor het uitbouwen van de motor stonden de volgende taken nog open.

1. Losnemen van de PAS pomp
2. Kopbouten (alvast) lossen
3. Uitbouw van de downpipe en verwijderen van de uitlaat
4. Loskoppelen van de bowden-kabel t.b.v. de koppeling
5. Loskoppelen van de versnellingsbak selecteur
6. Losnemen van de motorsteunen (3st)
7. Loskoppelen van de aandrijfassen.
8. Loskoppelen van de kabel voor de kilometerteller.
9. Losnemen van diverse stekkertjes en kabeltjes

De aandrijfassen waren vrij eenvoudig; deze zitten net als de aandrijfassen van BMW met boutjes en moertjes vast waardoor je zonder het fusee los te moeten nemen de steekassen aan de binnenzijde kunt losnemen uit te hoeven. Daarna lag de motor vrij en konden we hem uitbouwen. Door de motor zodanig in de kettingen te hangen dat het zwaarste deel, de versnellingsbak pas als laatste gelift word konden we het risico van beschadigen van de diverse remleidingen naar de ABS pomp elimineren.

Image

Daarna was het liften van de motor een koud kunstje. De motor-en bak lagen goed in balans waardoor we hem makkelijk konden sturen; even hadden we twijfels of de kraan wel hoog genoeg kon komen om de motor over de voor-kop heen te tillen, maar dat was in zijn geheel ongegrond.

Image

Na een kleine drie uurtjes zwoegen hadden we hem er uit.

Image

De volgende stap is verdere demontage van de motor om de conditie te kunnen beoordelen waarbij het primair om de techniek gaat. Nu hebben we eindelijk de kans om al die quick-fixes die in het verleden aan de motor zijn doorgevoerd op te sporen en een plan van aanpak op te stellen. Verder is de motorruimte mooi leeg geworden. Het plan is om het subframe uit te bouwen en te laten stralen en poeder-coaten. Dat geeft dan meteen een goede baseline om de wielophanging in een later stadium aan te pakken.

Image

Als eerste moeten we daarvoor de aanbouwdelen uitbouwen, te beginnen met het fluitje waar ‘knabbel en ‘babbel’ al aan hebben geknaagd.

Image

Dit had Arno bij een turbo nog nooit gezien, en ik moet toegeven dat dit een ongebruikelijke schade is. Mijn broer wist zich te herinneren dat het fluitje tussen de 2000 en 3000 omwentelingen een schrapend geluid maakte, dus dat kan wel kloppen. We hebben het vermoeden dat dit veroorzaakt is door een inlegfilter dat er ooit verkeerd is ingelegd waardoor ook grotere objecten naar binnen zijn gezogen. We weten immers dat knabbel van beukennootjes houdt.

Image

Dit is een onverwachte tegenvaller. We moeten even kijken waarvoor we gaan kiezen; revisie of vervanging. Wat verder opviel was de erg vies uitziende thermostaat Deze heeft zijn langste tijd wel gehad.

Image

Wordt vervolgd!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 8:03 pm
by uwbuurman
Die schoepen zijn wel op. Zit er geen axiale speling op?

Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant van de motor.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 8:08 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Die schoepen zijn wel op. Zit er geen axiale speling op?

Ik ben erg benieuwd naar de binnenkant van de motor.
Hoi Koos,

Geen axiale speling, maar wel radiaal. Verder zijn wij ook benieuwd naar het inwendige. Ik hoop dat ik donderdagavond en vrijdagmiddag nog wat tijd heb om een stapp met de demontage te maken. Anders moet dat een week wachten.

