
Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3104
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Hobbygeld in winter"SPORT" .......... brrrrrrr 


Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Haha, dat skiën is ook echt sporten, maar de après ski niet. Dat is vooral mooi.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29897
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Mwoah ik vond een lang weekend après ski toch echt wel topsport hoor! Veel plezier in de sneeuw, en sterkte in een van de Hexenalmen en soortgenoten
Regards/groeten, Jeroen
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Na ja - vroeger met klassiek Alpine ski's nog wel, maar met de Carve ski's van tegenwoordig heb je veel minder energie nodig.uwbuurman wrote: Fri Jan 10, 2020 8:01 am Haha, dat skiën is ook echt sporten, maar de après ski niet. Dat is vooral mooi.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Afgelopen weekend de 323i voor en achter omhoog gezet. Achter 12mm en voor 16. Staat net even beter maar vooral de nodige hoogte om schade aan de onderkant te voorkomen.
De achterdempers had ik eerder gespoten met de juiste gele lak, RAL1006, maisgeel. De schotel een standje hoger zetten betekende stevige schade... Dus bijgewerkt, geschuurd en gespoten. En zo blijven we bezig.
De achterdempers had ik eerder gespoten met de juiste gele lak, RAL1006, maisgeel. De schotel een standje hoger zetten betekende stevige schade... Dus bijgewerkt, geschuurd en gespoten. En zo blijven we bezig.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3104
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Aha, functioneel gaat boven de looks.
Hoe zet je hem voor hoger? Andere veren?
Geen plaotjes
Hoe zet je hem voor hoger? Andere veren?
Geen plaotjes

Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29897
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Volgens mij is dat ongeveer het resultaat als je de voorveren van de Alpina B6 gebruikt (berekend op het gewicht van de M30 motor). Dat is in elk geval waarmee ik al jaren rijd en dat bevalt erg goed. In de basis hetzelfde gedrag als met de Pro Kit verenset alleen staat de auto dan een tandje hoger.
Ik had overigens iets vergelijkbaars gedaan met de E30 320iS, op een Pro Kit verenset specifiek voor de E30 325i gezet, stond die ook net wat hoger.
Met de E30 ondanks verwoede pogingen nooit de carterpan aan de grond gehad (eh, de tank wel haha), met de E21 is het evengoed al wel een paar keer gelukt maar gelukkig alleen met schaafplekken ter hoogte van de carterstop tot gevolg.
Ik had overigens iets vergelijkbaars gedaan met de E30 320iS, op een Pro Kit verenset specifiek voor de E30 325i gezet, stond die ook net wat hoger.
Met de E30 ondanks verwoede pogingen nooit de carterpan aan de grond gehad (eh, de tank wel haha), met de E21 is het evengoed al wel een paar keer gelukt maar gelukkig alleen met schaafplekken ter hoogte van de carterstop tot gevolg.
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ben altijd al geweest van het functionele, zie de stance van mijn cabrio, lijkt wel een IX. Maar ik heb bij deze auto een nieuwe set eibach veren gekocht, met de oude MAD (Ofzoiets) veren, lag hij nog lager. Maar het was met nog steeds te laag. Voor dus diepere veerschotels, achter is dat bij mijn oude model b8 die ik heb laten restaureren 5 voudig te verstellen. Plaatjes volgen.BertjeConti wrote: Tue Apr 07, 2020 11:00 pm Aha, functioneel gaat boven de looks.
Hoe zet je hem voor hoger? Andere veren?
Geen plaotjes
Inderdaad, Jeroen, schaafjes op de carterstop, maar mijn grootste probleem was dat ik in snelle haarspelden achter in de vering klapte. Voordat ik de tanks of diff er onderuit ram, zet ik m liever een stukje hoger.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Goed bezig Koos. En eerlijk. De EIBACH ALPINA B6 veel liggen niet alleen hoger dan de EIBACH PROKIT veren. Ze zijn stuk comfortabeler en de wegligging gaat weer een stuk vooruit. Dat was alvast mijn ervaring.
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Dat neem ik gelijk van je aan, Remy. Maar deze schotels was voor mij net makkelijker, ze waren beschikbaar. Ik zal eens kijken hoe hij rijdt met deze setup.
- bmw e12 e21
- E21 VIP
- Posts: 4546
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat je Alpina veren voor had gezet.uwbuurman wrote: Wed Apr 08, 2020 3:33 pm Dat neem ik gelijk van je aan, Remy. Maar deze schotels was voor mij net makkelijker, ze waren beschikbaar. Ik zal eens kijken hoe hij rijdt met deze setup.
