Page 16 of 80
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Mar 22, 2016 7:28 pm
by raymondw
Nadat we afgelopen vrijdag de motor van de i.e. turbo weer met de koppeling en versnellingsbak hadden herenigd, was het gisteren de tijd om het geheel weer met zijn oorspronkelijke eigenaar te herenigen, immers de motorruimte was immers al lang genoeg leeg geweest.
Daarvoor gebruiken we een standaard motortakel; de 250kg stand is meer dan genoeg om het gevaarte over de voor-kop heen te tillen.
Hiervoor hadden we eigenlijk de gehele avond gepland, echter na een klein uurtje zat de Lampredi-tor al op zijn plek.
De extra tijd hebben we gebruikt om wat aanbouwdelen zoals de startmotor en de pomp voor de stuurbekrachtiging te monteren. Dat is een welkome meevaller. Als we echt gas geven zouden we de motor omstreeks 1 April weer aan het lopen kunnen krijgen, echter daar ga ik mij niet aan comitten.
Al met al hebben we met deze kleine stap een vooral mentaal belangrijke mijlpaal bereikt. Er is nog veel te doen, waaronder het vervangen van de naar wat achteraf bleek eenmalig zelf stellende koppelingskabel, maar we komen vooruit.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Mar 22, 2016 7:58 pm
by bmw e12 e21
Mooi, dan kan je vader deze zomer met een frisse Croma op stap. Die zal blij zijn.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Mar 22, 2016 8:06 pm
by Peter V.
Mooie stappen inderdaad, altijd goed om een gevulde motorruimte te zien.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Tue Mar 22, 2016 8:15 pm
by uwbuurman
Lekker!!
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Mar 28, 2016 2:11 pm
by raymondw
Nadat we vorige week het subframe al onder de E32 hebben gemonteerd was het deze week de tijd om e.e.a. af te ronden zoals het op moment vastzetten van de zes bouten waarmee het subframe met de chassisbalken is verbonden. Ook de beide bouten van de onderste draagarmen hebben we vastgedraaid, echter nog niet op moment. Daarvoor moet de auto eerst op eigen benen staan waarvoor de E32 met de E34S stuivertje moet wisselen.
Rest enkel nog de montage van de trillingdemper en PAS-pomp. Daarvoor is het wachten op de nieuwe V-snaren en de nieuwe spanner voor de PAS-pomp die bij Broekhuis in bestelling staan. Voor de trillingdemper heb ik een momentsleutel van 500Nm nodig. Deze moet ik nog bestellen, maar die kan er in een dag zijn.
Daarna was het de beurt aan de montage van het bovenste distributiedeksel. Natuurlijk komt daar ook een nieuwe O-ring voor de adapter t.b.v. de ontstekingsrotor.
En natuurlijk in beide hoekjes in de overgang naar de cilinderkop een klein beetje vloeibare pakking.
Note: Omdat het verwijderen van de kettinggeleider niet mogelijk is zonder het uitstekende deel van de koppakking te stressen is deze lokaal een beetje beschadigd. Normaal gesproken moet je de koppakking vervangen, maar aangezien de oliedruk op dit punt laag is, proberen we het eerst met een klein beetje vloeibare pakking. Het vervangen van de cilinderkoppakking kan altijd nog.
De plaatsing van het distributiedeksel is rechttoe rechtaan. Deze zit met acht M6 boutjes vast die ieder met 10Nm moeten worden vastgezet. Bij de laatste (linksonder) trad een kleine complicatie op. Bij het indraaien van de bout wilde deze niet in het schroefdraad ‘grijpen’. Dat hebben we opgelost door het schroefdraad met een M6 tap voor te bewerken.
De thermostaat en O-ring zijn natuurlijk ook nieuw.
De rest, montage thermostaathuis, waterspangen e.d. is appeltje-eitje. De motordrager hadden we inmiddels al gedemonteerd en opgeruimd zodat we de nieuwe verdeler-kap en bijbehorende rotor konden plaatsen.
Daarmee zijn we voor de bovenkant bij de laatste fase, de inspectie II gerelateerde werkzaamheden zijn aangekomen. De zes nieuwe bougies en luchtfilter zijn inmiddels geplaatst en het nieuwe brandstof filter licht klaar, maar die zit op een andere plek.
Aan de bovenkant rest ons enkel nog het justeren van de klepspeling en het plaatsen van de injectoren. De injectoren moeten eerst nog gereviseerd worden, maar aangezien die van de i.e. turbo ook nog moeten denk ik erover om ze niet naar Linnich op te sturen, maar als Bernd de mogelijkheid daarvoor ziet, er zelf naar toe te rijden wat dan direct een mooi voorjaarstripje voor de E28S is.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Mar 28, 2016 3:50 pm
by uwbuurman
Mooie stappen, dit project nadert voltooiing.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Sun Apr 03, 2016 4:52 pm
by raymondw
Bij de i.e. turbo zijn we zover dat we de uitlaat weer kunnen herplaatsen. Cruciaal daarvoor is het passen van de aan deze turbo compatibele downpipe.
