Aan de achterkant moest het nieuwe benzinefilter nog geplaatst worden, echter bij het verwijderen van het oude filter brak het M6 boutje waarmee de beugel aan het chassis verbonden wordt. Deze moest eerst uitgeboord worden. Daarvoor heb ik het geduld niet, dus dat was een mooi klusje voor mijn vader.
Daarna heb ik het schroefdraad met een M6 tapje voorbewerkt zodat we het filter konden plaatsen waarbij we de benzine slangen tussen de toevoer en de retour leidingen en het brandstoffilter resp. brandstofpomp door nieuwe exemplaren van BMW hebben vervangen.
Ik had de kleppen kunnen stellen, maar in plaats daarvan heb ik de E28S weer van stal gehaald. Omdat deze meer dan vijf maand stil heeft gestaan hanteren we een inbedrijf name protocol waarvoor we allereerst (1) de vloeistof niveaus controleren en (2) de oliedruk opbouwen. Voor dat laatste schakelen we de ontsteking en de brandstofpomp uit.
Synthetische (PAO gebaseerde) oliën hebben de eigenschap dat de olie zich snel in het carter terugtrekt (laag polaire werking), dus een voorzichtige inbedrijfstelling na een periode van vijf maand stilstand is niet voor niets.
Daarna hebben we het relais voor de brandstof pomp weer teruggeplaatst en de bobine weer aangesloten; daarna de motor even op contact gezet om de brandstofpomp in staat te stellen om brandstof rond te pompen en gaan met die banaan.
Daarna eerst maar eens wat superplus tanken voordat we de E28S eens goed warm hebben gereden. In totaal heb ik circa zestig kilometer gereden, o.a. over de heuvelachtige toeristenweg tussen Holten en Nijverdal waarbij weer eens bevestigd werd hoe goed deze auto die tegenwoordig vooral een object van speculatie geworden is daadwerkelijk rijdt. Ongemerkt haal je bovengemiddelde gemiddelde snelheden waarbij de auto je continu uitdaagt om net even verder te gaan. De E28S kan wat dat betreft precies hetzelfde als de E30S, echter het feit dat de M88/3 altijd voldoende koppel en vermogen voorhanden heeft is zijn innerlijke kracht. Gecombineerd met het ingetogen design en uiterlijk lijkt de sociale acceptatie veel hoger te zijn dan een vergelijkbaar bereden E30S.
Functioneel gezien hebben we geen grote issues. Ik heb de uitgedoofde lampjes van de achterlichten vervangen en de aansluitingen van wat fittingen waren gecorrodeerd. Deze gaan we ook vervangen. Verder moeten we ergens dit jaar moeten we een inspectie II plannen; dat is ook al weer vijf jaar geleden.