Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
- Manitoba
- E21 VIP

- Posts: 2576
- Joined: Sun Mar 18, 2012 11:47 am
- My E21(s): '80 323i, 5-speed manual Kastanien rot
- Location: Utrecht area, the Netherlands
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Vervelend Raymond. Hoe cliché ook gelukkig is het bij blikschade gebleven en heb je je auto goed verzekerd. Hopelijk gaat het met je vrouw goed.
Greetz,
Walter.
Greetz,
Walter.
BMW e21 323i Kastanien Rot 1980
BMW f31 320iA X-drive Imperial Blue 2016
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Kansloos en erg spijtig, maar fijn dat je vrouw en kind gezond zijn!!! Die touring komt wel weer. Of een andere.
- bmw e12 e21
- E21 VIP

- Posts: 4558
- Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
- My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
- Location: Belgium - Limburg
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Auch... Idd glukkig enkel materiële schade. Hopelijk is hij snel hersteld...
grt Remy
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ik moet alle indrukken van de Techno Classica nog verwerken, met name de hyperinflatie ben ik nog niet uit; een ding weet ik wel. De huidige prijstrend wordt niet alleen door een driver veroorzaakt. Een ervan is de beschikbaarheid van enorme grote hoeveelheden geld i.c.m. het recente beleid van ‘Quantative Easing’ door ene meneer Draghi. Als ik daarover nadenk dan belooft de toekomst niet veel goeds…… maar goed, die ruis veroorzaken we ook zelf. Zaterdag heb ik wat tijd besteed aan een van de lopende projecten.
De E32 wacht op het leveren van de momentsleutel die ik nodig heb om de centrale M24 krukas moer vast te draaien. Ik denk dat die maandag of dinsdag wel binnen zal komen. Bij de i.e. turbo hebben we afgelopen maandagavond het thermostaathuis en het lucht verzamelhuis weer terug gemonteerd. Bij de montage van het thermostaathuis viel een nog niet eerder gedetecteerde beschadiging aan de cilinderkop op.

Ik kan dit niet anders verklaren dan dat de KVS in het zo heet is geweest dat er gasvorming is ontstaan en bij de zwakste schakel een weg naar buiten heeft gezocht. Waarom dit niet eerder is gezien is een vraagteken, maar kritisch is het niet dus hebben we een nieuwe O-ring geplaatst met voldoende vloeibare pakking erom heen om de holtes op te vullen.

Voor de montage van het lucht verzamel huis hebben we de routering van de slangen van de kachelkringloop verder geoptimaliseerd. Deze gaan naar een centraal koppelstuk dat op een van de montage steunen van het lucht-verzamelhuis behoort te zijn gemonteerd, echter bij demontage in Januari was dat niet het geval. Het kostte me een uurtje extra, maar uiteindelijk hebben we dit goed gekregen.

Daarna begon de grote puzzel; het aansluiten van het complexe onderdruk systeem aan het lucht verzamelhuis en het ontwarren van alle bedrading. Daar zit typisch Italiaans geen echte logica in waardoor mijn foto archief en de door Remond geleverde documentatie essentieel is.

Inmiddels zijn we een behoorlijk stuk verder. Ik schat in dat we nog twee daagjes nodig hebben om de motor weer te kunnen starten. Nog even doorbijten dus.
De E32 wacht op het leveren van de momentsleutel die ik nodig heb om de centrale M24 krukas moer vast te draaien. Ik denk dat die maandag of dinsdag wel binnen zal komen. Bij de i.e. turbo hebben we afgelopen maandagavond het thermostaathuis en het lucht verzamelhuis weer terug gemonteerd. Bij de montage van het thermostaathuis viel een nog niet eerder gedetecteerde beschadiging aan de cilinderkop op.
Ik kan dit niet anders verklaren dan dat de KVS in het zo heet is geweest dat er gasvorming is ontstaan en bij de zwakste schakel een weg naar buiten heeft gezocht. Waarom dit niet eerder is gezien is een vraagteken, maar kritisch is het niet dus hebben we een nieuwe O-ring geplaatst met voldoende vloeibare pakking erom heen om de holtes op te vullen.
Voor de montage van het lucht verzamel huis hebben we de routering van de slangen van de kachelkringloop verder geoptimaliseerd. Deze gaan naar een centraal koppelstuk dat op een van de montage steunen van het lucht-verzamelhuis behoort te zijn gemonteerd, echter bij demontage in Januari was dat niet het geval. Het kostte me een uurtje extra, maar uiteindelijk hebben we dit goed gekregen.
Daarna begon de grote puzzel; het aansluiten van het complexe onderdruk systeem aan het lucht verzamelhuis en het ontwarren van alle bedrading. Daar zit typisch Italiaans geen echte logica in waardoor mijn foto archief en de door Remond geleverde documentatie essentieel is.
Inmiddels zijn we een behoorlijk stuk verder. Ik schat in dat we nog twee daagjes nodig hebben om de motor weer te kunnen starten. Nog even doorbijten dus.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:28 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Al met al mooie stappen gezet naar een frisse Croma! Ik blij er met veel plezier naar kijken en over lezen.
Ik kijk uit naar de eerste start, maar hoop dat er dan bij een andere auto wat stuk gaat, want hoe moeten we verder hier, als je klaar bent, Raymond?
Ik kijk uit naar de eerste start, maar hoop dat er dan bij een andere auto wat stuk gaat, want hoe moeten we verder hier, als je klaar bent, Raymond?
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mijn vrouw hoopt niet dat er wat bij een andere auto stuk gaat...uwbuurman wrote:...... maar hoop dat er dan bij een andere auto wat stuk gaat, want hoe moeten we verder hier, als je klaar bent, Raymond?
Verder denk ik dat ik buiten wat normaal onderhoud aan de E28S en de E39 alle autoprojecten tot het eind van het jaar ga opschuiven.

Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Nee, nog niet. Morgen schijnt de expert te komen.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Een van de taken die bij de E32 nog openstond was het op moment vastdraaien van de centrale krukasmoer waarvoor een aanhaalmoment van 450Nm wordt gespecificeerd. In garages wordt hiervoor een luchtsleutel toegepast. Deze brengt gepulseerd een heel hoog moment aan, maar heeft een of ander regel-lusje die automatisch afslaat op het moment dat de aanslaggrens bereikt wordt. Eigenlijk is dat niet anders dan een momentsleutel, echter het piekmoment van een luchtsleutel licht veel hoger dan wat je nodig hebt, echter het is het gemiddelde wat de klok slaat en daar wringt hem de schoen.
Stel je hebt een luchtsleutel met een piekmoment van 750Nm met een duty-cycle van 25%. Aangenomen dat dit piekmoment direct beschikbaar is en ontkoppeld wordt (wat in de praktijk namelijk niet zo is), dan zal er per slag een gemiddelde van 750Nm/4 worden aangebracht. In de praktijk is de dutycycle afhankelijk van het tegenmoment en de opbouw van de lucht een sinusfunctie waardoor in de praktijk het gemiddelde moment een complexe integraal-functie is die eerder in het bereik licht van iemand met een Mastergraad in de toegepaste natuurkunde. Echter een belangrijke conclusie kun je met een luchtsleutel wel trekken. Je krijgt de moer wel vast, maar je hebt geen grip op het exacte aanhaalmoment. Bij de i.e. turbo maakte me dat niet zoveel uit aangezien de krukas kort is en de bout met maar met 190Nm vastzit. Bij de M30 echter is de krukas veel langer en het aanhaalmoment veel hoger. Alleen een momentsleutel geeft voldoende zekerheid dat het gespecificeerde aanhaalmoment wordt gehaald. Daarom heb ik een nieuwe momentsleutel met een maximum moment van 500Nm aangeschaft.

Normaal gesproken zijn die dingen rete-duur, met name als je Stahlwille, Hazet o.i.d. wil hebben. Echter dat kan ik ook voor mezelf niet rechtvaardigen aangezien ik niet denk deze momentsleutel meer dan tien keer nodig te zullen gaan hebben. Echter er zijn voldoende goedkopere alternatieven op de markt zoals deze van Licota die veelvuldig op ebay wordt aangeboden.

De noodzakelijke (OEM) blokkeer-haak voor de krukas die ik ooit voor de S38 heb aangeschaft komt ook nu weer goed van pas. Deze blokkeert de krukas tegen de chassisbalk (bij het vastdraaien de rechter) waardoor het mogelijk is om de centrale M24 moer vast te draaien zonder de krukas te belasten

Met deze momentsleutel is het aanhalen van deze krukasmoer appeltje-eitje. Het afslag punt van de momentsleutel werd eerder dan verwacht bereikt. Wat dat betreft is de stap naar een ¾” dop en sleutel een goede geweest omdat in tegenstelling tot een ½” dop en sleutel de volledige kracht wel op de bout wordt overgebracht waarbij de torsiestijfheid van de sleutel ervoor zorgt dat er bijna geen energie in de sleutel zelf gaat zitten.

Daarna was het een kwestie van de montage van de krukaspulley, de spanners en de drie V-snaren waarbij de spanner en het spantandrad door nieuwe exemplaren zijn vervangen. Daarnaast hebben we een nieuwe O-ring en afdekplaat voor de oliepeil sensor in het carter geplaatst. Het enigste wat aan de onderkant nu overblijft is het op moment vastzetten van de bouten van de onderste draagarm, maar daarvoor moet de E32 eerst op de vierkolom’s worden geplaatst.

Met deze stappen hebben we de E32 bijna afgerond. Rest nog slechts de werkzaamheden t.b.v. de inspectie II zoals een nieuw brandstoffilter, welke broodnodig is, immers het exemplaar dat nu dienst doet is 25 jaar oud.
Stel je hebt een luchtsleutel met een piekmoment van 750Nm met een duty-cycle van 25%. Aangenomen dat dit piekmoment direct beschikbaar is en ontkoppeld wordt (wat in de praktijk namelijk niet zo is), dan zal er per slag een gemiddelde van 750Nm/4 worden aangebracht. In de praktijk is de dutycycle afhankelijk van het tegenmoment en de opbouw van de lucht een sinusfunctie waardoor in de praktijk het gemiddelde moment een complexe integraal-functie is die eerder in het bereik licht van iemand met een Mastergraad in de toegepaste natuurkunde. Echter een belangrijke conclusie kun je met een luchtsleutel wel trekken. Je krijgt de moer wel vast, maar je hebt geen grip op het exacte aanhaalmoment. Bij de i.e. turbo maakte me dat niet zoveel uit aangezien de krukas kort is en de bout met maar met 190Nm vastzit. Bij de M30 echter is de krukas veel langer en het aanhaalmoment veel hoger. Alleen een momentsleutel geeft voldoende zekerheid dat het gespecificeerde aanhaalmoment wordt gehaald. Daarom heb ik een nieuwe momentsleutel met een maximum moment van 500Nm aangeschaft.
Normaal gesproken zijn die dingen rete-duur, met name als je Stahlwille, Hazet o.i.d. wil hebben. Echter dat kan ik ook voor mezelf niet rechtvaardigen aangezien ik niet denk deze momentsleutel meer dan tien keer nodig te zullen gaan hebben. Echter er zijn voldoende goedkopere alternatieven op de markt zoals deze van Licota die veelvuldig op ebay wordt aangeboden.
De noodzakelijke (OEM) blokkeer-haak voor de krukas die ik ooit voor de S38 heb aangeschaft komt ook nu weer goed van pas. Deze blokkeert de krukas tegen de chassisbalk (bij het vastdraaien de rechter) waardoor het mogelijk is om de centrale M24 moer vast te draaien zonder de krukas te belasten
Met deze momentsleutel is het aanhalen van deze krukasmoer appeltje-eitje. Het afslag punt van de momentsleutel werd eerder dan verwacht bereikt. Wat dat betreft is de stap naar een ¾” dop en sleutel een goede geweest omdat in tegenstelling tot een ½” dop en sleutel de volledige kracht wel op de bout wordt overgebracht waarbij de torsiestijfheid van de sleutel ervoor zorgt dat er bijna geen energie in de sleutel zelf gaat zitten.
Daarna was het een kwestie van de montage van de krukaspulley, de spanners en de drie V-snaren waarbij de spanner en het spantandrad door nieuwe exemplaren zijn vervangen. Daarnaast hebben we een nieuwe O-ring en afdekplaat voor de oliepeil sensor in het carter geplaatst. Het enigste wat aan de onderkant nu overblijft is het op moment vastzetten van de bouten van de onderste draagarm, maar daarvoor moet de E32 eerst op de vierkolom’s worden geplaatst.

Met deze stappen hebben we de E32 bijna afgerond. Rest nog slechts de werkzaamheden t.b.v. de inspectie II zoals een nieuw brandstoffilter, welke broodnodig is, immers het exemplaar dat nu dienst doet is 25 jaar oud.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:24 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Poeh, das geen luxe dan, haha. Mooi dat de e32 bijna gereed is voor de eerst start na de operatie!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29990
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Mooi dat beide projecten een goed eind gevorderd zijn, hopen dat alle tests goed uitvallen en er aan een mooie inrijperiode gewerkt kan worden. Heb je nog een plan gemaakt om checks uit te voeren na verloop van tijd? Motorolie analyse, compressietest, viergastest?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ook het motorproject van de i.e. turbo komt in de afrondende fase. Op dit moment verdeel ik de tijd tussen beide projecten; lange tijd lag de focus op de i.e. turbo waarvoor ik de vrijdagmiddag, zaterdagmiddag en maandagavond reserveerde. Afgelopen maandag hebben we de gehele uitlaat weer gemonteerd waarbij het even spannend was of de bestaande uitlaat op de nieuwe downpipe paste; dat ging van een leien dakje.

De uitlaat zelf is nog niet zo oud, tenminste niet de kilometers. Dat geldt ook voor het flexibele stuk naar de katalysator. Die zijn een jaar of drie voor de definitieve stillegging in 2002 nog vervangen. Verder hebben we het drie-fasen proces voor het aanhalen van de kopbouten afgerond. Verder hebben we het gehele inlaattraject van turbo naar interkoeler en lucht-verzamelhuis aangesloten.

Het routeren en aansluiten van de elektrische kabelbomen en het complexe onderdruksysteem was mede door het tijdelijk verleggen van de kabelbomen e.d. een puzzel waar wat tijd in ging zitten, maar dankzij de op foto vastgelegde documentatie konden we die puzzel vrij eenvoudig ontwarren.
Daarmee komen we op het punt dat mijn intensieve betrokkenheid bij dit project op zijn einde loopt. Het wachten voor het opbouw project is op het beschikbaar zijn van een vervangende koppelingskabel, echter dat is een logistieke uitdaging waarvoor we nog twee leads open hebben staan. Ik heb mijn vader gezegd dat hij voor beide moet gaan.
De uitlaat zelf is nog niet zo oud, tenminste niet de kilometers. Dat geldt ook voor het flexibele stuk naar de katalysator. Die zijn een jaar of drie voor de definitieve stillegging in 2002 nog vervangen. Verder hebben we het drie-fasen proces voor het aanhalen van de kopbouten afgerond. Verder hebben we het gehele inlaattraject van turbo naar interkoeler en lucht-verzamelhuis aangesloten.
Het routeren en aansluiten van de elektrische kabelbomen en het complexe onderdruksysteem was mede door het tijdelijk verleggen van de kabelbomen e.d. een puzzel waar wat tijd in ging zitten, maar dankzij de op foto vastgelegde documentatie konden we die puzzel vrij eenvoudig ontwarren.
Daarmee komen we op het punt dat mijn intensieve betrokkenheid bij dit project op zijn einde loopt. Het wachten voor het opbouw project is op het beschikbaar zijn van een vervangende koppelingskabel, echter dat is een logistieke uitdaging waarvoor we nog twee leads open hebben staan. Ik heb mijn vader gezegd dat hij voor beide moet gaan.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:24 pm, edited 3 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ook het motorproject van de i.e. turbo komt in de afrondende fase. Op dit moment verdeel ik de tijd tussen beide projecten; lange tijd lag de focus op de i.e. turbo waarvoor ik de vrijdagmiddag, zaterdagmiddag en maandagavond reserveerde. Afgelopen maandag hebben we de gehele uitlaat weer gemonteerd waarbij het even spannend was of de bestaande uitlaat op de nieuwe downpipe paste; dat ging van een leien dakje.

De uitlaat zelf is nog niet zo oud, tenminste niet de kilometers. Dat geldt ook voor het flexibele stuk naar de katalysator. Die zijn een jaar of drie voor de definitieve stillegging in 2002 nog vervangen. Verder hebben we het drie-fasen proces voor het aanhalen van de kopbouten afgerond. Verder hebben we het gehele inlaattraject van turbo naar interkoeler en lucht-verzamelhuis aangesloten.

Het routeren en aansluiten van de elektrische kabelbomen en het complexe onderdruksysteem was mede door het tijdelijk verleggen van de kabelbomen e.d. een puzzel waar wat tijd in ging zitten, maar dankzij de op foto vastgelegde documentatie konden we die puzzel vrij eenvoudig ontwarren.
Daarmee komen we op het punt dat mijn intensieve betrokkenheid bij dit project op zijn einde loopt. Het wachten voor het opbouw project is op het beschikbaar zijn van een vervangende koppelingskabel, echter dat is een logistieke uitdaging waarvoor we nog twee leads open hebben staan. Ik heb mijn vader gezegd dat hij voor beide moet gaan.
De uitlaat zelf is nog niet zo oud, tenminste niet de kilometers. Dat geldt ook voor het flexibele stuk naar de katalysator. Die zijn een jaar of drie voor de definitieve stillegging in 2002 nog vervangen. Verder hebben we het drie-fasen proces voor het aanhalen van de kopbouten afgerond. Verder hebben we het gehele inlaattraject van turbo naar interkoeler en lucht-verzamelhuis aangesloten.
Het routeren en aansluiten van de elektrische kabelbomen en het complexe onderdruksysteem was mede door het tijdelijk verleggen van de kabelbomen e.d. een puzzel waar wat tijd in ging zitten, maar dankzij de op foto vastgelegde documentatie konden we die puzzel vrij eenvoudig ontwarren.
Daarmee komen we op het punt dat mijn intensieve betrokkenheid bij dit project op zijn einde loopt. Het wachten voor het opbouw project is op het beschikbaar zijn van een vervangende koppelingskabel, echter dat is een logistieke uitdaging waarvoor we nog twee leads open hebben staan. Ik heb mijn vader gezegd dat hij voor beide moet gaan.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:27 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19159
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Ha, mooi werk weer. Die laatste details komen vast voor elkaar. Is zo'n kabel zo lastig te vinden? Dan snap ik je bezwaren inzake de onderdelen voorziening van Fiat Alfa.
Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje
Hoi Koos,uwbuurman wrote:Ha, mooi werk weer. Die laatste details komen vast voor elkaar. Is zo'n kabel zo lastig te vinden? Dan snap ik je bezwaren inzake de onderdelen voorziening van Fiat Alfa.
Onmogelijk; ze staan nog wel in een aantal systemen, maar na plaatsen van de bestelling worden ze niet geleverd. Geuzendam had er nog wel een liggen, maar die was eveneens zelfstellend en omdat het een gebruikte was defect. De Fiat dealers in deze regio hebben niks meer liggen. Geuzendam wist nog ergens een nieuwe te liggen, dus die is nog open en daarnaast heeft mijn vader er op de Italiaanse fleebay een gevonden. Deze wordt via een aangetrouwde (Italiaanse) nichtje ook aangeschaft.
Als deze twee niets worden, dan gaat de doorlooptijd een knauw krijgen ben ik bang.
Carpe Diem, Raymond