Wat heb jij vandaag gedaan?
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat heb jij vandaag gedaan?
Ow ja en het dashboard overzetten natuurlijk 

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

Dacht het niet..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Vanmiddag heb ik de pakking van het oliefilterhuis van de E39/2 vervangen en tegelijkertijd de druksensor meegenomen. Op zich viel deze klus wel mee (vier uur), maar helaas geen positief resultaat. De lekkage is verdwenen, maar ik krijg nog steeds 'çheck engine oil level' melding en na een uurtje stilstand duurt het weer 3sec voordat het oliedruk lampje uit is (ARRRGH)
Dus toch de overdrukklep in het oliefilterhuis ?
Dus toch de overdrukklep in het oliefilterhuis ?
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
check oil level is een aparte issue, maar 3 sec voordat het lampje uit is, is idd wel aaaargh!
Regards/groeten, Jeroen
@Jeroen,
Gisteren had ik teveel haast om echt goed naar het terugslagventiel te kijken; maar dank zij de 18Mpix van de TZ40 heb ik een aantal goede detailfoto's kunnen maken.

M.i is duidelijk kerf-schade te zien van de terugslagklep in het aluminium. Hierdoor loopt de olie in het oliefilter terug naar het karter. Dit verklaart eveneens dat ik 0,5ltr minder kon bijvullen dan de BMW-spec.
Nu snel een nieuw oliefilterhuis bestelllen!
Gisteren had ik teveel haast om echt goed naar het terugslagventiel te kijken; maar dank zij de 18Mpix van de TZ40 heb ik een aantal goede detailfoto's kunnen maken.

M.i is duidelijk kerf-schade te zien van de terugslagklep in het aluminium. Hierdoor loopt de olie in het oliefilter terug naar het karter. Dit verklaart eveneens dat ik 0,5ltr minder kon bijvullen dan de BMW-spec.
Nu snel een nieuw oliefilterhuis bestelllen!
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
Ja die heeft nog wel wat beschadigingen dus ligt echt te klapperen lijkt het wel. Heb ik bij de mijne niet waargenomen maar bij mij gaat het oliedruklampje ook aanzienlijk sneller uit (< 1 sec). Dacht in eerste instantie nog aan de terugslagklep op de oliepomp zelf maar dit is iig een punt dat pleit voor vervanging.
Regards/groeten, Jeroen
Het nieuwe oliefilterhuis voor de M54 is ook binnen; nu nog even vier uur aan tijd vrijmaken.

Carpe Diem, Raymond
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
Op aanraden van Raymond en Jeroen (waarmee ik tijdens de eifeltrip een leerrijk onderonsje heb gehad over oliën) voor de e21 en de 2.7 mobil extended life 10w60 besteld .. de cabrio krijgt deze ook als hij terug wordt ingeschreven in juli
De 1000km oude castrol edge gaat er bij deze beide wagens uit, ik rij er toch redelijk sportief en hoogtoerig mee dus geen risico's wat dat betreft
De 1000km oude castrol edge gaat er bij deze beide wagens uit, ik rij er toch redelijk sportief en hoogtoerig mee dus geen risico's wat dat betreft
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
- Jeroen
- Site Admin
Zou zomaar kunnen dat ik hier ook alles op dat sap zet. De 320iS heeft het al, maar ook voor de 323i zal het geen kwaad kunnen en dan misschien de 330i ook maar meenemen.
Raymond: succes met plan B!
Regards/groeten, Jeroen
- bmw328ie21
- E21 VIP

