Page 94 of 117

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 03, 2021 10:51 pm
by Nick1984
Als de wagen terug thuis staat (nu in stalling) zal ik eens wat detailfoto's maken.
Het voornaamste probleem is plaatsgebrek, het blok zit redelijk dicht tegen de motorkap...

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Tue Feb 09, 2021 8:03 pm
by Wilmo
Ik heb besloten om het nieuwe front niet te plaatsen. Het is aftermarket en het past me net niet lekker genoeg. Daar komt wel wat herstelwerk voor mijn eigen front voor terug, maar ik boek wel voortgang daar. Alle gaatjes worden weer dichtgelast en de tand des tijds wordt ook hersteld. De balk is natuurlijk even wat anders, maar met wat hamer- en zetwerk kom ik daar ook wel uit. Totdat... Gas op. Dus nu maar op het fietsje door de sneeuwprut met een gasfles achterop opzoek naar nieuw menggas.

Het front wil ik niet met proplassen terugzetten. Ik heb altijd nog een beetje een naar gevoel bij mijn Telwin op 230V om genoeg penetratie te krijgen en ik heb ondervonden hoe naar het is om die proplassen weer uit te boren. Ik ben nu bezig met een eenvoudig TIG-apparaat om zo te puntlassen te gaan maken.

Dus, gas op. Wat dan... De keienvanger van Ite. Dat is me er eentje zeg, ja Ite ook, maar ook de voormalige eigenaar van deze keienvanger. En de keienvanger zelf. Ruim geplamuurd en zowaar direct over roest geplamuurd. Het zag er dus beter uit dan dat het was. Of naja, hoe het er nu bij staat vind ik dan weer beter.

Meer laagjes dan op de gemiddelde Bossche vrouw.
Image

Half uurtje krabben.
Image

Creatief laswerk. Ik ben geen ster, maar dit is me wat te gortig.
Image

Lekker psychedelisch. Wat zie jij er in?
Image
Image

Na een middagje met de slijptol. Met een blik vol stof.
Image

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Tue Feb 09, 2021 9:16 pm
by bmw e12 e21
Mooie vorderingen :thumbsup

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:36 am
by Jeroen
tssss die keienvanger leek best netjes maar die heeft al 9 levens achter de rug zeg! Ziet eruit als een Broveetje :bag

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:39 am
by 323baur
Ik weet wel wat ik weggeef :mrgreen:

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:42 am
by Jeroen
en omdat het een krijgertje is valt 'ie niet onder list of bedrog, komen we weer goed weg :lol:

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:50 am
by Wilmo
Nee joh, ik ben er blij mee. Zo slecht is het niet wat eronder zit. De vorige die ik mooier maakte was slechter en daar had ik wel geld voor betaald. Hier zit alleen een beetje meer spul op.

Ik had alleen wel wat gedachten bij als deze er zo uit ziet. Hoe zag de auto er dan uit?

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 9:36 am
by uwbuurman
Lekker bezig, Jan Willem!!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 3:50 pm
by Wilmo
Ik had mijn Telwin plus gasfles in Zweden gekocht. Gasfles leeg en dan.. dan bel je een gasboer en beginnen de problemen. Schroefdraad, stempels, merken, eigendom. Elk bedrijfje heeft zijn eigen standaard met bijbehorend koninkrijkje. Ik was zo zat van de Brabandse gasboeren dat ik een bedrijf in Beverwijk belde. ‘Kom maar effe langs met je flessie’. En dus hup de trein in met m’n flessie en naar Beverwijk. ‘Ja ik weet ut ook nie, maar ik vul hem wel effe joh’.

Kijk. Daar kunnen we wat mee. En nu dus weer in de trein terug. Een dag niet geklust, is een volle fles!


Heerlijk trouwens om dat dialect ook even weer af te stoffen.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 6:28 pm
by BertjeConti
Lekker bezig, "met de trein een flesje lasgas scoren"

Ben benieuwd hoe je met een TIG apparaat gaat puntlassen.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 7:16 pm
by Wilmo
Gisteren had ik de fles al achterop de pakjesdrager haha. Achja, hobbybob moet ook wat te doen hebben hè.

Misschien wordt het ook niets hoor. Maar het idee is om de toorts een millimeter of wat van het plaatwerk te houden en gewoon te ontsteken. Eventueel met een afstandhouder aan de toorts. Het smeltbad begint en de achterste plaat wordt ook heet. Het zou daarna vast moeten zitten.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 8:50 pm
by uwbuurman
Ik ben op autoweekforum net over dat precies in gesprek. Renate maakte deze twee filmpjes:

https://youtu.be/29OrDDjgWgY

https://youtu.be/z4a04mE9rlA

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 9:05 pm
by Wilmo
Wat is het linkje naar die discussie?

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 9:23 pm
by uwbuurman
Nou ja, discussie, ze vertelde dat ze een hbm ding heeft gekocht naast de cebora 155 die ik ook heb. Dus ik vroeg om wat beeldmateriaal.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Feb 10, 2021 9:31 pm
by Wilmo
Ah heb het al. Invertertechniek is de laatste jaren wel ontwikkeld. Net als in mijn versterkers gaat het geloof ik allemaal hoogfrequent en dan kun je toe met kleinere electronica. En voor wat andere projecten is het hebben van een TIG-apparaat gewoon mooi. Ik hik nog een beetje aan tegen de accumulatieve kosten, maar het moet maar. Het machientje kan ik lenen/hebben van een maat die hem niet gebruikt. Alleen jammer dat ik het slangpakket heb gesloopt om de proof of concept voor mijn eigen machine te doen.

Denk wel even na over gas. Zij gebruikt een wegwerppatroon van 1 liter met 60 bar. Dan heb je dus 60 liter gas voor 25 euro, daarbij komt een aansluitsetje voor 25 euro. Een 5 liter gasfles heeft 1000 liter gas voor dezelfde prijs, je moet alleen een fles kopen à 150 euro om deel te nemen aan het ruilsysteem, 250 euro voor een Albon van Airliquide met ingebouwd reduceerventiel. En je hebt pure argon nodig, geen menggas 85/15 argon/CO2 zoals bij MAG.

Wat betreft die puntlassen moet de electrode ook anders geslepen worden voor de toepassing. Stomp zoals zij doet in het tweede filmpje. Of als je een klein gaatje gebruikt van circa de plaatdikte, scherp. En als je slijpt, zorg dat de slijplijnen in de lengterichting van de electrode zijn.

En je hebt toen je dak gesoldeerd toch? Dat kan ook met TIG, gewoon het vermogen wat lager zetten. Aluminium kun je ook solderen op die manier, best handig als dat eens moet. En dan was er nog... Owja. Ramp-up en ramp-down. Je kunt op de meeste inverters een lijn programmeren. Vanaf T0, gas aan. T1 stroomsterkte voor het starten, T2 max stroomsterkte, T3 ramp-down naar een bepaalde stroomsterkte, T4 nagasstroom.