Page 2 of 3
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Sun Oct 03, 2010 8:22 pm
by 323baur
gerrit323 wrote:Bedankt heren .. we blijven bezig
Idd Peter .. kleur is bronzit beige mettalic
Gerrit
Bronzit rulezzz!

Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Sun Oct 03, 2010 8:48 pm
by ac/dennis
323baur wrote:gerrit323 wrote:Bedankt heren .. we blijven bezig
Idd Peter .. kleur is bronzit beige mettalic
Gerrit
Bronzit rulezzz!

Hmmm... Misschien dan alleen met een dikke verlaging... of op een e30 Ite
Geintje... idd mooie kleur!
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Sun Oct 03, 2010 8:54 pm
by Jeroen
Ik ruik een volgende E30 ombouw, kun je evt ook we gelijk een iets grotere cilinderinhoud overwegen (slag verlengen zodat je hetzelfde onderblok kunt blijven gebruiken). Ben ook wel benieuwd wat het onderstel uiteindelijk is geworden! Oh en loodvrij kan 'ie nu al prima hebben hoor, geen probleem.
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Sun Oct 03, 2010 9:14 pm
by gerrit323
Idd een e30 ombouw Jeroen maar op de velgen na geen hartge ... ik wil gewoon een snellere e30. Ik ben van plan om mijn onderblok te gebruiken .. enig wezenlijk verschil tussen b20 en b23 zijn de krukas, de drijfstangen en de zuigers (b23 zuigers hebben geen bolling bovenaan) .. ik kan al deze delen gebruiken van het e30 b23 donorblok dat hier in de garage ligt (uiteraard na grondige inspectie) .. al denkt ik wel de zuigers nieuw aan te kopen.
Gemakkelijkst zou zijn b25/b27 blok erin en klaar

ware het niet dat de boze mensen van de keuring hier daar niet blij mee gaan zijn.
Verlaging is een combi van 2 merken.
Schokdempers en veren vooraan -60mm zijn van Weitec ( zelfde ondernemingsgroep als KW) de veren achter zijn van KW zelf -55mm (wel bedoeld voor een 325i touring dus op een berline verlagen deze -50mm) dat is net wat ik nodig had want -40mm was net te hoog en -60mm achter net te laag ... pppffff leve de schroefveerkits
De rijindruk is héél goed ... duidelijk stugger dan origineel maar toch beter de oneffenheden filterend dan bv de Bilstein/H&R combi op de e21 ... die vind ik eigenlijk voor iets te hard afgeveerd.
Gerrit
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 04, 2010 10:51 am
by Jeroen
Ik dacht dat je wellicht tot een iets langere slag kon komen met een andere krukas, misschien Jos eens vragen? Dan houd je hetzelfde onderblok namelijk...
Ik heb ook een mooi vergelijk kunnen maken tussen E21 en E30 op de Ardennenwegen. Beide auto's op een Bilstein/Eibach onderstel, en de E30 voelde bij mij ook comfortabeler aan. Heeft vast te maken met een combi van meer stijfheid, andere wielophanging en betere geluidsisolatie... de vooruitgang die je in een E30 duidelijk merkt denk ik.
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 04, 2010 1:04 pm
by Yoshi
Mooie bak, mooie velgen, maar de E21 is toch net wat cooler qua uiterlijk, vind ik

Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 04, 2010 1:15 pm
by uwbuurman
ik denk ook dat een e30 veel meer torsiestijfheid heeft, maar daardoor zou de auto eerder stugger moeten aanvoelen dan comfortabeler. Denk eerder dat het verschil gemaakt wordt door, zoals Jeroen zegt, ophanging.
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 04, 2010 1:58 pm
by Jeroen
Stijfheid speelt zeker wel in positieve zin een rol denk ik. Zo rijdt een gesloten E30 ook weer veel lekkerder dan een E30 cabrio...
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:21 pm
by gerrit323
Iets minder goed nieuws wat e30 betreft .. gisteren een oldtimerally gereden (de laatste van dit jaar) en na 18 jaar met verlaagde wagens te hebben gereden zonder brokken gisteren het carter naar de vaantjes gereden.
20 kasseistroken gereden zonder brokken .. de laatste op 4 km van thuis en dan ook nog is de laatste 20m van de kasseistrook .. even onoplettend .. een putje ... en een scheurtje in het carter.
Na 15m lag de motor al stil en had ik mij wijselijk opzij gezet om het carter te checken .. kapot dus
Wat volgde was een e30 die werd voorgesleepd door een Willy's Jeep uit 1942
Om 16u carter kapot en om 22u lag er al een reserve carter en nieuwe dichting in mijn garage .. de juiste mensen kennen is alles in deze bmw wereld
Volgende week heb ik er nog eentje op reserve liggen en het kapotte ga ik laten lassen ...
Wat ik zo stom vond was ... De 500km verse olie die gewoon wegstroomde.
Nog even een vraagje ... een e30/e21 carter zijn toch onderling uitwisselbaar hé .. dan kan ik de reserve voor beide wagens gebruiken.
Gerrit
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:30 pm
by 323baur
Wel fijn dat je op tijd stil stond!
Je kan ook ernstigere schade oplopen.
Een carter lassen? Volgens mij haal je die op de sloop voor 5,- lijkt me.
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:33 pm
by gerrit323
323baur wrote:Een carter lassen? Volgens mij haal je die op de sloop voor 5,- lijkt me.
Idd ik heb er 2 voor bijna geen geld maar kan kostenloos aluminium laten lassen .. dus dat maakt nog een extraatje om bij de reserve delen te stapelen

Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:36 pm
by Jeroen
Poeh hopen dat je idd geen verdere schade hebt, gelijk gestopt zodra het oliedruklampje aan ging? Of was je nog eerder obv olieniveaumelding? Geen idee of jouw 320 al check control had?!
En E30 heeft alu en E21 staal toch?
Zoiets is ook wel een beetje mijn angst, vandaar dat mijn auto's wel stug zijn, maar nooit erg laag. En ik ga morgen mijn origineel BMW carterbeschermer voor de E30 bij Arnold afleveren voor stralen en poedercoaten... een M20 kapot is één, een S14 wordt wat prijziger vrees ik.
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:41 pm
by gerrit323
Jeroen wrote:Poeh hopen dat je idd geen verdere schade hebt, gelijk gestopt zodra het oliedruklampje aan ging? Of was je nog eerder obv olieniveaumelding? Geen idee of jouw 320 al check control had?!
En E30 heeft alu en E21 staal toch?
Ik stond onmiddellijk stil Jeroen zelfs de oliemelding van de check control (is aanwezig) was nog niet aan .. ik heb het raken gehoord en onmiddellijk het blok stilgelegd .. olie heeft nog zeker 5 mijn gelopen
Kwa hoogte dit is gewoon onoplettend van mijn kant want ik heb die kasseistrook al vele malen met de e21 gereden en deze hangt nog 1cm lager bij de grond
Ivm de carters Ik dacht al zoiets dat de e21van staal was maar kwa vorm moeten ze toch over te zetten zijn ... m20 = m20 toch .. ik wil dit gewoon graag weten omdat alle reserve carters e30 alu versies zijn.
Gerrit
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Mon Oct 18, 2010 9:55 pm
by Jeroen
Mooi, dat klinkt als snel zat idd!
Carterpan moet volgens mij gewoon passen en er is zelfs een oem afdekplaatje voor het gat van de olieniveaugever... maar misschien is dat wel een leuke upgrade in een E21, lampje kun je er zo aan hangen volgens mij!
Re: Opgelet e30!! met Hartge wielen .. en nieuw sportonderst
Posted: Wed Oct 20, 2010 8:00 am
by MeesterPieter
nu nog wat spoilerwerk erop...