Weten jullie eigenlijk of deze olie (Mobil extended life 10 W 60 ) ook geschikt is voor mijn M30 motor?
Ik heb nu olie van kroon erin zitten.
Groetjes sven
Ik heb nu olie van kroon erin zitten.
Groetjes sven
- Jeroen
- Site Admin
In principe gaat voor alle conventionele BMW blokken natuurlijk hetzelfde verhaal op vwb ZDDP etc (eerdere discussie) dus in mijn ogen speelt de kans op overmatige slijtage net zo goed bij M10, M20 en M30 en is de Mobil EL één van de weinige producten die nog een afdoende bescherming biedt.
Regards/groeten, Jeroen
Als ik eerlijk ben denk ik dat pitting en de dientengevolge hebbende thermische delaminatie bij de M52(tu)/M54 niet echt voorkomt aangezien de motorbelasting IRL vele malen lager is dan bij een S14/S38 en M88. Tenminste bij mij wel.
M30/M20 zonder KAT => het hoge ZDDP gehalte kan geen kwaad, maar bij lange na niet zo kritisch als bij de DOHC en hoogtoerige M88/S14/S38/S50! Maar gezien de subjectieve ervaringen met EL op S38/M88 denk ik dat ook een zwaar belaste M20/M30 hier baat bij heeft.
M30/M20 met KAT => Zolang er geen onomstotelijk bewijs is van pitting zou ik bij TWS blijven (juiste vanwege de KAT). Als het ietsje meer ZDDP mag zijn, dan Liqui Moly 10W60. Die heeft dacht ik 950ppm aan fosfor!
S38 met KAT => De levensduur van de KAT's is ondergeschikt aan de kostprijs van een motorrevisie. Dus altijd EL 10W60 of als de gebruiks-temperatuur dat toelaat, Motul 300V 15W50 (geen koude temperaturen).
opmerking: Op enkele uitzonderingen na ben ik geen pleitbezorger van dunne oliën zoals 0Wxx of 5Wxx. Toegegeven, die hebben zo hun voordelen bij koude starts etc..., maar deze vertrouwen zwaar op de polymeer-ketens die nodig zijn om een 0W of 5W basis olie zo temperatuur stabiel te krijgen. Het probleem is dat deze polymeer-ketens onderhavig zijn aan thermische stress en uiteen kunnen vallen. Wanneer dat gebeurt (en dat is een kwestie van levensduur) vervalt de olie tot zijn temperatuur-curve die gebaseerd is op een van de wetten van Newton en dan is de viscositeit en daarmee de oliedruk bij bedrijfstemperatuur vele malen lager dan wat je zou verwachten. Ik had in de Eiffel een hele leuke discussie hierover met Gerrit die dit effect in een vroeg stadium al kon waarnemen a.d.h.v de oliedruk meter in een van zijn auto's.
Carpe Diem, Raymond
- Jeroen
- Site Admin
Nuttige aanvullende info, dank daarvoor Raymond.
En die discussie en de oliedrukervaringen zoals besproken in de Eifel idd zijn overduidelijk, weg met die pisdunne olie voor onze blokjes.
En die discussie en de oliedrukervaringen zoals besproken in de Eifel idd zijn overduidelijk, weg met die pisdunne olie voor onze blokjes.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- My E21(s): '82 e21 323i hartge
een nieuwe .. en onverwacht competitieve hobby gaan beoefenen .. autoracen in het klein.
Slotcarracing .. moeilijker dan ik dacht maar wel een serieuze uitdaging om die wagentjes onder controle te houden ...
Mijn eerste bolide is besteld .. er zullen er meerdere volgen ...

De baan zelf is 24m lang en er wordt met 6 wagens tegelijk gereden , wedstrijdjes duren 18 min met telkens stints van 3 min.
Leuk om de dode tijd in de herfst en winter op te vullen ...
Gerrit
Slotcarracing .. moeilijker dan ik dacht maar wel een serieuze uitdaging om die wagentjes onder controle te houden ...
Mijn eerste bolide is besteld .. er zullen er meerdere volgen ...

De baan zelf is 24m lang en er wordt met 6 wagens tegelijk gereden , wedstrijdjes duren 18 min met telkens stints van 3 min.
Leuk om de dode tijd in de herfst en winter op te vullen ...
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
1994 e36 m3
2010 golf gti