Buiten een bezoekje met mijn gezin aan het nieuwe dierenpark Emmen heb ik het in de afgelopen paar dagen bewust rustig aan gedaan, dus ook even geen actieve bijdrage aan de E32 of de i.e. turbo geleverd. Beide zitten eigenlijk ook te wachten op de terugkeer van de injectoren. Vandaag kwam dus het pakketje van Prickartz Consult binnen.
Daarin zitten twee setjes injectoren; een setje van vier stuks voor de i.e. turbo en een setje van zes stuks voor de E32.
Ik kan mij indenken dat een aantal van jullie je afvragen waarom ik in vredesnaam de injectoren naar een bedrijf in het buitenland stuur en niet naar een plaatselijke Bosch specialist, ergo wat maakt de werkwijze van
Bernd Prickartz nou zo uniek?
Voor het antwoord op die vraag moet ik terug naar 2008 toen een van de uitlaatkleppen van de M88/3 motor van mijn E28 M5 tijdens een autobahn rit naar de Eiffel verbrandde en een volledige motorrevisie afdwong. Niet lang daarvoor had ik de injectoren door een plaatselijke Bosch specialist laten reviseren, maar na het uitgeven van een bedrag met vier nullen voor de komma wilde ik een onafhankelijk oordeel. Toen las ik een technisch artikel over injectoren in het Duitse Oldtimer markt over dit bedrijf en zijn gestructureerde op bewijsvoering toegespitste aanpak. Het rapport dat ik kreeg was vernietigend over de werkwijze van mijn plaatselijke Bosch specialist en hij keurde een injector ook echt af. Natuurlijk is dat ook een kwestie van vertrouwen, maar dat heeft Bernd dan ook waargemaakt. Sterker nog, zijn werkwijze is voor mij de referentie geworden.
1. De injectoren worden bij binnenkomst geïnspecteerd en de waarnemingen worden gedocumenteerd.
2. De injectoren worden extern gereinigd, waarbij indien nodig het inspuit ventiel gangbaar wordt gemaakt.
3. De injectoren worden as-is getest voor (1) dichtheid, (2) statische en (3) dynamische opbrengst
4. Voor het ultrasoon (ASNU) reinigen worden het filter, O-ringen en de injectorkapjes verwijderd.
5. Na het ultrasoon reinigen worden de injectoren voorzien van nieuwe filters, O-ringen en injectorkapjes. Daarbij wordt de buitenkant van de injector (tenminste de Bosch EV1) opnieuw in de lak gezet
6. Na de ASNU reiniging worden de injectoren opnieuw getest voor (1) dichtheid, (2) statische en (3) dynamische opbrengst
7. Alle resultaten worden in een rapport gedocumenteerd.
Natuurlijk is dit wat duurder dan de standaard Bosch-boer in het dorp, maar voor mij essentieel , zeker bij motoren waar de financiële consequenties erg hoog kunnen zijn.
Op zich waren de injectoren van beide auto’s (i.e. turbo en de E32) er niet echt slecht aan toe, maar ondanks dat ze bij binnenkomst al wel goed presteerde, was de lekkage langs de injectornaald aan de wat hoge kant. Wellicht dat de slechte resultaat van de injector van de i.e. turbo een correlatie heeft met de defecte cilinderkoppakking, maar daarvoor moet er ook ander bewijs zijn zoals het bougiebeeld van de oude bougie, maar dat was lastig vast te stellen. Ik had geen zin om ze vandaag al in te bouwen, dat komt maandagavond wel waarbij de i.e. turbo als eerste aan de beurt is. Bij de E32 denk ik een hypothese te hebben voor het ontbreken van de oliedruk
"
De olie in het carter omvat weliswaar de ingaande snorkel met zeef, maar de olie komt niet bij de binnen-en buiten rotor, ergo er zit nog wat lucht tussen de rotor van de pomp en de zeef van de oliepomp. Doordat ik er voor heb gekozen om een poging tot opbouwen van de oliedruk te doen nog voordat ik alle slangen aan het kleppendeksel heb kunnen aansluiten (dit wacht immers op het plaatsen van de injectoren), is het carter niet luchtdicht, hetgeen een randvoorwaarde is voor de oliepomp om olie uit het carter aan te zuigen. Dat is tot nu toe niet het geval geweest en wil ik eerst nagaan voordat ik besluit de oliepomp alsnog weer uit te bouwen."
De E39 is bijna klaar. Laurens heeft er veel werk van gemaakt en liep enkel tegen de bakolie aan. Echter ZF Lifeguard 5 is buiten ZF nergens te verkrijgen en het vermengen met een andersoortig als compatibel aangegeven product zie ik niet zitten….. ZF in Zoetermeer ook niet, dus ze sturen een litertje van het juiste sap op dat maandag binnenkomt. Dan kan de 5HP19 bijgevuld worden. Ben ik even blij dat ik niet naar een gildebedrijf ben gegaan (ja, je mag hier schadegarant lezen). Buiten dat, Laurens is mijn zwager en die gun ik het werk liever en als ik zie wat ze met die oude 911F'jes kunnen...... Petje af.