Heren,
Ik had denk ik geschreven dat een van de slangen van de karter-ontluchting van mijn E39 gebroken was; vandaag waren alle onderdelen hiervoor bij Smudde binnen, dus ben ik meteen aan de slag gegaan aangezien wij met Pinksteren een weekeindje naar Duitsland gaan en het teveel werk is om op een avond door de week voor elkaar te boxen.
In totaal was ik voor de gehele set (vijf slangen en de klep) 113 Euro ex BTW kwijt. Bij mijn E34 M5 koop je daar niet eens meer een enkele waterslang voor !
Maar goed, vanochtend om 11:15 begonnen en om 16:45 was ik klaar. Als leidraad heb ik deze
Duitse "howto" toegepast. Werkt prima, maar je moet wel Duits kunnen.
Dit gaf mij een goede voorsprong; voor alle voorbereidingen had ik ongeveer 90min nodig, maar bij herhaling moet er 15-30min vanaf te halen zijn. De voorbereidingen zijn het uitbouwen van:
- Luchtfilterhuis met MAF
- De beide balgen tussen MAF en gasklephuis
- De DISA klep en regelunit
- ICV
- Gasklephuis
Deze werkzaamheden zijn recht-toe rechtaan en geeft net genoeg ruimte om bij de karter-ontluchtingsklep te komen. Deze zit opgesloten tussen het gasklephuis en luchtverzamelhuis. De volgende foto laat dit goed zien en als je goed kijkt zie je ook de bewuste slang. Na een klein onderzoek is het nu definitief dat dit NIET door een steenmarter is veroorzaakt, maar door koolstofopbouw in de slang zelf welke voor een vernauwing heeft gezorgd.
Voor een betere toegankelijkheid zou het sterpunt in de DME-kabelboom uitgebouwd moeten worden, maar dat is lastig aangezien dit net Rome is, ergo alles gaat overal naar toe. Het gebruik van het vele kunststof bij de M54 is zo wie zo opvallend, zeker t.o.v de M30/S38; na acht jaar is al dat kunstst$$$of uitgehard waardoor het bij het minste of geringste breekt.
Het lastigste is om toegang te krijgen tot de vergrendelingen van de slangen op de karter-ontluchtingsklep. @Jeroen, enkel voor dit punt is het makkelijker om het gehele luchtverzamelhuis uit te bouwen, maar strikt noodzakelijk is dat niet als je zorgvuldig bent in het routeren en aansluiten van de beide slangen naar boven toe. Jij zult ook een vacuumslang hebben naar de benzine druk regelaar. De latere bouwjaren (zoals de mijne) hebben die niet.
Maar goed, aangezien de lastig bereikbare slangen van kunststof zijn en door de hitte uitgehard en/of poreurs braken ze bij het minste of geringste. Niets van de oude meuk bleef heel. Wel positief is dat bij mijn auto er bijna geen condens vorming te zien was. De klep was intern redelijk schoon, een klein beetje olievervuiling, maar meer niet. Dat was niet het geval bij de gebroken slang. Op de plek van de breuk vlak voor de aansluiting op de ontluchting was duidelijk te zien dat er veel koolstof-opbouw aanwezig was. Dit leidde tot een vernauwing en uiteindelijk een plaatselijk drukpunt waartegen de slang niet meer bestand was. Verder zag de oude meuk er redelijk netjes uit; hmmmm, wat er van over is tenminste.
Het inbouwen van de nieuwe klep en de slangen is eveneens een prutskarweitje, maar aangezien het nieuwe delen zijn en dus nog enigermate flexibel en daardoor buigbaar kunnen ze wat hebben, maar het is oppassen geblazen dat je de boel niet stuk maakt. Het aansluiten van de slang die door het luchtverzamelhuis heen loopt was geen sinecure, maar niet onmogelijk. Je kunt er met de hand (op een Houdini wijze) van de onderkant nog wel bij en op die wijze kun je hem sturen totdat de klem 'klikt'.
Uiteindelijk heb ik het volgende vervangen.
- Karterontluchtingsklep
- Slang naar pijlstok
- Slang naar distributiedeksel
- Slang naar luchtverzamelhuis bij cyl #1
- Slang tussen luchtverzamelhuis tussen cyl #1 naar cyl #6
De rest was weer in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten van de aanbouwdelen. Voor een volgende keer zou ik het niet geheel anders doen, misschien dat ik de balg aan de MAF laat, want de aansluiting op de Helmholz resonator is in ingebouwde toestand wat lastig te realiseren. Het luchtverzamelhuis uitbouwen kan ook, maar dan heb je tegelijkertijd weer nieuwe pakkingen nodig voor de inlaatpoorten van de cilinder-kop en dan heb je weer meer kans op dingen die je niet hebt voorzien.
Al met al heb ik er effectief 4uur over gedaan; de resterende tijd was regen (straf) tijd.
Mvrgr,
Raymond