BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post Reply
bartgouda
E21 Fanatic

Re: BMW 316 E21 1980 Lapisblau

Post by bartgouda »

En nu start m'n lieveling ook al niet meer...
Al zo'n 4x elke keer 6x ofzo geprobeerd te starten.. met gas, zonder gas, lang, kort, aankoppelend rollend... niks werkt.
Ik hoor de motor duidelijk rondjes draaien, maar hij heeft geen enkele intentie om te starten.
Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Aan het gedoe met de uitlaat kan het denk ik niet liggen, hij is precies in dezelfde staat al 6x eerder gestart om naar de dealer te rijden enzo.

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

In dit geval even terug naar de basis gaan.

*Heb je vonk?
*Krijg je benzine?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Peter V. wrote:In dit geval even terug naar de basis gaan.

*Heb je vonk?
*Krijg je benzine?
Hoe controleer ik dit?
Ik weet zeker dat er nog benzine in de tank zit... maar hoe ik de levering controleer en de vonk weet ik niet
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Om de vonk te controleren moet je volgens mij je benzinepomp uitschakelen, en 1 bougie op je blok leggen. Dan starten en kijken of je een vonk over ziet slaan tussen de bougie en je blok.
Om te kijken of je benzine krijgt, moet je geloof ik ook weer je ontsteking uitschakelen, en dan kan je een benzineleiding loshalen om te kijken of er benzine uitkomt wanneer je start.

Als je geen benzine krijgt, kan je het relais van de benzinepomp by-passen door de benzinepomp direct aan te sluiten. Als de pomp het dan wel doet, is meestal het relais stuk.

Startte die al wat minder, of altijd gelijk zonder doorstarten, of gas geven ?

Verder: benzinefilter, luchtfilter, ontsteking. Je kan je ontstekingsmodule loshalen, de onderkant wat opschuren en eventueel koelpasta ertussen doen, zodat alles weer beter contact maakt.

Image
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Even gegoogled en kwam dit document tegen voor een Kever.
http://www.keversite.nl/artikelen/Ontsteking.pdf

"Als laatste kun je de ontsteking op de werking testen door een losse bougie aan te sluiten op een van de bougiekabels en deze weer tegen een veilige motormassa te houden. Laat een helper een paar seconden de motor starten en zie of de bougie vonkt. Is dit niet het geval, dan zal er ergens een vonkoverslag zijn, in of buiten het verdelerhuis. Inspecteer daartoe alles en reinig de verdelerkap, bougiekabels en rotor en spuit deze in met een geschikt middel op siliconenbasis."

Je kan ook luisteren of je de benzinepomp hoort, en meten of die spanning krijgt.
Image
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Danny043 wrote: Je kan ook luisteren of je de benzinepomp hoort, en meten of die spanning krijgt.
Waar zit de benzinepomp? onder m'n achterbank bij de tank, of in de motorruimte?
Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Onder je auto, bij de achteras geloof ik. Waar je benzinefilter ook zit. Even onder je auto kijken, kan niet missen.

Vrienden van mij dachten een keer, toen ze naast mijn auto stonden, dat mijn achterband leeg stond te lopen. Bleek de benzinepomp te zijn :D
Image
pedro
Upcoming E21 fanatic

Post by pedro »

de benzinepomp zit bij een 316 aan de cilinderkop gemonteerd
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Inderdaad even de aandacht erbij houden.

Een 316 heeft een mechanische brandstofpomp op het blok dus dat is heel simpel kijken.

Als je trouwens de deksel van de luchtfilter eraf haalt en je kijkt in de carburateur dan kun je door 1 keer gasgeven een straaltje benzine zien gaan. Dan weet je in ieder geval dat je benzine in je carburateur heb zitten.

Wat betreft de vonk inderdaad met een bougie eruit en tegen het blok houden en dan een keer de motor starten. Als je geen risico wilt lopen trek je gewoon alle bougiedoppen dan los.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Peter V. wrote:Inderdaad even de aandacht erbij houden.

Een 316 heeft een mechanische brandstofpomp op het blok dus dat is heel simpel kijken.

Als je trouwens de deksel van de luchtfilter eraf haalt en je kijkt in de carburateur dan kun je door 1 keer gasgeven een straaltje benzine zien gaan. Dan weet je in ieder geval dat je benzine in je carburateur heb zitten.

Wat betreft de vonk inderdaad met een bougie eruit en tegen het blok houden en dan een keer de motor starten. Als je geen risico wilt lopen trek je gewoon alle bougiedoppen dan los.
Bedankt voor die tip wat betreft de brandstof! lijkt me een makkelijke manier om 't te checken!
voor de ontsteking dus gewoon een ontstekingskabel lostrekken, tegen het blok houden en dan proberen te starten?
Ik heb er sowieso morgen pas iemand bij om te helpen, dus ik vraag het maar vast.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

bartgouda wrote:
Peter V. wrote:Inderdaad even de aandacht erbij houden.

Bedankt voor die tip wat betreft de brandstof! lijkt me een makkelijke manier om 't te checken!
voor de ontsteking dus gewoon een ontstekingskabel lostrekken, tegen het blok houden en dan proberen te starten?
Ik heb er sowieso morgen pas iemand bij om te helpen, dus ik vraag het maar vast.
Inderdaad heel simpel. Als je wilt voorkomen dat eventueel de motor aanslaat terwijl jij een bougie los heb zou ik alle bougiedoppen losleggen en dan eentje eruit halen om te checken.
Gr Peter V.

Danny043
E21 Pro

Post by Danny043 »

Ik ben weer even bij de les gebracht :D Carburateur modellen hebben de brandstofpomp ergens anders zitten dan injectie modellen als ik het mij goed herinner?
Wel met bougie erbij! Succes morgen.
Image
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Merci voor alle tips heren! wat zou ik toch moeten zonder dit forum...
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Net even gecheckt en m'n carburateur is van boven helemaal droog en ook met gasgeven komt er daar niks terecht...
Een buurjongen van me had t erover dat de vlotter misschien vast zat o.i.d. en dat ik best de carburateur eraf kon halen en s even helemaal kijken of alles t nog doet.
Nu kom ik er met mijn onervaren oog niet achter hoe ik deze loshaal(ik wil niet zomaar random alle boutjes en schroefjes losdraaien) en ik weet niet in hoeverre ik kan bepalen wat ermee mis is als ik voor het eerst in m'n leven een carburateur in m'n handen heb. iemand tips?
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

In dat geval eerst maar even kijken naar de vonk. Je kan dan in ieder geval al kijken of dat er wel is.

De carburateur eraf halen is op zich niet moeilijk maar dan zie je nog geen vlotternivo. Hiervoor moet de carburateurdeksel eraf en dan heb je al een nieuwe pakkingset nodig.

Je kunt kijken of de mechanische brandstofpomp het doet. Als je aan de bestuurderkant in de motorruimte kijkt dan zie je vanaf de onderste balk een leiding komen die overgaat naar een zwarte slang. Deze slang gaat naar het motorblok aan de voorzijde van de carburateur. Vanaf dit deel van de motor gaat er een tweede zwarte slang naar je carburateur. Dit is de brandstoftoevoer.

Ik weet niet of je een werkplaatshandboek heb van de E21 anders misschien dit eerst eens aanschaffen. Enige voorkennis is namelijk wel makkelijk.
Gr Peter V.

Post Reply