Page 18 of 45

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Wed Dec 07, 2016 10:07 pm
by bmw e12 e21
Ik ben dus langzaam aan een 1.8 blokje aan het maken voor men 315. Deze zal op de weber 32/36 moeten lopen.
vermits het basisblok een 1.8i(105pk, hoge compressiezuigers en 2.0 kleppen) is zal ik een electrische benzinepomp moeten plaatsen daar de 1.8i de opening niet voorzien heeft in de kop.
Het blokje zou 45000km gelopen hebben, heb hier de klok van meegekregen.
Maar wil toch eens kijken hoe het er van binnen uitziet en sowieso alle pakkingen vervangen.
Image
Image
Image
Image
Image
Oude VS nieuwe(voor latere revisie origineel e12 M535i blok) ketting: GEEN KETTINGREK
Image
Image
De staat van de cilinderwand is PERFECT. Geen rand en perfecte hoonsporen.
Ketting heeft geen rek en kettinggeleiders zijn bijna niet ingesleten.
Nu nog cilinderkop demonteren en de klepgeleiders controleren. Maar ik denk dat ik het onderblok laat zoals het is. Wel de O-ringen van de oliepomp vervangen.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Wed Dec 07, 2016 10:11 pm
by Nick1984
Ziet er netjes uit Remy, ik denk dat je de km stand mag geloven ;)

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Wed Dec 07, 2016 11:09 pm
by Jeroen
Veelbelovend! Toch niet voor alle zekerheid nu de boel los is ook maar even drijfstanglagers doen? Klusje van niks nu!

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Wed Dec 07, 2016 11:14 pm
by bmw e12 e21
Daar heb ik lang over getwijfeld.
Die drijfstang bouten gaan er bijna niet uit en in theorie moeten die vervangen(Zie topic Raymond e32 M30).
Als dit nu echt geen kwaad kan De drijfstangbouten niet te vervangen...
Moeten de moeren eigenlijk vervangen?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Thu Dec 08, 2016 11:19 am
by Jeroen
Laat ik even voorop stellen dat ik nauwelijks ervaring heb met M10's, maar waarom zouden die bouten vervangen moeten worden? Een zwaar leven hebben ze niet en een enorm aanhaalmoment ook niet (was 't niet 55Nm?), dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat er sprake kan zijn van enige vervorming, slijtage of beschadiging. Maar er zijn vast mensen met meer M10 (of gerelateerde M30) ervaring.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Thu Dec 08, 2016 12:09 pm
by uwbuurman
Lekker netjes blokje hoor!!!

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Fri Dec 09, 2016 9:55 pm
by bmw e12 e21
Ik denk idd dat BMW zegt dat het vervangen moet uit voorzorg, meer niet.
Ik vind op BMWFANS.INFO geen motorpakkingsset.
Weet iemand waar die staat?
Dit is het blok:
VIN 7496470

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Dec 12, 2016 6:42 pm
by bmw e12 e21
Inmiddels de kop gedemonteerd, in -en uitlaatkleppen hebben geen voelbare speling in de geleiders. Nu ben ik er echt van overtuigd dat het blokje zo weinig gelopen heeft!
Bij de kop van de M535i voelde je echt de speling in de geleiders.
De klephoedjes waren anderzijds wel uitgehard.
Kopje laten vlakken is misschien wel en wijze keuze. Al heb ik de pakkingresten voorzichtig weggeschraapt, krasjes maak je rap in dit zachte aluminium.
Nu zit ik met een dilemma.
Het is maar een ''minder weer'' autootje, maar die blauwe wolkjes kan ik dan weer niet verdragen van de huidige motor... :oops:
Als cilinderwand en klepgeleiders als nieuw zijn mag ik verwachten dat de zuigerveren en lagerschalen dat ook zijn, denk ik.
Om nu weer 300euro extra te spenderen voor het onderblok is nu misschien niet nodig voor het ''mindere'' autootje.
Wat denken jullie?
Image
Image
Image
Ook moet ik een inlaat collector zoeken van een 320/4, die van een 318 type 1 heeft veel kleinere inlaten, dat past niet goed:
Image
Klepjes mooi gemarkeerd volgens inbouwplaats:
Image
Image

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Dec 12, 2016 7:37 pm
by Jeroen
Tsja je hebt nu alles los, lagerschalen zijn een normaal slijtagedeel en zuigerveren een bekend zwak punt. Geloof dat ik die dan toch mee zou pakken. Iemand een andere visie?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Dec 12, 2016 8:23 pm
by uwbuurman
het zal maar weinig kilometers zijn, juist in zoveel jaar zo weinig kilometers is niet erg veel lange duur ritten, dus relatief veel slijtage. Dit is nu open... Die 300 kom jij wel overheen. Het hele kreng kost al teveel. :bag

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Dec 12, 2016 8:40 pm
by BertjeConti
uwbuurman wrote:het zal maar weinig kilometers zijn, juist in zoveel jaar zo weinig kilometers is niet erg veel lange duur ritten, dus relatief veel slijtage. Dit is nu open... Die 300 kom jij wel overheen. Het hele kreng kost al teveel. :bag
helemaal mee eens, ik vind overigens wel opvallend veel koolafzetting in de uitlaatpoorten, dat duid toch echt op flink olieverbruik, en als ik die klepzetels zie dan is opnieuw inslijpen ook geen overbodige luxe.
Zuigerveren zou ik toch maar zeker inspecteren, nu het open ligt, geen compressietest gedaan toen het blok nog in elkaar zat?

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Mon Dec 12, 2016 9:18 pm
by Nick1984
Nu het blok zo ver open ligt zou ik ook gelijk alles doen :)
Meestal zijn de grootste boosdoeners bij olieverbruik de klephoedjes..

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Dec 13, 2016 11:00 am
by bmw e12 e21
@Jeroen: Idd. Dat is ook mijn wijs verstand dat dat zegt, maar men Nederlands instinct(Ja, ben ook een halve Nederlander... :( :bag )Zegt me het tegenovergestelde Voor de ''tweede rangs'' hobby auto.
@Koos: Idd. eens je begint wil je steeds meer, en de kosten lopen. Maar ik heb wel zin in een motorprojectje, dus zal ik idd alles maar eens open gooien. :)
@Rob: Veel koude starts en niet echt opwarmen zijn niet ideaal en dan krijg je idd veel meer aanslag. Maar blokje ziet er inwendig super netjes uit.
Ivm klepzitting ziet ze er op de foto verdomd slecht uit idd. In het echt ziet ze er veel beter uit met glans en kleine vlekjes in.
Dat gaat wel uit met roderen.
@Nick: You are right!

Kan een pakkingsset OLD STOCK kwaad?
Dan ben ik geneigd te denken dat de rubber keringen en klephoedjes er niet beter op geworden zijn...

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Dec 13, 2016 6:29 pm
by BertjeConti
8 nieuwe valve stem seals extra bij je pakkingsset zijn de kosten niet.

Re: BMW E21 315 Baltic Blau Metallic 1983

Posted: Tue Dec 13, 2016 7:56 pm
by Jeroen
Rest zal wel meevallen idd tenzij de set echt uit 1979 is