Het MS (megasquirt) systeem is nu bijna 10 jaar in gebruik, eigenlijk relatief probleemloos. We zijn er in ieder geval nooit stil mee komen te staan.
Echter.....
Sinds zeker een jaar, maar ik denk dat het er al langer in zit, doet zich sporadisch een hikje voor. Dit hikje komt alleen voor als de motor stationair draait, en zo sporadisch dat het tijdens een rallydag enkele keren voor komt als we langs de weg staan en ik bezig ben met de kaart.
Het hikje lijkt erop alsof de ECU er heel even mee stopt en weer doorstart, het is zo kort dat de motor net niet helemaal af slaat, ik had dus ook het vermoeden dat alleen de ECU in de auto dit hikje heeft en de reserve ECU wel goed zou zijn. Deze ECU heeft immers als eens eerder een flinke optater gehad en heeft een defecte uitgang.
Dus daarom enkele maanden geleden de ECU gewisseld, maar tegen mijn verwachting in is het hikje er nog steeds. GRRR...
Tijdens een rit in december manifesteerde deze hik zich ook een paar keer net als ik wilde accelereren, en dat was een vervelende ervaring, dit is daarna echter nooit meer gebeurt.
Dus moest er verder gezocht worden, dus laptop eraan en loggen maar. Na een uurtje of zo had ik 'm eindelijk gelogd, en bleek dat er op het moment van de hik een "sync" error gelogd werd, sync error duid op een probleem met de CPS sensor, in mijn geval is dat een M52 Hall sensor.
Ik kon het eigenlijk niet plaatsen dat we jarenlang dit fenomeen nooit gehad hebben en nu sinds een jaar of zo wel. De grootste wijziging die ik nog gedaan had was de "Closed loop idle", hiermee maak je een geregelde stationair loop, als het goed werkt levert het een heel stabiel en krachtige stationaire loop van de motor op, en dat doet het bij ons dan ook, waar ik heel blij mee ben. Het stationair toerental is hiermee ook wel wat lager geworden.
Maar goed, verder zoeken dus. Nu ik weet dat he dus een sync error is kan er gericht gezocht worden, dus weer loggen met de "tooth" logger, hiermee kun je dan precies zien waarom de sync error op treed, en parallel de scoop op het CPS signaal.
Dit heeft in ieder geval de probleem veroorzaker naar voren gebracht.
Met de tooth logger bleek dat we een extra "tand" signaal binnen krijgen, en wel telkens op dezelfde plek:
7 tanden voor de missende tanden zie je een extra spikje wat er niet thuis hoort.
Op het scoopbeeld zie je op dezelfde plek stoorsignalen op het CPS signaal:
Het zijn dus zeer waarschijnlijk deze stoorsignalen die er sporadisch voor zorgen dat de ECU een tandje teveel binnen krijgt en er dus een sync error op treed.
Ik heb kunnen berekenen dat deze stoorsignalen precies op het tijdstip van bougievonkjes optreden, dus zou de ontsteking de schuldige kunnen zijn. Ontsteking is opgebouwd met een coilpack met aansturing vanuit de ECU. Hierdoor lopen er hoge stromen en komen er hoge spanningen (enkele honderden volts) terug de ECU in op de coilpack aansturing.
Ik heb de CPS ingang op de ECU minder gevoelig voor storingen weten te maken, en samen met het vervangen van de CPS Sensor (van Chinees naar genuine BMW) is de invloed van het stoorsignaal nu in ieder geval zo klein dat er geen hikjes meer zijn. Maar het stoorsignaal is nog steeds zichtbaar op het CPS signaal.
Natuurlijk zit het mij niet lekker, en baal ik ervan dat ik destijds voor deze coilpack oplossing met aansturing vanuit de ECU heb gekozen.
Inmiddels heb ik een "logic" coilpack voor een VAG 6 cilinder laten komen, in de coilpacks zit de aansturing (hoge spanningen en stromen) ingebouwd en deze coilpack wordt dan weer aangestuurd met "logische 5V" signalen uit de ECU, zo lopen er geen grote stromen en hoge spanningen meer door de ECU zelf.
Hiervoor moeten de ECU's natuurlijk weer aangepast worden, dit is de zoveelste aanpassing en het begint langzaamaan een rommeltje te worden.
Dit heeft mijn dat ook doen besluiten dat het nu de hoogste tijd wordt nieuwe ECU's te bouwen waarin 10 jaar ervaring en aanpassingen in verwerkt zijn.
Dus weer een leuk project erbij.