Page 13 of 14

Re: e30 2.7

Posted: Sun Feb 26, 2012 9:34 am
by uwbuurman
Wat een fijne sleeper!! Daar ga je veel lol van hebben bij stoplichten etc!

Re: e30 2.7

Posted: Sun Feb 26, 2012 10:29 am
by Peter V.
Dat ziet er inderdaad lekker anoniem uit :launch

Re: e30 2.7

Posted: Mon Mar 19, 2012 8:23 pm
by gerrit323
De bevindingen van de eifel rondrit met de e30.

Motorisch is de wagen bijna zoals ik hem wil hebben ... alleen mis ik naar mijn gevoel nog wat koppel onder de 3000 toeren wat ook duidelijk was op de vermogensuitprint. Reden hiervoor kan zijn een defecte visco schroef .. naar mijn gevoel (ik dacht dat Jeroen dit ook al had opgemerkt) ontkoppelt deze te laat. Blijft nog een 10 tal seconden vol blazen bij stationair draaien. Ik zou willen proberen om de visco weg te laten en enkel met de elektro schroef te werken. Ik ben natuurlijk wel een koppel van 400nm gewoon aan 1700 toeren in onze daily Tdi ... dit kan mijn laagtoeriggevoel dus wel wat beinvloeden.
Langs de andere kant is het op deze manier een echte cruiser onder de 3000 toeren en een echte sporter daarboven.

Vanaf 3000 toeren is alles ok ... en vanaf 3500 is het zelfs moeilijk om bv op de autosnelweg een constante snelheid aan te houden .. het blok trekt dan steeds lustig aan de de wagen en wil steeds sneller en sneller (170 .. 180 constant is echt peanuts) .. je moet vanaf dat toerental echt met een heel lichte voetje rijden.

Wat ook een héél gedosserde voet vraagt is een nat wegdek :whistle schuiven doet ze als de beste. .. de slechte achterbanden kunnen hier ook wel wat toe bijgedragen hebben .. deze worden dan ook zo snel mogelijk vervangen.

Kwa setup is er aan het onderstel nog wel wat werk .. te beginnen met het monteren van het sperdiff dat nu onder de cabrio hangt (deze krijgt dan het open sper van dezelfde verhouding) om het vermogen bij nat weer deftig op de baan te krijgen.

Verder ga ik ook achteraan een stabi monteren (beginnen met een standaard exemplaar en waarschijnlijk volgend jaar voor en achter H&R stabi's) want dit is met deze motor en de daarbijhorende rijeigenschappen echt wel nodig. De achterkant heeft zonder stabi even tijd nodig om zich in de bocht te zetten en dat is iets wat ik absoluut niet wil en ook niet gewoon ben .. geeft niet echt vertrouwen op deze manier :roll: . Toen ik gisteravond alleen in de wagen reed dus zonder passagier en 40kg zware onderdelenkist in de koffer was het gedrag van de achteras al meer zoals ik hem wil hebben. Die kist moet mss toch wat lichter :bag

Aan de aandrijving zelf is de hardyschijf aan vervanging toe want want deze zorgt bij 190+ voor plotse trillingen.

Al bij al héél tevreden over hoe de wagen dit weekend heeft gepresteerd ... naar mijn mening was dit de finale test en is de inrijperiode nu officieel ten einde.

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Mon Mar 19, 2012 8:27 pm
by Jeroen
Klinkt goed! Overigens gaan de Eibach anti-roll kits eruit en kun je ze nu nog goed krijgen. Dunner dan H&R maar beter staal naar verluidt, en extreme stabi's schiet je ook niets mee op, wordt de auto op de weg en helemaal in het nat alleen maar tricky van. Voor mij ligt al zon Eibach kitje klaar, in mei eronder met het groot onderhoud.

Re: e30 2.7

Posted: Mon Mar 19, 2012 8:29 pm
by gerrit323
Ok dan .. nu ik ga eerst kijken wat een originele stabi achteraan van verschil geeft tov van geen stabi nu.

Ondertussen een rondkijken voor die eibach dingen dan :thumbsup thx voor de tip

Re: e30 2.7

Posted: Mon Mar 19, 2012 9:11 pm
by Peter V.
Ik kan bovenstaand verhaal van Gerrit alleen maar bevestigen. Ondanks dit is een machtig leuk speeltje wat zeer verslavend zal zijn.
Wat is het dan weer even schrikken als je op de terugweg in een mondeo diesel stapt met 115Pk (toen ze nieuw was).

Re: e30 2.7

Posted: Tue Mar 20, 2012 12:20 am
by uwbuurman
Mooi verhaal Gerrit! Jij en Peter hebben vast lol gehad!

Re: e30 2.7

Posted: Sun Apr 15, 2012 2:20 pm
by gerrit323
Het slechte nieuws van dit weekend dan .. de 2.7 staat even op non actief wegens vastgelopen remklauw linksvoor (wagen is nog wel te verrollen maar de velg loop serieus warm) ... ik begrijp niet goed waar dit ineens vandaan komt want de remolie is 2 jaar oud en de remklauwen zijn 4 jaar geleden bij het terug rijklaar maken open geweest om te kijken of ze nog goed waren samen met het vervangen van alle wiellagers (deze werken heb ik toen wel uitbesteed wegens geen materiaal om wiellagers in en uit te persen)

Beter toch maar alles zelf doen zoals we dat nu doen.

Planning is om dit euvel te verhelpen binnen een dikke week (zal avondwerk worden dat hopelijk niet uitloopt tot een stuk in de nacht)

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Sun Apr 15, 2012 10:57 pm
by uwbuurman
ai, wat vervelend. Wel mooi dat je het hebt ontdekt!

Re: e30 2.7

Posted: Mon Apr 23, 2012 7:52 pm
by gerrit323
Werkzaamheden aan de vastzittende remklauw komen er deze week aan (revisiesetje links/rechts vooraan zijn binnen) .. gelijk ook de remolie vernieuwen en een setje nieuwe gegroefde ate remschijven voorzien. Ik heb nog een setje ferodo blokken evenals een setje ebc green stuff blokken liggen .. ferodo ken ik al dus ik denk maar eens de ebc blokken te monteren om te zien hoe deze van kwalitiet zijn ... ronny heeft ze op zijn 320is en is er heel tevreden van.

We zullen zien ...

Begin mei alle subframerubbers vernieuwen, hardyschijf vernieuwen en uitlaat wat hoger monteren ... hopelijk dan terug de baanligging zoals ik die gewoon ben in een e30 ... achterstabi is voor nog later dit jaar

Leuk zo'n paar autootjes, je verveelt je nooit :whistle

Gerrit

Re: e30 2.7

Posted: Mon Apr 23, 2012 8:18 pm
by uwbuurman
ha genoeg te doen weer! Maar als je straks lekker verse rubbers hebt, dan kun je ook weer heerlijk rijden!

Re: e30 2.7

Posted: Mon Apr 23, 2012 9:13 pm
by Jeroen
Ja het wordt E30 tijd geloof ik haha! Ben benieuwd hoe je de EBC's vindt. Bij de trackday boys worden ze aardig uitgekotst maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Re: e30 2.7

Posted: Tue Jun 19, 2012 10:28 pm
by gerrit323
Het licht menselijke leed is bij ons alledrie voorbij dus vandaag na het zware eifelweekend de wagen opgehaald .. ze is te zwaar toegetakeld om te herstellen .. de kosten zijn hoger dan wat een goede e30 320i vandaag moet kosten.

Bij thuiskomt meteen alle losse en scherpe delen gedemonteerd en het blok vrijgemaakt .. het ganse voorfront is eigenlijk van de wagen af. Voor het proberen starten de bougies gedemonteerd en de motor handmatig rondgedraait met de olie dop los zodat ik de tuimelaars kon zien bewegen, proberen starten en de motor draait zoals voordien .. niets geraakt, geen gekraak, oliedruk ok, kortom het blok is goed .. ik denk dat de afwezigheid van visco schroef mijn geluk is geweest .. de ruimte waar die normaal zit was nu ingenomen door de kapotte radiator .. ook de waterpomp heeft niets te lijden gehad.

De toevoer en retour van de thermostaat naar radiator het ik rechtstreeks overbrugt en heb dan het koelvloeistof vat terug gevuld zodat het blok op een gesloten watercicuit toch nog kan draaien ..

Vooruit en achteruit rijden gaat ook nog en het stuur draait ook nog links en rechts dus ze is verplaatsbaar.

Zoals ze nu staat zal ze nog wel een tijdje blijven staan .. tot ik zin heb om eraan te beginnen .. kan nu rustig beginnen uitlijken naar een opvolger om dit blok in te bouwen

één fototje .. om toch een idee te hebben, op de foto valt het nog mee maar ze is echt wel overal geplooid tot het dak toe :cry:

Image

Gerrit

Re: e30 1984

Posted: Tue Jun 19, 2012 10:40 pm
by Arnold D
Een hele troost dat je blok nog in perfecte staat verkeerd.

Re: e30 1984

Posted: Tue Jun 19, 2012 10:47 pm
by GerritBuggenhout
Wat is er wel gebeurd? :shock: