Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post Reply
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by 323baur »

Amen! Geweldig mooi ding Peter.
Vergeet haar niet goed te verzekeren en te taxeren! Er staat echt iets onvervangbaars.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Murtn
E21 starter
Posts: 30
Joined: Thu Jan 14, 2010 2:07 pm
Location: Belgium, West-Vlaanderen

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Murtn »

Heel mooie E21 ! :thumbsup
E21 323i 1982 Zwart
E60 520d 2006 Grey
User avatar
Stef 02
Upcoming E21 fanatic
Posts: 124
Joined: Sun Nov 08, 2009 9:35 pm
Location: Leeuwarden

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Stef 02 »

Mooie wagen

Zoals Tatjana dat vroeger zei :wink:
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29808
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Tsja die mag met d'r 47 nog best op mijn motorkap. Moet ze alleen niet gaan praten :bag
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wondermike »

Moet ze alleen niet gaan praten
:mrgreen:

Silence! i kiel yoe :wha
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11867
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by 323baur »

Krijg je dan geen lakschade??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

323baur wrote:Krijg je dan geen lakschade??
Als ze geen piercing heeft valt dat wel mee denk ik :mrgreen:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by r@n-d »

Peter, wat een mooie nette 320... Super en een leuke km-stand...
Toevallig vorige week een e28 van Manders gezien (kennis van me gekocht) die ook maar een 18000km had gereden...
Ook een hele nette..
Maar deze ziet er echt super netjes uit!
Neem aan dat de solex hier nog wel goed is :D

Hoop hem snel te mogen zien!!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

r@n-d wrote:Neem aan dat de solex hier nog wel goed is :D

Hoop hem snel te mogen zien!!
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn uiteraard. Vanwege de lage kilometerstand kan hier e.e.a. zijn uitgedroogd of vast gaan zitten. Het starten gaat fantastisch maar echt lekker stationair lopen bij koude motor nog niet. Ze even lekker opwarmen doe ik nog liever niet omdat ik eerst de distributieriem wil doen.

Maar dit komt allemaal goed want ingesleten kan de solex nog niet zijn.

Het doel is sharknose 2011. Alle onderdelen zijn besteld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by ac/dennis »

323baur wrote: Er staat echt iets onvervangbaars.

Wat Ite zegt!

Echt mooi Peter, ben erg benieuwd om het in real life te zien
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Aangezien we de 316 klaar hebben, ze gaat morgen naar de APK, ben ik vanavond begonnen aan de 320/6.

Ik moest nog eerst uitzoeken wat voor een distributieriem ze had omdat deze rond het typewissel zit met bouwdatum.
Het blijkt dus een distributieriem te zijn met vierkante tanden. Het is wel voorzichtig sleutelen met een condensor voor de radiateur (je handen liggen zo open).

Om dit te kunnen zien eerst de radiateur en koelvloeistof gaan verwijderen. Het lijkt er bijna op dat de eerste koelvloeistof er nog in zit want hieraan zie je dat er weinig mee gereden is. Heel veel drab en compleet roestbruin uitgeslagen. Dit betekent gewoon dat alles gespoeld moet worden.

Nu zit ik eraan te denken om dan de drainplug van het blok te verwijderen maar waar zit deze bij de M20?

Onderste aansluiting van de radiateur
Image

Image

Morgenochtend even bij de dealer een bestelling doen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29808
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Jeroen »

Zo te zien schreeuwt 'ie dan ook om een verse waterpomp en thermostaat, maar verder lekker bezig. Drainplug van het blok zit volgens mij aan de uitlaatkant thv cilinder 4 of 5 meen ik. Maar als VIP member kun je dat natuurlijk zo even nakijken in het dealer werkplaatshandboek 8)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12114
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Zo te zien schreeuwt 'ie dan ook om een verse waterpomp en thermostaat, maar verder lekker bezig. Drainplug van het blok zit volgens mij aan de uitlaatkant thv cilinder 4 of 5 meen ik. Maar als VIP member kun je dat natuurlijk zo even nakijken in het dealer werkplaatshandboek 8)
Even niet aan gedacht om het werkplaatsboek te bekijken :oops:

Inderdaad thermostaat/ pomp en alle slangen worden vernieuwd. geen risico hiermee.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1756
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Nick1984 »

Ik wil je nu niet bang maken, maar die bruine drap in de radiator duid er toch op dat de koppakking of cilinderkop ooit kapot zijn geweest.
als ik jou was zou ik als je alles van het koelsysteem hebt vervangen toch eens even druk zetten op het koelciruit en zien of hij zijn druk blijft behouden.
Zowel bij koude als warme motor.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Peter V: BMW E21 320/6 1981

Post by Wondermike »

Hoi Peter, het klussen houdt niet op :mrgreen:

De bruine drap is een soort bezinksel van roestdeeltjes en spul uit de koelvloeistof. Ik weet niet of dat nou direct met een lekke kop te maken heeft hoor.
Maar goed, dat zit dus ook in je blok, ff de waterslang achter op de kop loshalen (die loopt naar je kachel) en op dat pijpje de tuinslag zetten.
Via de voorkant loopt hij dan leeg en dat kan je opvangen via de waterpomp. (of gewoon in de tuin laten lekken :bag )

Het laatste beetje lekker spoelen via de drainplug als je waterpomp eraf is, dan kan je er van 2 kanten bij.
Succes!
So many cars, so little time
Post Reply