Vakantie topic!

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
bremboap
E21 Mad

Re: Vakantie topic!

Post by bremboap »

leuk idee. Vakantie dit jaar gepland om naar Italie te gaan. Gardameer, dorpje Lazise. Ga morgen eens de vrouw warm maken omdat dit jaar eens met de BMW te doen ipv Alfa.
...

Ben benieuwd
:boogie

BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Ik heb dan nog wel wat leuke tips voor de route heen en terug haha. Ik zit ook nog te twijfelen om nog even een E21 of E30 richting de Alpen te jagen dit jaar.
Regards/groeten, Jeroen
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

De caravan is gekeurd en klaar om over 3 weken naar Spanje te gaan!

Image

Image
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Congrats, leuk klusje om hem daarheen te brengen. Maar ik hoop dat je wind mee hebt en een dikke buidel om te tanken ;-)
So many cars, so little time
bremboap
E21 Mad

Post by bremboap »

Zal wel een beetje bezine kosten. Is geen kleine kip
BMW E21 323I , 1981 (Resto stadium)
BMW F31 318i Touring, 2019
Peugeot 206 `1.6, 2003
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Gefeliciteerd met de keuring. Dat zal inderdaad wat benzine gaan kosten.

Met zo'n gewicht erachter moet je echt zeker weten dat het koelsysteem goed is lijkt mij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
BMWvision
E21 Pro

Post by BMWvision »

Ik heb hem vandaag voor het eerst van Duiven naar Markelo gestuurd. Het is even wennen en de caravan is zeer merkbaar aanwezig. Vooral met tegenwind viel het me iets tegen, maar met wind mee valt het dan weer mee.
Ook met de inhalende vrachtwagens kan ik me prima redden, maar je merk direct! wanneer er één in je linker spiegel opduikt.
Verder kon de BMW het goed aan. De naald van de verbruiksmeter danste tussen de 1:7/1:10 (zodra die eenmaal rolt).
Voor de vakantie zetten we er een Landrover voor. Die kan dat vast beter aan. Is ook hoger dan de BMW waardoor de caravan minder wind zal vangen.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ach rijden met een caravan valt wel mee, ik heb er al snel geen erg meer in dat hij er achter hangt bij mij hoor en de lengte doet er op een gegeven moment niet meer toe. Voor die inhalende vrachtauto's is mijn advies, draai het maar om en zorg dat ze je niet in hoeven halen maar jij hun. Of ga er lekker achter hangen als die een lekker tempo rijdt en dat doet wonderen aan je verbruiksmeter.

Ik moet zeggen dat een achterwiel aangedreven combinatie stabieler acteert dan een voorwiel aangedreven combi als het om inhalen en ingehaald worden gaat.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Wondermike wrote: Ik moet zeggen dat een achterwiel aangedreven combinatie stabieler acteert dan een voorwiel aangedreven combi als het om inhalen en ingehaald worden gaat.
Absoluut, ik heb het beiden gereden en het maakt een wereld van verschil.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

@ sten_91,

Jammer joh! wat een mooie kleur;)! Het blijven fantastische wagens voor europatourtjes, ik heb er ook net weer 4700 km opzitten met de 316, misschien wel de laatste keer nu die mrb steeds dichterbij komt...

@ BMWvision,
Ik zou stiekem wél liever die van jou mee hebben dan die van mij...veul ruimte, veel kracht, ik neem aan airco én waarschijnlijk geen motortemperatuurmetertje (scrabble!) dat je even hard omhoog kunt laten gaan in de italiaanse bergen als je kilometerteller.
Wondermike
E21 Master
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Zo weer even snel een berichtje na mijn vakantie. 3 weken vliegen voorbij zeg.

Heerlijk naar Istrie geweest wat heerlijk italiaans overkomt op de lokale bevolking na dan.
3500km achter de rug zonder problemen en gelijk het 10 jarige jubileum gevierd van onze Burstner caravan. Het lijkt nog net gisteren dat we hem bij de dealer ophaalde maar inmiddels ben ik dus ook weer 10 jaar ouder :bag Probleemloze en kwalitatief goede caravan en dat mag ook wel eens gezegd worden.

Veel leuke dingen gedaan en gezien, Porec en Rovinj zijn absolute aanraders en ook Pula heeft veel moois te bieden.
Ook het schiereiland Kamanjak bezocht en gevaren tussen de dolfijnen en zelfs een zeehond gespot. De kids hebben zich ook prima vermaakt (met de meiden....)
3 weken is zoals gezegd zo voorbij, de eerste week nog nodig om het grootste deel van mijn werk los te laten, de tweede week om alles los te laten en de derde week om echt weer relax te wezen.
Helaas moet je dan weer naar huis.

Volgend jaar weer naar Istrie? Nou dat denk ik niet, het is daar namelijk nogal warm. Heet is een beter woord en dat kan ik tot een bepaalde hoogte goed hebben maar niet als het voorbij die hoogte gaat.
En dat was het bijna iedere dag wel. Alleen tijdens het opruimen van de voortent :evil: 3 spetters water en een wolkje gezien en dat was het.
Verder was het gewoon een topvakantie!

Fotos prop ik er later nog even tussen.
Op naar de Eifelrit :thumbsup
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Mooi dat jullie weer heel thuiszitten en dat het naar de zin was, afgezien van de warmte.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP

Post by Peter V. »

Duidelijk verhaal!
Gr Peter V.

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Klinkt goed Michel, en welkom terug! Benieuwd naar wat vakantieplaatjes uiteraard.
Regards/groeten, Jeroen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

De vakantie zit er voor ons ook weer op; gisteravond zijn we even na middernacht weer in het vertrouwde maar eveneens saaie Nijverdal teruggekeerd. Tijdens de vakantie veel gewandeld met de kids, berg beklommen (met Thomas zijn eerste drie-duizender bedwongen) een paar dagtochtjes naar Sulden (om de Ortler en Konigspitze te bezichtigen) en Samnaun (voor de goedkope belastingvrije benzine). Een fotocompilatie zet ik later wel in elkaar.....

En de E39 530iT..... helaas weer niet probleemloos, maar wel een hele fijne auto.

De heenreis ging zonder problemen en we waren al op tijd in Ulm.... Van Ulm naar Reutte in amper een uur.... Wat een mooi stukje asfalt hebben die Duitsers daar gedrapeerd. Met vier personen, een hond en bagage voor zestien dagen met ruim 180-200km/h op de rustige A7 richting de grenstunnel bij Fussen. Het gemak waarmee de E39 zijn spoor houdt, ook in de wat lastigere bochten met 200km/h is ongekend. Wat een fijne auto...

Op de Fernpass zat het verkeer al bij Reutte-sud vast, dus aldaar afgeslagen richting het Lechtal om bij ELmen de Hanhtenjoch naar Imst te nemen.... Veel leuker en geen last crampers en vrachtverkeer. Omstreeks half-twee arriveerden we op onze vakantiebestemming, zonder enige problemen. Maar na verloop van de vakantie begon de E39 weer KVS te verliezen. Net als vorig jaar,maar dan bij de ontluchtingsschroef van het KVS-reservoir. Deze had ik vorig jaar al vervangen... dus baalde er wel van, maar het temperatuur gedrag van de watermeter vertoonde geen afwijkingen en er ging maar een paar tienden van liters bij.

Tja, gisterochtend alles nog gecontroleerd en in orde bevonden. Het KVS verlies van een paar tienden laat zich wel opvangen. Totdat wij gisteren op de terugweg even na de eerste stop bij raststatte Allgauer Tor langs de A7 richting Ulm in een file terechtkwamen; kort daarop begon de water temperatuurmeter voorbij het midden te schuiven en steeds sneller richting het rode. Ik had nog net genoeg tijd om de vluchtstrook op te zoeken en de motor stil te zetten....... Eerst iedereen in veiligheid gebracht en daarna snel kijken.

(1) er komt heel veel stoom langs de ontluchtingsschroef van het koelreservoir
(2) De kop van de (plastic) ontluchtingsschroef was afgescheurd en lag 3cm verderop op de radiator.

Vervolgens de reisverzekering gebeld; die heeft de pechhulp ingeschakeld en a.d.h.v mijn samenvatting kwam de ADAC al gauw tot de conclusie dat zij niets konden doen en dat dit een klusje voor BMW is. Vervolgens hebben zij ons afgesleept naar de BMW dealer in Ulm, maar zaterdagmiddag om vier uur zit alles dicht. Vervolgens de BMW noodhulp gebeld. De Service Mobil (X5) was er binnen 15minuten.

A.d.h.v mijn samenvatting heeft hij de defecte schroef uitgedraaid en vervangen door een nieuwe. Vervolgens het systeem op druk gebracht om te kijken of er lekkages zijn, dat was niet het geval. Daarna water en antivries bijgevuld en motor gestart.... De exacte details laat ik even achterwege, maar er gingen twee ontluchtingspogingen en drie liter water met bijbehorende antivries door het reservoir voordat de motor (na het ontluchten) zijn temperatuur goed vasthield. Wel weer veel geleerd over de M54 !

Ik was bang voor de Cilinder koppakking, maar de monteur gaf aan dat zolang deze niet helemaal achterin het rode gebied is geweest en voor de rest maar heel kort er weinig aan de hand is.

De kosten...... ?? Hij wilde enkel het VIN weten en op basis daarvan zij hij dat dit mij niets kostte. Ik heb hem vervolgens bedankt voor de goede service en na ruim 3,5 uur vertraging hebben we onze weg vervolgd. Na ruim 100km rustig rijden zijn we gestopt om wat te eten... De controles zagen er goed uit, dus daarna meer mijn normale kruissnelheid van 160km/h aangehouden en ook dat ging goed. Even na middernacht waren we weer thuis.

Al met al; een domme ontluchtingsschroef van nog geen jaar oud die een beetje overbelast is geweest tijdens een eerdere ontluchtingspoging, of van zichzelf al zwak was.

En een dikke duim voor BMW in Duitsland voor de goede service.

Oh ja, ook is het gehele ABS en ASC/T systeen uitgevallen. Morgen maar even het storingsgeheugen uit laten lezen.
Carpe Diem, Raymond
Post Reply