Page 11 of 14
Re: e30 2.7
Posted: Thu Oct 06, 2011 10:33 pm
by gerrit323
Raymond,
We gebruiken idd de standaard bosch motronic voor een e30 325i, wel het oude type "173" waarvan de verwerkingssnelheid hoger ligt dan van de latere "380" versie. Deze is dus beter geschikt voor een 2.7 ombouw. Verder gebruik ik grotere injectoren (m50 2.5) en een grotere m30 luchtlmassameter om de grotere cilinderinhoud van een goede vulling te kunnen voorzien.
Programmatie nu is dus een aangepaste alpina B3 2.7 sturing
Gerrit
Re: e30 2.7
Posted: Thu Oct 06, 2011 10:40 pm
by uwbuurman
Waarden waar ik alleen maar van kan dromen Gerrit! Mooi hoor. Ben benieuwd of je de laatste pruntjes op de i gezet krijgt, maar dit is al heel fijn!
Re: e30 2.7
Posted: Thu Oct 06, 2011 11:24 pm
by Arnold D
Gefeliciteerd Gerrit, mooie resultaten

Re: e30 2.7
Posted: Thu Oct 06, 2011 11:35 pm
by raymondw
Gerrit,
Wat jij hebt gedaan, AFR-meting als functie van belasting en toerental is al langer een wens van mij, en essentieel om de motor gedurende langere tijd bij vollast te belasten.
Bij welk bedrijf heb je dit laten uitvoeren ?
Re: e30 2.7
Posted: Fri Oct 07, 2011 5:06 pm
by gerrit323
Raymond,
Ik heb deze fijnafstelling en meting laten doen bij dezelfde man die mijn blok heeft opgebouwd. De juiste waarden kennen was ook voor mij van groot belang en is idd een van de belangrijkste dingen om weten als je je blok langdurig op een veilige manier hoogtoerig wil belasten.
Je kan zijn site bezoeken via volgende link
http://www.power-plus.be/
Eerste contact kan via
stef@power-plus.be .. zeggen dat je door gerrit bent gestuurd kan misschien helpen de prijs te drukken
Gerrit
Re: e30 2.7
Posted: Fri Oct 07, 2011 10:38 pm
by pattam2009
Top Gerrit mooie setup.
200+ pk is gewoon goed
welk type nokkenas is er gemonteerd.
Ga zo door met de info. heb ik erg veel aan
e30.de is inderdaad een site waar je veel info kan vinden.
Re: e30 2.7
Posted: Fri Oct 07, 2011 10:48 pm
by gerrit323
pattam2009 wrote:Top Gerrit mooie setup.
welk type nokkenas is er gemonteerd.
Thx
Nokkenas is Dbilas 282/272 in/uitlaat met de bijhorende klepveren .. de keuze voor dit type nokkenas is gemaakt omdat het inlaattraject van een m20 het zwakke punt is van de setup .. iets meer lift en duratie aan die inlaatkant maken al een héél deel goed. Intake trottle bodies van dbilas zouden nog meer helpen maar ik vind de prijs te hoog voor wat het oplevert
Gerrit
Re: e30 2.7
Posted: Sat Oct 08, 2011 10:48 am
by uwbuurman
zou je dan ook zeggen dat voor de 2.7 conversie met Kjet in een e21 dat dit de betere nokkenas is, ten opzichte van de Schrick 272*?
Re: e30 2.7
Posted: Sat Oct 08, 2011 8:52 pm
by gerrit323
Waarschijnlijk wel Koos, ook het inlaat traject van de K-jet is het zwakke punt van de set up ... kan je echter niet zeggen hoe dat rijd want mijn hartge draait op een schrick 280° .
Best met Stef bespreken als het blokbouwen begint
Gerrit
Re: e30 2.7
Posted: Sat Oct 08, 2011 9:05 pm
by 323baur
uwbuurman wrote:zou je dan ook zeggen dat voor de 2.7 conversie met Kjet in een e21 dat dit de betere nokkenas is, ten opzichte van de Schrick 272*?
Ik draai nu met een eta en 885 cil kop.
Ik ben dik tevreden, 't zal wel iets van 160-165 pk zijn, meer moet je niet verwachten als je de Kjet handhaaft.
Een blokje om mag natuurlijk altijd!
Re: e30 2.7
Posted: Sun Oct 09, 2011 11:42 am
by gerrit323
323baur wrote:Ik draai nu met een eta en 885 cil kop.
Ik ben dik tevreden, 't zal wel iets van 160-165 pk zijn, meer moet je niet verwachten als je de Kjet handhaaft.
Een blokje om mag natuurlijk altijd!
Ik denk Koos dat er veel waarheid in Ite zijn reply zit, je zou aan 180pk kunnen geraken door nokkenas en een complete bewerking van drijfstangen, cilinderkop, krukas en vliegwiel maar dat gaat je zeker 2000 euro kosten, of je dat er voor over hebt denk ik niet .. ik zou dat niet betalen voor 15 pk.
Lekker doen zoals Ite .. van het koppel heb je meer geniet dan van de pk's
Gerrit
Re: e30 2.7
Posted: Sun Oct 09, 2011 12:28 pm
by 323baur
Ik rij er diverse tditjes met gemak uit hoor. Tis echt een heerlijke snelheidsbeleving.
Vergis je niet: zelfs een verse standaard 323i is anno 2011 nog steeds een snelle auto, zeker in handen van iemand die een beetje kan sturen!
Als je een keer naar mij toe komt zal ik je een weggetje laten zien met een paar mooie rotondes. Alle strepen op de weg zijn van mij, misschien ook een enkele van Jeroen

Met enige regelmaat kom ik van die gasten tegen in hun lease audi diesel. Hard rechtuit kunnen ze allemaal... maar bochten aansnijden en gas er op zetten bij het uitkomen van bocht durven ze geen van allen. zie daar de winst - secondes!!!
Re: e30 2.7
Posted: Sun Oct 09, 2011 3:07 pm
by Jeroen
323baur wrote:...misschien ook een enkele van Jeroen ...
Ja ik schrok er zelf ook van

Re: e30 2.7
Posted: Sun Oct 09, 2011 6:10 pm
by 323baur
Jeroen wrote:323baur wrote:...misschien ook een enkele van Jeroen ...
Ja ik schrok er zelf ook van

Daar was ik al bang voor.
Hoogst onverantwoord om jou te laten rijden in auto's met meer dan 50pk.
Re: e30 2.7
Posted: Sun Oct 09, 2011 6:11 pm
by 323baur
Overigens: ik haal tussen de beide rotondes net 160 met de baur.
Jij?