Herinnert u zich deze nog?? Dit zijn de ingewanden van mijn eerste motor in de 323i, die geploft is in 2010.
Afgelopen zaterdag kwam Rob in de loods buurten. Tijdens de koffie en vlaai liet ik de ontplofte zuigers zien. Rob pakte er eentje vast, bekeek 'm en zei: "dat is geen BMW zuiger....".
Ik heb al eens laten zien dat de zuigers bijna allemaal deuken van kleppen hebben, maar net op de rand van de pocket. Rob zag iets wat mij nooit is opgevallen, maar de pockets zitten haaks op de zuigerpen. Bij BMWzuigers zitten de pockets enkele graden gedraaid tov de zuigerpen. Gek dus, maar niet vreemd als de pockets niet zitten waar de kleppen zitten, dat de kleppen de zuigers raken.
Wat onderzoek leert nu dat FIAT een 84mm zuiger voerde, voor een motor met twee nokkenassen, waarmee de kleppen recht tegenover elkaar zitten, haaks op de kop. Zitten in de DOHC 2000cc motoren voor de Fiat 124 Spider, Fiat Brava en Lancia Beta.
Laat ik het voorzichtig zeggen: het lijkt er sterk op dat de firma Hollanders motorenrevisie mijn oude motor heeft gebouwd van een opgeboorde e30 320i motor, met eta kruk, 320i drijfstangen en die FIAT zuigers. Afgetopt met een gare 731 kop die op meerdere plaatsen was gelast.
Maar dan pas je toch die pockets aan? En waarom überhaupt die FIAT zuigers? Goedkoper? Hoeveel van dit soort konijnen rijden er meer rond? Ik heb de factuur van die motor nog. Serieus geld, destijds.
Ik denk dat die zuigers er voor hebben gezorgd dat de compressie hoger dan wenselijk was, dat de kleppem tikken gekregen hebben, waardoor schade ontstond. Kortom, deze motor was een plofkonijn, wachtend op een plof.
Eigenlijk ben ik verbaasd, dat ik nog verbaasd ben over deze motor. Gelukkig heb ik nu een pareltje onder de kap liggen.