Page 111 of 117

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Apr 26, 2023 10:52 pm
by Jeroen
Mooi, en weer toestemming om 2 jaar de wegen onveilig te maken!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 27, 2023 11:48 am
by uwbuurman
Lekker, JW!!!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Thu Apr 27, 2023 3:55 pm
by BertjeConti
Top, kun je weer zorgeloos vooruit kijken.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Tue Jun 27, 2023 9:52 pm
by Wilmo
Op wat gewone perikelen na... Verder niet zoveel te melden. Als iemand tips heeft voor de platen met de drie gaten en de rubber insert voor de achterste schokdempers, dan houd ik me aanbevolen.

Image

Verder was het vroeg vanochtend. Zo vroeg dat ik eens niet met de fiets was en de BMW mee mocht. Zo ongeveer het laatste ritje voor ik even twee maanden uit de running ben voor een fietstochtje in Noorwegen. Eind augustus zijn er vast wel wat foto's.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Tue Jun 27, 2023 11:21 pm
by uwbuurman
Welke tips zou je willen hebben voor de veerpootschotels?

Leuk!! 2 maand weer op pad. Doe je goed!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Tue Jun 27, 2023 11:43 pm
by Bram_Baur
Wow, fietsvakantie in Noorwegen. Heerlijk land. Ben benieuwd naar je avonturen. Veel plezier!!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jun 28, 2023 8:59 am
by Jeroen
Gaaf, veel plezier!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jun 28, 2023 1:37 pm
by Wilmo
uwbuurman wrote: Tue Jun 27, 2023 11:21 pm Welke tips zou je willen hebben voor de veerpootschotels?

Leuk!! 2 maand weer op pad. Doe je goed!
Waar te bestellen en wat voor opties er zijn. Zit je aan prutrubber vast of is er ook PU?

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Wed Jun 28, 2023 10:06 pm
by uwbuurman
Het toplager bedoel je dus? Is vast wel pu voor te vinden.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sun Jul 02, 2023 6:57 pm
by BertjeConti
Lekker man, 2 maanden eropuit...genieten maar !!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sat Sep 02, 2023 9:56 pm
by Wilmo
Toen ik de coilovers net geinstalleerd had en over de kinderkopjes in Heusden reed, klonk het alsof de auto bijna uit elkaar viel. Ik heb toen de moeren bovenop de schokdempers wat verder aangedraaid en ik kon het dorp weer uit. De rubberen kapjes kreeg ik er nooit overheen en die hingen er ook maar wat bij. Later toen we door de Eifel roffelden en ik het soms eens op m’n heupen had, rammelde het als een malle. Ook bij mij thuis in de parkeergarage, met twee van die plastic-rubberen drempels waar je dan in een bocht overheen rijdt, wrikte en deed het.

Paar maanden terug keek ik het toch eens aan en toen zat dat kapje vast. Verder niet echt bij nagedacht. Vanwege iets anders had ik de auto opgekrikt en toen was het kapje ineens los. En begon ik eens met denken. Effectief deed het rubber van de top mount niet zoveel, het uiteinde van de schokbreker zat tegen de carrosserie aan.

Image

Dusja, nu moet de auto maar naar de spuiter, zo’n beschadiging aan de binnenkant kan ik echt niet hebben.

Het rubber van de top mount stak wel iets uit en daaruit maar gestopt met denken en besloten dat ik nieuwe top mounts nodig had. De enige PU zijn in Oekraïne te koop, maar je moet wel de metalen delen opsturen en het alternatief is Walloth&Nesch. Omdat ik geen andere metalen delen had en ik er ook verder allemaal niet zo’n zin in had, maar rubberen bij W&N besteld. Vandaag was de dag… De producten van W&N bleken origineel BMW te zijn. Daar zal de voorraad dus wel blijven.
Image

Normaal is het niet zoveel werk, maar ik heb een staaf tussen de wielkasten gemonteerd waar de accu aan bevestigd is. En ik moet toegeven dat dit niet helemaal als modificatie verkocht kan worden, tenzij er vloekwoorden bij inbegrepen zijn.

De boel los, dat ging, nieuwe en van een verfje voorziene top mounts erin, coil over erin en… Kak. Weer er tegenaan. Ligt het aan mij, normaal wel, maar dit keer… Ik houd het toch op een constructiefout. Voor die van mijzelf heb ik een grote mantel der liefde, maar als ik met half gereedschap iemand anders fouten moeten oplossen, naja. Vooruit. Twee mooi passende ringen gevonden, omgekeerde M12 moer erop waardoor de schijf een 20mm hoger wordt afgesteund en er 5mm tussen de carrosserie en het uiteinde zit.

Uiteindelijk vind ik alsnog dat het rubber hoog uitgedrukt wordt, maar zo mag het er eerst wel even inzitten.

Image

Want toen ik ging opruimen… Stond deze nog te pronken, maar niet waar die moest. Klussen met mijzelf is altijd leuk...

Image


Nadien nog even geprutteld, gegast en gestuurd en deze rammel is in elk geval verleden tijd. Nu eens gaan bedenken wat het volgende wordt.

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sat Sep 02, 2023 10:04 pm
by Wilmo
En het fietsavontuur was een beetje als dit, visueel erg aantrekkelijk.

Image

Image

Image

Image

Image

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sat Sep 02, 2023 10:13 pm
by uwbuurman
Gaaf, Jan Willem!! Collega van me heeft 3 maanden rondje Noordkaap gedaan op de fiets, via Finland weer terug. Vergelijkbare plaatjes. Echt gaaf en zo goed dat je dit doet!!!

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sat Sep 02, 2023 10:59 pm
by Bram_Baur
Wow Jan Willem… prachtige rijd geweest lijkt me!!
Ah ja en ook weer top gesleuteld. 😀

Re: E21 318i (ITB)

Posted: Sun Sep 03, 2023 12:02 am
by uwbuurman
Wilmo wrote: Sat Sep 02, 2023 9:56 pm Image
Zou je die rubbers niet andersom in de schotels zetten? Dus brede rand onder? Dan druk je ze er ook niet uit...