Hoi Koos,
Ter lering en vermaak; het Torsen-tussen diff van de quatro's heeft een groot nadeel; het dwingt de constructeurs letterlijk de motor voor de vooras te plaatsen.Dat is niet alleen voor de handling waardeloos, maar ook voor noodzakelijk onderhoud zoals het vervangen van de distributieriem. Om daarbij te komen moet de gehele voorkant gedemonteerd worden, hetgeen tijdrovend is.
Als je de bumper, radiator, AC-koeler en de gehele santenkraam uit de weg hebt komen er een behoorlijk aantal vergande delen te voorschijn. Hier een of andere oliekoeler waarvan de luchtgeleider verrot is. Kosten bij Audi ruim 100 Euro ex BTW en dat zonder koeler. Marco heeft op fleebay een geschikt gebruikt exemplaar in goede conditie gevonden.
De auto stond te koop bij Nienhuis in Midwolde en zij gaven de auto een eerlijke kans door hem aan een liefhebber aan te bieden. Economisch was deze auto te ver heen, maar de basis is heel goed. De distributieriem was al sinds mensheugenis niet meer vervangen. En ook andere sporen van hobby-bob zijn zichtbaar. Een goed voorbeeld was de karter-plug; deze moest ik met een 150cm lang wring-ijzer lostrekken.... en dat in aluminium ????
Als we dan toch zover zijn, waarom dan niet twee stappen verder, dus niet alleen de looprollen en de waterpomp, maar ook de krukas keerring. Die zit alleen in de oliepomp en die wilde ik demonteren. Lukte prima, maar daardoor dwong ik af dat ook het karter los moet.
Ziet er niet verkeerd uit na ruim 230k km!
En de oliepomp
Het wachten is nu op een tweede karter pan pakking welke nodig is om het blok en de olie-deflector plaat af te dichten. Pas daaronder komt de karterpan pan zelf.