Heb je stuknummer en foto van de schotels?
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris: APK! Gas erop!
Die 323i van me loopt niet lekker. Hij geeft geregeld een stotter vanaf 3700 à 4000 rpm. Gewoon schokkerig, alsof er te weinig peut komt. Volgende week gaat hij aan de gastester.
In de tussentijd een restpuntje aan het aanpakken. De SWRA doet het niet, en dat is al sinds ik de auto kocht in 2010. Maar voor ik de motortjes terugbouwde heb ik die gedemonteerd en gangbaar gemaakt, getest en goed bevonden. Dus waar gaat het nou fout?? Ik heb de grille en de lampen verwijderd en daarna getest. Niks. Maar het grijswitte draadje waar hij het lichtsignaal vanaf haalt doet het wel op de motorkapverlichting. Die kortgesloten en daar was stroom op het vloeistofpompje en 1 motortje. Raar, pompje doet het, maar geen vloeistof uit de nozzels. Dus wellicht een vastzittend terugslagklepje ofzo. Dat ga ik onderzoeken.
De kabel lijkt dus fouten te hebben, dus die wilde ik uitbouwen, maar wacht, bij het opnieuw wikkelen van de verlichtingskabel heb ik de SWRAkabel er bij in gewikkeld. Dus dat moest ongedaan gemaakt worden. Alles losgemaakt, verlichtingskabel apart gewikkeld en de SWRAkabel uit de auto gehaald.
Die kabel heb ik helemaal doorgepiept, terwijl schudden en bewegen, nul fouten of kabelbreuken kunnen ontdekken. Draden per stuk nagelopen, geen optisch waarneembare schade. Raar. Het relais is goed, anders was er geen leven bij het kortsluiten van de grijswitte draad. Maar het relais is een 5 polige, terwijl later 6 polige relais zijn geleverd. Uiterlijk precies gelijk, alleen alle 6 pootjes ingevuld. De kabelboom is nagenoeg gelijk, op een paar andere verbindingen na. Dus ik heb mijn kabelboom omgebouwd naar 6 polig, gelijk aan de nieuwe kabel voor mijn e12 en de bestaande van mijn e30. Doorgepiept, lijkt goed. Dus binnenkort maar weer inbouwen en testen. Ik krijg het wel voorelkaar
In de tussentijd een restpuntje aan het aanpakken. De SWRA doet het niet, en dat is al sinds ik de auto kocht in 2010. Maar voor ik de motortjes terugbouwde heb ik die gedemonteerd en gangbaar gemaakt, getest en goed bevonden. Dus waar gaat het nou fout?? Ik heb de grille en de lampen verwijderd en daarna getest. Niks. Maar het grijswitte draadje waar hij het lichtsignaal vanaf haalt doet het wel op de motorkapverlichting. Die kortgesloten en daar was stroom op het vloeistofpompje en 1 motortje. Raar, pompje doet het, maar geen vloeistof uit de nozzels. Dus wellicht een vastzittend terugslagklepje ofzo. Dat ga ik onderzoeken.
De kabel lijkt dus fouten te hebben, dus die wilde ik uitbouwen, maar wacht, bij het opnieuw wikkelen van de verlichtingskabel heb ik de SWRAkabel er bij in gewikkeld. Dus dat moest ongedaan gemaakt worden. Alles losgemaakt, verlichtingskabel apart gewikkeld en de SWRAkabel uit de auto gehaald.
Die kabel heb ik helemaal doorgepiept, terwijl schudden en bewegen, nul fouten of kabelbreuken kunnen ontdekken. Draden per stuk nagelopen, geen optisch waarneembare schade. Raar. Het relais is goed, anders was er geen leven bij het kortsluiten van de grijswitte draad. Maar het relais is een 5 polige, terwijl later 6 polige relais zijn geleverd. Uiterlijk precies gelijk, alleen alle 6 pootjes ingevuld. De kabelboom is nagenoeg gelijk, op een paar andere verbindingen na. Dus ik heb mijn kabelboom omgebouwd naar 6 polig, gelijk aan de nieuwe kabel voor mijn e12 en de bestaande van mijn e30. Doorgepiept, lijkt goed. Dus binnenkort maar weer inbouwen en testen. Ik krijg het wel voorelkaar
