Page 13 of 64
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Mar 23, 2012 10:10 pm
by uwbuurman
hahaha, nee, vandaag even snel de automaatbak gevuld met olie, de thermostaathuisstoppen gemonteerd, de eerste 7 liter koelvloeistof erin gedaan en de brandstofpomp weer opgehangen. Tot slot het diff er weer onder gehangen, maar nog niet helemaal alles aan gemonteerd. Dus we komen wel verder. Oh ja, het interieur is gemonteerd!
Van dit:
naar dit:
en van dit:
naar dit:
kortom, de cabrio wordt meer en meer naar mijn zin!!!
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Tue Mar 27, 2012 8:12 pm
by uwbuurman
Aandrijfassen er ook aan:
remmerij gereviseerd en opgeknapt:
deze meuk komt uit de stuurbekrachtiging
ik kreeg steeds een checkmelding van de check control over het kuhlwasser. Blijkt een rotte stekker te zijn. Om te testen even draadjes knopen en klaar!
Daarnaast ben ik nog steeds aan het kloten met de koplampwissers. Mis ergens wat draden volgens mij dus ben ik eerst maar eens de oude bende gaan loshalEn. Onder wat tape kwam deze constructie aan het licht. helaas een slechte foto maar het betreft wat inelkaar gedraaide en gecorrodeerde draden...

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Wed Mar 28, 2012 12:15 am
by loentje
Ga toch een rijden!!
Dit doe je maar weer als het regent volgende week
maar ziet er netjes uit hoor Koos.
groeten loentje
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Sat Mar 31, 2012 8:52 pm
by pattam2009
Lekker bezig Koos, jij kan ook niet stil zitten he
Wel weer een leuk informatief draadje om door heen te bladeren, succes verder.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Sat Mar 31, 2012 11:06 pm
by uwbuurman
Inmiddels moet ik nodig een foto-update doen. Het SI-bordje in de cockpit (tellerhuis) is verrot. Dat is een printplaat waar twee batterijen op gesoldeerd zitten. Die gaan na zoveel jaar lekken en dan vreet je printplaat weg. Even onderzoek gedaan en inderdaad is het einde oefening. Arnold had een vervanger liggen maar die was net even anders. Toch gemonteerd en alles lijkt keurig te werken. Dank Arnold!!
Achter de klokkenwinkel is ook weer geprutst. De draad naar het ABS lampje is doorgeknipt en wordt nu gevoed door het remlampje er naast, gewoon doorverbonden. Mijn vraag is nu of de ABS überhaupt werkt...
Daarnaast heeft Mark de auto aangehoord en de auto loopt mooi rond. Zijn professionele opinie doet er zeker toe! MArk hoorde overigens een slepend geluid. Eerst was de net nieuwe D-riem verdacht maar het bleek een moer van het stelmechanisme van de dynamo te zijn, die niet heel vast zat waardoor er beweging in zat. Ook opgelost.
Inmiddels ben ik meerdere ronden in gevecht geweest met die verrekte SWRA. Goed nieuws, inmiddels draaien de wissers en is er zicht op sproeiers die werken. Nog even mee aanklooien en dan doet alles het! De ringen op de koplampen heb ik ook netjes ontroest en mooi gespoten, vanavond de nokjes er weer op gelijmd en geschroefd, dus dat kan ook gemonteerd worden.
vraagje: mijn nieuwe remschijven en blokken blijven iets met elkaar in contact. Is dat normaal? 't Past ook maar net natuurlijk nu alles nieuw is.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 9:39 pm
by uwbuurman
Ik had nog wat foto's om up te loaden. Hierbij!
Oh ja, de eerste gang voor de APK sinds ruim 5 jaar is niet goed afgelopen, maar stemt wel hoopvol! De cabrio liep fluitend door de hele keuring heen op de handrem na. Die voeringen waren al niet goed maar ik heb ze niet vervangen. Blijken niet veel te doen. Ter plaatse gelijk nog strakker afgesteld, maar niets verholpen. Daarop dus afkeur, maar verder was er niets twijfelachtig, alles gewoon goed! De CO was 2,1 dus ook goed. Inmiddels heb ik de revisieset (x2) voor de handrem besteld. Hopelijk eind van komende week nog eens of ander die week erop een verse APK.
De SWRA (voor Leon: de koplamp wis/was) doet het ook!
Het volgende wat zich aandient is de brandstofpomp die constant een erngstig zoemend geluid produceert en flink gorgelt. Maar even aankijken, maar het zal wel vervangen worden...
Het vervangende SI bordje is toch niet helemaal goed, ik heb geen toerenteller en verbruiksmeter meer. Ga toch een poging wagen het oude ding te herstellen.
Foto's van een rot SI bordje:
Werkende SWRA:
En wie weet waar deze stekker voor is? Ik denk dat hij niet op de juiste plek zit, maar wat doet die blauw/gele draad?

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 10:01 pm
by 323baur
Die heb je nodig voor je tempomaat = pulse!
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 10:18 pm
by uwbuurman
Als in voor een cruisecontrol?
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 10:27 pm
by Peter V.
Indeed.
Ik had je verhaal trouwens al in een ander forum gelezen! goed bezig hoor. Ik ben eigelijk best benieuwd hoe ze er straks in werkelijkheid uitziet. Jij ging toch met de E30 naar de Eifel?
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 10:31 pm
by uwbuurman
is het plan wel, maar eerst kijken hoe betrouwbaar ze is. Daarom ook nog niet opgegeven.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Fri Apr 06, 2012 11:14 pm
by Peter V.
Die betrouwbaarheid en vertrouwen komen wel hoor.
Jij bent ook al aardig opweg om alle belangrijke zaken te controleren en vervangen.
Heb je trouwens de handremschoenen al vervangen? Wat was de afkeur namelijk? De basisafstelling doe je eerst met de aanpassing van het radarwieltje vanaf de achterkant van de ankerplaat. Je zet de handremhendel op klik 3 of 4 en ga dan de radarwieltjes verzetten totdat links en rechts gelijkmatig remmen.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Sat Apr 07, 2012 1:21 pm
by uwbuurman
Nee, de handremvoeringen heb ik net besteld. Die waren ook wel helemaal af hoor, er zaten scheuren in de oude... beetje onhandig dat ik die niet gelijk vervangen heb, maar ja. Dat gelijkmatig remmen, das op gevoel? ik dacht dat ik eerst de kabels (bij de handrem) helemaal most losschroeven en dan de radertjes moest aan draaien tot het wiel aanloopt en dan de handrem op klik 3 of 4 vastzetten?
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Sat Apr 07, 2012 5:09 pm
by Peter V.
Wat je doet is inderdaad eerst de beiden kabels losgooien want anders kun je de nieuwe remschoenen niet goed monteren.
Het gelijkmatig zetten ga je niet ervaren door te remmen maar moet je doen met de achterzijde op bokken of op de brug en dan voelen met de hand door het wiel te draaien. Je moet inderdaad eerst met het radarwieltje de basisafstelling doen (gelijkmatig) en dan met de kabels afstellen op tandje 3 a 4. Dit ook wel gelijkmatig testen want beiden kabels kunnen makkelijk verschillend zijn i.v.m. de rek in de kabel.
Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Mon Apr 09, 2012 12:52 pm
by gerrit323
Altijd weer leuk om bij te lezen Koos

Re: E30 325iA cabriolet 1987
Posted: Mon Apr 09, 2012 10:54 pm
by Bempie21
Mooi auto koos...
Dacht dat ik het eerder ook al zei en zal zeker niet de enige zijn maar ik vind m super..
Wees er zuinig op ...