BMW E21 315 '83 Polaris

Post Reply
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '83 NL 315

Re: BMW E21 315 '83 Polaris

Post by Jakob E21 »

Thanks Loentje, het probleem werd inderdaad zichtbaar na het opendraaien van de trommel. Afgelopen zondag lekker de hele middag bezig geweest.

Eerste plan was het ontluchten van de remmen om het pedaal wat hoger te krijgen. Hiermee konden we gelijk eens de trommelremmen nader bekijken om te zien of we de herkomst van het geluid konden achterhalen. Dit is wel redelijk gelukt. Eerste constatering was het redelijk veel speling hebben van het linker achterwiel. Na uit elkaar halen bleek de speling te zitten op het schroefdraad dat door de trommelrem heen zit (in het midden). Ite erbij geroepen, hij vreesde voor speling in het wiellager wat natuurlijk niet zo tof zou zijn. Gelukkig bleek deze speling op te lossen door de grote moer strakker aan te draaien, alleen dan kon er geen nieuwe splitpen doorheen (gaten zaten niet goed onder elkaar). Oplossing gevonden: met de slijptol een paar nieuwe gaten maken waarmee de zooi wel geborgd kon worden. Zo gezegd zo gedaan, geluid was verdwenen!

Hierna doorgegaan met het ontluchten en natuurlijk tegen de nodige complicaties aangelopen. Ontluchtingsventielen (is dat een woord?) op de remklauwen voor bleken nogal oud en beide dolgedraaid. Gelukkig niets wat niet los te krijgen was, moest alleen wel een paar nieuwe op. Even een rondje door de garage van Ite lopen en we hadden er een aantal gevonden. Helaas brak de tweede (linksvoor) af.. Dus nog een rondje gelopen en zowaar een 'nieuwe' remklauw, dus die maar gemonteerd. Was in ongeveer even slechte staat als mijn oude, revisie zit eraan te komen.. Thanks voor het gebruik van je onderdelen-storage Ite!
Uiteindelijk dus heel lang gedaan over een simpel klusje als ontluchten, maar in ieder geval lol gehad en weer een hoop geleerd. Tussen de regenbuien door werken maakt het er ook niet makkelijker op..

Goed, foto's!

Zo waren we aan het werk:
Image

Op de bout die hier in het midden eruit komt zat speling, dat is nu verholpen:
Image

Close-up; roest onderin (waar de trommel als het ware invalt), is dat een probleem of kan ik hier prima mee doorrijden? Leunt niets op en zitten geen draaiende delen bij, dus lijkt me prima zo.
Image

Dat was het weer, op naar volgende keer! Punten voor nu zijn:

- Rugleuning stoel beter vastzetten, is losgekomen afgelopen week
- Remklauwrevisie: zit eraan te komen. Rechtsvoor lijkt de rem al licht aan te lopen (af en toe hoor ik wat schrapende geluiden). Vraag: welke maat zijn de originele remklauwen? Ik kom tegen: 34mm, 44mm en 40mm. Welke revisieset moet ik hebben, ideeën?
- Audio in orde maken: kabelbreuk in een van de speakerkabels, eventueel upgraden/uitbreiden. Kabelzooi achter de radio kan wat netter (zit vanalles aan elkaar verbonden daar)
- Rubbers kofferbak vervangen: zijn oud, versleten en loopt dus water in
- rubbers voorruit: moet maar eens de voorruit eruit halen om te zien wat ik aan ga treffen. Verwacht heel wat roest onder de rubbers, dashboardkastje wil nog wel eens vollopen..

En verder vooral lekker rijden; blijft een plezier! :driving

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Lekker bezig. Ik vind de oplossing van een sleuf vergroten met een slijptol om zo de kroonmoer te borgen niet echt slim.

De achterwiellagers van een E21 bestaan uit een binnen en buitenlager met een bus er tussen. Hier zit eventueel een vulring bij mocht dit nodig zijn (i.v.m. een vaste maatvoering die je moet hebben). Vervolgens wordt de moer vastgezet met ruim 400 Nm. Dan een splitpen erin. Je komt bijna altijd wel goed uit. Het feit dat jij deze moer heb losgemaakt en vaster heb gezet hoort dus niet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Klopt peter, maar in dit geval mocht het van mij.
Deze kroon (h) moer was niet de originele.
Er is een sleufje bij getrokken, niet vergroot.
Bij de eerst volgende sloper mikken we er een nieuwe onder
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Absoluut geen negatieve bedoeling hiermee hoor. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van. Zeker niet bij een moer die 400 Nm nodig heeft.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Er zit een nieuwe splitpen op die ik persoonlijk gezien heb, dus het wieletje blijft eerst wel zitten. Wat er op zat was veel gevaarlijker.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker aan het werk, Jacob! ik deel de mening van Peter, pas daar mee op. Wat ite aangeeft, andere onderdeeltjes erop: lijkt mij verstandig!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic

Post by Jakob E21 »

Had zelf 't gevoel dat het niet heel veel kwaad zou kunnen. Wiel liep een stuk vrijer na de ze oplossing, speling is weg. Zoals Ite aangeeft, vervangen voor origineel als ik er een tegenkom.
Maar.. Wel iets nieuws aan de hand: hard, pijnlijk schrapend geluid komt vanachter. Leek eerst van rechts achter te komen, maar toen ik even stil stond en rustig optrok leek het meer van het midden te komen. Geluid is alleen te horen met bewegen van de auto (wielen draaien). Iets in ophanging wat schuurt? De diff? Van 't weekend eens goed bestuderen. Klinkt wel zo pijnlijk dat ik 'm morgen even thuis laat staan!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Wiellager?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Lijkt me ook een lager. Zaterdag wordt een drukke bedoening hier...je zal buiten moeten staan.
Jakob E21
Upcoming E21 fanatic

Post by Jakob E21 »

Zo, ondertussen zijn we een hele tijd verder.. En is er een hoop gebeurd.
Een paar maanden geleden alweer reed ik vrolijk op de snelweg toen ineens alle kracht wegviel en de motor niets anders deed dan een hele hoop kabaal maken. Klonk niet meer als een 4-cylinder maar als een bestekla die wordt opengetrokken. Goed, rijden zat er niet meer in. Aardige ANWB heeft me weggesleept na conclusie: gat in motorblok, die is dood.
Ik wist dat er zoiets kon gebeuren, motorblok was niet in goede staat, had al de nodige rateltjes en een compressietest gaf ook geen hoop. Ite lief aangekeken en de auto een tijdje later opgehaald en voor de deur neergezet, in afwachting van een nieuwe motor.

Toevallig bij Nick in het zuiden op een motorblok van een 316 gelopen. Deal gemaakt en week later meegenomen. 1.6 motor, DIDTA 32/32 carb en 4-bak. Plug&play dus. Bij Ite een motortakel opgehaald en toen kon het feest beginnen. Rustig alles los gemaakt en alles wat alvast uit de motorruimte kon eruit gehaald. Toen na de nodige voorbereiding op een zaterdagmorgen de hele motor eruit getakeld en begonnen met schoonmaken en voorbereiden van en voor het 'nieuwe' motorblok. Toen kwam ik erachter dat de flens op de 4-bak die ik had gekocht 4-gats was, terwijl er een 3-gats cardanas onder mijn auto hangt. Dus de oude 4-bak (bijna exact dezelfde) losgemaakt van het dode motorblok en ook maar overgezet. Toen kon het nieuwe motorblok in de auto worden getakeld! Was een leuke klus, uiteindelijk gelukt en alles vastgemaakt zoals het zou moeten horen.

Toen kwam het moment van de waarheid; zou de motor starten? Met telefonische aanwijzingen van Ite alles gecheckt en uiteindelijk begonnen met starten; hij liep! Echter, de ontsteking was tijdens het takelen los geweest (had eerst een tik gekregen tijdens het takelen, toen er maar uit gehaald) en had ik natuurlijk gewoon weer terug in het blok geduwd: niks meer aan doen.. Dat ding begon dus te backfiren als een gek en liep niet heel erg zoals het hoorde.. Op aanraden van Ite contact opgenomen met Peter en gevraagd of hij eens wilde kijken. En dat wilde hij wel, dus vanmiddag was Peter hier om het een en ander eens na te lopen..
Ontsteking stond er flink naast: heeft Peter weer oké gezet. Toen starten: helaas, het enige wat lukt is ongeveer 1000 toeren halen met het gaspedaal volledig ingetrapt. Zonder het gaspedaal volledig in te trappen start ze niet, en het gaspedaal weer loslaten zorgt ervoor dat de toeren inzakken en de motor weer stopt met lopen. Toen bleek: verkeerde bobine. Dus; juiste bobine bij Ite opgehaald, die had hij nog liggen. En verder proberen. Na wat gezeur met kabels (andere aansluiting in de bobine) de juiste kabel te pakken en weer geprobeerd: nog steeds hetzelfde issue.
Toen de toerenmeter van de multimeter erbij gepakt, gewoon eens kijken of er stroom loopt richting de bougies. Wat blijkt; cylinder 1 en 2 krijgen iets: er zijn toeren te meten. Bij cilinder 3 en 4 echter niks.. De multimeter blijft op nul staan..
En daar is het voor nu bij gebleven. We kunnen even niet bedenken waar dit door kan komen. Bobine is goed (2 getest) en de juiste, ontstekingsmodule zit er goed in, maar heeft een tikje gehad tijdens het takelen. Wat ik nu kan bedenken: de contactpunten van cyl 1 en 2 raken de rotor wel, maar 3 en 4 niet.

Goed, en daar staat het nu allemaal.

Plaatje bij het praatje volgt natuurlijk. Even de foto's van de afgelopen tijd bij elkaar zoeken :)
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Langzaam komt je er wel Jakob.
OK, je heb dus geprobeerd al met een juiste kabel. Ik begrijp uit je verhaal dat er twee cylinders geen vonk krijgen? Dit verhaal over de contactpunten van de twee cylinders kan niet. Jouw as van de verdeler is niet krom en de contactpunten zitten gewoon goed op de grondplaat dus dit zou goed moeten werken.

We hebben vanmiddag al de bougies gewisseld dus dat kunnen we ook afschrijven. Kabelset is vanmiddag ook al gewisseld dus dat zou het ook niet mogen zijn. Wellicht toch nog de rotor en/of verdeelkap nader bekijken. Het jammere is volgens mij dat je deze niet kan nemen van de electronische ontsteking (Type rotor hoort namelijk bij een contactpunt ontsteking).

Ik ga ook eens verder kijken of ik wat kan opzoeken.
Gr Peter V.

Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Al de storingstabellen die ik op internet kan vinden gaan over twee zaken:

* Ontsteking.
* Oude brandstof/verkeerde brandstof.

* De verhalen bij de ontsteking gaan over kabelsets tot vervangen condensator (Ronde tonnetje naast de verdeler) tot uitwisselen complete verdeler.

* Het tweede verhaal is over oude brandstof en vooral wat na een winterstop de zogenaamde brandstof met ethanol erin kan doen met je carburateurs. Nu kunnen we gezien de zwarte/natte bougies er wel vanuit gaan dat jij voldoende brandstof krijgt.

Je kan eens proberen om een andere ontsteking op te zoeken en die te plaatsen.
Gr Peter V.

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Rotortje gaat wel de goede kant op??
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:Rotortje gaat wel de goede kant op??
Laat ik het zo zeggen, De volgorde van de kabels is goed. Het feit is dat hij eerst een 315 was met electronische ontsteking en nu een 316 (eerste generatie) met contactpuntontsteking. Hij draait rechtsom.
Verdeler behoort ook bij de motor. De motorkabelboom hoort bij de motor en is in de zekeringkast geplaatst via de stekker.

Nu moet ik zeggen dat ik nog nooit een ombouw meegemaakt heb van electronisch naar contactpunt dus ik weet niet 100% zeker of het zo plug and play is.
Gr Peter V.

Jakob E21
Upcoming E21 fanatic

Post by Jakob E21 »

Motorblok ophalen, met dank aan Nick en Ite!
Image

Auto voorbereiden:
Image

Oude motor eruit:
Image
Image

Uiteindelijk toch maar versnellingsbakken overzetten:
Image

Nieuwe motor erin takelen:
Image

En zo zit het dan uiteindelijk..
Image