E21 318i (ITB)
Re: E21 317
Ik heb nu een stationair sproeier 60 op beide primair en secundair zitten en ik moet zeggen dat het een heel stuk beter gaat. Het loopt ook mooi. Alleen dat de schroef nog steeds een flink aantal slagen verder uit staat dan de max 2.5 die Weber aangeeft.
Ook nogmaals de kleppen bijgesteld. Nu de inlaat weer op 0.15 en de uitlaat op 0.20. Haynes gaf 0.20 voor beide kanten aan. Nu even in de gaten houden of het gaat verlopen of niet.
Ik zal nog eens een handvol sproeiers bestellen, maar dat gaat voor de Eifel niet meer helpen. Morgen reservedelen pakken en opruimen!
Ook nogmaals de kleppen bijgesteld. Nu de inlaat weer op 0.15 en de uitlaat op 0.20. Haynes gaf 0.20 voor beide kanten aan. Nu even in de gaten houden of het gaat verlopen of niet.
Ik zal nog eens een handvol sproeiers bestellen, maar dat gaat voor de Eifel niet meer helpen. Morgen reservedelen pakken en opruimen!
1. The Engine Sputters at High Speed
The most common early sign of a problem with a fuel pump comes when driving a vehicle at a consistent high speed. While traveling down the road, the car will run well for about 10 miles and then begin to jerk around, or sputter, for a mile or two before returning to normal.
What This Means
Many people will mistakenly diagnose a sputtering vehicle as one with "dirty" gas or some other fuel-related issue. And while that can be the case, it is not uncommon for a fatigued fuel pump to create this same symptom as it struggles to supply a constant stream of fuel to the engine at the proper pressure. The loss of pressure causes the engine to sputter.
Meteen mijn reserve elektrische pomp maar proberen.
Was 't ook niet ;D
Wel een lekje rond het lager van de primaire gasklep gevonden. Lekje... De motor slaat af als ik er remmenreiniger op spuit. Ik had het gemist met een eerdere test met startgas.
Wel een lekje rond het lager van de primaire gasklep gevonden. Lekje... De motor slaat af als ik er remmenreiniger op spuit. Ik had het gemist met een eerdere test met startgas.
Even weer terug naar aarde en eerst de auto goed maken: Koelsysteem.
Op een 02 site zag ik als upgrade voor het koelsysteem een Volvo 240 radiator als optie staan. Hier zijn Volvo 240 onderdelen bij de supermarkt te krijgen, dus dat bevalt me wel. Bij Biltema hebben ze spulletjes van redelijke kwaliteit. Daar is bijvoorbeeld een 240 radiator een 100 euro:

Die is voorbereid op een sensor en elektrische koeling.

Ik zat te denken aan een 250mm ventilator die 800kuub per uur doet met 6A.
*Mag* dit, of is er een beter alternatief?
Op een 02 site zag ik als upgrade voor het koelsysteem een Volvo 240 radiator als optie staan. Hier zijn Volvo 240 onderdelen bij de supermarkt te krijgen, dus dat bevalt me wel. Bij Biltema hebben ze spulletjes van redelijke kwaliteit. Daar is bijvoorbeeld een 240 radiator een 100 euro:

Die is voorbereid op een sensor en elektrische koeling.

Ik zat te denken aan een 250mm ventilator die 800kuub per uur doet met 6A.
*Mag* dit, of is er een beter alternatief?
- 323baur
- E21 VIP

Ik meen me te herinneren dat een citroen bx radiateur/ fan combi heel goed past. Wel de 1400cc.
In zweden zal dat wellicht niet de meest makkelijke zijn, maar goedkoop is het zeker.
In zweden zal dat wellicht niet de meest makkelijke zijn, maar goedkoop is het zeker.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vandaag dacht ik de silent blocks maar eens aan te pakken omdat die, vermoedelijk, niet meer zo silent zijn.
Auto op pootjes, as gesteund.

Keurig alle schroefjes losgedraaid dankzij een WD40-beurtje eerder deze week.

Ik was enigszins euforisch omdat ik het binnendeel er zo uitkreeg, zonder het beruchte 'eruitfikken'. Totdat ik de zijkanten los probeerde te krijgen. Nope, dat ging dus niet.

Toen heb ik de huls ook gelijk maar in een primer gezet en toen dat stond te drogen dacht ik 'ik doe de draagarmrubbers ook wel even'.

Dat ging zowaar ook los. Maar toen... Toen zat het vast. Ik dacht het wel even te kunnen klaren op deze manier:

De nieuwe PU huls zit even voor de sier om het idee aan te geven.
Een hoop gevloek, getier, verkrachte eenden, een deel draadeind met dolgedraaid draad en een deel draadeind kompleet door midden later was ik hier:

Ik heb dat stukje rubber eraf gesneden, toen de boel weer teruggedrukt, maar wat nu? Ik krijg dat ding er niet uit
Auto op pootjes, as gesteund.

Keurig alle schroefjes losgedraaid dankzij een WD40-beurtje eerder deze week.

Ik was enigszins euforisch omdat ik het binnendeel er zo uitkreeg, zonder het beruchte 'eruitfikken'. Totdat ik de zijkanten los probeerde te krijgen. Nope, dat ging dus niet.

Toen heb ik de huls ook gelijk maar in een primer gezet en toen dat stond te drogen dacht ik 'ik doe de draagarmrubbers ook wel even'.

Dat ging zowaar ook los. Maar toen... Toen zat het vast. Ik dacht het wel even te kunnen klaren op deze manier:

De nieuwe PU huls zit even voor de sier om het idee aan te geven.
Een hoop gevloek, getier, verkrachte eenden, een deel draadeind met dolgedraaid draad en een deel draadeind kompleet door midden later was ik hier:

Ik heb dat stukje rubber eraf gesneden, toen de boel weer teruggedrukt, maar wat nu? Ik krijg dat ding er niet uit
Last edited by Wilmo on Sat Jan 27, 2018 6:57 pm, edited 1 time in total.
Morgen maar even M8 of M10 draadeind halen en deze meneer zijn tip volgen:
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Sommige dingen gaan echt sneller en makkelijker als ze niet deels onder de auto zitten. Zulke draagarmrubbers bijvoorbeeld. Maar buiten dat......lekker bezig Jan-Willem.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
Ik durfde de steekas niet echt uit het dif te trekken. Ik ken deze auto... Alles wat je loshaalt gaat stuk 
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Je kan toch ook gewoon de bouten loshalen bij een koppeling van de steekas?
Gr Peter V.
Ik zag in de Haynes staan dat ik een bepaalde stand moest onthouden, of moest merken, dat begreep ik niet helemaal dus ik heb het er maar niet op gewaagd...
Vandaag en gisteren de boel afgemaakt. Remslangetjes ook gelijk maar vervangen, maar dan is het vooral handig dat je de goede besteld en niet op eBay vertrouwd. Ook geprobeerd een dikkere stabilisatorstang te monteren, maar die bleek hetzelfde (16mm) te zijn. Nu had ik die eigenlijk gekocht omdat ik in de veronderstelling was dat de 323i er twee stuks heeft, van die ene millimeter verschil verwacht ik eigenlijk niet teveel.
Ook even een testritje gemaakt. Toen ik hier van de parkeerplaats afreed, geen gladunk meer. Toch goed dat ik de silentblocks heb vervangen dan. Verder meer detail van het wegdek naar de bibs. Ik wil wel gaan oppassen met nieuwe veren en andere banden, anders wordt het me te hard. Maar al met al, goed dat ik dit gedaan heb. De auto is wel een stuk nauwkeuriger geworden.
Wat me ook meteen opviel is dat het diff een stuk meer lawaai maakt. Nu heb ik alleen de bouten van de cardanas nagetrokken, dus het lijkt me niet dat er veel veranderd is. Geven de rode PU blokken meer geluid door aan het de carrosserie?
Ook even een testritje gemaakt. Toen ik hier van de parkeerplaats afreed, geen gladunk meer. Toch goed dat ik de silentblocks heb vervangen dan. Verder meer detail van het wegdek naar de bibs. Ik wil wel gaan oppassen met nieuwe veren en andere banden, anders wordt het me te hard. Maar al met al, goed dat ik dit gedaan heb. De auto is wel een stuk nauwkeuriger geworden.
Wat me ook meteen opviel is dat het diff een stuk meer lawaai maakt. Nu heb ik alleen de bouten van de cardanas nagetrokken, dus het lijkt me niet dat er veel veranderd is. Geven de rode PU blokken meer geluid door aan het de carrosserie?