Page 19 of 80

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 30, 2016 10:05 pm
by 323baur
Poeh! Dat zat dicht bij TL zo te zien.
Fijn echter dat ze weer in ere hersteld wordt.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 30, 2016 10:09 pm
by uwbuurman
Zo. Grote schade!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 30, 2016 10:26 pm
by raymondw
323baur wrote:Poeh! Dat zat dicht bij TL zo te zien.
Fijn echter dat ze weer in ere hersteld wordt.
Sterker nog; zonder taxatie rapport van Steijn was ze dat ook.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat Apr 30, 2016 10:52 pm
by 323baur
Weer een bewijs van het nut!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 01, 2016 12:08 am
by Jeroen
Hopeloos zoals zo treeplank dan gewoon echt alles om zeep helpt. Zonde.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat May 07, 2016 9:37 pm
by raymondw
Buiten een bezoekje met mijn gezin aan het nieuwe dierenpark Emmen heb ik het in de afgelopen paar dagen bewust rustig aan gedaan, dus ook even geen actieve bijdrage aan de E32 of de i.e. turbo geleverd. Beide zitten eigenlijk ook te wachten op de terugkeer van de injectoren. Vandaag kwam dus het pakketje van Prickartz Consult binnen.

Image

Daarin zitten twee setjes injectoren; een setje van vier stuks voor de i.e. turbo en een setje van zes stuks voor de E32.

Image

Ik kan mij indenken dat een aantal van jullie je afvragen waarom ik in vredesnaam de injectoren naar een bedrijf in het buitenland stuur en niet naar een plaatselijke Bosch specialist, ergo wat maakt de werkwijze van Bernd Prickartz nou zo uniek?

Voor het antwoord op die vraag moet ik terug naar 2008 toen een van de uitlaatkleppen van de M88/3 motor van mijn E28 M5 tijdens een autobahn rit naar de Eiffel verbrandde en een volledige motorrevisie afdwong. Niet lang daarvoor had ik de injectoren door een plaatselijke Bosch specialist laten reviseren, maar na het uitgeven van een bedrag met vier nullen voor de komma wilde ik een onafhankelijk oordeel. Toen las ik een technisch artikel over injectoren in het Duitse Oldtimer markt over dit bedrijf en zijn gestructureerde op bewijsvoering toegespitste aanpak. Het rapport dat ik kreeg was vernietigend over de werkwijze van mijn plaatselijke Bosch specialist en hij keurde een injector ook echt af. Natuurlijk is dat ook een kwestie van vertrouwen, maar dat heeft Bernd dan ook waargemaakt. Sterker nog, zijn werkwijze is voor mij de referentie geworden.

1. De injectoren worden bij binnenkomst geïnspecteerd en de waarnemingen worden gedocumenteerd.
2. De injectoren worden extern gereinigd, waarbij indien nodig het inspuit ventiel gangbaar wordt gemaakt.
3. De injectoren worden as-is getest voor (1) dichtheid, (2) statische en (3) dynamische opbrengst
4. Voor het ultrasoon (ASNU) reinigen worden het filter, O-ringen en de injectorkapjes verwijderd.
5. Na het ultrasoon reinigen worden de injectoren voorzien van nieuwe filters, O-ringen en injectorkapjes. Daarbij wordt de buitenkant van de injector (tenminste de Bosch EV1) opnieuw in de lak gezet
6. Na de ASNU reiniging worden de injectoren opnieuw getest voor (1) dichtheid, (2) statische en (3) dynamische opbrengst
7. Alle resultaten worden in een rapport gedocumenteerd.

Natuurlijk is dit wat duurder dan de standaard Bosch-boer in het dorp, maar voor mij essentieel , zeker bij motoren waar de financiële consequenties erg hoog kunnen zijn.

Image

Op zich waren de injectoren van beide auto’s (i.e. turbo en de E32) er niet echt slecht aan toe, maar ondanks dat ze bij binnenkomst al wel goed presteerde, was de lekkage langs de injectornaald aan de wat hoge kant. Wellicht dat de slechte resultaat van de injector van de i.e. turbo een correlatie heeft met de defecte cilinderkoppakking, maar daarvoor moet er ook ander bewijs zijn zoals het bougiebeeld van de oude bougie, maar dat was lastig vast te stellen. Ik had geen zin om ze vandaag al in te bouwen, dat komt maandagavond wel waarbij de i.e. turbo als eerste aan de beurt is. Bij de E32 denk ik een hypothese te hebben voor het ontbreken van de oliedruk

"De olie in het carter omvat weliswaar de ingaande snorkel met zeef, maar de olie komt niet bij de binnen-en buiten rotor, ergo er zit nog wat lucht tussen de rotor van de pomp en de zeef van de oliepomp. Doordat ik er voor heb gekozen om een poging tot opbouwen van de oliedruk te doen nog voordat ik alle slangen aan het kleppendeksel heb kunnen aansluiten (dit wacht immers op het plaatsen van de injectoren), is het carter niet luchtdicht, hetgeen een randvoorwaarde is voor de oliepomp om olie uit het carter aan te zuigen. Dat is tot nu toe niet het geval geweest en wil ik eerst nagaan voordat ik besluit de oliepomp alsnog weer uit te bouwen."

De E39 is bijna klaar. Laurens heeft er veel werk van gemaakt en liep enkel tegen de bakolie aan. Echter ZF Lifeguard 5 is buiten ZF nergens te verkrijgen en het vermengen met een andersoortig als compatibel aangegeven product zie ik niet zitten….. ZF in Zoetermeer ook niet, dus ze sturen een litertje van het juiste sap op dat maandag binnenkomt. Dan kan de 5HP19 bijgevuld worden. Ben ik even blij dat ik niet naar een gildebedrijf ben gegaan (ja, je mag hier schadegarant lezen). Buiten dat, Laurens is mijn zwager en die gun ik het werk liever en als ik zie wat ze met die oude 911F'jes kunnen...... Petje af.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sat May 07, 2016 10:21 pm
by uwbuurman
Noord er dierenpark, is dat mooi geworden? We gaan binnenkort ook een dagje met de kids die kant op.

Ik hoor graag via om wat het rondje werk aan de injectoren kost, ik heb binnenkort ook 6 of 12 te controleren...

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 12:13 am
by Jeroen
Nice! De injectoren van de 320iS zijn ruim 10 jaar geleden aan de beurt geweest dus wellicht moeten die ook maar weer eens!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 4:56 pm
by raymondw
uwbuurman wrote:Noord er dierenpark, is dat mooi geworden? We gaan binnenkort ook een dagje met de kids die kant op.
Het is een themapark met dieren geworden; dus wat minder dieren dan je zou verwachten, maar alle dieren, dus ook de wilde hebben een heel mooi eigen verblijf gekregen dat heel dicht hun natuurlijke omgeving benaderd. Er zijn drie themas, (1) Nortica, de poolcirckel; (2) Jungola, alles met het oerwoud en (3) Serenga, iets met woestijn en steppen. Vooral bij Serenga waan je jezelf in een Afrikaans wild-reservaat en in Jungola in een Midden Amerikaans oerwoud. Wij vonden het dermate mooi dat we onze kaartjes omgezet hebben in een jaarabonnement, dus wij gaan zeker weer. Foto's zeggen meer dan duizend woorden => Klik hier
uwbuurman wrote:Ik hoor graag via om wat het rondje werk aan de injectoren kost, ik heb binnenkort ook 6 of 12 te controleren...
Bernd vraagt zo rond de 25 Euro (ex BTW) per injector.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 9:34 pm
by bmw328ie21
Dit lijkt mij ook interessant van mijn M30 motor te laten doen.
Dus voor mij ook graag 6 stuks laten reinigen.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 9:57 pm
by raymondw
Vanmiddag heb ik de gereviseerde injectoren weer in de E32 geplaatst. Dat gebeurt naar ratio van de (dynamische opbrengst). De injector met de meeste opbrengst komt op de warmste cilinder (#6) en de injector met de meeste opbrengst komt op de koudste cilinder (#1). Daarvoor krijgen de injectoren een ranking op basis van wat wiskundig gegoochel in MS-Excel

Image

Voor het plaatsen van de injectoren smeren we de O-ringen met wat zuurvrije vaseline in. Dat maakt het plaatsen wat vriendelijker voor het nieuwe rubber. Daarbij letten we er natuurlijk wel goed op dat er geen vaseline alleen op de O-ring komt (dus niet per ongeluk op de injectornaald komt).

Image

Na het plaatsen is het een kwestie van afbouwen. Eerst de brandstofrail op de injectoren en dan de borgclipjes plaatsen. Dat is bij de M30B35 wat gepriegel omdat de injectoren diep onder de kabelboom verstopt zitten en bij #5 is er niet echt veel ruimte. De truc is om de injector even een kwartslag te draaien zodat er net genoeg ruimte is om het clipje met je hand te plaatsen.

Image

Last but not least; het monteren en aansluiten van de bougiekabels (nog niet op de bobine, dat komt later), het plaatsen en aansluiten van de luchthoeveelheidsmeter (AFM) en de stationair toerental regelaar (ICV).

Image

Daarmee zijn alle ontbrekende slangen wel aangesloten, dus ook die van de carter ontluchting die zo belangrijk voor het ‘primen’ van de oliepomp schijnt te zijn (de hypothese daarvoor gaf ik in de voorgaande bijdrage). Nu even een paar nachtjes laten rusten, alles goed nalopen en dan doen we een nieuwe poging voor het opbouwen van de oliedruk.

Fingers crossed.

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 9:58 pm
by raymondw
bmw328ie21 wrote:Dit lijkt mij ook interessant van mijn M30 motor te laten doen.
Dus voor mij ook graag 6 stuks laten reinigen.
Volgens mij moeten we dit gecoordineerd doen; Ik denk alleen wel dat het handig is dat iemand anders de logistiek afhandelt (omdat ik op dit moment niets te reinigen heb). Zullen we daar een apart topic van maken?

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 10:05 pm
by Nick1984
Ook hier interesse voor 6 injectoren ;)

Mooie beschrijving telkens Raymond!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Sun May 08, 2016 11:37 pm
by Jeroen
Ik gok wel dat de beste man hoegenaamd niets kan met de CIS injectoren van oa de E21 met K-Jet. Met het latere elektrisch gestuurde spul zeker wel!

Re: Raymond's ///M en ///M's projecten draadje

Posted: Tue May 10, 2016 8:58 pm
by raymondw
Gisteravond hebben we de gereviseerde injectoren bij de i.e. turbo teruggeplaatst. Evenals bij de E32 hanteer ik hier een plaatsingsplan naar ratio van de dynamische opbrengst. De injector met de meeste opbrengst komt op de heetste cilinder (#3 bij een dwarsgeplaatste motor) en de injector met de minste opbrengst komt op de koelste cilinder (#1)

Image

De montage van de brandstofrail ging niet zonder slag of stoot; mijn vader had een nieuwe opgesnord, echter deze is voorzien van een koppelslangetje naar de brandstofdrukregelaar en je raadt het al, deze is net wat langer dan de oude. Als klap op de vuurpijl waren de montagepunten ook nog eens verschillend .…….. Dit liet zich alleen maar oplossen door de oude drukregelaar terug te monteren wat weer behoorlijk wat extra werk met zich meebracht.

Image

Daarna was het een kwestie van aansluiten van de injectoren, de benzine slangen en het laatste slangetje van het vacuümsysteem. Daarmee bereikten we het punt waarmee we konden overgaan tot het weer inbedrijfstellen van de motor. Dat is altijd een spannend moment, immers hebben we tijdens de assemblage van de motor en het aansluiten van de bedrading geen fouten gemaakt?

Image

Eerst maar eens de oliedruk opbouwen? Dat was een klusje voor mijn ouwe heer. Echter bij het eerste keer omdraaien van de sleutel….. Niets! Oeps, er zit nog zón oude startblokkering met pincode in….dus nog maar een poging?! De motor draaide mooi rond en door de open bougiegaten konden we de zuigers op en neer zien gaan. Onheilspellende geluiden ontbraken volledig, waarmee we de eerste conclusie dat de assemblage van de motor goed moet zijn gegaan. Na het doven van het oliedruklampje hebben we gecontroleerd of er wel voldoende olie werd rond gepompt door de olievuldop losgenomen. Dat zag er goed uit; er was voldoende olie in het nokkenashuis aanwezig.

Daarmee stond alles op groen voor de tweede fase, het daadwerkelijk starten van het torretje. Daarvoor moesten we eerst de nieuwe bougies monteren, de ontsteking weer aansluiten en het relais voor de brandstofpomp terugplaatsen. Het duurde een kleine twintig seconden voordat de motor aansloeg, maar dat is logisch aangezien er ook een nieuw brandstoffilter geplaatst is en die moet eerst gevuld worden voordat de peut de injectoren bereikt.



Long story short; we hebben de motor een minuut of twee stationair laten lopen; dat was genoeg om aan te tonen dat de motor naar behoren liep en om voldoende olieflow richting de grote fluit te krijgen. Daarmee hebben we tevens bewezen dat we op een functioneel niveau het complexe vacuüm-systeem en de vele aansluitingen van de ontsteking en brandstof inspuiting correct hebben aangesloten. Los van het bereiken van deze mijlpaal vonden wij dat de motor zeker voor een viercilinder echt mooi draait; ik heb geen vibraties of ander mechanisch onheil waargenomen. Sterker nog, stationair loopt de motor mooier dan wat van deze auto in mijn geheugen staat, wat indirect al aangeeft dat de motor al wat langer niet helemaal fris meer was.

Vandaag heeft mijn vader het koelsysteem verder ontlucht en het niveau van de motorolie op peil gebracht, immers het filter was nog leeg en de leiding naar-en van de turbo eveneens. Daarmee komt na exact vier maanden sinds de kick-off van het 'i.e. turbo motorproject een einde aan dit veelbewogen project waarvoor ik eigenlijk geen tijd had. Daarom is het best interessant om over een poosje een 'retrospective' te doen; maar deze kan van mijn lijst af, tenminste bijna :boogie . Blijft over het rijklaar maken zoals nieuwe banden en remmen, maar dat valt voor mij buiten de scope van dit project. Dat schuiven we mooi door naar Arno.

Last but not least; de E39/2 is na een afwezigheid van bijna vijf weken vandaag weer teruggekomen. Daarmee eindigt een ongewild project dat veel aandacht heeft gevraagd en zijn we ook van die Pinda verlost; we hebben weliswaar ons er prima mee gered, maar na vijf weken ging dat 'groene kikker' ding toch wel een beetje ergeren.