Page 12 of 14

Re: e30 2.7

Posted: Sun Oct 09, 2011 9:34 pm
by Jeroen
Never tested. De 316i kwam vorige week nog wel iets hoger uit :roll:

Re: e30 2.7

Posted: Sun Oct 09, 2011 9:37 pm
by 323baur
Je durfde niet te kijken he

Re: e30 2.7

Posted: Sun Oct 09, 2011 9:43 pm
by Jeroen
Schrok er alweer van :shock

Re: e30 2.7

Posted: Sun Oct 09, 2011 9:55 pm
by 323baur
Wat zal die agent denken die jou ooit een keer aanhoudt...
Weer zo'n petje in een crisis e36, hahaha.

Re: e30 2.7

Posted: Mon Oct 10, 2011 11:18 am
by uwbuurman
Ik denk dat er inderdaad waarheid zit in de woorden van Ite. Het gaat er mij niet om het hoogste vermogen te peuren uit een motor met Kjet, dan pak ik wel de motroning die er nu nog aanhangt. Maar een betere nokkenas kost me "slechts" een paar honderd en de kop laat ik hoe dan ook reviseren. Dan kan die snellere nokkenstok er wel in.

Maar dit draadje gaat over de e30 van Gerrit, dus gaan we weer ontopic :M20

Re: e30 2.7

Posted: Mon Oct 10, 2011 11:51 am
by Jeroen
Ik denk dat je dat niet zomaar kunt stellen, het ligt eraan wat je van de auto verlangt. Zoals duidelijk te zien is op Gerrit's koppelcurve, verleg je het koppel met een snellere nokkenas naar een hoger toerental, ofwel je levert wat midrange koppel in. Daar staat tegenover dat je uiteindelijk meer koppel en vermogen kunt behalen, maar:

- Hebben je K-Jet verdeler en injectoren daarvoor voldoende capaciteit? Met een 2.7 ombouw doorgaans niet.
- Zijn de mogelijkheden om de ontsteking aan te passen minimaal, je kunt tenslotte geen toerental/belasting afhankelijke werking instellen bij een mechanische K-Jet zoals wel met een computer kan

Daarmee vermoed ik dat je wel midrange koppel inlevert, maar uit capaciteitsgebrek niet uiteindelijk tot een noemenswaardig hoger koppel of vermogen komt. Daarnaast wordt de motor in mijn optiek gevoeliger voor pingelen. Met de afnemende verkrijgbaarheid van RON 97-98 superbenzine in NL wil je dat risico ook al niet lopen.

Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken!

Re: e30 2.7

Posted: Mon Oct 10, 2011 5:07 pm
by 323baur
Full agree om die term nog maar eens te gebruiken.
Ik moet nu echt altijd BP Ultimate tanken, anders is pingelen mijn lot.
Ik zou erg oppassen met maximaal uittunen icm een Kjet, ik denk dat je heel veel euro's voor heel weinig resultaat kwijt bent.
Kom anders eerst eens proefrijden met de mijne en een standaard 323.
Ik vind het helemaal best zo, prima dat iemand anders nog sneller is.

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 13, 2011 9:58 pm
by pattam2009
Gerrit,

Op dit moment ben ik druk met mijn chassis, maar de voorbereiding voor de motor ombouw heeft de aandacht.
Zo zat ik dit verslag van de ombouw van je 2.7 vanaf het begin nog eens door te lezen.
Nou zijn er twee vragen waar ik geen antwoord voor kan vinden;
Hoe zit het met het eventuele plan van 15 pk extra :innocent
en heb je al een oplossing gevonden voor het monteren van de oliekoeler :?:

:thumbsup

Re: e30 2.7

Posted: Thu Oct 13, 2011 10:51 pm
by gerrit323
Die 15 extra pk's kunnen door middel van de Intake Trottle Bodies van dbilas alleen vind ik ze te duur voor de 15 pk die ze opbrengen en wil ik ook liever de originele look van het m20 blok behouden.

De oliekoeler ... nog geen oplossing gevonden, als ik er eentje monteer zal het een universele zijn (die kan je kopen in allerlei afmetingen) maar ik moet zeggen dat ik in tegenstelling van wat ik altijd hoor niet de indruk heb de oliekoeler te missen. Zowel watertemp blijft steeds iets voor midden of max midden en olietemp wordt 80° bij gewoon gebruik en 90° bij serieus stevig doortrappen ..

Verder ben ik het met Jeroen en Ite eens dat je bij een K-jet niet de werken en kosten moet gaan doen zoals ik ze heb gedaan aan het e30 blok.

Bij mij was het de bedoeling om een zo koppel/vermogen rijk blok te hebben puur voor mijzelf. Wat jeroen zegt klopt, met de scherpe nokkenas verleg je idd de koppelcurve naar de hogere toeren maar je kan dit bij motronic goed maken door het hogere vermogen dat je kan genereren. Bij de k-jet ga je tegen de beperkingen van de injectoren en verdere afstelling aanlopen.

Op mijn hartge setup is het koppel ook verlegd naar de hogere toeren ( dat 2.3 blok is echt hoogtoerig van karakter geworden) wat vooral in de alpen een gemis is. Het 2.3 blok kan dat hoogtoerige wel aan .. een 2.7 zonder al de balanceringswerken zou ik dat werk niet toevertrouwen.

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Fri Oct 14, 2011 6:31 pm
by pattam2009
Oke, duidelijk verhaal.
Heb jij ooit overwogen om er een turbo op te plaatsen.

Re: e30 2.7

Posted: Fri Oct 14, 2011 8:14 pm
by gerrit323
Nooit overwogen om een turbo te plaatsen .. dat krijgen wij nooit door de Belgische keuring :mrgreen:

Re: e30 2.7

Posted: Fri Oct 21, 2011 7:23 pm
by gerrit323
Bij deze de update van vandaag ...

Image

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sat Feb 25, 2012 10:14 pm
by gerrit323
Zoals elders al aangehaald vandaag even een mini tripje gedaan met de e30 .. ondertussen de 15" BBS'jes gemonteerd + wat foto's gemaakt ..

Bij deze .. wat telefoon foto's :bag

Image

Image

Image

Ik vind deze velgen beter passen bij de wagen .. lekker onopvallend, net wat ik bij deze wil :innocent

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sat Feb 25, 2012 10:18 pm
by 323baur
Klopt, die 3 fietsers kijken niet eens..

Maarre plaatje hoor!
Ik heb begin deze week mijn 2.7tje weer eens uitgelaten. Héérlijk!

Re: e30 2.7

Posted: Sun Feb 26, 2012 12:19 am
by Jeroen
Staat 'm best Gerrit!