Wat heb jij vandaag gedaan?

Als je E21 topic niet ergens anders past. Link: Hoe plaats ik foto's en filmpjes?
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Wondermike »

Ow ja en het dashboard overzetten natuurlijk :popcorn


So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by 323baur »

Dacht het niet..:)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

Vanmiddag heb ik de pakking van het oliefilterhuis van de E39/2 vervangen en tegelijkertijd de druksensor meegenomen. Op zich viel deze klus wel mee (vier uur), maar helaas geen positief resultaat. De lekkage is verdwenen, maar ik krijg nog steeds 'çheck engine oil level' melding en na een uurtje stilstand duurt het weer 3sec voordat het oliedruk lampje uit is (ARRRGH)

Dus toch de overdrukklep in het oliefilterhuis ?
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

check oil level is een aparte issue, maar 3 sec voordat het lampje uit is, is idd wel aaaargh!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

@Jeroen,

Gisteren had ik teveel haast om echt goed naar het terugslagventiel te kijken; maar dank zij de 18Mpix van de TZ40 heb ik een aantal goede detailfoto's kunnen maken.

Image

M.i is duidelijk kerf-schade te zien van de terugslagklep in het aluminium. Hierdoor loopt de olie in het oliefilter terug naar het karter. Dit verklaart eveneens dat ik 0,5ltr minder kon bijvullen dan de BMW-spec.

Nu snel een nieuw oliefilterhuis bestelllen!
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by uwbuurman »

Aan de andere zijde zie ik dat ook terug. Balen!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Ja die heeft nog wel wat beschadigingen dus ligt echt te klapperen lijkt het wel. Heb ik bij de mijne niet waargenomen maar bij mij gaat het oliedruklampje ook aanzienlijk sneller uit (< 1 sec). Dacht in eerste instantie nog aan de terugslagklep op de oliepomp zelf maar dit is iig een punt dat pleit voor vervanging.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

Het nieuwe oliefilterhuis voor de M54 is ook binnen; nu nog even vier uur aan tijd vrijmaken.

Image
Carpe Diem, Raymond
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by gerrit323 »

Op aanraden van Raymond en Jeroen (waarmee ik tijdens de eifeltrip een leerrijk onderonsje heb gehad over oliën) voor de e21 en de 2.7 mobil extended life 10w60 besteld .. de cabrio krijgt deze ook als hij terug wordt ingeschreven in juli

De 1000km oude castrol edge gaat er bij deze beide wagens uit, ik rij er toch redelijk sportief en hoogtoerig mee dus geen risico's wat dat betreft
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

:thumbsup

Zou zomaar kunnen dat ik hier ook alles op dat sap zet. De 320iS heeft het al, maar ook voor de 323i zal het geen kwaad kunnen en dan misschien de 330i ook maar meenemen.

Raymond: succes met plan B!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bmw328ie21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 675
Joined: Wed Mar 25, 2009 8:39 pm
Location: Heemskerk

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by bmw328ie21 »

Weten jullie eigenlijk of deze olie (Mobil extended life 10 W 60 ) ook geschikt is voor mijn M30 motor?
Ik heb nu olie van kroon erin zitten.
Groetjes sven
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

In principe gaat voor alle conventionele BMW blokken natuurlijk hetzelfde verhaal op vwb ZDDP etc (eerdere discussie) dus in mijn ogen speelt de kans op overmatige slijtage net zo goed bij M10, M20 en M30 en is de Mobil EL één van de weinige producten die nog een afdoende bescherming biedt.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1448
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by raymondw »

:driving Ik heb de M54 nog op TWS staan...maar ondanks dat de M54Bxx ook profiteert van het hoge ZDDP gehalte van EL, ben ik wat nerveus over de gevolgen van het 1300ppm gehalte voor de levensduur van beide KAT's. Die gaat namelijk naar beneden en ik heb voor mijzelf de afweging gemaakt of de voordelen wel opwegen tegen de nadelen.

Als ik eerlijk ben denk ik dat pitting en de dientengevolge hebbende thermische delaminatie bij de M52(tu)/M54 niet echt voorkomt aangezien de motorbelasting IRL vele malen lager is dan bij een S14/S38 en M88. Tenminste bij mij wel.

M30/M20 zonder KAT => het hoge ZDDP gehalte kan geen kwaad, maar bij lange na niet zo kritisch als bij de DOHC en hoogtoerige M88/S14/S38/S50! Maar gezien de subjectieve ervaringen met EL op S38/M88 denk ik dat ook een zwaar belaste M20/M30 hier baat bij heeft.

M30/M20 met KAT => Zolang er geen onomstotelijk bewijs is van pitting zou ik bij TWS blijven (juiste vanwege de KAT). Als het ietsje meer ZDDP mag zijn, dan Liqui Moly 10W60. Die heeft dacht ik 950ppm aan fosfor!

S38 met KAT => De levensduur van de KAT's is ondergeschikt aan de kostprijs van een motorrevisie. Dus altijd EL 10W60 of als de gebruiks-temperatuur dat toelaat, Motul 300V 15W50 (geen koude temperaturen).

opmerking: Op enkele uitzonderingen na ben ik geen pleitbezorger van dunne oliën zoals 0Wxx of 5Wxx. Toegegeven, die hebben zo hun voordelen bij koude starts etc..., maar deze vertrouwen zwaar op de polymeer-ketens die nodig zijn om een 0W of 5W basis olie zo temperatuur stabiel te krijgen. Het probleem is dat deze polymeer-ketens onderhavig zijn aan thermische stress en uiteen kunnen vallen. Wanneer dat gebeurt (en dat is een kwestie van levensduur) vervalt de olie tot zijn temperatuur-curve die gebaseerd is op een van de wetten van Newton en dan is de viscositeit en daarmee de oliedruk bij bedrijfstemperatuur vele malen lager dan wat je zou verwachten. Ik had in de Eiffel een hele leuke discussie hierover met Gerrit die dit effect in een vroeg stadium al kon waarnemen a.d.h.v de oliedruk meter in een van zijn auto's.
Carpe Diem, Raymond
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by Jeroen »

Nuttige aanvullende info, dank daarvoor Raymond.

En die discussie en de oliedrukervaringen zoals besproken in de Eifel idd zijn overduidelijk, weg met die pisdunne olie voor onze blokjes.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat heb jij vandaag gedaan?

Post by gerrit323 »

een nieuwe .. en onverwacht competitieve hobby gaan beoefenen .. autoracen in het klein.

Slotcarracing .. moeilijker dan ik dacht maar wel een serieuze uitdaging om die wagentjes onder controle te houden ...

Mijn eerste bolide is besteld .. er zullen er meerdere volgen ...

Image

De baan zelf is 24m lang en er wordt met 6 wagens tegelijk gereden , wedstrijdjes duren 18 min met telkens stints van 3 min.

Leuk om de dode tijd in de herfst en winter op te vullen ...

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
Post Reply