't Was weer gezellig. Wat is die 316 rot zeg. Niet te geloven!
Zal morgen wel een paar plaatjes er opzetten.
Binnenkort maar eens een polletje maken:
"hoe lang draait een gare m10 nog zonder olie en kvs" u kunt nu inzetten
Hij moet dood.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Peter V. wrote:Ik denk dat je versteld staat hoe lang zo'n motortje het volhoudt.
Nou Peter, deze is al mooi op weg. Ik zet er op in dat hij niet zo lang mee gaat...
Ik zal wel filmen komende zaterdag
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot 1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun 1988 BMW E34 535iA in Lachssilber 2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau 2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Afgelopen zaterdag was sleuteldag bij een verzamelaar van Beiers spul. Allereerst stond de afronding op de planning (fase 2) van een volledig originele E30 M3 met 50K kms. Leuk die lage km stand maar evengoed raakt al 't rubber wel op leeftijd natuurlijk. Revisie inlaat, afstelling, kleppen stellen, lekkages verhelpen etc nu afgerond, deze auto kan er weer even tegen en rijdt na een gedegen afstelling weer top (volgens de eigenaar is de auto van een 316i een M3 geworden).
Tweede auto op de planning was een circuit/trackday M3 die al 5 jaar stil stond. Eigenlijk een zelfde operatie, waarvan ik eerder ook al een deel had gedaan. Belangrijkste uitdaging was een heel 'DTM' knutselwerk op het brandstofsysteem met extra (instelbare) drukregelaars, manometer en drukgevers. De set stond bij eerdere startpogingen al lekker te lekken en zaterdag hebben we 't spul verwijderd en vervangen door origineel. Na enige vruchteloze startpogingen roken we al benzine. Die bleek even later niet ingespoten te worden, maar door de externe brandstofpomp op de garagevloer te worden gedeponeerd. Voor zover is na te gaan is dit de laatste hobbel voordat de auto weer tot leven zal komen, binnenkort gaan we dat dus afronden.
Programma was vrij vol en daarom hebben we de F10 M5 die ook stond te wachten op een stukje mishandeling maar even gelaten voor wat het is, die doen we er de volgende keer dan maar bij haha. Maar hoe geciviliseerd die M5 eigenlijk normaal klinkt, zo heerlijk onbehouwen rauw klinkt deze bij koude start, het lijkt wel een 930 met open sportuitlaat. Dat is maar eventjes, maar wel errug fraai! Ga proberen om de volgende keer eens de koude start te filmen. Dan probeer ik ook wel even een paar foto's te maken!
Zorg dat de slang/leiding oploopt naar het tankje toe, nog een keer ontluchten kan goed helpen. Als het echt tegen zit: van onderaf een lichte luchtdruk erop terwijl 1 het pedaal intrapt, dan heel langzaam pedaal laten opkomen. Wel de dop van het reservoir eraf! Soms zit je te klooien tot en met en soms doet íe 't gewoon in 1x goed.
Ik ken het probleem Johan, toen ik mijn koppelingscylinder van de 320 lek had en had gereviseerd was ik ook een halve dag bezig om m goed ontlucht te krijgen. Zoals Jeroen zegt, op het laatst vanaf onderaf lichte druk erop zetten.
Succes!
Gr. Jan
Groeten Jan Groen
- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Vandaag de E21 gestart na 1 1/2 jaar stilstand, uit de stalling gehaald en de auto wordt APK voorgekeurd, maar.... ik zit er hard aan te denken om afstand te doen van de auto. Ligt eraan hoeveel ik kwijt zal zijn om hem weer helemaal naar mijn zin te hebben. Maar ik denk dat mijn eindoordeel negatief zal zijn.... ik kan het waarschijnlijk niet meer bolwerken qua financiëen....
Dat zou wel erg jammer zijn! Verwacht je zoveel narigheid aan de auto dan? Als de middelen beperkt zijn zou ik niet gaan streven naar perfectie, maar gewoon technisch goed en lekker rijden ermee. Er komen vast een mooie lente en zomer aan!
Wat heb ik gedaan, niet vandaag maar gisteren: een vers gespoten achterkleppie voor de Baur opgehaald bij Vos & Partners. De huidige met achterspoiler en deuk hangen we op zolder. Tzt maar eens testen, er is een kans is dat je het verwijderen van de achterspoiler op hoge snelheid gaat merken, ben benieuwd. Vind 't zonder achterspoiler iig beter staan. Dan hebben we alles bij elkaar wel weer reden om eens wat nieuwe plaatjes te schieten: front opgefrist met nieuwe koplampunits, 6J Alpina's voor, geen achterspoiler meer... maar aangezien ze vanmorgen nog met pekel in de weer waren hier: nog even geduld.