Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Nadat we afgelopen vrijdag de motor van de i.e. turbo weer met de koppeling en versnellingsbak hadden herenigd, was het gisteren de tijd om het geheel weer met zijn oorspronkelijke eigenaar te herenigen, immers de motorruimte was immers al lang genoeg leeg geweest.

Image

Daarvoor gebruiken we een standaard motortakel; de 250kg stand is meer dan genoeg om het gevaarte over de voor-kop heen te tillen.

Image

Hiervoor hadden we eigenlijk de gehele avond gepland, echter na een klein uurtje zat de Lampredi-tor al op zijn plek.

Image

De extra tijd hebben we gebruikt om wat aanbouwdelen zoals de startmotor en de pomp voor de stuurbekrachtiging te monteren. Dat is een welkome meevaller. Als we echt gas geven zouden we de motor omstreeks 1 April weer aan het lopen kunnen krijgen, echter daar ga ik mij niet aan comitten.

Image

Al met al hebben we met deze kleine stap een vooral mentaal belangrijke mijlpaal bereikt. Er is nog veel te doen, waaronder het vervangen van de naar wat achteraf bleek eenmalig zelf stellende koppelingskabel, maar we komen vooruit.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:35 pm, edited 2 times in total.

Carpe Diem, Raymond
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Mooi, dan kan je vader deze zomer met een frisse Croma op stap. Die zal blij zijn. :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Mooie stappen inderdaad, altijd goed om een gevulde motorruimte te zien.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Nadat we vorige week het subframe al onder de E32 hebben gemonteerd was het deze week de tijd om e.e.a. af te ronden zoals het op moment vastzetten van de zes bouten waarmee het subframe met de chassisbalken is verbonden. Ook de beide bouten van de onderste draagarmen hebben we vastgedraaid, echter nog niet op moment. Daarvoor moet de auto eerst op eigen benen staan waarvoor de E32 met de E34S stuivertje moet wisselen.

Image

Rest enkel nog de montage van de trillingdemper en PAS-pomp. Daarvoor is het wachten op de nieuwe V-snaren en de nieuwe spanner voor de PAS-pomp die bij Broekhuis in bestelling staan. Voor de trillingdemper heb ik een momentsleutel van 500Nm nodig. Deze moet ik nog bestellen, maar die kan er in een dag zijn.

Daarna was het de beurt aan de montage van het bovenste distributiedeksel. Natuurlijk komt daar ook een nieuwe O-ring voor de adapter t.b.v. de ontstekingsrotor.

Image

En natuurlijk in beide hoekjes in de overgang naar de cilinderkop een klein beetje vloeibare pakking.

Image

Note: Omdat het verwijderen van de kettinggeleider niet mogelijk is zonder het uitstekende deel van de koppakking te stressen is deze lokaal een beetje beschadigd. Normaal gesproken moet je de koppakking vervangen, maar aangezien de oliedruk op dit punt laag is, proberen we het eerst met een klein beetje vloeibare pakking. Het vervangen van de cilinderkoppakking kan altijd nog.

Image

De plaatsing van het distributiedeksel is rechttoe rechtaan. Deze zit met acht M6 boutjes vast die ieder met 10Nm moeten worden vastgezet. Bij de laatste (linksonder) trad een kleine complicatie op. Bij het indraaien van de bout wilde deze niet in het schroefdraad ‘grijpen’. Dat hebben we opgelost door het schroefdraad met een M6 tap voor te bewerken.

Image

De thermostaat en O-ring zijn natuurlijk ook nieuw.

Image

De rest, montage thermostaathuis, waterspangen e.d. is appeltje-eitje. De motordrager hadden we inmiddels al gedemonteerd en opgeruimd zodat we de nieuwe verdeler-kap en bijbehorende rotor konden plaatsen.

Image

Daarmee zijn we voor de bovenkant bij de laatste fase, de inspectie II gerelateerde werkzaamheden zijn aangekomen. De zes nieuwe bougies en luchtfilter zijn inmiddels geplaatst en het nieuwe brandstof filter licht klaar, maar die zit op een andere plek.

Image

Aan de bovenkant rest ons enkel nog het justeren van de klepspeling en het plaatsen van de injectoren. De injectoren moeten eerst nog gereviseerd worden, maar aangezien die van de i.e. turbo ook nog moeten denk ik erover om ze niet naar Linnich op te sturen, maar als Bernd de mogelijkheid daarvoor ziet, er zelf naar toe te rijden wat dan direct een mooi voorjaarstripje voor de E28S is.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:34 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Mooie stappen, dit project nadert voltooiing.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Bij de i.e. turbo zijn we zover dat we de uitlaat weer kunnen herplaatsen. Cruciaal daarvoor is het passen van de aan deze turbo compatibele downpipe.

Image

Verder is het een kwestie van meters maken. Daarvoor hebben we het volgende inmiddels afgetikt.

1. Montage nieuwe downpipe
2. Montage olieleiding t.b.v. de smering van de turbo
3. Terugplaatsen van intercooler, radiator en oliekoeler.
4. Aansluiten van de oliekoeler (met nieuwe slangen)

Image

5. Distributieriem op correcte spanning gezet
6. Montage distributie beschermkap
7. Montage dynamo

Voor de slangen tussen de waterpomp en de kachelkringloop en het thermostaathuis was het natuurlijk ijdele hoop om deze bij Fiat te willen bestellen. Daarvoor hebben we onze vrienden van Brezan om hulp gevraagd. Zij hadden precies de goede diameter waterslang op voorraad liggen, dus dat bracht uitkomst.

8. Montage waterslang tussen waterkoeler en waterpomp
9. Vervangen waterspangen tussen de waterkoeler en kachelkringloop resp. de thermostaat.

Image

Maandagavond gaan we de gehele uitlaat terugplaatsen en als er daarna nog wat tijd over is ook het inlaattraject.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:31 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:thumbsup maareh, wat zag ik, was je een dagje in Amsterdam? :wink:

Image
Regards/groeten, Jeroen
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Nee, das een 525tds...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Quick and dirty blowjob
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Vanmiddag zat ik in overleg toen ik via ons algemene nummer een telefoontje van de telefoniste kreeg; ik had mij al als niet beschikbaar gemeld, dus was enigzins verbaasd. Maar goed, ik drukte hem weg. Vijf minuutjes later komt Jeanette langs en kijkt aarzelend of ze de deur open kon doen..... de setting deed haar twijfelen, maar goed dat ze dat uiteindelijk wel deed: "of ik Annie even terug wilde bellen want ze had een ongelukje met de auto gehad".

Mijn collega's gaven direct aan dat ik snel moest bellen ....... lang verhaal kort:

Annie bracht onze oudste naar de zorgboerderij in Haarle en reed vanuit de doorgaande weg naar Schoonheten de inrit bij de bestemming in. Daar is normaal gesproken een rondgang waardoor het niet nodig is om via dezelfde kant de doorgaande weg weer op te gaan. Iets verderop in de inrit stond een grote bestelbus die plotseling met grote vaart achteruit de Poggenbeltsweg wilde oprijden. Annie claxonneerde nog, maar de bestuurster in de bus had (naar wat achteraf bleek) de muziek op hoog volume staan....... binnen een paar seconden raakte de bestelbus de voorkant van de 530i. Godzijdank is er alleen maar materiele schade, maar de schrik zat er bij Annie goed in, met name omdat ze niets kon doen, anders dan hetgeen ze zichzelf later bedachte, achteruit de Poggenbeltsweg oprijden. Ik ben blij dat ze daar niet op gekomen is aangezien dat levensgevaarlijk kan zijn.

Maar goed, de schade aan de 530i is aanzienlijk. De gehele voorzijde is minimaal tien centimeter ingedrukt, ergo visueel hebben de motorkap, bumper en beide koplampen schade. Daarbij is de A/C dusdanig geraakt dat het aanwezige R134a gas ontsnapte. Verder weet ik nog niets, dat mag mijn zwager die schade hersteller is gaan uitzoeken.

De auto is allrisk verzekerd en met een bindende taxatie van Steijn gaat dat denk ik wel goedkomen, maar de komende weken is de 530i uit de running. Nu nog even een plan bedenken hoe we vrijdag in Essen komen.
Carpe Diem, Raymond
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Auw dat zijn de minder leuke berichten .. mooi dat er geen lichamelijk leed is .. materiële schade wordt wel hersteld volgens wat ik lees
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Oei. Nooit fijn om te lezen. Allerrreerst natuurlijk álle zorg naar je geliefden. Blik is maar blik.
Ze zal morgen wel een beetje spierpijn hebben..

Plofzakken uit?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Gadver! Gelukkg geen letsel maar evengoed kl*te als zo'n idioot niet op loopt te letten en jouw hoe dan ook schade berokkent. Sterkte.
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dat is minder nieuws. Inderdaad gelukkig dat het alleen materiaalschade is.
Sterkte voor de vrouw!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply