Page 2 of 15

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Jul 21, 2014 5:35 pm
by MathyE21
oke, en sinds die tijd ben je er mee bezig? Zal jou topic eens bekijken!
Voor de gene die in mijn vorige project geïnteresseerd is: het was een opel manta b uit 1984 die mijn vader destijds nieuw gekocht had! Ik ga dingen nu wel anders doen… ben ook ondertussen ouder en wijzer geworden en heb een andere smaak gekregen qua restaureren.
hier een linkje: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... mathymanta

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Jul 21, 2014 7:58 pm
by uwbuurman
Ik ben ontzettend NIET van de opels, maar ik heb je draadje met plezier gelezen, behalve de laatste paar Posts. Wat balen zeg, na al dat werk! Wat was er gebeurd? Net te overmoedig of domme pech? Zo'n manta gsi, en dan van je pa geweest, tja... Balen! Ik heb iemand van hier ook de auto die zijn vader nieuw had gekocht, zien afschrijven met een grote klap. Als dan iedereen gezond uit de strijd komt, dan is het wel erg sneu hoor, voor de auto en het sentiment.

Oh ja, van dit project wat meer foto's plaatsen dan in je mantadraadje hoor! ;-)

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Aug 11, 2014 5:17 pm
by MathyE21
Ik heb van het weekend weer eens tijd gehad om de e21 verder kaal en schoon te maken.
Ik krijg deze week een prijs wat het kost om de hele carrosserie te laten stralen en in de primer te zetten, en als dat mij bevalt hoop ik dat dat deze maand nog lukt.
Ook zal ik alle assen laten stralen en poedercoaten, en wil ik alle ouwe rubbers vervangen voor powerflex. iemand enig idee waar ik die heb beste kan bestellen?
hier nog wat foto's van het schoonmaken van de motorruimte:
Image
Image
Ook heb ik mezelf getrakteerd op een motortakel wat het makkelijk maakt om de assen te verwijderen zonder brug.
Image
Image
Image

Verder nog de zolder opgeruimd om alle onderdelen die klaar en schoon zijn, netjes en warm op te bergen tot ze er weer op mogen! :D
Image

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Aug 11, 2014 9:55 pm
by uwbuurman
Lekker bezig!

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Tue Aug 12, 2014 2:02 am
by Peter V.
Ziet er goed uit inderdaad.

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Wed Aug 13, 2014 9:52 am
by Jeroen
Nice! Voor polyurethaan zie http://www.strongflex.eu/en/

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Fri Aug 15, 2014 9:29 pm
by Adje
Tof project!
zoals gezegd ben ik bezig met een 4.0 m60 in mijn e21 te hangen. (ook voor het driften) Ik ben jaloers op jou motorblok!!! :crazy
ruilen? :innocent

die duitser waar jij het over hebt is denk ik oliver harsh. hij rijdt ook met een m3 v8. die auto heeft al heel wat jaren bergrennen gedaan en is al erg doorontwikkeld.
De andere duitse e21 v8 die ik ken rijdt sandra juringer mee. dat is dacht ik een m62 4.4 (uit mijn hoofd) daar zit een complete e39 achteras onder.

was je van plan de originele achteras van e21 te gebruiken? omdat je alleen zoekt naar een remmen upgrade? Ik verwacht niet dat dat zo veel pk's aan kan, daarom ben ik voor een e34 achteras gegaan.
ik denk ook dat je de carosserie zal moeten verstevigen. (zeker de achterkant) dit is al een zwak punt bij de 6 cilinders... laat staan met een m3v8 ;)

succes!

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Aug 18, 2014 10:16 pm
by MathyE21
Ja klopt, Olivier harsh, die bedoelde ik! Vind dat echt een super auto! Dat geluid....
Maar ik ga sowieso een andere diff gebruiken (e30) en ik heb een kortere cardanas nodig, maar had eigenlijk wel in gedachte om het originele subframe te gaan gebruiken, denk je dat die de pk's niet aan kunnen of de assen zelf? Wat ik heb begrepen heb je daar ook en dunne en een dikke variant van, daar heb ik (van horen zeggen) de dikke van. Ik ben niet van plan (echt zoals jij) te gaan driften.
Ik heb gemaild met hardeman motorsport en die gaven mij het advies om niet te veel aan de geometrie van de auto te doen....
Maar is het veel werk om een E34 as pas te maken?

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Aug 18, 2014 10:27 pm
by MathyE21
Jeroen wrote:Nice! Voor polyurethaan zie http://www.strongflex.eu/en/
Bedankt voor de site! Maar is de kwaliteit vergelijkbaar met powerflex? En welke kan ik dan beter nemen? Ik zou zelf voor die sport gaan, heeft iemand hier ervaring mee?

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Sep 01, 2014 2:42 pm
by Adje
wat je ook gaat doen met de achteras, het wordt geen plug en play. waarschijnlijk gaan de e21 aandrijfassen niet zomaar passen als je een e30 diff op een e21 achteras maakt.
Ik heb nog geen ervarig met de levensduur van strongflex, maar het spul voelt wel goed aan. de sport variant is al vrij hard. ik ga zelf voor de gele variant voor mijn drift auto. deze komt ook niet meer op straat.

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Wed Sep 03, 2014 1:35 pm
by MathyE21
Ik heb eeb vraag:
is het mogeijk om van 4x100 naar 5x120 te gaan? Moet ik dan gelijk de hele as vervangen of kan ik ook alleen de naaf vervangen?
gr. Mathy

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Thu Sep 04, 2014 6:42 am
by jeremye21m3
Ik heb bij mij aan de voorkant de naven laten maken. Binnenkant e21, buitenkant iets groter voor 5 gaats. Voordeel is je kan ook spelen met je wiel naar binnen en buiten.

achteras heb ik weer van e24 laatste model die is lekker stevig.

gr jeremy

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Thu Sep 04, 2014 7:33 am
by Aldo
Gewoon e12 naven gebruiken i.c.m. e21 6 cilinder veerpoten. Volgens mij plug en play.

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Oct 13, 2014 5:39 pm
by MathyE21
Zo mensen, lang niks van me laten horen maar toch niet stil gezeten... :D
Ik ben begonnen met alle ouwe lak te verwijderen, om te zien of er ergen nog slechte stukken zitten. Dit is altijd meer werk dan je denkt! helemaal omdat deze cas al een keer is overgespoten.
Op de motorkap zaten maar 6 lagen verf..... :screwy
Image
Image
Het dak viel gelukkig mee:
Image
Ook de kofferbakklep is al klaar:
Image
Image
Image
De E21 hangt nu mooi in een kantelbare bok zodat we met de onderkant aan de slag kunnen!
Image
Image
Verder ook de wielbakken helemaal kaal aan het maken:
Image
Helaas zijn de schokbreker kokers niet meer al te best.....
Image
Maar ook die maken we nieuw!
Image
Image
Nu zijn we bezig met de dorpels omdat die extra verstevigd moeten worden voor de extra PK's, en om zeker te zijn dat er nergens meer roest of slechte stukken zitten!

Re: BMW E21 323----> E21 340 v8

Posted: Mon Oct 13, 2014 5:45 pm
by Peter V.
Lekker bezig!