Dat ziet er allemaal nog zeer netjes uit!
heb jij je tank er onderuit gekregen zonder al te veel benzine te smossen?
de garage stinkt bij mij nog naar benzine nadat ik vorige week onopzettelijk de vloer heb gekuist met naft
Nick: ik dacht dat de tank idd al zo goed als leeg was en met de verbindingen achter en de auto voorover verwachtte ik ook geen benzine maar d'r kwam toch nog een liter of 5 uit. Ach, dat merk je zodra je de verbindingsslang iets losmaakt, teiltje eronder en klaar is klara
Vandaag was de dag. Tijd om na 6 maanden van volledige motorische stilte de Baur weer te gaan ontwaken. Starten... na 10 seconden doorstarten begon de motor aarzelend om na 1-2 seconden netjes 1000 toeren stationair te gaan lopen op alle cilinders. Mooi. Oliedruklampje ging uit zodra de motor op toeren was dus ook daar geen problemen. Ik wil de eerste versnelling inleggen maar dat gaat niet, althans niet zonder kracht te zetten en dat is ongewoon, maar ook wel weer een bekend euvel na enige stilstand. Pedaal heeft wel druk. Motor uit, versnellingsbak in z'n 2, voet goed op de rem en opnieuw starten. Met een korte ruk komt de koppelingsplaat los. Mooi, we kunnen de garage uit. Daar nog even een controlerondje gedaan op lekkages en de compressor in de sigarettenaansteker gestoken om de banden op spanning te brengen. Overal moet ca 0.2-0.3 Bar bij, niks geks en geen grote verschillen.
Rijden dan maar! Hoewel de auto wel steeds 'verrold' is zijn de bandjes toch niet helemaal lekker rond dus we hobbelen wat, gelukkig trekt dat na een paar km geleidelijk weg. Voorzichtig inremmen want er zitten net verse remblokken onder, en dan maar een beetje warmte in het apparaat brengen. De motor loopt steeds lekkerder door de toeren en de remmen beginnen ook fatsoenlijk te vertragen. Het pedaal is hard, hoewel nog met een lichte sponsigheid, zeg maar iets softer dan van moderner spul. Voor mij niet ongewoon. Als je met een tik op het pedaal gaat staan ligt het pedaal mooi hoog en is het hard en de vertraging wordt steeds beter. Ik wil voor zo'n eerste rit de boel echter niet over de kling jagen dus zelfs met de olie warm beperk ik me tot 4.000 toeren en ga niet te gek op de rem. De komende weken bouwen we dat rustig op en gaan we ook kijken of we wat merken van de andere remblokken die naar verwachting wat bijteriger moeten zijn, en de achterstabi die de kont net weer ietsjes rechter moet houden.
Al met al weer blij met 't oudje, het voelt weer als vanouds. We gaan weer helemaal genieten deze zomer!
Zo herkenbaar... deze week het Bauertje ook maar weer eens een paar keer gebruikt.
Elke km was weer leuk en steeds beter.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Ja, op zich wel al krijgt 'ie voor die tijd nog wel een nieuwe hardyschijf hoor, die ratelende pook ben ik allang zat. Olie zit er iets van 6.000km in, die kan ook nog wel even denk ik. Met de 320iS gaat er om de 5.000 km verse olie in maar met een M20 luistert 't wat minder nauw lijkt me. Dan moet 10.000 km toch ook wel kunnen?
Ik heb mijn olie verandert net na de alpentoer, dat ben ik ook van plan dit jaar, is een goed referentiepunt ... ze ziet er dan lekker bruin en gebruikt uit ... das ongeveer na 7500km
Vandaag verlost van de WN hardyschijf en voila, met oem BMW zijn we weer van de ratel af! Verder even uitgebreid proefgereden. Had nl de Alpina stabi geplaatst en vond het verschil in eerste instantie maar klein, maar nu begint het toch wel op te vallen. Met insturen niet zo heel veel verschil, maar met flink gas geven de bocht uit duidelijk meer tractie.