Verder is het een kwestie van meters maken. Daarvoor hebben we het volgende inmiddels afgetikt.
1. Montage nieuwe downpipe
2. Montage olieleiding t.b.v. de smering van de turbo
3. Terugplaatsen van intercooler, radiator en oliekoeler.
4. Aansluiten van de oliekoeler (met nieuwe slangen)
5. Distributieriem op correcte spanning gezet
6. Montage distributie beschermkap
7. Montage dynamo
Voor de slangen tussen de waterpomp en de kachelkringloop en het thermostaathuis was het natuurlijk ijdele hoop om deze bij Fiat te willen bestellen. Daarvoor hebben we onze vrienden van Brezan om hulp gevraagd. Zij hadden precies de goede diameter waterslang op voorraad liggen, dus dat bracht uitkomst.
8. Montage waterslang tussen waterkoeler en waterpomp
9. Vervangen waterspangen tussen de waterkoeler en kachelkringloop resp. de thermostaat.
Maandagavond gaan we de gehele uitlaat terugplaatsen en als er daarna nog wat tijd over is ook het inlaattraject.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Apr 04, 2016 8:15 am
by Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Apr 04, 2016 10:22 am
by uwbuurman
Nee, das een 525tds...
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Mon Apr 04, 2016 11:24 am
by 323baur
Quick and dirty blowjob
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Apr 06, 2016 8:30 pm
by raymondw
Vanmiddag zat ik in overleg toen ik via ons algemene nummer een telefoontje van de telefoniste kreeg; ik had mij al als niet beschikbaar gemeld, dus was enigzins verbaasd. Maar goed, ik drukte hem weg. Vijf minuutjes later komt Jeanette langs en kijkt aarzelend of ze de deur open kon doen..... de setting deed haar twijfelen, maar goed dat ze dat uiteindelijk wel deed: "of ik Annie even terug wilde bellen want ze had een ongelukje met de auto gehad".
Mijn collega's gaven direct aan dat ik snel moest bellen ....... lang verhaal kort:
Annie bracht onze oudste naar de zorgboerderij in Haarle en reed vanuit de doorgaande weg naar Schoonheten de inrit bij de bestemming in. Daar is normaal gesproken een rondgang waardoor het niet nodig is om via dezelfde kant de doorgaande weg weer op te gaan. Iets verderop in de inrit stond een grote bestelbus die plotseling met grote vaart achteruit de Poggenbeltsweg wilde oprijden. Annie claxonneerde nog, maar de bestuurster in de bus had (naar wat achteraf bleek) de muziek op hoog volume staan....... binnen een paar seconden raakte de bestelbus de voorkant van de 530i. Godzijdank is er alleen maar materiele schade, maar de schrik zat er bij Annie goed in, met name omdat ze niets kon doen, anders dan hetgeen ze zichzelf later bedachte, achteruit de Poggenbeltsweg oprijden. Ik ben blij dat ze daar niet op gekomen is aangezien dat levensgevaarlijk kan zijn.
Maar goed, de schade aan de 530i is aanzienlijk. De gehele voorzijde is minimaal tien centimeter ingedrukt, ergo visueel hebben de motorkap, bumper en beide koplampen schade. Daarbij is de A/C dusdanig geraakt dat het aanwezige R134a gas ontsnapte. Verder weet ik nog niets, dat mag mijn zwager die schade hersteller is gaan uitzoeken.
De auto is allrisk verzekerd en met een bindende taxatie van Steijn gaat dat denk ik wel goedkomen, maar de komende weken is de 530i uit de running. Nu nog even een plan bedenken hoe we vrijdag in Essen komen.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Apr 06, 2016 9:23 pm
by gerrit323
Auw dat zijn de minder leuke berichten .. mooi dat er geen lichamelijk leed is .. materiële schade wordt wel hersteld volgens wat ik lees
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Apr 06, 2016 10:15 pm
by 323baur
Oei. Nooit fijn om te lezen. Allerrreerst natuurlijk álle zorg naar je geliefden. Blik is maar blik.
Ze zal morgen wel een beetje spierpijn hebben..
Plofzakken uit?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Wed Apr 06, 2016 10:29 pm
by Jeroen
Gadver! Gelukkg geen letsel maar evengoed kl*te als zo'n idioot niet op loopt te letten en jouw hoe dan ook schade berokkent. Sterkte.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Posted: Thu Apr 07, 2016 2:20 am
by Peter V.
Dat is minder nieuws. Inderdaad gelukkig dat het alleen materiaalschade is.
Sterkte voor de vrouw!