Eerste plan was het ontluchten van de remmen om het pedaal wat hoger te krijgen. Hiermee konden we gelijk eens de trommelremmen nader bekijken om te zien of we de herkomst van het geluid konden achterhalen. Dit is wel redelijk gelukt. Eerste constatering was het redelijk veel speling hebben van het linker achterwiel. Na uit elkaar halen bleek de speling te zitten op het schroefdraad dat door de trommelrem heen zit (in het midden). Ite erbij geroepen, hij vreesde voor speling in het wiellager wat natuurlijk niet zo tof zou zijn. Gelukkig bleek deze speling op te lossen door de grote moer strakker aan te draaien, alleen dan kon er geen nieuwe splitpen doorheen (gaten zaten niet goed onder elkaar). Oplossing gevonden: met de slijptol een paar nieuwe gaten maken waarmee de zooi wel geborgd kon worden. Zo gezegd zo gedaan, geluid was verdwenen!
Hierna doorgegaan met het ontluchten en natuurlijk tegen de nodige complicaties aangelopen. Ontluchtingsventielen (is dat een woord?) op de remklauwen voor bleken nogal oud en beide dolgedraaid. Gelukkig niets wat niet los te krijgen was, moest alleen wel een paar nieuwe op. Even een rondje door de garage van Ite lopen en we hadden er een aantal gevonden. Helaas brak de tweede (linksvoor) af.. Dus nog een rondje gelopen en zowaar een 'nieuwe' remklauw, dus die maar gemonteerd. Was in ongeveer even slechte staat als mijn oude, revisie zit eraan te komen.. Thanks voor het gebruik van je onderdelen-storage Ite!
Uiteindelijk dus heel lang gedaan over een simpel klusje als ontluchten, maar in ieder geval lol gehad en weer een hoop geleerd. Tussen de regenbuien door werken maakt het er ook niet makkelijker op..
Goed, foto's!
Zo waren we aan het werk:

Op de bout die hier in het midden eruit komt zat speling, dat is nu verholpen:

Close-up; roest onderin (waar de trommel als het ware invalt), is dat een probleem of kan ik hier prima mee doorrijden? Leunt niets op en zitten geen draaiende delen bij, dus lijkt me prima zo.

Dat was het weer, op naar volgende keer! Punten voor nu zijn:
- Rugleuning stoel beter vastzetten, is losgekomen afgelopen week
- Remklauwrevisie: zit eraan te komen. Rechtsvoor lijkt de rem al licht aan te lopen (af en toe hoor ik wat schrapende geluiden). Vraag: welke maat zijn de originele remklauwen? Ik kom tegen: 34mm, 44mm en 40mm. Welke revisieset moet ik hebben, ideeën?
- Audio in orde maken: kabelbreuk in een van de speakerkabels, eventueel upgraden/uitbreiden. Kabelzooi achter de radio kan wat netter (zit vanalles aan elkaar verbonden daar)
- Rubbers kofferbak vervangen: zijn oud, versleten en loopt dus water in
- rubbers voorruit: moet maar eens de voorruit eruit halen om te zien wat ik aan ga treffen. Verwacht heel wat roest onder de rubbers, dashboardkastje wil nog wel eens vollopen..
En verder vooral lekker rijden; blijft een plezier!