Hoi Rob,
Goed gevonden. Denk niet dat dit een designfout is, maar een gemiste stap in het ontwerpproces, namelijk een risicoanalyse (FMEA). Deze grenst wel aan een impact op systeemniveau, maar cést ca. Je hebt hem gevonden. Goed werk.
Tip: je hebt die 0805/1206 weerstanden loodrecht op de pinnen van de SO14. Op de aansluitingen van die chip-weerstanden komt (t.g.v. vibraties) best wat stress op te staan waardoor dit op termijn niet de meest betrouwbare oplossing is. Ik zou deze door Through hole (SFR16's) vervangen of de PCB redesignen.
Pastellblauer's E12 avonturen
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Last edited by raymondw on Sun Nov 24, 2024 10:16 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18982
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Poeh, goede analyse waardoor je in de juiste richting kon zoeken. Ik snap wat je zegt over de nieuwe ECU en het "rommelen". Maar prima opgelost, voor nu.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3083
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Hornenacht 2024
Het werd de hoogste tijd dat ik weer eens de Hornenacht ging navigeren, laatste keer was alweer 2019
Mijn vaste bestuurder nog steeds niet voldoende hersteld dus de Pastellblauer bleef thuis, maar gelukkig was er een clublid die nog een navigator zocht voor de Hornenacht, dus dat was snel bezegeld.

Samen met Huub Mertens startte we zaterdag avond 9 november in de Expert klasse in zijn Lancia Fulvia 1.3s 1971.
Voor mij alles nieuw, andere bestuurder, andere apparatuur, spannend hoe dat zou gaan.
Het navigeren werd vooral improviseren, zaklampje aan een zuignapje aan het raam als kaartleeslamp, maar dat werkte wonderwel erg goed.
Overige navigatie apparatuur in auto van Huub is spartaans en echt oud.
De eerste opdracht waren een aantal vrije punten op een gedateerde kaart (1970) waar de A2 nog niet op bestond en de punten lagen dan weer links en dan weer rechts van de A2 verstopt op oude wegen die deels niet meer bestaan.
Lokale kennis van dit gebied zorgde ervoor dat we toch alle punten probleemloos vonden. goed begin.
Maar Huub zijn Lancia begon steeds meer te sputteren en wilde eigenlijk geen gas meer aannemen. Deze afleiding zorgde ervoor dat ik de 2e kaart totaal verprutst heb, gewoon niet geconcentreerd op de kaart, maar meer op de auto.
Het sputteren bleef, maar de lancia gaf niet op, dus door.
De daarop volgende opdrachten/kaarten liepen we verder redelijk probleemloos doorheen en na 3 uurtjes en 7 minuten straftijd kwamen we op de pauze plaats aan, Wel werd de verlichting op de lancia onderweg al steeds minder, waarschijnlijk dus een boordspanning probleem.
Op de parkeerplaats de auto uitgezet, en meteen alles donker. De accu totaal leeg, binnenverlichting gloeide nog net een beetje.
Ik had nog wel een idee, misschien kunnen we het 2e traject nog wel rijden als we tijdens de pauze de accu proberen op te laden, gelukkig was Petra er ook, zij zat in de organisatie, en had de 523i mee. Dus de 523i gepakt en een paar dikke startkabels naar de accu van de Lancia, zo onze auto de hele pauze laten lopen om de lancia weer van energie te voorzien.
Drie kwartier later na een Schnitsel met frieten, de 523i afgekoppeld en door voor etappe 2.
De Lancia startte direct en liep verrassend veel beter, het stotteren en inhouden was voorbij. Wel liet Huub nu de extra lampen voorop maar uit om stroom te sparen, uit de lampen van de auto zelf kwam maar weinig licht, en bij veel bochten was gokwerk nodig om de juiste weg in te slaan en niet in een greppel te belanden.
Kwa kaartlezen ging het in het 2e deel gelukkig ook veel beter, wel had ik meteen een probleem met de tripmeter, die gaf heel foute waarden. Die bleek dus zijn instelling kwijt door de lage accuspanning, dus moesten we effe aan de kant zodat Huub de tripmeter opnieuw kon instellen.
Daarna weer door over de pikdonkere landweggetjes laverend tussen nederlands en belgisch grondgebied.
Halverwege kregen we een regularity voorgeschoteld, ...... Huub? heb jij een stopwatch, eh nee, Oh ok ik ook niet, dan maar proberen met de stopwacht op de smartfoon. Dat was dus geen succes, en ondanks dat we de regularity route perfect gereden hebben, hebben we er kwa tijd niet zoveel van gebakken.
Net als in deel1 zaten er in deel2 ook weer ontzettend veel gravel/zand en bos wegen met gaten waar een mini in past. Poeh,
De Lancia bleef het doen en weer 3 uur later net na middernacht kwamen we bij de finish met nog eens 14 minuten straftijd.
Dus met de extra lampen uit bleef de Lancia goed werken, waarschijnlijk is de dynamo flink wat Amperes kwijt en kan net genoeg stroom leveren als je alleen met dimlicht rijdt, maar natuurlijk was de accu ook volgeladen met super BMW stroom, en dat helpt altijd.
Erg leuke ervaring om eens in een andere (spartaanse) auto te stappen, ik had niet verwacht dat zo'n lancia zo spartaans zou zijn, veel herrie, weinig punch, ook Huub moest echt hard werken met de auto. Dan is een BMW toch echt wel andere klasse.
Kwa uitslag ook niet best, 7e van 7 (maar wel expert klasse)
Dat was Hornenacht 2024
Het werd de hoogste tijd dat ik weer eens de Hornenacht ging navigeren, laatste keer was alweer 2019
Mijn vaste bestuurder nog steeds niet voldoende hersteld dus de Pastellblauer bleef thuis, maar gelukkig was er een clublid die nog een navigator zocht voor de Hornenacht, dus dat was snel bezegeld.

Samen met Huub Mertens startte we zaterdag avond 9 november in de Expert klasse in zijn Lancia Fulvia 1.3s 1971.
Voor mij alles nieuw, andere bestuurder, andere apparatuur, spannend hoe dat zou gaan.
Het navigeren werd vooral improviseren, zaklampje aan een zuignapje aan het raam als kaartleeslamp, maar dat werkte wonderwel erg goed.
Overige navigatie apparatuur in auto van Huub is spartaans en echt oud.
De eerste opdracht waren een aantal vrije punten op een gedateerde kaart (1970) waar de A2 nog niet op bestond en de punten lagen dan weer links en dan weer rechts van de A2 verstopt op oude wegen die deels niet meer bestaan.
Lokale kennis van dit gebied zorgde ervoor dat we toch alle punten probleemloos vonden. goed begin.
Maar Huub zijn Lancia begon steeds meer te sputteren en wilde eigenlijk geen gas meer aannemen. Deze afleiding zorgde ervoor dat ik de 2e kaart totaal verprutst heb, gewoon niet geconcentreerd op de kaart, maar meer op de auto.
Het sputteren bleef, maar de lancia gaf niet op, dus door.
De daarop volgende opdrachten/kaarten liepen we verder redelijk probleemloos doorheen en na 3 uurtjes en 7 minuten straftijd kwamen we op de pauze plaats aan, Wel werd de verlichting op de lancia onderweg al steeds minder, waarschijnlijk dus een boordspanning probleem.
Op de parkeerplaats de auto uitgezet, en meteen alles donker. De accu totaal leeg, binnenverlichting gloeide nog net een beetje.
Ik had nog wel een idee, misschien kunnen we het 2e traject nog wel rijden als we tijdens de pauze de accu proberen op te laden, gelukkig was Petra er ook, zij zat in de organisatie, en had de 523i mee. Dus de 523i gepakt en een paar dikke startkabels naar de accu van de Lancia, zo onze auto de hele pauze laten lopen om de lancia weer van energie te voorzien.
Drie kwartier later na een Schnitsel met frieten, de 523i afgekoppeld en door voor etappe 2.
De Lancia startte direct en liep verrassend veel beter, het stotteren en inhouden was voorbij. Wel liet Huub nu de extra lampen voorop maar uit om stroom te sparen, uit de lampen van de auto zelf kwam maar weinig licht, en bij veel bochten was gokwerk nodig om de juiste weg in te slaan en niet in een greppel te belanden.
Kwa kaartlezen ging het in het 2e deel gelukkig ook veel beter, wel had ik meteen een probleem met de tripmeter, die gaf heel foute waarden. Die bleek dus zijn instelling kwijt door de lage accuspanning, dus moesten we effe aan de kant zodat Huub de tripmeter opnieuw kon instellen.
Daarna weer door over de pikdonkere landweggetjes laverend tussen nederlands en belgisch grondgebied.
Halverwege kregen we een regularity voorgeschoteld, ...... Huub? heb jij een stopwatch, eh nee, Oh ok ik ook niet, dan maar proberen met de stopwacht op de smartfoon. Dat was dus geen succes, en ondanks dat we de regularity route perfect gereden hebben, hebben we er kwa tijd niet zoveel van gebakken.
Net als in deel1 zaten er in deel2 ook weer ontzettend veel gravel/zand en bos wegen met gaten waar een mini in past. Poeh,
De Lancia bleef het doen en weer 3 uur later net na middernacht kwamen we bij de finish met nog eens 14 minuten straftijd.
Dus met de extra lampen uit bleef de Lancia goed werken, waarschijnlijk is de dynamo flink wat Amperes kwijt en kan net genoeg stroom leveren als je alleen met dimlicht rijdt, maar natuurlijk was de accu ook volgeladen met super BMW stroom, en dat helpt altijd.

Erg leuke ervaring om eens in een andere (spartaanse) auto te stappen, ik had niet verwacht dat zo'n lancia zo spartaans zou zijn, veel herrie, weinig punch, ook Huub moest echt hard werken met de auto. Dan is een BMW toch echt wel andere klasse.
Kwa uitslag ook niet best, 7e van 7 (maar wel expert klasse)
Dat was Hornenacht 2024

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Manitoba
- E21 VIP
- Posts: 2512
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Pastellblauer's E12 avonturen
Gave belevenis, Rob. Eens een keer wat anders zo. Wat een schoonheid is zo'n Fulvia toch...
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016