Nadat we vorige week het subframe al onder de E32 hebben gemonteerd was het deze week de tijd om e.e.a. af te ronden zoals het op moment vastzetten van de zes bouten waarmee het subframe met de chassisbalken is verbonden. Ook de beide bouten van de onderste draagarmen hebben we vastgedraaid, echter nog niet op moment. Daarvoor moet de auto eerst op eigen benen staan waarvoor de E32 met de E34S stuivertje moet wisselen.
Rest enkel nog de montage van de trillingdemper en PAS-pomp. Daarvoor is het wachten op de nieuwe V-snaren en de nieuwe spanner voor de PAS-pomp die bij Broekhuis in bestelling staan. Voor de trillingdemper heb ik een momentsleutel van 500Nm nodig. Deze moet ik nog bestellen, maar die kan er in een dag zijn.
Daarna was het de beurt aan de montage van het bovenste distributiedeksel. Natuurlijk komt daar ook een nieuwe O-ring voor de adapter t.b.v. de ontstekingsrotor.
En natuurlijk in beide hoekjes in de overgang naar de cilinderkop een klein beetje vloeibare pakking.
Note: Omdat het verwijderen van de kettinggeleider niet mogelijk is zonder het uitstekende deel van de koppakking te stressen is deze lokaal een beetje beschadigd. Normaal gesproken moet je de koppakking vervangen, maar aangezien de oliedruk op dit punt laag is, proberen we het eerst met een klein beetje vloeibare pakking. Het vervangen van de cilinderkoppakking kan altijd nog.
De plaatsing van het distributiedeksel is rechttoe rechtaan. Deze zit met acht M6 boutjes vast die ieder met 10Nm moeten worden vastgezet. Bij de laatste (linksonder) trad een kleine complicatie op. Bij het indraaien van de bout wilde deze niet in het schroefdraad ‘grijpen’. Dat hebben we opgelost door het schroefdraad met een M6 tap voor te bewerken.
De thermostaat en O-ring zijn natuurlijk ook nieuw.
De rest, montage thermostaathuis, waterspangen e.d. is appeltje-eitje. De motordrager hadden we inmiddels al gedemonteerd en opgeruimd zodat we de nieuwe verdeler-kap en bijbehorende rotor konden plaatsen.
Daarmee zijn we voor de bovenkant bij de laatste fase, de inspectie II gerelateerde werkzaamheden zijn aangekomen. De zes nieuwe bougies en luchtfilter zijn inmiddels geplaatst en het nieuwe brandstof filter licht klaar, maar die zit op een andere plek.
Aan de bovenkant rest ons enkel nog het justeren van de klepspeling en het plaatsen van de injectoren. De injectoren moeten eerst nog gereviseerd worden, maar aangezien die van de i.e. turbo ook nog moeten denk ik erover om ze niet naar Linnich op te sturen, maar als Bernd de mogelijkheid daarvoor ziet, er zelf naar toe te rijden wat dan direct een mooi voorjaarstripje voor de E28S is.