Page 10 of 45

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 5:52 pm
by bmw e12 e21
Vandaag naar Maastricht gereden met de 315. Toen ik bijna thius was viel ze plots stil. Benzineleiding(niet die meet filtertje :wink: ) losgekoppeld en deze pompte geen benzine op.
Ze ziet er nochtans vrij recent uit...
De CO is ook aan de lagen kant. Dus die moet bijgesteld worden. heb je tips specialist Peter? :)
Ontsteking stond goed.
Remmentest was ok, net handrem rechts achter bijgesteld.
De WARNINGKNOP heeft kuren, die moet dus gerepareerd worden.(bleef hangen toeen ik in panne stond)
De koelwater temperatuur gaat ook naar 3/4 bij rijden.
Vrees dat de radiator dicht zit door lange stilstand want waterpomp en thermostaat zijn nieuw.
Image
Image

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 7:04 pm
by uwbuurman
Al gekeurd dan??

Tja, er zullen nog wat kleine klusjes voorbij komen, na zo'n lange stilstand.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 7:05 pm
by uwbuurman
Oh ja, denk ook even aan je sensoren, die willen ook wel.eens doodgaan. Ik vervang ze eigenlijk altijd, bij een nieuwe oude auto.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 7:32 pm
by BertjeConti
Mijn eerste reactie is:

Rommel uit de tank die de benzine toevoer blokkeert.

Maar inderdaad, al gekeurd?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 7:54 pm
by bmw e12 e21
Op de keuring ben ik niet geraakt, dat is 50km enkel.
Ben in panne gevallen midden tussen Brouwers en mij.
Ik mocht zijn garage platen gebruiken om een testrit te doen.
En hij heeft me naar huis getrokken, nu staat ze in de garage te wachten op reparatie.
Het was wel men bedoeling om 18u00 op de keuring te zijn.
Vandaag was het tot 19u open.
Zal voor later zijn.

PS: Ik heb een mechanische brandstofpomp liggen voor een BMW e21 316 van 1980-1982. Neem aan dat die gerust gemonteerd kan worden daar de opbrengst mss wat hoger is.
http://bmwfans.info/parts-catalog/13311276550

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 9:11 pm
by BertjeConti
Ik zou het zeker proberen.

Kleine moeite toch?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 9:33 pm
by Peter_P
Die auto is gewoon aan het vragen om ge-megasquirt te worden. :launch

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Jul 18, 2016 9:52 pm
by bmw e12 e21
Dat is voor morgen, is idd een kleine moeite.
Megasquirt zou het helemaal zijn!

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 8:32 pm
by bmw e12 e21
Zo, ik heb net de mechanische brandstofpomp gedemonteerd.
Er lekte dus olie aan het tussenstuk voorbij, dus dat ''olielekje'' is ook gedetecteerd.
Bij de oude pomp kan ik de veer niet induwen, die zit vast.
De nieuwe wel, dan krijg je een vacuum geluid.
Ik ben een leek in carburatoren maar deze zal dus defect zijn.

Moet je bij montage vet doen waar de ''vinger'' van de pomp(naar nokkenas) beweegt?
Ik neem ook aan dat het normaal is dat je bij montage van de pomp de veer een beetje onder spanning zet.
De nieuwe pomp heet eeen veeel kleiner drukvlak, is dat een probleem?
Hier de foto's(links de nieuwe):
Image
Image

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 8:43 pm
by BertjeConti
Ik ken het m10 blok niet goed genoeg, maar normaal gepsroken zit er nog een stift tussen de nokkenas en de pen op de pomp die ingedrukt moet worden. De pen van de pomp komt dus niet direct met de excenter op de nokkenas im aanraking.
Smeren met vet hoeft niet, wordt door de motorolie gesmeerd.

De oude pomp zit dus ingedrukt vast als ik het goed begrijp.

Vacuum geluid is goed. De pomp moet voornamelijk benzine uit de tank aanzuigen. Benzinedruk is minimaal (vergeleken met injectie)

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 8:46 pm
by bmw e12 e21
BertjeConti wrote:Ik ken het m10 blok niet goed genoeg, maar normaal gepsroken zit er nog een stift tussen de nokkenas en de pen op de pomp die ingedrukt moet worden. De pen van de pomp komt dus niet direct met de excenter op de nokkenas im aanraking.
Smeren met vet hoeft niet, wordt door de motorolie gesmeerd.

De oude pomp zit dus ingedrukt vast als ik het goed begrijp.

Vacuum geluid is goed. De pomp moet voornamelijk benzine uit de tank aanzuigen. Benzinedruk is minimaal (vergeleken met injectie)
Idd, de pen van pomp komt tegen stift die op zijn beurt tegen nok komt.
Dat klein raakopp. tov andere pomp is geen probleem neem ik aan?

Idd, oude pomp is ingedrukt, veer kan ik niet meer indrukken, zit vast.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 9:24 pm
by Peter V.
Precies zoals omschreven. De dunnere stift is geen probleem.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 9:25 pm
by BertjeConti
Klein raakopervlak is geen probleem.
Die stift zit zeker in het bakkelieten tussenstuk.

Als de oude pomp vast zit, tsja dan lijkt me dat wel zeker het euvel.
Als de nieuwe pomp benzine aan zuigt, dan zou ik de oude wel open slopen om te kijken of er geen troep uit de tank in zit.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Jul 19, 2016 9:35 pm
by bmw e12 e21
Bedankt voor de tips.
Die zit idd in bakkelieten tussenstuk.
Ik zal de oude pomp open slopen maar verwacht geen vuil erin.
Er staat een nieuw filtertje voor de pomp. Die is doorzichtig en er is geen vuiltje erin te bespeuren.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Wed Jul 20, 2016 6:49 pm
by bmw e12 e21
En ze loopt weer met het nieuwe pompje. :D