Page 15 of 117

Re: E21 317

Posted: Fri May 22, 2015 8:08 pm
by Wilmo
Is dit wat? Vandaag op de hoop gevonden... Ik heb hem nog niet gekocht, maar wie weet. Een Weber DGAV:

Image


Staat onbekend, et cetera, et cetera.


Maar een schroot E21 gevonden in de binnenlanden en gelijk alle rubberlijsten maar meegenomen want die waren nog bijna nieuw. De rest was al foetsie. Ik was er om de E30 (van mijn versnellingsbak) nog verder te plunderen, maar het uitlaatspruitstuk ging hem niet worden. Helaas wordt het dan een gungum reparatie van het spruitstuk voordat ik woensdag naar de carb dokter ga.

Re: E21 317

Posted: Tue Jul 14, 2015 9:54 pm
by Wilmo
Massa's onderdelen besteld. Remrevisie (alweer), nieuwe carburateur, koeling en ophanging.

Na veel remgedoe, nu maar twee andere klauwen opgehaald en begonnen die eens vertroetelen. Gietijzer jammergenoeg, ik kon die andere niet vinden. Het is wel een zootje hoor:
Image
Image

Ook nog een potje getwijfeld. 318i, M42, carbs. Uiteindelijk toch voor de Weber 32/36 gegaan:
Image

Dat werkte nog niet 1, 2, 3, maar de pakking was dus naast een revisiesetje, ook maar een dosis geduld aangeschaft. Ook een luchtfiltert:
Image
Dat gaat er vast leuk uitzien.

Iemand een tip hoe zo een benzinepijpje te verwijderen van de carburateur? Deze heeft een aansluiting voor een retour, of een doorvoer, en dat moet ik niet hebben. Ik wil er dus een busje in lijmen.



Toen ik vorige week trouwens de ferry op wou rijden, wilde de BMW niet. Het was allemaal veel te warm, dus ook maar de eerste stapjes zetten om het om te bouwen naar elektrische koeling. Voor de zekerheid wel even de thermostaat vervangen. Wat zijn jullie gedachten over de waterpomp op een M10? Gewoon vervangen, of gaan die een leven lang mee?

Re: E21 317

Posted: Wed Jul 15, 2015 9:12 pm
by Wilmo
Tussenstand:

Image
5 Liter water en 200 gram citroenzuur doen wonderen. De passingvlakken keurig ingesmeerd met vet zodat het zuur daar niet bij kan komen. Ik heb hier en daar wel even geholpen met beitelen. Morgen weer verder beitsen, ik zou bijna de hele auto in een zwembad met citroenzuur donderen :)

Re: E21 317

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:01 pm
by uwbuurman
Mooie plannen en goede stappen weer!

Re: E21 317

Posted: Wed Jul 15, 2015 10:33 pm
by Nick1984
Je moet de zuigers zeker goed nazien op oxidatie, als er een klein oxidatieputje in zit kan je ze best vervangen om later problemen te vermijden... goed bezig verder!

Re: E21 317

Posted: Wed Jul 15, 2015 11:33 pm
by Jeroen
De zuigers van deze 'vroeger was alles beter' spullen zijn meestal vrij degelijk en meestal krijg je met geduldig schuren met staalwol de pitjes er wel uit. Blijft er een pitje zitten dan is dat oxidatie en heb je binnen de kortste keren weer roest dus wees erg kritisch. Als je het iets modernere spul a la E36, E39 of E46 bekijkt... dat is er na 10 jaar al slechter aan toe dan E21 spul na 40 jaar... meeste is rijp voor de oud ijzer bak. Niet te lang wachten met remrevisies dus...

Re: E21 317

Posted: Thu Jul 16, 2015 8:26 am
by 323baur
I rest my case!
Ik heb op dit moment een zelfde klusje met de bruine 323.
4 klauwen allemaal ramvast, echter na het uitpersen en met staalwol polijsten: wie neu!

Re: E21 317

Posted: Thu Jul 16, 2015 9:25 am
by Wilmo
En daarna? Ik zit aan hamerslag of de massa die ik ook onder de auto smeer te denken, met een rostskyddprimer gebaseerd op zink.

Re: E21 317

Posted: Thu Jul 16, 2015 10:55 am
by uwbuurman
Ik heb je 3 keer in de hamerslag gezet, hammerite in mijn geval. Is prima bescherming.

Re: E21 317

Posted: Thu Jul 16, 2015 11:44 am
by Peter V.
uwbuurman wrote:Ik heb je 3 keer in de hamerslag gezet, hammerite in mijn geval. Is prima bescherming.
Heb ik ook gedaan. Vooralsnog ziet het er goed uit.

Re: E21 317

Posted: Tue Aug 18, 2015 9:43 pm
by Wilmo
Waar past blingbling beter dan onder de motorkap?
Image

Maar, hij doet het dus niet. Ik heb de Weber DGV 32/36 nu gereviseerd, of naja, ik heb er wat nieuwe pakkinkjes en ringetjes ingedaan en ik nu alles gemonteerd is, start het niet natuurlijk. De reden dat ik de Pierburg er versneld afgesloopt had is dat hij wel erg slecht startte. Maar nu heb ik dus twee problemen voor de prijs van een. Nieuwe bougiekabels heb ik besteld, bougies zijn net nieuw, net zoals de verdelerkap, rotor, kontaktpunten en condensator.

Image

De motor tuft wat aan, er is dus wel iets van ontsteking. De acceleratiesproeiers werken, en de venturi's lijken ook benzine op te brengen omdat alles na een startpoging nat is. Startgas brengt geen verschil, al helpt het wel om flink te pompen met de acceleratiepomp (dat was trouwens ook het geval met de Pierburg).


Dus de bougiekabels maar afwachten. Die zitten er tenslotte al een paar kilometer op...

Re: E21 317

Posted: Tue Aug 18, 2015 10:15 pm
by bmw e12 e21
Peter V. wrote:
uwbuurman wrote:Ik heb je 3 keer in de hamerslag gezet, hammerite in mijn geval. Is prima bescherming.
Heb ik ook gedaan. Vooralsnog ziet het er goed uit.
Ik heb dat ook gedaan, ziet er nog nieuw uit na 2200km. :mrgreen:

Re: E21 317

Posted: Wed Aug 19, 2015 8:45 am
by uwbuurman
Ontsteking/rotor draait de goede kant op? Vervelend man, maar je hebt nog een maand om m fris te krijgen!

Re: E21 317

Posted: Thu Aug 20, 2015 8:37 pm
by Wilmo
Dat heb ik vandaag nog maar eens gecontroleerd. Met nieuwe bougiekabels en de hele reserveontsteking gemonteerd blijft het bij kuchen en nét niet op gang komen.

Klassieke situatie: Nieuw probleem introduceren (andere carburateur) en een heleboel andere zaken gaan verdenken. In het kader van uitsluiten de klepspeling maar gaan controleren dan. Meer tips?

Re: E21 317

Posted: Mon Aug 24, 2015 9:31 pm
by Wilmo
Ik vind de vonk zwak en het gerommel, het halve starten, doet me denken aan toen ik motor had gewisseld en probeerde te starten met de bobine voor transistorontsteking op een verdeler voor kontaktpuntjes, dat leverde ook een te zwakke vonk.

Ik ben dus maar bezig gegaan om de tandwielen op beide verdelers om te wisselen en de transistorontsteking in al zijn glorie weer te gaan gebruiken.


Ik laat wel van me horen als ik het laatste schroefje ook uit de auto heb gedraaid en die het ook niet bleek te zijn :mrgreen: