323i 1981 NL NG-61-ZX Baur

Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Arnold D wrote:
Zou dat misschien door de nieuwe reinigende benzine komen.
Welk merk tank jij dan? Gelukkig dat de witte pomp hier nog de "ouderwetse" superplus 98 heeft.

Je zou dan praten dat die benzine vooral je complete brandstofverdeler zo zou reinigen dat e.e.a. verloopt of zoek jij het in de vervuiling die in de injecteurs zat?


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3596
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Na de najaarsmeeting heb ik van dat nieuwe reinigende spul getankt. Hij was wel feller.
Er is zelfs een nieuwe soort benzine dat zo goed reinigd dat de oudere auto daarop vast loopt, omdat er dan teveel troep loskomt :shock:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik zal eens zo'n oude co suntester op de kop tikken.
Ik ben wel erg benieuwd naar mijn co waarde.
Wat ik niet snap is dat dit zo kan verlopen. Het is puur mechanisch ingsteld. :?
Ik ga zo de garage in om de WUR te wisselen. (ik hoop dat die oude het nog wel doet.. :roll: )
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Inderdaad de Co-schroef is mechanisch net als de stationair toerental schroef.

Wat dan dus de verandering kan geven is dus een slechtere/betere werking van de injecteurs en eventueel rubbere afdichtingen (O-ringen) die nu beter/slechter functioneren.

PS: ik heb vorig jaar zo'n Co-meter gekocht maar hier zit een aardige afwijking in dus daar kun je in eerste instantie ook niet vanuit gaan. Ik had de mijne op 1,7 afgesteld en bij de keuring bleek hij 4,8 :shock: te zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Peter V. wrote:Inderdaad de Co-schroef is mechanisch net als de stationair toerental schroef.

Wat dan dus de verandering kan geven is dus een slechtere/betere werking van de injecteurs en eventueel rubbere afdichtingen (O-ringen) die nu beter/slechter functioneren.

PS: ik heb vorig jaar zo'n Co-meter gekocht maar hier zit een aardige afwijking in dus daar kun je in eerste instantie ook niet vanuit gaan. Ik had de mijne op 1,7 afgesteld en bij de keuring bleek hij 4,8 :shock: te zijn.
Bedankt voor je reactie - zoals eerder gezegd - jij weet eigenlijk best veel.
Zo'n ouwe Sun tester lijkt me vreselijk handig om te hebben, zeker nu omdat je een paar dingen wilt weten = meten...

Wat ik nu weet:
Koudestart ventiel doet het prima, een mooie spray en geen nadruppels
Luchtschuif is betrekkelijk nieuw.
Oude WUR die op 'voorraad' lag ligt nu in een espressoblik remmenreiniger te baden. Had ik al gezegd dat het rubbertje van de WUR niet tegen remmenreiniger kan?

Ik ben het nu zat, morgen verder.
Dan eerst WUr monteren en opnieuw proberen. Als dat niet werkt weet ik even niet meer wat ik nog meer kan proberen...
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Peter V. wrote:Inderdaad de Co-schroef is mechanisch net als de stationair toerental schroef.

Wat dan dus de verandering kan geven is dus een slechtere/betere werking van de injecteurs en eventueel rubbere afdichtingen (O-ringen) die nu beter/slechter functioneren.

PS: ik heb vorig jaar zo'n Co-meter gekocht maar hier zit een aardige afwijking in dus daar kun je in eerste instantie ook niet vanuit gaan. Ik had de mijne op 1,7 afgesteld en bij de keuring bleek hij 4,8 :shock: te zijn.
Nu ik daar nog even overnadenk: hij moet eigenlijk ergens lucht trekken en daardoor het mengsel verrijken! Dus toch ergens een slangetje of weet ik niet wat stuk.. hmm nachtje over slapen. Denk ik de goede richting??
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Wat betreft een vacuumlek kun je vele dingen hebben.

*Wellicht de aanzuigslang tussen massameter en gasklep.
*Verschillende kunststof delen tussen de slangen.
*Kijk ook even de slangen na die voor je vacuumvervroeging zorgen bij je ontsteking.
*Ik weet dat moderne motoren wel eens uit kunnen vallen als de oliepeilstok er niet goed tot het einde in zit. (klinkt stom maar heb ik al meerdere malen meegemaakt)

Jouw verhaal van meer lucht en dan mengsel verrijken hangt er van af waar de lekkage zit. Als de lekkage tussen de massaweger en de gasklep zit dan zuig je wel meer lucht naar binnen maar de massaweger geeft minder brandstof omdat er lucht aangezogen wordt na de weger dus zou je een armer mengsel krijgen lijkt me :?:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Oude CO meter is zinloos, maar er zijn betaalbare moderne apparaatjes waar ik zelf ook wel over loopt te denken dus combi is snel gemaakt. Maar je CO schroef is niet uit zichzelf een paar slagen verlopen dus je moet het elders zoeken. WUR, plunjer drukregelaar, valse lucht. Hevel van de luchtweger goed gangbaar???
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Jeroen wrote:Oude CO meter is zinloos, maar er zijn betaalbare moderne apparaatjes waar ik zelf ook wel over loopt te denken dus combi is snel gemaakt. Maar je CO schroef is niet uit zichzelf een paar slagen verlopen dus je moet het elders zoeken. WUR, plunjer drukregelaar, valse lucht. Hevel van de luchtweger goed gangbaar???
Ik heb net een ouwe Sun gekocht..das lekker dan..
Maargoed, werkend voor euro 50,= met contacthoekmeter.

Plunjer is goed, luchtweger zelf zit goed in het midden en sluit net niet helemaal af. De weger zelf is van binnen bagger vet van de brandstof..
Ik heb vannacht een andere WUR in de remmenreiniger gezet en zal die straks even monteren. Ook zal ik even de luchtschuif controleren, al verwacht ik daar niks van.
To be continued.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Je kunt het altijd eens proberen met de meter wellicht werkt deze gewoon echt goed.

De kontakthoekmeter zit bij mij op mijn stroboscooplamp.

Waar heb je die CO-meter zo snel vandaan gehaald??
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Mp is your friend..
http://link.marktplaats.nl/321755500

Zojuist de WUR terug geplaatst maar ik moet nog even wachten met starten/ druk zetten. De vloeibare pakking moet nog even drogen.
Eerlijkheid gebied te zeggen dat ik niet verwacht dat het nu beter is. De oude WUR zag er keurig uit :?
We'll see.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Hoi,

Dat is een mooi ding. Vraagprijs 100 en gekocht voor 50 :shock:

Die mazzel heb ik nu nooit.

Wat betreft de auto ben ik reuze benieuwd. tevens benieuwd wat de waardes zijn als je hem lopend krijgt.

Nu was het een probleem om hem aan de gang te krijgen maar als hij loopt kun je hem dan wel warmdraaien? Zo ja, hoe loopt de motor dan?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11789
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Peter V. wrote:Hoi,

Dat is een mooi ding. Vraagprijs 100 en gekocht voor 50 :shock:

Die mazzel heb ik nu nooit.

Wat betreft de auto ben ik reuze benieuwd. tevens benieuwd wat de waardes zijn als je hem lopend krijgt.

Nu was het een probleem om hem aan de gang te krijgen maar als hij loopt kun je hem dan wel warmdraaien? Zo ja, hoe loopt de motor dan?
Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken. Volgens de verkoper is hij goed.
We zullen zien. Ik kan makkelijk even kijken of de waarde ongeveer klopt.
De e30 is net terug van de keuring met vastgestelde waarden.

Zo als het tot gisteren avond was kon ik haar met de voet op het gaspedaal wel warm laten draaien. Echt lekker lopen deed ze niet, volgens mij véél te rijk - stinken naar benzine.
Dus WUR..of koudstart. Koudstart ventiel is ok.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29368
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Ben benieuwd naar je uitlaatgaswaarden. Ik heb zelf ook wel wat oude Sun's gehad (wel minder antiek dan de jouwe) maar de waarden weken vaak nogal af en gingen als een jojo heen en weer. Meestal zit er gewoon een onderhoudsbeurt en een calibratie aan te komen en da's wel minimaal een paar honderd €.

Ik heb wat goede dingen gehoord over deze dingen:
http://www.tools.vocor.nl/Digitale-uitl ... t_291.html

Die koop je nieuw op eBay voor ca 130 euro en die schijnen niet te verlopen en behoorlijk accurate metingen te verrichten. Die gaat hier dus wel komen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12011
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat ziet er niet verkeerd uit. Toch even in de gaten houden inderdaad.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
Post Reply