Page 18 of 117

Re: E21 317

Posted: Sun Oct 11, 2015 8:49 pm
by Jeroen
Die blokken geven idd wel wat meer door, wel hoorbaar maar ook weer niet enorm veel (zelf ook dit jaar geplaatst)

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 10:03 pm
by Wilmo
Verdorie.

Op donderdag lekker aan het toeren, ik had mezelf beloofd het wat rustig aan te doen, maar op een stuk onverhard was het toch wel erg leuk. Niet dat het hard ging maar het was wel een klap. Alle energie is opgevangen door de linkerbalk en het sleepoog waardoor nu mijn wiel 6cm naar achteren staat. Alle lassen en voegen zullen nu wel gaar zijn, en ik heb eigenlijk geen idee hoe ik het ga fixen. Morgen maar eens een rondje bellen. Er zijn natuurlijk richtbanken, maar of die dit ook weer recht kunnen trekken, dat weet ik niet.

Dus ik blaas het verhaal om de motor te peppen maar af, ik denk niet dat ik zo graag nog meer pk's wil...

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 10:19 pm
by Nick1984
Das klote...

Maar ik zou de moed niet opgeven! Kan je niet wat foto's plaatsen? Om een idee te hebben hoe erg hij er aan toe is...

Grtz Nick

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 10:41 pm
by Wilmo
Image

Image

De eerste foto heb ik recht gezet op de koplampen, dus daar is goed zichtbaar hoe ver het wiel naar achteren staat.

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 10:58 pm
by Nick1984
Eens op de brug zetten en eens goed inspecteren wat er juist krom staat...

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 11:00 pm
by Groentje_me
Inderdaad wat Nick zegt. Het kan ook zomaar zijn dat er alleen een armpje krom is ;)

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 11:03 pm
by Wilmo
Het punt waar de stabilisatorstang vast zit, die is naar achteren geschoven, de verbuiging in de balk is zichtbaar en ik merk aan het koppelingspedaal dat ik die minder ver in kan trappen.

Maar de auto gaat sowieso de brug op :)

Re: E21 317

Posted: Sun May 08, 2016 11:14 pm
by Peter V.
Verdorie joh, jammer maar zoals we allemaal weten zit een ongelukje in een klein hoekje.

Inderdaad eerst eens op de brug ermee en precies kijken en meten. Je koppeling die minder ver kan klinkt raar want dat is hydraulisch geregeld en zou hiermee weinig tot geen last van moeten hebben. Wellicht het stukje leiding wat geknikt?

Re: E21 317

Posted: Thu May 12, 2016 9:17 pm
by Wilmo
De bodemplaat waar het koppelingspedaal tegenaan loopt is ook iets naar binnen gekomen. We hebben gemeten en gekeken op de brug en de draagarm en stuurstangen zijn niet geraakt, het gaat puur om de balk. Het bedrijf kon me verder niet verder helpen dus ik heb het weekend maar leeggemaakt, morgen stalen profielen halen en met een collega en een dommekracht maar eens kijken of ik de balk weer wat langer kan krijgen.

Langs de balk onder de bodem maar vierkante profielen lassen, hetzelfde verhaal bij het sleepoog, de dommekracht er tussen en dan langzaamaan de druk opbouwen en kijken of de balk meegeeft. Als die nog naar buiten of naar beneden moet dan lossen we dat ook wel weer op.

Zit alleen in dubio over het verstevigen van de balk. Of ik dat nu van binnen in de balk ga doen of buitenaf verstevigingen aanbrengen, puntlassen kan ik helaas niet...

Re: E21 317

Posted: Thu May 12, 2016 9:48 pm
by uwbuurman
Puntlassen niet, maar proplassen wel...

Ik zou, als ik jou was, even de motor eruit halen en er gewoon een nieuw stuk balk tussen lassen. Balkje is gewoon verkrijgbaar bij de dealer.

Re: E21 317

Posted: Thu May 12, 2016 9:57 pm
by Wilmo
Dat is nog helemaal niet zo'n gek idee. Dat is misschien nog wel het makkelijkst.

Proplassen... Gaatjes boren in een van de twee platen en die oplassen? Ik zag nog een andere techniek met een aangepast mondstuk op een MIG: https://www.youtube.com/watch?v=0Pa7zIq3VkE

Re: E21 317

Posted: Thu May 12, 2016 10:09 pm
by uwbuurman
Dan moet je lasapparaat wel voldoende power hebben. Proplassen is inderdaad een paneel van gaatjes voorzien. Als je er van twee kanten bij kunt, of als ik geen risico wil nemen, boor ik m ook wel eens compleet door beide panelen. Het gaatje moet niet te klein zijn, liefst 8mm, anders heb je geen voldoende smeltbad in de achterste plaat en is de hechting dus niet goed. Let op dat de achterste plaat mooi schoon is, voor een goede hechting. Ik gebruik een puntlasboor, die heeft een vlakke kop, om de achterste plaat een tiende van een mm in te boren, zodat daar blank metaal zichtbaar is. Dan vollassen, draad niet te snel, anders las je het gat wel dicht, maar heb je geen hechting.

Is allemaal prima te doen, als je de slag er van te pakken hebt.

Re: E21 317

Posted: Thu May 12, 2016 10:22 pm
by Wilmo
Dank :)

Ik ga maar een balk bestellen dan. En de dingetjes bij elkaar zoeken om een beetje ruimte te maken onder de motorkap.

Re: E21 317

Posted: Sun May 15, 2016 11:10 pm
by Wilmo
De balken zijn geknikt op de omcirkelde delen, ik twijfel een beetje welke nummers ik nodig heb. De meneer bij de BMW balie is niet heel erg scherp, dus ik wil er het beste van maken.

Image

http://de.bmwfans.info/parts-catalog/E2 ... ne_support

Nummer 3, 4 en 9 heten Motorträger, nummer 5 heet Konsole. Is er iemand met een lasschema hoe de balken samen zitten? Ik lees het met een beetje fantasie alsof nummer 3 een set is van 4, 5 en 9...

Re: E21 317

Posted: Sun May 15, 2016 11:15 pm
by uwbuurman
Nee, nummer 3 is een combinatie van 4, 5, 6 en 9. lasschema? gewoon kijken hoe de oude eruit komen. Alles zit gepuntlast behalve bij nr 9, daar zitten aan de onderzijde twee rupsen net boven die bocht waar het bolletje van nr 3 aanwijst. Zie vooral ook mijn topic voor details. Ik denk dat je, als er niet te veel prijsverschil is, het beste een nr 3 kunt nemen. Anders volstaat nr 4 en 9 ook, de rest kun je prima weer gebruiken.
De linkervloerhelft met de chassisbalk zit er weer in!!! :cheers

eerst de chassisbalk voorbereid op montage

Image

ook de auto voorbereid op de chassisbalk

Image

Image

en gemonteerd

Image

en een reparatie stukje gemaakt voor de chassisbalk/motordraagbalk

Image

en gemonteerd

Image

en het er weer zo origineel mogelijk uit laten zien :cheers

Image

kijk maar naar de andere kant :banana

Image

en de beugel van het gaspedaal overgezet op de nieuwe vloer

Image

de vloer weer gemonteerd

Image

hier het gat wat nog dicht moet en de binnendorpel moet nog gerepareerd worden.

Image

Image

Image

Maandag weer verder.