Mvrgr,

Raymond

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 9:27 pm
by 323baur
Echt gaaf om te zien dat een dergelijke auto niet wordt afgeschreven! Alle lof.
Leuk ook om de stappen te zien. Zijn die turbo's niet nog te krijgen?
Ik neem aan dat het zo'n KKK ding is?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 9:42 pm
by bmw e12 e21
Wat een werk zeg. Een achterwiel aandrijver de motor uithalen zal wel simpeler zijn zeker?
Hoe lang staat de CROMA nu stil? Heeft hij vel kmrs achter de rug?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 9:55 pm
by raymondw
bmw e12 e21 wrote:Wat een werk zeg. Een achterwiel aandrijver de motor uithalen zal wel simpeler zijn zeker?
Hoe lang staat de CROMA nu stil? Heeft hij vel kmrs achter de rug?
1) Sinds 2002 niet meer toegelaten, maar op groene platen wel zo af en toe mee gereden, de laatste keer nu bijna drie jaar geleden.
2) Uitbouw was wat meer werk, maar de sleutelvriendelijkheid was beter dan verwacht. Desondans hadden we effectief een uur of 8/9 nodig.
323baur wrote:Echt gaaf om te zien dat een dergelijke auto niet wordt afgeschreven! Alle lof. Leuk ook om de stappen te zien.
Thanks Ite
323baur wrote:Zijn die turbo's niet nog te krijgen?
Ik neem aan dat het zo'n KKK ding is?
3) Via Fiat weet ik het niet, maar op Duitse fleebay staan er al wat langer twee te koop
4) Het is een Garret T3

We proberen eerst via een turbo revisiebedrijf.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue Jan 12, 2016 10:13 pm
by Thegs
Prachtig Raymond! Zoals alle projecten prachtig om mee te lezen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed Jan 13, 2016 8:41 pm
by Peter V.
Inderdaad leuk om te zien dat hier dezelfde enthousiasme en precisie wordt gehanteerd als bij de BMW 's.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Wed Jan 13, 2016 8:49 pm
by gerrit323
Zeer leuk vervolg in dit draadje .. eens een ander merk .. altijd leuk :thumbsup

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Jan 15, 2016 10:21 pm
by raymondw
Vanmiddag heb ik nog een paar uurtjes vrijgemaakt voor het strippen van de motor van de Croma. Daarvoor hebben we eerst de versnellingsbak losgenomen. Die zit in tegenstelling bij BMW maar met een vijftal M12 bouten vast.

Image

Negeer even de oppervlakte roest op de drukgroep; voor de ruim 180000 kilometers ziet de koppeling er nog verbazingwekkend goed uit.

Image

Nou is mijn vader nooit echt een koppeling-ridder geweest, maar gezien het feit dat deze best wat voor de kiezen heeft gehad (o.a. een aantal keren het trekken van een dubbel-assige sleurhut) tijdens diverse zomervakanties in mijn jeugd. Note: nu weten jullie waar mij afkeer van die dingen vandaan komt. Ondanks dat mijn vader destijds altijd met 110-120km/h naar de Alpen reed, schoot het met sleurhut nooit op.

Verder hebben we het uitlaatspruitstuk met fluit gedemonteerd. Deze kan bijna naar C&E in Amersfoort. We moeten alleen nog even de downpipe en het spruitstuk demonteren.

Image

Verder hebben we o.a. de startmotor en diverse andere delen uitgebouwd, waarmee de volgende stap het uitbouwen van de distributie wordt. Daarna kunnen we de cilinderkop gaan lichten waarmee we tot de vermoedelijke oorzaak van de olielekkage komen.

Image

Wat opvalt is dat de twee linker uitlaatpoorten aanzienlijk anders eruitzien dan de twee rechter poorten. Daar waar de linker twee poorten alleen maar wat koolstof opbouw laat zien zien, hetgeen normaal is voor een verbrandingsmotor hebben de twee rechter poorten aanzienlijk meer vervuiling die een aanwijzing lijkt voor de olielekkage waar deze auto sinds het vervangen van het spruitstuk in 1999 last van heeft.

Image

En hiermee hebben we waarschijnlijk de root-cause van alle ellende in beeld. Opvallend is de smurrie die op het draadeind te zien is. Dit is zeer waarschijnlijk het draadeind waar ze ooit het tapdraad van hebben moeten uitbouwen. Ofwel, de hypothese dat de olielekkage uit de cilinderkop weg komt lijkt te worden bevestigd, echter om deze conclusie definitief te trekken moeten we toch echt eerst de cilinderkop lichten. Dat komt eind volgende week wel…. Eerst maar eens een paar dagen skiën in Flachau.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Fri Jan 15, 2016 10:31 pm
by uwbuurman
Veel plezier en hou alles heel, Raymond!