316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post Reply
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by gerrit323 »

Altijd minder leuk als een wagen afgekeurd wordt .. nu moet je maar denken dat als de draagarmen compleet zijn vervangen ze veel strakken en veiliger zal rijden .. je vrouwtje is er tenslotte mee onderweg :wink: komt goed.

@ Ite ook suc6 morgen met de baur :wink:

Gerrit


1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Jij geluksvogel, je kijkt gewoon per dag waar zal ik nou eens aan gaan sleutelen. :mrgreen:
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Jij geluksvogel, je kijkt gewoon per dag waar zal ik nou eens aan gaan sleutelen. :mrgreen:

Is dat geluksvogel zijn :shock

Natuurlijk is het leuk om aan je E21'ers te werken maar op beide staat een deadline en dat is minder. De 316 moet aanstaande 23ste klaar zijn om met een E21 jouw meeting te rijden en de 320/6 moet eigenlijk klaar zijn op 11 juni voor de SM2011.

Ook heb ik nog wat werkzaamheden in en om het huis te doen, mijn gewone werk incl cursussen en het gezin uiteraard.

Ik doe mijn best maar garandeer niets. Gelukkig maakt het rijden in een E21 heel erg veel goed :driving

Nog even een fotobewijs van de meetgegevens van de 316.
Wellicht kan er nog wat verbetering maar ik denk dat voorlopig dit niet eens zo slecht is.
Image
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Dat zijn hele nette waarden bij -23 graden hoor! :lol:

Nee best netjes, laatste kleine beetje om de lambda en HC goed te krijgen zal je pas lukken als de auto eerst eens wat km's gemaakt heeft en schoongebrand is, daarna kan die lambda nog wel es halveren! Maar voorlopig prima waarden hoor! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Ik was er ook best tevreden mee gezien de carburateur werkzaamheden en het kleppen stellen erbij.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Het wordt allemaal wel heel erg kort dag. :?

De onderdelen zijn binnen en de draagarmen voor zijn vervangen. Tevens de einddemper vervangen. Het rijden nu is een heel andere ervaring want het sturen is heel apart. Ik moet laten uitlijnen alvorens er een herkeuring gedaan kan worden.

Ze staat nu trouwens ook op de 15 inch BBS wielen. :wink:

Afspraak is gemaakt voor donderdag a.s. omdat men niet zeker is dat vrijdag de RDW kan afmelden.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Als het nu ineens heel raar stuurt dan is de sporing aardig veranderd. ik zie nog niet hoe dat APK afkeur is maar je wilt het wel gecorrigeerd hebben natuurlijk. Als jullie de afkeurpunten naar duidelijke oorzaken hebben herleid en die heb je aangepakt dan zie ik geen belemmering voor een verse APK. Neem aan dat wel gecontroleerd is op verdere spelingen voor en op remklauwen die evt blijven hangen.

Dus dat uitlijnen en die APK, dat komt wel goed donderdag en zaterdag is het gewoon E21 feest voor jullie! Wij komen met de Daihatsu, misschien kunnen we daar dan samen een Baur van maken? :lol:
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Als het nu ineens heel raar stuurt dan is de sporing aardig veranderd. ik zie nog niet hoe dat APK afkeur is maar je wilt het wel gecorrigeerd hebben natuurlijk. Als jullie de afkeurpunten naar duidelijke oorzaken hebben herleid en die heb je aangepakt dan zie ik geen belemmering voor een verse APK. Neem aan dat wel gecontroleerd is op verdere spelingen voor en op remklauwen die evt blijven hangen.

Dus dat uitlijnen en die APK, dat komt wel goed donderdag en zaterdag is het gewoon E21 feest voor jullie! Wij komen met de Daihatsu, misschien kunnen we daar dan samen een Baur van maken? :lol:
De sporing is zodanig verandert dat het heel licht stuurt en bij de uiterste stuuruitslag wordt het wiel geforceerd door getrokken zeg maar. De remklauwen voor zijn gereviseerde en alle vier de zuigers zijn mooi soepel, meerdere malen ontlucht. De pennen en veren zijn nieuw en origineel BMW alsmede de remblokken. We hebben aan de voorzijde daadwerkelijk geconstateerd dat de rubbers van de draagarmen rechts en links een verschillende stijfheid hadden waardoor het rechterwiel een stuk makkelijker te verplaatsen was dan het linker. Ik heb nu alleen een beetje spijt dat ik niet gelijk nieuwe spoorstangkogels heb gekocht ook (dan was echt alles gelijk vers).

Verder was er op een lekke einddemper na geen APK-afkeurpunten aan de auto.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Dus niks aan 't handje! :thumbsup
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Ik hoop het :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by uwbuurman »

fijn dat eea verholpen is en het zou op zijn minst vreemd zijn als er nu ineens nieuwe punten aan het licht zouden komen. Ergo: twee afkeurpunten, nu twee keer verholpen = 1 verse APK...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Mijn APK mannetje heeft mijn Baur na het verlagen wel eens op het oog uitgelijnd voor de APK.
Hij had zo'n in de breedte verstelbare brug en mijn voorwielen drukte bij het erop rijden ze zo naar elkaar toe :bag
Daarna reed ik eraf en was hij snaarstrak. Hij heeft daar echt een oogje voor.

Daarna nog wel officieel laten doen maar het aanpassen was minimaal.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Wondermike wrote:Mijn APK mannetje heeft mijn Baur na het verlagen wel eens op het oog uitgelijnd voor de APK.
Hij had zo'n in de breedte verstelbare brug en mijn voorwielen drukte bij het erop rijden ze zo naar elkaar toe :bag
Daarna reed ik eraf en was hij snaarstrak. Hij heeft daar echt een oogje voor.

Daarna nog wel officieel laten doen maar het aanpassen was minimaal.
Dat is dan wel een vakman. :thumbsup

Ik kan echt zien dat de wielstand verkeerd is. dus aanpassing is gewenst.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by gerrit323 »

We duimen voor je Peter :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

gerrit323 wrote:We duimen voor je Peter :wink:
Mocht het niet lukken dan rijd ik zaterdag in een E23 dus zo'n straf is dat ook niet :mrgreen:

Ik heb alleen een hekel om het allemaal op het laatse moment te regelen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply