Page 154 of 420
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Jun 04, 2013 11:37 am
by loentje
Ik ben ook druk bezig geweest
zondag mijn e12 uit de stalling gehaald voor de Sharknosemeeting. Raampje op een kier laten staan om te laten luchten het afgelopen half jaar. Wilde deze dichtdraaien en toen klapte de boel
Gisteren dus paneel maar even weggehaald en even kijken of ik zaterdag een ander raammechanisme en deurvanger kan scoren. Tevens de rammel in mijn uitlaat gerepareerd en even aan het experimenteren geweest voor een mp3 spelen in mijn dashboard kastje.
Tevens zondag nog een 323i edition S gekocht

Lak slecht maar wel harde auto!
Groeten loentje
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Jun 04, 2013 11:12 pm
by Thegs
Een lange dag nog veel langer gemaakt, maar de strips op de zijkant van de 323i zijn in ieder geval weer zwart...

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Jun 04, 2013 11:28 pm
by Nick1984
Net nog bij Peter en Leon langs geweest, bij peter de carb gaan droppen van de 315 (316 blijkt nu aan de hand van de carb)
Na de how to van Peter heb ik er het volste vertrouwen in dat dat goed gaat komen!

En bij Leon een henna rood kofferklepje gaan ophalen. die was nog volop aan het slopen

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Jun 04, 2013 11:40 pm
by Peter V.
Vandaag weinig E21 werk. Inderdaad de 32/32 DIDTA carburateur van Nick in ontvangst genomen en de nieuwe CO-meter is binnen. Nu is het sparen voor de ultrasoon reiniging...
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Tue Jun 04, 2013 11:44 pm
by Jeroen
Leuk allemaal! Peter, jij hebt nu ook zo'n Gunson geval oid? Ik heb er zelf inmiddels ook een maar nog weinig gebruikt tot nu toe haha.
Verder heb ik de Baur gekuist vandaag. Morgen nog wat kleine dingetjes en dan moet 'ie er klaar voor zijn! Oa ff specsheet printen!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Jun 05, 2013 8:52 am
by Peter V.
Inderdaad ook zo'n Gunson ding.
Ik had er al eentje van Sun maar die was nog van voor de tweede wereld oorlog en niet meer betrouwbaar. Calibratie was niet meer mogelijk en onderdelen alleen in musea te vinden.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Fri Jun 07, 2013 7:08 pm
by raymondw
Vandaag heb ik de DISA-klep (deze schakelt tussen het korte of lange traject in het luchtverzamelhuis) van de 530i touring gereviseerd. De revisieset heb ik betrokken van een Engelse club, maar dat lijkt op een Chinese copy van German Automotive Solutions die deze oplossing bedacht heeft; maar dat terzijde..... Het resultaat is dat ik weer een goed werkende DISA-klep heb en de resultaten zijn bemoedigend; wat feller onderin en kan weer doortrekken tot redline, vooralsnog zonder ontstekings problemen.
Volgende week gaan we de andere issues aanpakken; nieuwe banden, remklauw revisie en nieuw lucht-en brandstof filter. Dat zal nog een verdere verbetering geven.
N.B: GAS maakt hele leuke revisiesetjes voor de M52 / M54 en hebben ook een leuke toolkit in de aanbieding die t.z.t voor het vervangen van de VANOS seals van pas komt; ik twijfel nog tussen de professionele (US$240) of de persoonlijke (US$120) variant, maar dat terzijde. Ik ben er zo langzamerhand wel van overtuigd dat ik deze een keer moet aanpakken.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sun Jun 09, 2013 4:26 pm
by Jeroen
Op zoek naar wat spullen, zoek oa een origineel dopje E21 remvloeistof reservoir, iemand één over?
Kwam wel wat anders tegen wat ik al jaren min of meer kwijt was, een setje Volvo 4-pots, reeds omgeboord naar E21 en zo te zien vrij compleet. Wat brengt zoiets nog op?

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Jun 10, 2013 9:36 am
by loentje
Jeroen,
remvloeistofreservoir dopje heb ik wel voor je. Had maar een paar dagen eerder gezegd
goeten loentje
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Mon Jun 10, 2013 9:45 am
by Jeroen
Tsja hij lekte eerder wat maar dacht dat 'ie gewoon niet goed aangedraaid was. Maar ook de contacten van de niveaugever zitten niet lekker waarmee het lampje soms aan gaat. Als je mij ff per PB de kosten incl verzenden geeft dan maak ik 't ff over of stuur 't per PayPal als dat kan. Thanks alvast!
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Sat Jun 15, 2013 12:32 pm
by raymondw
Ik gaf al aan dat tijdens na Pinksteren de remmen van de E39 vast kwamen te zitten. De reden dat de zuiger van de rechter klauw vastzat was dat het seal er helemaal uit geschoten was. Eigenlijk wilde de dealer in Soltau de remklauw vervangen, maar dat kwam in de planning niet uit, dus hebben ze een noodreparatie uitgevoerd. Ik had ze beide kunnen vervangen, maar na overleg met Arno (de garagist) bleek een revisie heel wat economischer dus heb ik daarvoor gekozen.
In principe was alleen de zuiger van de rechter-klauw die vast heeft gezeten aan vervanging toe, maar we hebben gekozen om beide klauwen volledig te laten reviseren, dus beide nieuwe zuigers, afdichting-seals en ontluchtings nippels. De oude zuiger van de rechter remklauw is echt gatenkaas.
De oorzaak van deze fout is de lang doorlopende winter en de slechte weersomstandigheden gedurende mijn wintersport vakantie in januari. Echt tijd voor preventieve controles is er niet geweest en ook bij het omwisselen van de winter-set naar de zomer-set is niets opgemerkt. Maar de seals waren er blijkbaar al slecht aan toe; die van de linkerklauw was eveneens ver heen waardoor de klauw bleef hangen. of de rechter klauw te redden was geweest als er eerder ingegrepen was blijft koffiedik kijken, maar vooralsnog zijn de klauwen weer helemaal nieuw en kunnen er jaren tegenaan. Het eindresultaat ziet er heel netjes uit.
De oude Conti-crap zomerbanden zijn vervangen door een verse set Dunlop SP MAXX RT's in dezelfde maat. Ik heb mij hier niet echt in verdiept en heb het advies van Steve blindelings opgevolgd. Er zijn mensen die heel blij zijn met Conti's, maar mij kunnen ze nooit bekoren. Toegegeven, de droog-en natweer eigenschappen zijn prima, maar ze hebben een afrol geluid waar je U tegen zegt en na verloop van tijd zijn ze zover gecupped dat het gegons in de auto en stuur te voelen en horen is; net alsof de lagers kapot zijn. Ik heb wel eens gekscherend gezegd dat ik ze wilde gaan oproken om de slijtage te bespoedigen, maar z'on milieu hooligan ben ik nou ook weer niet !
De eerste indrukken met de SP Maxx RT's zijn zeer goed; het gonst niet meer in de auto; het stuur is weer stil en ik kan weer een motor horen i.p.v afrol geluid. De oude set gaat mogelijkerwijs naar mijn broer toe voor zijn Audi (C5) S4 => voor zijn korte termijn doel is dat helemaal prima.
Last but not least een foto'tje van de DISA-klep revisie; Op de volgende foto is duidelijk te zien dat het plastic heveltje volledig is uitgesleten waardoor de klep zijn eigen leven ging leidden met als gevolg dat de klep tussen de lange-en korte aanzuig-weg resoneerde en de DME er geen controle meer over had. Ook dit is een bekend M52/M54 euvel (al schijnt het in NL niet zo vaak voor te komen).
Ook hier heb ik gekozen voor revisie i.p.v vervanging met een eveneens inferieure plastic klep. De revisieset is van aluminium / titanium en dat is heel wat robuuster dan de plastic meuk die BMW er af fabriek in heeft gestopt. De revisie zelf is kinderspel.
Na de revisie van de DISA klep heb ik geen foutmelding meer gehad; sterker nog, ik merk dat de motor merkbaar soepeler oppakt; enkel het hangen van de remklauw was nog waar te nemen, maar met bovenstaande actie is dat verdwenen. In het gehele proces heb ik eveneens de bougies en het brandstof filter vervangen; bij deze laatste zit de brandstof druk regelaar geïntegreerd, dus daar hoef ik ook niet meer over na te denken.
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Jun 19, 2013 6:26 pm
by GerritBuggenhout
Witte pinkers gestoken:

Maar helaas dat de connectors niet passen

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Jun 19, 2013 6:40 pm
by gerrit323
Waarom niet gewoon het oude binnenwerk houden en enkel lampen en glaasjes vervangen .. past altijd
Ik heb vandaag de cabrio voor de laatste keer naar een volledige keuring gebracht ... vanaf volgend jaar oldtimer

.
Alles zonder opmerkingen gekeurd dus we kunnen weer

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Wed Jun 19, 2013 11:09 pm
by GerritBuggenhout
Ja inderdaad lijkt logischer.
Maar zit nu een vers dichtingske rond tegen de regen, nieuw rubber bescherming die afwezig was links.
En de contactjes waren redelijk geoxideerd.
Had altijd last van m'n rechter pinker die soms niet werkte xD
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Posted: Thu Jun 20, 2013 8:12 am
by GerritBuggenhout
Maakt het iets uit als ik + en - omdraai van de pinkers ( Ik dacht van niet maar...)