Page 10 of 13

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Oct 11, 2023 10:02 pm
by Thijsse
Eigenwijs als ik ben meteen een 3D printer besteld, en zoonlief gevraagd om uit te pakken

Image

Ik had de tekening van de week al gemaakt, die die meteen uitgeprint

Image

en het resultaat

Image


Als je 3D kunt tekenen is het printen echt kinderspel, dus hier ga ik nog wel meer profijt van hebben

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Oct 11, 2023 10:13 pm
by Wilmo
Ah! Die is iets meer soeps dan dat krengetje waar ik de toeters van m'n ITB's mee heb gemaakt. Mooi ding! Laat graag maar weten hoe het je verder nog bevalt.

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Oct 11, 2023 10:36 pm
by Thijsse
Het is mijn eerste printer, maar ik ben er nu al helemaal weg van

Is een Creality K1, mooi waar voor je geld en retesnel

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Oct 11, 2023 11:53 pm
by uwbuurman
Mooie stappen!

Re: E21 M54 conversie

Posted: Thu Oct 12, 2023 3:29 pm
by Jeroen
Nice! Helaas kan ik helemaal niks tekenen op de pc dus niks voor mij, maar supergaaf om te zien!

Re: E21 M54 conversie

Posted: Sun Oct 15, 2023 9:08 pm
by Thijsse
Afgelopen dagen veel zitten tekenen, meten en printen. Uiteindelijk het glas uit mn testcockpit gehaald om beter te kunnen meten. Denk dat ik nu een versie heb waar het mooi uitkomt. Alles lijkt te ver naar rechts te zitten, de 200 raakt de rand bijna, maar als ik in een originele E21 cockpit kijk zit het daar ook zo.

Ik weet niet of er animo voor is onder de E21 rijders, maar de ombouw naar elektrische teller is nu kinderspel aangezien ik voor aan de achteras ook al eens een getand wiel met opnemer gemaakt heb wat buiten het diff gemonteerd kan worden.

Image
Image

Verder de intercooler nog op zn kop gehangen, dan past de motorsportbumper wel, maar zit de intercooler voor 70% achter de bumper.
Denk dat ik het toch zo ga doen, en maar vertrouw op de fan om zn werk te doen. in het ergste geval zet ik de originele bumper erop met een aangepaste keienvanger

Image

Re: E21 M54 conversie

Posted: Sun Oct 15, 2023 11:37 pm
by uwbuurman
Lekker bezig in ieder geval!

Re: E21 M54 conversie

Posted: Mon Oct 16, 2023 9:18 am
by Wilmo
Ziet er goed uit!

Wat betreft de tandopnemer, ik gebruik de zes bouten van de uitgaande as om een signaal te krijgen. Wel is het zo dat er dan het een en ander omgerekend moet worden en je niet de standaard pulsentrein van een E30 kunt gebruiken.

Re: E21 M54 conversie

Posted: Mon Oct 16, 2023 10:01 am
by Thijsse
Heb indertijd bij mn andere E21 een 9 puntige ster laten waterjetten in de vorm van de originele ster in het E30 diff en deze op de aandrijfas gezet met de originele E30 opnemer

Ik ga bij deze de kmteller aansturen via de ecumaster ecu, daar kun je een correctie instellen

Re: E21 M54 conversie

Posted: Tue Oct 31, 2023 5:46 pm
by Thijsse
Vandaag de aangepaste wijzerplaat binnen gekregen, verder erg druk met andere dingen en dus niks kunnen doen

Image

Image

Re: E21 M54 conversie

Posted: Fri Dec 29, 2023 3:07 pm
by Thijsse
Afgelopen week weer wat tijd gehad om aan de E21 te werken. Een van de draagarmen had wat rotte plekken, hier heb ik een stuk ingelast van een van de trommelrem draagarmen die ik nog had liggen

Image
Image
Image

Auto nog even naar buiten gerold op een zonnige dag

Image

Daarna het front deels weggeslepen om de radiateur passend te maken

Image

Uiteindelijk de motor eruit gehaald om beter te kunnen werken aan het front

Image

En het front nog verder uitgehaald voor de E30 radiateur

Image
Image
Image

Re: E21 M54 conversie

Posted: Fri Dec 29, 2023 11:07 pm
by uwbuurman
Dat wordt een vol frontje. Lekker bezig!

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Jan 03, 2024 5:15 pm
by Thijsse
Afgelopen dagen flink bezig geweest met het uitdenken van de elektronica. Helaas zijn er geen elektrische schema's van een E39 te vinden, en die van een E21 is ook zeldzaam opeens.

Ben in ieder geval van plan om de E39 zekeringkast om te bouwen naar E21, deze zit bovenin het handschoenkastje en kan naar beneden klappen. Dan heb ik de zekeringen binnen in de auto zitten, en ben ik eindelijk verlost van de staafzekeringetjes onder de kap.

Als ik nog een E39 schema ga vinden zou het dit allemaal wat makkelijker maken in ieder geval.

De hele bedrading voor de ECU en de motor heb ik voor zo ver uitgedacht. Ook de ECU wil ik onder het dashboard ergens monteren, en dan gewoon met een bos kabels naar buiten voor de motor en de koplampen.

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Jan 03, 2024 8:46 pm
by Peter V.
Er zijn wel degelijk schema's van de E-39 te vinden.

https://bmwteka.com/

Zeer uitgebreid moet ik zeggen. Heb ik ook voor de Z4 gebruikt.

Re: E21 M54 conversie

Posted: Wed Jan 03, 2024 10:15 pm
by Thijsse
Peter, ik heb me gisteren even vastgebeten in die site, maar ik kom er niet wijs uit eerlijk gezegd. Ligt aan mij misschien :oops:

Ok, correctie. Ik heb m door en ik ben weer verder