316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Eventueel kan je zelf ook heel veel doen met een touwtje hoor :thumbsup
Stuur wel eerst recht zetten en blokkeren.


So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Het vrouwtje rijd nu een week in de 316 en begint soms al wat negatief te worden.

*Met die hele kleine stadsritjes zuipt deze toch wel wat meer.
*Hij valt soms uit na het starten. Nu is dit iets wat ze deels weleens veroorzaakt heeft met teveel gasgeven en dan verzuipen maar gisteren was het wat extremer.

Dus het eerste probleempje komt eraan.

De koude start is fantastisch, de motor loopt gelijk mooi vlak maar valt dan na ongeveer 20 seconden ineens uit.
-Als je nu heel lang door blijft starten dan begint ze wat sputterend en stinkend naar benzine aan te slaan.

-Als je 5 seconden zou wachten dan slaat ze gewoon weer aan en loopt redelijk strak maar de kans is dan dat ze wederom uitvalt.

Het extreme is dat ze nu ook soms uitvalt als ze warm is. Bij stationair draaien en tijdens het rijden ook. Hier hetzelfde verhaal, lang doorstarten en ze gaat stotend beginnen of heel even wachten en ze start probleemloos. Als ze draait draait ze heel mooi en de CO-waarden zijn ook gewoon goed.

*Het contact/koelingsplaatje van de ontstekingsmodule heb ik al opgezuiverd en goed gemonteerd maar dat is het niet.
Iemand ervaring hierin voordat ik er weer vele euro's instop?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

hmmm dat is minder, ik kan je helaas niet helpen want ik ben een leek wat carburateurs betreft.
(Ik ging er van uit dat jij de expert in deze was :o )

Maar dit is voor je vrouw niet leuk, ze raken dan snel het vertrouwen kwijt en willen dan iets "nieuwers".
Dus ik hoop dat je het snel kan fixen.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by 323baur »

Ik reageer even niet...ben net uit het dal aan het klimmen
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Ze begrijpt heel goed dat een oudere auto dit kan hebben.


Wat betreft expert........ Dat wordt steeds beter zo want ik ben me nu aan het verdiepen zeg maar :mrgreen:
geloof me ook dit komt helemaal goed hoor. Ik heb maar twee BMW's waar geld in gaat en gewoon een dagelijkse auto erbij dus het is geen ramp.(nog niet dan)

Misschien ben ik al wel wat verder ondertussen.

Op de carburateurs zitten zogenaamde "magnetische stationairsproeiers" dit zijn eigenlijk een soort luchtschuiven die dan om de gasklep(lees luchtklep) heen een stroming geven om zo een stationair mengsel te kunnen verzorgen. Nu is het zo dat als je die stekker losmaakt dan zou de auto moeten uitvallen want dan moet die klep dichtvallen. Dit doet de 316 dus niet. Ze loopt wel wat beroerder maar valt niet uit. Wellicht dat ik het eens hier in ga zoeken. Hier is namelijk wel het gehele mengsel op afgesteld dus dat zou zomaar verkeerd kunnen zijn.

Er zijn eigenlijk nog maar drie dingen die ik kan vervangen want de rest is allemaal al nieuw :?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Wondermike »

Ze begrijpt heel goed dat een oudere auto dit kan hebben.
Lol, ik heb nu een klagende vrouw die vindt dat het tijd wordt dat "haar" 525i weer eens op de weg komt.
(ze heeft nog gelijk ook staat al bijna 3 maanden in de garage :oops: )
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Je "geeft" ze een oldtimer zodat je ongestoord je BMW hobby kan doen en soms wat extremer geld kan uitgeven maar "hun" BMW's moeten dan wel blijven rijden ten aller tijden! :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2971
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by loentje »

stationairsproeiertje al eens doorgeblazen en een benzinefiltertje ertussen helpt ook wel eens.

groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Wat jij bedoeld is dan de luchtsproeier.

Dit is de electromagnetische luchtschuif.

De rest is namelijk brandschoon en inderdaad een brandstoffilter zit ertussen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by uwbuurman »

He Peter, lastig! En die die 316 meer zuippt dan dat colablikje, tjsa, dat kan je verwachten. (pssstt heb je al uitgelegd dat hele korte stukjes beter gefietst kan worden das gezonder, voor haar en de auto :bag)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:He Peter, lastig! En die die 316 meer zuippt dan dat colablikje, tjsa, dat kan je verwachten. (pssstt heb je al uitgelegd dat hele korte stukjes beter gefietst kan worden das gezonder, voor haar en de auto :bag)
Geloof me dat weet ze wel. Ze is afgelopen jaar niet voor niets ruim 30 kg kwijt geraakt :thumbsup
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19109
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by uwbuurman »

30!!!!! :shock: :thumbsup :thumbsup
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by gerrit323 »

Dit zijn de minder leuke dingen van oude wagens rijden .. maar goed, ze zijn inmiddels 30 jaar oud ... suc6 met de zoektocht naar de diagnose :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12119
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Peter V. »

Toch vandaag weer even gekeken bij de 316.

Bij de carburateur alles nagekeken/ afstellingen checken en eigenlijk tot de conclusie gekomen dat daar weinig mis kan zijn. Toen een start geprobeerd maar ze wilt helemaal niet. Eigenlijk hetzelfde als een ander forumlid (Bartgouda).

Na de basiscontrole blijkt er geen vonk te zijn. Maar eens kijken wat er nu kapot is?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29898
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 316, 1980 SAPHIR BLAU.

Post by Jeroen »

Vaak is dat toch de pulsgever van de ontsteking of de ontstekingsmodule (zwarte blokje kastje dingetje). Module wel met koelpasta teruggezet? Maakt goede massa? Evt even een andere proberen?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply