E21 318i (ITB)

Post Reply
Wilmo
E21 Mad

Re: E21 318i (ITB)

Post by Wilmo »

Het hoofdstuk velgen... In maart heb ik natuurlijk die lekke band gehad en bleek het reservewiel kansloos te zijn. Ook kwam ik erachter dat de aluminium velgen toch wel kwetsbaar zijn. Op zoek dus naar iets dat past erbij. Ik heb de BBS Mahle 15J6 en daar nog een 6 bij vinden... Lastig. Dus verkend of het ruilen van een 6J tegen twee 7J's. Maar dat kreeg ik niet recht in m'n hoofd. Een E30 4x100 6J velg zou ook nog kunnen, maar dan zit je met de ET. En dan dus een mix van 6J en 7J waarvan de 7J niet in de wielbak in de kofferbak past.

Als je dan toch met de ET zit, waarom dan niet de aluminium velgen dumpen en het anders aanpakken? Ik moet bekennen dat ik steeds vaker 'verwacht' de auto op bierkratjes terug te vinden. En... Ik vind niet dat ik die Mahle's waard ben. Vóór zijn ze altijd zwart van het remstof en ik heb er een grondige hekel aan om met een tandenborstel elk gaatje te poetsen. Dus.. Wat nu?

Het hele onderwerp was een beetje in de vergetelheid geraakt. Soms lossen problemen zich immers zelf op. Tot ik dit screenshot weer tegenkwam:
Image

Naast Shrek vallen natuurlijk de velgjes op. Ziet er best kek uit zo. Alleen wegen die dingen een zak cement ofzo en zijn ze Amerikaans. Dus zoekzoek naar gewone, minimale, standaard stalen velgen.

Image

Veel eenvoudiger kan het niet, maar ik vind het eigenlijk wel chique. En ze zijn iets van 65 euro per stuk. Dus ik hoef minder bang te zijn dat ze ze eronder vandaan jatten. En het is staal dus ik zou iets meer ruimte moeten hebben voor gewichtjes bij de klauwen. En ik kan er dan gewoon 5 bestellen omdat ze nieuw zijn en niet 40 jaar oud en er ineens geen sets meer compleet zijn. Maar... ET35.

Achter heb ik sowieso al een probleem omdat ik de trommel heb weggegooid en de andere Golf schijven heb gemonteerd. Daar staat het wiel dus al verder naar binnen en heb ik er zo'n alu schijf tussenzitten. Daar zou ik nu dus een mooie 25 of 30mm spacer in kunnen maken zodat het wiel weer goed staat. Voor kan ik dan met nette 20mm spacers werken. In principe gaan de mitsen en beren van de critici niet op, omdat het spoor niet verbreed wordt, puur het verschil in ET wordt opgevangen.

Dus... Ik zit eraan te denken om 15" in een dozijn stalen velgen te monteren. Mag ik nu nog op de volgende meeting komen, of word ik verstoten? :p

BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Ik denk dat je nog wel welkom bent op steelies zolang je ze niet in één of andere knalkleur spuit.

Mij hebben ze ook niet buitengesloten, maarja ik heb dan ook nep steelies (wel heel licht van gewicht)

Lange studs en spacers voor de et correctie.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Caspar
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 1976 316

Post by Caspar »

Supervet! Ik houd ook wel van die steelies look. https://blacksteelies.com/white-on-black/ inspireerde mij mateloos.

Ben zelf in mijn zoektocht bij e30 staal terecht gekomen. is 14 inch dus misschien niet helemaal wat je zoekt. Wel origineel BMW spul en qua looks in mijn ogen perfect..Misschien iets om te overwegen?
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Helaas niet, ik heb nogal overdreven remklauwen geïnstalleerd die nooit binnen een 14" gaan passen. Liefst zou ik naar 16" gaan, maar 15" met wat meer ruimte zou prima passen.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Yep nette steelies zien er wel heerlijk uit, zelf ook weleens over gedacht. Is ook de moeite wel waard om eens te vergelijken hoeveel dat nou daadwerkelijk scheelt in onafgeveerd gewicht, misschien valt dat wel reuze mee! Groeten van Shrek!
Regards/groeten, Jeroen
Caspar
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): 1976 316

Post by Caspar »

Ah helder.

Sowieso een coole look, ook met 15 inch staal, understated is de term denk ik. Ben benieuwd wat het wordt!
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Jeroen wrote: Sat May 22, 2021 10:52 pm Yep nette steelies zien er wel heerlijk uit, zelf ook weleens over gedacht. Is ook de moeite wel waard om eens te vergelijken hoeveel dat nou daadwerkelijk scheelt in onafgeveerd gewicht, misschien valt dat wel reuze mee! Groeten van Shrek!
En stel he... Je wilt een stel plakkerige Toyo's om een middagje te spelen, dan gooi je die makkelijker om een reservesetje van 65 euro per velg dan om een set mint Alpina's of Mahle's...
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Juist... Het differentieel. Dat moest ook nog eens. In 2019 liet die al behoorlijk van zich horen en toen begonnen de plannen te komen. In de Eifeltour van 2018 liet ik al aardig wat rubber liggen in de bochtjes omdat de auto daar het binnenste wiel optilt. De voorwaartse grip gaat verloren, daarmee de zijwaartse ook. Het buitenste wiel krijgt alle zijwaartse krachten en die kan het niet houden, dus slipt de kont weg. Nu is dat in de Eifel als alles op scherp staat niet zo erg, maar met 160pk op 1 wiel... Het wiel met de minste grip nog wel, dat was vragen om problemen. Regen en rotondes vroegen om een fluwelen voetje. Er moest dus niet alleen een revisie, maar ook een sper komen.

