323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post Reply
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Nick1984 »

Dat ziet er allemaal nog zeer netjes uit!
heb jij je tank er onderuit gekregen zonder al te veel benzine te smossen?
de garage stinkt bij mij nog naar benzine nadat ik vorige week onopzettelijk de vloer heb gekuist met naft :)


[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Peter V. »

Dat ziet er nog maagdelijk uit Jeroen. Mooi werk hoor!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Arnold D »

Dat ding ziet er verrassend goed uit aan den onderzijde. :thumbsup
Wat is dat dan lekker sleutelen he. :D
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Heerlijk sleutelen idd!

Nick: ik dacht dat de tank idd al zo goed als leeg was en met de verbindingen achter en de auto voorover verwachtte ik ook geen benzine maar d'r kwam toch nog een liter of 5 uit. Ach, dat merk je zodra je de verbindingsslang iets losmaakt, teiltje eronder en klaar is klara :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Arnold D »

En als je een vlinke scheut morst even de auto naar buiten en de fik in het restje benzine op de vloer.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 »

Héél mooi Jeroen, lekker gewerkt .. mijn achterbrug moet dringend ook eens een opfrisbeurt krijgen .. zeg ik al lang :bag
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman »

das allemaal in prima staat!!! Kun je tevreden over zijn Jeroen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Haha ja komt me bekend voor. Misschien volgende winterslaap. Voorlopig zie ik de noodzaak van het werk nog even niet in 8)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Vandaag was de dag. Tijd om na 6 maanden van volledige motorische stilte de Baur weer te gaan ontwaken. Starten... na 10 seconden doorstarten begon de motor aarzelend om na 1-2 seconden netjes 1000 toeren stationair te gaan lopen op alle cilinders. Mooi. Oliedruklampje ging uit zodra de motor op toeren was dus ook daar geen problemen. Ik wil de eerste versnelling inleggen maar dat gaat niet, althans niet zonder kracht te zetten en dat is ongewoon, maar ook wel weer een bekend euvel na enige stilstand. Pedaal heeft wel druk. Motor uit, versnellingsbak in z'n 2, voet goed op de rem en opnieuw starten. Met een korte ruk komt de koppelingsplaat los. Mooi, we kunnen de garage uit. Daar nog even een controlerondje gedaan op lekkages en de compressor in de sigarettenaansteker gestoken om de banden op spanning te brengen. Overal moet ca 0.2-0.3 Bar bij, niks geks en geen grote verschillen.

Rijden dan maar! Hoewel de auto wel steeds 'verrold' is zijn de bandjes toch niet helemaal lekker rond dus we hobbelen wat, gelukkig trekt dat na een paar km geleidelijk weg. Voorzichtig inremmen want er zitten net verse remblokken onder, en dan maar een beetje warmte in het apparaat brengen. De motor loopt steeds lekkerder door de toeren en de remmen beginnen ook fatsoenlijk te vertragen. Het pedaal is hard, hoewel nog met een lichte sponsigheid, zeg maar iets softer dan van moderner spul. Voor mij niet ongewoon. Als je met een tik op het pedaal gaat staan ligt het pedaal mooi hoog en is het hard en de vertraging wordt steeds beter. Ik wil voor zo'n eerste rit de boel echter niet over de kling jagen dus zelfs met de olie warm beperk ik me tot 4.000 toeren en ga niet te gek op de rem. De komende weken bouwen we dat rustig op en gaan we ook kijken of we wat merken van de andere remblokken die naar verwachting wat bijteriger moeten zijn, en de achterstabi die de kont net weer ietsjes rechter moet houden.

Al met al weer blij met 't oudje, het voelt weer als vanouds. We gaan weer helemaal genieten deze zomer!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by 323baur »

Zo herkenbaar... deze week het Bauertje ook maar weer eens een paar keer gebruikt.
Elke km was weer leuk en steeds beter.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 »

Super Jeroen die wiebelende bandjes had ik ook in het begin .. was ook weg na een paar km .. die van jou lijkt dus nu al klaar voor de alpen :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Ja, op zich wel al krijgt 'ie voor die tijd nog wel een nieuwe hardyschijf hoor, die ratelende pook ben ik allang zat. Olie zit er iets van 6.000km in, die kan ook nog wel even denk ik. Met de 320iS gaat er om de 5.000 km verse olie in maar met een M20 luistert 't wat minder nauw lijkt me. Dan moet 10.000 km toch ook wel kunnen?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by gerrit323 »

Ik heb mijn olie verandert net na de alpentoer, dat ben ik ook van plan dit jaar, is een goed referentiepunt ... ze ziet er dan lekker bruin en gebruikt uit ... das ongeveer na 7500km
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by uwbuurman »

ha, mooi man, dat gevoel van het oudje, daar doen we het toch allemaal voor hè? Tof hoor, ze laat je niet in de steek na de winterslaap!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 323i Baur TC1 1982 uit Zwitserland

Post by Jeroen »

Vandaag verlost van de WN hardyschijf en voila, met oem BMW zijn we weer van de ratel af! Verder even uitgebreid proefgereden. Had nl de Alpina stabi geplaatst en vond het verschil in eerste instantie maar klein, maar nu begint het toch wel op te vallen. Met insturen niet zo heel veel verschil, maar met flink gas geven de bocht uit duidelijk meer tractie. :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply