Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Post by raymondw »

Voor de E32 zijn het echt de laatste loodjes. Vrijdagmiddag heb ik de visco-fan en luchtgeleider weer gemonteerd. Aan de onderzijde is nu niet veel meer te doen.

Image

Aan de achterkant moest het nieuwe benzinefilter nog geplaatst worden, echter bij het verwijderen van het oude filter brak het M6 boutje waarmee de beugel aan het chassis verbonden wordt. Deze moest eerst uitgeboord worden. Daarvoor heb ik het geduld niet, dus dat was een mooi klusje voor mijn vader.

Image

Daarna heb ik het schroefdraad met een M6 tapje voorbewerkt zodat we het filter konden plaatsen waarbij we de benzine slangen tussen de toevoer en de retour leidingen en het brandstoffilter resp. brandstofpomp door nieuwe exemplaren van BMW hebben vervangen.

Image

Ik had de kleppen kunnen stellen, maar in plaats daarvan heb ik de E28S weer van stal gehaald. Omdat deze meer dan vijf maand stil heeft gestaan hanteren we een inbedrijf name protocol waarvoor we allereerst (1) de vloeistof niveaus controleren en (2) de oliedruk opbouwen. Voor dat laatste schakelen we de ontsteking en de brandstofpomp uit.

Image

Synthetische (PAO gebaseerde) oliën hebben de eigenschap dat de olie zich snel in het carter terugtrekt (laag polaire werking), dus een voorzichtige inbedrijfstelling na een periode van vijf maand stilstand is niet voor niets.

Daarna hebben we het relais voor de brandstof pomp weer teruggeplaatst en de bobine weer aangesloten; daarna de motor even op contact gezet om de brandstofpomp in staat te stellen om brandstof rond te pompen en gaan met die banaan.

Image

Daarna eerst maar eens wat superplus tanken voordat we de E28S eens goed warm hebben gereden. In totaal heb ik circa zestig kilometer gereden, o.a. over de heuvelachtige toeristenweg tussen Holten en Nijverdal waarbij weer eens bevestigd werd hoe goed deze auto die tegenwoordig vooral een object van speculatie geworden is daadwerkelijk rijdt. Ongemerkt haal je bovengemiddelde gemiddelde snelheden waarbij de auto je continu uitdaagt om net even verder te gaan. De E28S kan wat dat betreft precies hetzelfde als de E30S, echter het feit dat de M88/3 altijd voldoende koppel en vermogen voorhanden heeft is zijn innerlijke kracht. Gecombineerd met het ingetogen design en uiterlijk lijkt de sociale acceptatie veel hoger te zijn dan een vergelijkbaar bereden E30S.

Functioneel gezien hebben we geen grote issues. Ik heb de uitgedoofde lampjes van de achterlichten vervangen en de aansluitingen van wat fittingen waren gecorrodeerd. Deze gaan we ook vervangen. Verder moeten we ergens dit jaar moeten we een inspectie II plannen; dat is ook al weer vijf jaar geleden.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:18 pm, edited 2 times in total.

Carpe Diem, Raymond
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Mooi! De projecten zijn bijna ten einde en de zomer komt eraan! :thumbsup
Ik start mijn oldtimers ook altijd op die manier op.
Zalig ze na zoveel maanden nog eens uit te halen. :launch
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Dat was me het weekje wel; ben je normaal al druk genoeg en dan krijg je dat gezeik met de verzekering er ook nog bij. De schade aan de E39 530iT was begroot op circa 7500-8000 Euro. Dat is normaal gesproken hoger dan de dagwaarde, echter met het wederzijds bevestigde taxatierapport ging die vlieger niet op.

Alleen heeft de verzekering van de tegenpartij daar niks mee te maken, dus er moet een waardebepaling komen. Daarom heeft de expert de auto op de biedingen-site gezet om deze eind volgende week af te sluiten. Niet alleen was dat tegen mijn wil, maar ook tegen mijn belang, dus heb ik de verzekeraar zwaar onder druk gezet dit traject te beëindigen resp. met een harde datum te komen waarop zij goedkeuring zouden geven.

Dat ging niet zonder krachttermen van mijn kant (laat meer even in het midden wat dat was), maar vandaag heeft de expert de auto vijf dagen korter dan gepland van de biedingen-site afgehaald; officieel vanwege te weinig biedingen, maar officieus vanwege de hoge druk die wij hebben uitgevoerd, e.e.a. onderbouwd met wettelijke bepalingen zoals onrechtmatige daad en het aansprakelijk stellen van de verzekeraar voor de geleden schade.

Ik heb nog paar vragen m.b.t. Art 960-962 openstaan bij mijn rechtsbijstand verzekeraar; daarover had ik drie vragen m.b.t. de verplichtingen van een verzekeraar en welke acties ik wel/niet mag ondernemen om mijn aanspraak op een schade-uitkering niet in gevaar te brengen.

Maar goed, volgens die expert van CED waren de biedingen niet van dien aard dat dit in het voordeel van de verzekeraar werkte, dus ze kunnen nu niets anders dan de reparatie goedkeuren hetgeen de expert vanmiddag heeft gedaan. Dat trekt de voortgang weer vlot; maandag gaat Richard de onderdelen bestellen en dan geven ze een datum af wanneer de E39 weer klaar is.

Ofwel; die 150 Euro voor een taxatierapport van Steijn heeft zich dubbel en dwars terugbetaald. :thnx

Pfffff,
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Goed gehandeld denk ik, Raymond! Het blijft raar hoe dit loopt, jouw auto is all risk verzekerd, dus normaliter moet jouw verzekeraar uitkeren en verhalen op de tegenpartij. Gelukkig had je een geaccepteerde taxatie!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Ik zoek even advies van mensen die de M30 wat beter kennen dan ik.

Vandaag heb ik de klepjes gesteld (stonden wat te ruim) om daarna het kleppendeksel e.d. te monteren. Daarna leek het mij een goed idee om de motor al een paar keer te laten zwengelen om zachtjes aan oliedruk op te bouwen. Echter na twee sessies van ieder 10-15 slagen blijft het lampje branden. Vervolgens heb ik het deksel weer gedemonteerd en een tiental keer de krukas laten zwengelen. Daarbij heb ik gemerkt dat er geen olie in de cilinderkop komt, hetgeen verklaart waarom het oliedruklampje niet uit gaat.

Dit ken ik van de S38/M88 niet echt, echter het oliedrukschakelaartje zit daar bij het oliefilter. En daar zit een cruciaal verschil met de M30 waar deze achterop de cilinderkop gemonteerd is. Verder is alles goed; geen rare geluiden of andere vreemde waarnemingen, dus op de oliedruk na lijkt alles goed te zijn.

Eerlijkheids halve moet ik erkennen dat ik nog niet alles aan de bovenkant van de motor heb gemonteerd. De AFM en de aansluitingen van de karterventilatie en onderdruk systeem wachten nog totdat ik de injectoren kan monteren.

De grote vraag voor mij is nu; is er wat fout gegaan? De eerste verdachte is toch de oliepomp die we hebben gereviseerd. Dat is zón simpel ding dat daar eigenlijk niets mee mis kan gaan, maar toch?

1) Controle van de oliepomp en de aansturing daarvan (vereist laten zakken van het larterpan)
2) Terugslagklep in het oliefilterhuis ?
3) Neem een risico door de motor te starten en kijken of het lampje uit gaat, maar dan was deze dat voorheen ook al?.
4) Een andere oorzaak zou een luchtbel in het systeem kunnen zijn.
5) .....?
Carpe Diem, Raymond
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

Ik heb van de motor van de M535i alleen ooit alle pakkingen vervangen(bahalve de koppakking). Dus met M30 heb ik er geen ervaring me.
Met de M20 van de 323i na revisie heb ik een tijdje gestart(met benzinepomprlais en bobijn afgekoppeld) maar het lampje bleef aan.
Ik dacht toen ook dat er iets scheelde, maar nog doorgestart en plots ging het lampje uit.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Duurt bij een m30 vaak lang voordat er oliedruk is. Ik zou het risico wel durven nemen. Jou kennende is revisie echt wel goed gedaan
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Vegeet nog te melden dat de starter vrij langzaam draait.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Een luchtbel heb ik wel met een M20 meegemaakt maar nog niet met een M30. Maar houd er rekening mee dat alles geheel leeg is, dus het kan echt wel even doorstarten vergen. Ik lees 10-15 slagen, sja met een leeg blok kan het zomaar 30 sec doorstarten zijn hoor.
Regards/groeten, Jeroen
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Idd, het is een groot blok. Rustig een minuutje doorrammelen
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Thanks for the reacties.

Vanavond heb ik nog een poging gedaan; daarbij gekeken of er olie naar het filterhuis gepompt werd; dat was niet het geval. Daarna de bougies verwijderd en de motor nog een keer laten zwengelen, maar ook dat leidde niet tot oliedruk. Een mechanische (assemblage) fout sluit ik uit omdat de motor heel gelijkmatig rondloopt en geen bijgeluiden maakt.

Die minuut heb ik nog niet gehad, maar ik ben er van overtuigd dat (1) er nog een luchtbel in het systeem zit of (2) de pomp zelf niet goed is. Het plan is nu om de motor wel te starten als dan na een sec. of 20 nog geen oliedruk opgebouwd is weten we dat de oliepomp niet goed is.
Carpe Diem, Raymond
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

Het was lange tijd wachten op het verkrijgen van een nieuwe koppelingskabel voor de i.e. turbo. Mijn vader heeft een behoorlijk aantal leads gekregen en geprobeerd, bij een aantal daadwerkelijk aanbetaald, maar geen kabel gekregen. Uiteindelijk vonden we er een in Italië die we via een aangetrouwd (Italiaans) nichtje hebben laten overkomen. Deze hebben we gisteren gemonteerd, tenminste door Bas laten monteren aangezien ik mij hier vanwege mijn zwakke rug liever niet aan waag. Uiteindelijk kostte dat nog ruim een uur voordat we de koppelingskabel konden spannen. Maar goed, nu deze er in zit en de koppeling naar behoren werkt konden we de boel afbouwen. Daarvoor stonden best nog wel wat taken open zoals het monteren en spannen van de nieuwe V-snaren, het plaatsen van het nieuwe expansievat en het nieuwe brandstof filter en het terugplaatsen van de vers gepoederde accubak.

Image

Daardoor konden we meteen de ABS-pomp weer terugplaatsen en aansluiten. Daarna was het een kwestie van het afronden van vele kleine taakjes zoals het aansluiten van de bypass-slang van de turbo-overdrukklep in de inlaat, control-unit voor de (Magneti Marelli) ontsteking, luchtfilterhuis, luchtvolume meter (AFM) etc. etc.

Image

Het wachten is nu op de terugkeer van de injectoren uit Duitsland. Deze zouden deze week weer retour komen, maar dat wordt denk ik volgende week. Echter voordat het zover is moeten we eerst maar eens de oliedruk gaan opbouwen. Dat staat voor maandagavond gepland; als dat goed gaat kunnen we de ontsteking en de brandstof injectie afronden zodat de i.e. turbo eind volgende week weer kan gaan snorren. Dat is een conditie voor de afrondende fase, die gebaseerd zal worden op de voor het verkrijgen van een APK vereiste werkzaamheden. Daarvoor zijn zeker vier nieuwe banden en een revisie van de rem-installatie nodig.

@Koos; wat we wel zien is dat we de slangen van de inlaattraject nog wel kunnen hergebruiken, maar dat we deze op termijn wel moeten vervangen. Ik kom daar nog bij je op terug.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:16 pm, edited 2 times in total.
Carpe Diem, Raymond
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Ik hoor het wel, Raymond! Net staan barbecueen met een manager van alfa fiat Chrysler groep. Lijntjes zijn hot!

Wat is de stavaza tav de e39?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
raymondw
E21 Pro

Post by raymondw »

uwbuurman wrote:Wat is de stavaza tav de e39?
Hoi Koos,

Afgelopen week zijn de onderdelen voor de E39 besteld; allemaal originele onderdelen die via Broekhuis zijn betrokken. Daar ben ik om twee redenen blij mee; ten eerste omdat ze dit op VIN nummer moeten bestellen en daarmee bij BMW op deze auto geregistreerd staat en ten tweede omdat de betrouwbaarheid gegarandeerd blijft. Op zich lijkt de schade (visueel) wel mee te vallen.

Image

Echter die verdomde treeplank waar al die bestelhokken van tegenwoordig vanwege ARBO dwang mee zijn uitgerust is dwars door de onderste luchtroosters heen gegaan. Echter direct daarachter zit de gehele koelfabriek, dus aircokoeler, radiator, automaatkoeler, stuurbekrachtiging koeler etc., een batterij aan fans e.d. Die zijn allemaal stuk, evenals hun ophangingen, windgeleiders you name it. Richard vertelde dat toen ze de radiator aanraakten, het water er onderuit liep. Achteraf verbaast het mij dat Annie nog van Haarle naar Nijverdal heeft kunnen rijden.

Image

Gisteren was ik voor het eerst in de gelegenheid om te kijken; alle onderdelen waren inmiddels binnen, maar de nieuwe motorkap hadden ze afgekeurd. Die was in de ogen van Richard en Laurens niet glad genoeg, dus die gaat retour voor een nieuwe. De auto is aan de voorzijde inmiddels compleet gestript.

Image

M.u.v. de HID’s die miraculeus niets hebben meegekregen wordt alles wat er niet meer opzit door nieuw vervangen. Dat geldt ook voor de fan, de visco-koppeling en de multiriemen. De planning is dat ze er dinsdag mee aan de slag gaan. Volgende week is een korte week, dus ik ga ervanuit dat de E39 medio week 19 weer klaar zal zijn.
Last edited by raymondw on Thu Feb 22, 2024 9:14 pm, edited 5 times in total.
Carpe Diem, Raymond
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dat is een beste schade geweest dan. Inderdaad zoals je zegt. Aan de buitenzijde lijkt het mee te vallen maar toch. Mooi dat alles gewoon origineel en goed wordt opgepakt.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply