Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

Vandaag is een schokbreker dag.... even de 735 naar Offenga gebracht voor eindelijk de Billies achter (levertijd van een half jaar..) en nog wat ander geneuzel.
Bij terug komst de 730 op de brug: ook voor een paar verse achterschokdempers (std Boge).
Dát was ook echt nodig, eentje was volledig lekgeslagen en had werkelijk geen enkele tegen druk, de andere was bijna zover.
Ik had ooit op ebay een spikfonkelnieuw setje gekocht, maar het bleek voor type 1 te zijn.. Dat kwam mooi van pas.
Het is bij een e23 net als bij de e21, een eitje om te doen (zeker type 1). In een uurtje beide geregeld.
Wat is het dan lekker werken met lucht en een brug....dat had ik veel eerder moeten hebben :)
Zojuist even een blokje om, dat rijdt leuk! Zelfs met een 730A kan je gewoon dwars :mrgreen:

Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

goed bezig Ite!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

@Ite, Dat zal voor beiden E23-ers een flinke verbetering zijn idd.

@Jeroen, Een mooie upgrade dus. Dat dit flink in het budget graait kan ik me voorstellen maar je krijgt er wel iets voor terug. :driving
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Goed bezig hoor mannen! Allemaal weer lekker aan de klus lees ik wel. Ik heb gister ook nog ff opgeruimd in de schuur, morgen maar eens een 520 aan de praat maken...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Afgelopen week weinig gedaan; wel de E34S M5 weer opgehaald. Deze ga ik eerst verder strippen voordat deze op 11-3 volledig overgespoten wordt.

Nog wel een Hifi soundsysteem voor de E34 gescoord. Mijn E34 M5 heeft slechts de standaard radio-voorbereiding met vier speakers en dat schiet toch echt tekort voor de Becker Cascade Pro headunit die ik daarin heb zitten. Het Hifi systeem heeft 10-speakers met een versterker, maar er moet wel een extra kabelboom getrokken worden. Dat kan ik dan mooi combineren met het weer opbouwen van de auto nadat deze is gespoten.

Morgen ga ik de waterpomp van Robert zijn E34 M5 vervangen.
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Te veel centen opgedaan :bag

Voor de conditie een mountain bike gekocht met alles op en aan (Instelbare hydraulische demper vooraan en schijven voor en achter)

Voor de rondritactie een GOPRO 3 silver edition gekocht ... een van de dagen maar eens testen

en nu terug werken ...
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Gisteren eerst bij Arnold geweest en samen even bij Koos geweest. Die had toevallig een set Recaro stoelen staan die hij om de hoek had opgehaald voor me, mijn dank is groot.
Wat een heerlijke loods heeft hij trouwens om in te knutselen! Zijn vader was er ook en later kwam J. Groen ook nog opdagen om het meegebrachte gebak weg te werken.

De recaro's in kwestie leken verdacht veel op pacific blauw maar bleken irl net een andere tint te hebben. Ook de stof was niet de BMW stof maar dat had ik van te voren wel gezien.
Vandaag op ebay een missende draaiknop gescored en nu nog op zoek naar een afdekkapje van 1 van de hoekstukken. Bij het verwijderen van de gebroken kap kwam de herkomst van de stoelen boven tafel.
Het zijn Ford stoelen uit 1979 en dan zijn ze nu 34 jaar en dat geef je ze niet. Leuning is iets getordeerd maar alle schuimdelen zijn nog stevig en goed in vorm.
Kijken wat we er mee kunnen.
So many cars, so little time
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Vandaag bij Danny043 zijn 320i gekocht en opgehaald en bezig geweest met stellingen te plaatsen voor een zolder in mijn loods!

groeten loentje
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

De US uitvoering?? Hoe dat zo??

Heb je de neus van die type 1 al kaal?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vandaag hebben we de waterpomp van Robert zijn E34 M5 vervangen; tijdens al het werk wel de oorzaak van het vroegtijdig overlijden van dit deel gevonden; een van de voer M6 boutjes waarmee de poulie op de waterpomp zit gemonteerd zat zo vast dat deze niet los te draaien was. Ik heb de andere drie schroefjes er weer in gedraaid om de blokkeer-tool te kunnen plaatsen, wat genoeg zou moeten zijn, maar ook geen beweging. Uiteindelijk de kop van de bout maar over zijn rekgrens heen gebracht; de WP wordt immers toch vervangen. Hierbij bleek duidelijk dat bij de vorige (dealer)actie deze bout scheef ingedraaid was; wat weer het waggelen van de fan verklaard en daarmee het vroegtijdig overlijden van de WP.

Omdat het luchtverzamelhuis er toch af moest hebben we de karter-ventilatie ook schoon gemaakt en dat was nodig ook aangezien een van de grotere slangen al behoorlijk onder de smurrie zat.

Tegen een uur of zes konden we de motor weer starten. Het ontluchten ging helaas niet van een leien dakje; een luchtbel in de kachel-kringloop wilde niet weg voordat de motor goed warm was gelopen. Het KVS-niveau in het reservoir bleef maar stijgen en met 8liter in de motor zou deze juist moeten zakken. Pas nadat het systeem onder druk stond kon ik de ontluchtings nippel bij de kachelkraan opendraaien, wat uiteindelijk voldoende was; vervolgens weer een liter of drie bijgevuld en dit bleef constant. De fan vertoont ook geen waggel-gedrag meer; maar ja dat mag ook met een nieuwe WP, nieuwe vicso en nieuwe fan.

Tussen de werkzaamheden door heb ik mijn eigen E34 M5 wat verder gestript. Ruitenwissersproeiers, emblemen, wat bumper stripjes en dat soort zaken.

M.a.w; een leuk enerverend sleuteldagje.
Carpe Diem, Raymond
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

loentje wrote:Vandaag bij Danny043 zijn 320i gekocht en opgehaald en bezig geweest met stellingen te plaatsen voor een zolder in mijn loods!

groeten loentje
Dus de 320i is weer terug bij de eerste eigenaar in Nederland.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik had 't al even in het engelse gedeelte neergezet maar hier ook nog maar even dan. Gister was het natuurlijk geweldig weer dus de E21 na 5 maanden winterslaap maar weer eens gewekt. Ik was van plan om de auto tussentijds nog eens te starten en evt een blokje te rijden maar dat is er niet van gekomen. Accu was al opgeladen dus starten maar. Er moest wat langer worden doorgestart maar dan komt de 323i met enige aarzeling op gang. Olielampje gaat wel netjes snel uit en na zich even te hebben wakker geschud loopt het motortje netjes op 6 cilinders.

Even rondje om de auto voor een controle op lekkages maar behalve een paar druppels van de versnellingsbak is het allemaal droog, mooi. Hoog tijd om de Brabantse bagger eraf te wassen dus dat hebben we maar gedaan. Dan sta je buiten met dat glimmende autootje en komt iedereen wel even kijken, kletsen etc dus voor je 't weet begon 't te schemeren. Daarom niet aan de velgen toegekomen die met name aan de voorkant gewoon vol staan met bagger, ik snap er niks van haha!

Velgen gaan er toch binnenkort onderuit en dan gaat de auto maar gelijk op verse Michelins rondom. De Bridgestone's aan de voorzijde hebben nog zat profiel maar zijn inmiddels ook al zo'n 6 jaar oud en het rubber voelt al aardig hard aan, dan maar gelijk goed. Volgende keer wel een paar foto's!
Regards/groeten, Jeroen
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Gister precies hetzelfde gedaan met de cabrio.
Starten en direct lopen, niet teveel toeren maken en de olie netjes opgewarmd.

Heerlijk, kapje wel nog dicht helaas net iets te koud toen ik eindelijk vrij was.

Helaas zat wassen er niet meer in.
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp

Post by Thegs »

Al sinds maandag vol aan het genieten van het mooie weer, elke dag naar huis lekker het dubbeldak van de E34 open. Maar toch kon het mij niet genoeg bekoren, dus vandaag de 323i maar eens uit winterslaap gehaald.

Even 5 seconden doorstarten en ook mijn 323i sloeg voorzichtig aan. Nog geen 2 seconden later op alle 6 cilinders en zonder lampjes liep ze mooi op naar de 90 graden. Daarna voorzichtig een blokje gereden om de remmen weer gangbaar te krijgen. Daarna de wasbox ingereden voor een korte wasbeurt. En ik heb wel een foto gemaakt, in tegenstelling tot Jeroen (die tegenwoordig ook zo'n hippe smartphone met camera zou hebben?)... :mrgreen:

Image

En omdat ik haar toch weer tevoorschijn heb gehaald, ook gelijk het eerste klusje van het jaar maar gedaan (op het wassen na dan). En dat was niet veel werk, maar wel gelijk bevredigend, het monteren van de stutbar!

Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Manitoba
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot

Post by Manitoba »

Vanmiddag Paul Lekx op bezoek gehad van Steijn Sportscar Taxaties voor m'n 323i. Leuk bezoekje weer, hij wist zich mijn eerste E21 ook nog te herinneren. Hij is overall best enthousiast over mijn auto en voor mij kwamen er ook eigenlijk geen verrassingen naar boven. Ik weet dat ik geen concoursstaat-auto heb gekocht. Paul vond het een leuke en ook best bijzondere auto, met leuke unieke eigen dingetjes: kleur, getint glas, interieur, onderstel, historie, het verhaal eromheen enz. Het werk wat er in het verleden aan is gedaan is soms met chirurgische precisie gedaan en op andere plekken weer wat meer "met Franse (Scandinavische?) slag". Maar ook dat was me al bekend. In ieder geval komt er voor mij denk ik een heel acceptabel taxatiebedrag uit en daar ging het me om.

Overigens heeft het autootje vanaf november binnen gestaan en startte ik 'm vanmiddag voor het eerst. Duurde ietsje langer (brandstofaanvoer natuurlijk) maar sloeg meteen aan. Moest 'm even een beetje helpen maar bleef al snel zelfstandig draaien. Hoe fijn en hoe lekker ook om dat fijne zespittertje weer te horen snorren. Nadat Paul weg was heb ik er voorzichtig weer even een klein rondje mee gereden :driving :launch . HEERLIJK!!!

Zaterdag komt Peter om hem hopelijk stationair wat fijner en netter te laten lopen (vooral bij koude motor maar ook daarna). Dan is de planning om 19 maart de "nieuwe" imi-Alpino's met vers Michelin-rubber te laten monteren en dan moet 'ie klaar zijn voor een mooi eerste seizoen bij mij 8)

Greetz,
Walter.

BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
Post Reply