Nu past een standaard E21-sper niet bij deze auto. Alles is al met een verhaal gedaan en om dan het sper wel standaard te doen? Dat gaat natuurlijk niet. Ik had gevonden dat een sperklok van een viercilinder-E36, die met het 168-huis, in een open-E21-huis passen. Dus ik was al een tijd op zoek naar een koopje, maar telkens moest ik daar dan honderden kilometers voor rijden. In januari van dit jaar maar de knoop doorgehakt om het hele pakket als opdracht aan Hardeman te geven. Zij kenden de modificatie, zij hadden nog een E36-sperklok en Jan en Roelof hadden nog een 4.10 open differentieel liggen. Ik wilde deze verhouding houden vanwege het pittige gedrag. En 200km/h is mij hard zat. De combinatie van een standaard versnellingsbak met overdrive en dit differentieel komt geloof ik wel aardig in de buurt van een 3.64 met dogleg. Een paar weken geleden kon ik het weer ophalen en zo geschiedde. Ik had er alleen geen steekassen bij en dat baarde mij wel zorgen. Gelukkig kon ik vorige week verifiëren dat in de 15 jaar tussen de E21 en de E36 de steek van de spieën niet veranderd is.

Voor mijn gevoel had ik ver genoeg in het voren olie meebesteld met wat spulletjes bij Autodoc, maar alsnog heb ik vrijdag bij de onderdelenboer olie gekocht om op Tweede Pinksterdag het diff te kunnen plaatsen. En dat is wel een klus zo op een betonnen vloertje. Ik heb de rubbers en de hoezen van de assen eerst maar laten zitten. We zien wel even hoe dat zich ontwikkeld. Wel kan het centrale lager van de cardanas op het lijstje dat nog moet gebeuren. Vandaag heb ik de eerste kilometers gemaakt en het diff is een stuk stiller. Bij de oude kon ik de vertanding echt voelen, bij de nieuwe niet. Maar er trilt wel iets. Dus weer een stapje vooruit, en een stapje achteruit.

De oude olie na 75000km (slik):
Image

Nog even een foto van de binnenkant:
Image

En dan het sterkst mogelijk 168mm-E21-sperdifferentieel op zijn plek:
Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi hoor, dat gaat lekker rijden in de bocht! Dat trillen, je hele cardan zal wel de nodige slijtage kennen. Ik kreeg het bij mijn e30 niet goed, hele cardan laten reviseren, nu is het helemaal top. Gebalanceerd en nieuwe kruiskoppelingen, lagers. Hoe is je hardyschijf?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Die was na een goede 60000km ook wel gaar, dat was nog een W&N. Nu zit er een FebiBilstein onder.

We zien wel even. Eerst heeft de voorkant aandacht nodig. Het uitwisselen van wielen heeft wel bewezen dat daar het getril niet vandaan komt, nieuwe draagarmen zijn onderweg, dat waren zo ongeveer de laatste originele onderdelen… Fuseekogels zijn nieuw. Aan meer dan dat hangt het wiel niet.
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Mooie vorderingen weer, stukje bij beetje steeds beter.
Een sper staat ook al heel lang op m’n wensenlijstje, niet zozeer voor bochtenwerk, maar vooral losse/natte/glade ondegrond.
Maarja een sideloader sper zit er niet in.
Mijn diff laat zich ook best horen, niet gek, draait nog op fabrieks olie, hmmmm
Image

Wilmo
E21 Mad

Post by Wilmo »

Project anders... Dat liep al eventjes. Ik moest nog even wachten op de messing elleboogjes en wat zin. De testjes met het doorboren en het ruimen van het gat waren succesvol, dus ik kon in combinatie met de O-ring al een afdichting onder druk maken. Ook met de juiste Loctite hadden de elleboogjes een goede afdichting. Zojuist heb de rail het met een hoekstrip vastgezet zodat de injectoren op hun plek gedwongen worden en het een geheel is. Een paar stukjes hoekstrip hadden voldaan, wil het niet dat de rail juist daar is doorgeboord, dus het draad in de zijkanten moest op een andere plek. Dus is het een hele strip geworden. Zit best aardig zo. Iemand nog slangenklemmen nodig? Bijkomend is nu dat er geen slangetjes meer in de weg zitten én dat er is nagedacht over de lengte van de hefboompjes versus de slag van het gaspedaal. Dus... Ik kan nu volgas!

Het elleboogje voor de inlaat zit nog een beetje ongelukkig. Misschien dat dat ooit nog eens aangepast wordt, maar het flesje Loctite was leeg...

Image
Image

Best aardig dacht ik zo.

De hardyschijf zat erop sinds mei 2018, met 206000km. Nu is het 264000. Dit is tevens het laatste W&N-rubbertje wat eraf gaat en er nooit meer op komt.

Image
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Die is wel gaar, inderdaad. Mooi werk met de elleboogjes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
BertjeConti
E21 Mad

Post by BertjeConti »

Die brandstofrail is een hele verbetering, aantal potentiële brandstof lekkage punten is drastisch verminderd, slangenklemmen gehalte met 10% gedaald.

Kwisvraag: hoeveel slangenklemmen zitten er onder deze motorkap?
Image

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Mooi werk. Gelukkig nog zat slangenklemmen over hahaha
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply