12 september: de verborgen maatregelen en met name de MRB
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Ook dan moet je een behoorlijk aantal kilometers maken wil het voordelig zijn om een oldtimer te rijden... maar ik zou nog niets doen zolang de regeling nog niet ingegaan is. De diverse belangengroeperingen zeggen toch nog mogelijkheden te zien dat de invoering zal afketsen. Ik ben benieuwd.
Regards/groeten, Jeroen
- Vasco de Gama
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 50
- Joined: Tue Mar 05, 2013 9:42 am
- My E21(s): 315
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Inderdaad, dat is vooralsnog de beste keuze. Het blijft toch speculeren op dit moment.
- Guido
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 189
- Joined: Thu Jan 05, 2006 9:25 pm
- My E21(s): '82 323i Polaris
- Location: Netherlands
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Haha. Helemaal waar.Jeroen wrote: We rekenen ons allemaal rijk met een MRB vrije auto en betalen dan meer bij aanschaf, hebben meer onderhoud, toch maar een taxatie en all risk verzekering, een bovengemiddeld verbruik... een MRB vrije auto zal nooit een geweldig voordelige keuze zijn maar we houden onszelf graag voor de gek.
Oh ja, je vergeet er nog één: lekker RON 98 tanken omdat ie daar zo lekker op loopt. En daarom natuurlijk ook nog eens omrijden!

Iets wat ik steeds moeilijker kan uitleggen aan de financiele-directie (vrouw)
323i 1982 Polaris / Atlantic Blue interior
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Op 102 loopt 'ie nog beter maar dat betekent elke keer weer 3500 km omrijden. Kostbaar maar wel een dikke grijns haha!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11875
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Jaaaaa, wanneer gaan we weer een stukkie omrijden?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Ik werd ongeduldig dus dat ben ik op dit moment al aan het doen, samen met Gerrit. Groeten uit de Champagne en de Ardennen.


Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Lekker!! Mooier weer dan hiero! Vandaag 11 graden en harde wind.
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12119
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
In België zijn de regels ook veranderd.
http://www.bfov.be/images/frontpage/communique_NL.pdf
Allemaal maar emigreren dan?
http://www.bfov.be/images/frontpage/communique_NL.pdf
Allemaal maar emigreren dan?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- martin318
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 55
- Joined: Wed Apr 24, 2013 6:34 pm
- My E21(s): E30 316 1986 Wit.
E30 316 1991 Silver. - Location: Valthermond (DR)
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Okee dat word koffers pakken morgen 
Was gister avond nog op nieuws dat hier in NL ondertussen de uitvoer van (oldtimers) is verdubbeld en met name de Mercedes van het type 190 gek he ?????????

Was gister avond nog op nieuws dat hier in NL ondertussen de uitvoer van (oldtimers) is verdubbeld en met name de Mercedes van het type 190 gek he ?????????
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Nieuwsbrief van http://www.vrijstellingoldtimer.nl voor wie zich nog niet had geregistreerd:
In ons dossier voor de politiek is een goede cijfermatige onderbouwing van essentieel belang. Daarom bestudeert het team van VrijstellingOldtimer op dit moment grote hoeveelheden gegevens over oldtimers van het CBS, NAP, RDW en PBL. Op basis van deze gegevens willen wij aantonen dat het de afspraak over de afschaffing van de MRB-vrijstelling in het regeerakkoord en het daarop volgende “40-jaar-compromis” onrechtmatig en onzorgvuldig tot stand zijn gekomen.
Helaas verstrekken al deze gegevens geen enkel inzicht in de consequenties van dit voorgenomen beleid en kunnen we hiermee niet bewijzen dat het beoogde bedrag van 137 miljoen nooit opgehaald zal worden. En juist dat kan van doorslaggevend belang zijn in deze actie, zoals wij in onze vorige actie voor de bijtelling van Youngtimers hebben geleerd.
Daarom vragen wij de aandacht van alle eigenaren van voertuigen met een bouwjaar van 1974 t/m 1987 voor onze eerste enquête over de gevolgen van het “40-jaar-compromis”.
Indien u nog niet precies weet wat het “40-jaar-compromis” voor u gaat inhouden, adviseren wij u onze informatiepagina hierover te raadplegen alvorens de enquête in te vullen.
In de enquête wordt u gevraagd naar wat u gaat doen als het compromis per 01-10-2014 in de wet wordt vastgelegd. Omdat dit per brandstofsoort verschillend kan zijn wordt u eerst verzocht de brandstofsoort selecteren. Om financiële gevolgen voor de overheid nauwkeurig te kunnen berekenen hebben we wij ook enkele basisgegevens van uw voertuig(en) nodig, alsook uw (geschatte) gemiddelde jaarkilometrage. Heeft u meer dan één oldtimer, dan wordt u verzocht de enquête voor elk voertuig in te vullen. Meld je ook aan om deel te nemen aan de enquête op http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Dank voor uw medewerking!
Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer
In ons dossier voor de politiek is een goede cijfermatige onderbouwing van essentieel belang. Daarom bestudeert het team van VrijstellingOldtimer op dit moment grote hoeveelheden gegevens over oldtimers van het CBS, NAP, RDW en PBL. Op basis van deze gegevens willen wij aantonen dat het de afspraak over de afschaffing van de MRB-vrijstelling in het regeerakkoord en het daarop volgende “40-jaar-compromis” onrechtmatig en onzorgvuldig tot stand zijn gekomen.
Helaas verstrekken al deze gegevens geen enkel inzicht in de consequenties van dit voorgenomen beleid en kunnen we hiermee niet bewijzen dat het beoogde bedrag van 137 miljoen nooit opgehaald zal worden. En juist dat kan van doorslaggevend belang zijn in deze actie, zoals wij in onze vorige actie voor de bijtelling van Youngtimers hebben geleerd.
Daarom vragen wij de aandacht van alle eigenaren van voertuigen met een bouwjaar van 1974 t/m 1987 voor onze eerste enquête over de gevolgen van het “40-jaar-compromis”.
Indien u nog niet precies weet wat het “40-jaar-compromis” voor u gaat inhouden, adviseren wij u onze informatiepagina hierover te raadplegen alvorens de enquête in te vullen.
In de enquête wordt u gevraagd naar wat u gaat doen als het compromis per 01-10-2014 in de wet wordt vastgelegd. Omdat dit per brandstofsoort verschillend kan zijn wordt u eerst verzocht de brandstofsoort selecteren. Om financiële gevolgen voor de overheid nauwkeurig te kunnen berekenen hebben we wij ook enkele basisgegevens van uw voertuig(en) nodig, alsook uw (geschatte) gemiddelde jaarkilometrage. Heeft u meer dan één oldtimer, dan wordt u verzocht de enquête voor elk voertuig in te vullen. Meld je ook aan om deel te nemen aan de enquête op http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Dank voor uw medewerking!
Wouter van Embden, VrijstellingOldtimer
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19109
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Heb ik allang gedaan, van de week. Blijf die gast, zo met dat leren jackje, een Jacobse en van Es kloon vinden...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Eens, gewoon overhemmetje en klaar had er een stuk serieuzer cq professioneler uitgezien...
Regards/groeten, Jeroen
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29898
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 12 september: de verborgen maatregelen en met name de MR
Vrijstellingoldtimer.nl wrote:
Vorige week stuurden wij u een verzoek om medewerking te verlenen aan onze enquête. Dat hebben wij geweten! Wij hebben inmiddels al meer dan 9.000 reacties ontvangen. Later zullen wij hier nog uitgebreid op terug komen. Op dit moment willen wij u de volgende belangrijke resultaten niet onthouden:
Het 40-jaars compromis zou - volgens het Ministerie van Financiën - € 137 miljoen per jaar moeten opleveren. U zult begrijpen dat deze belastinginkomsten voornamelijk bij de auto's met bouwjaar 1974 t/m 1987 op LPG of diesel vandaan moeten komen. Immers: zij gaan bij dit compromis het volledige tarief betalen. Volgens onze berekeningen zou deze groep bijna 90% van de begrote € 137 miljoen op moeten brengen.
Uit de door u in onze enquête gegeven antwoorden blijkt dat minder dan 10% van de berijders op LPG of diesel de volledige MRB zal gaan betalen. Meer dan 90% kiest er voor om iets anders te doen met hun oldtimer. Iets waar (vrijwel) geen inkomsten voor de overheid tegenover staan. Te denken valt dan aan schorsen of exporteren. Een keihard bewijs dat deze lastenverzwaring bij lange na niet het geraamde bedrag zal opbrengen!
Wij gaan de resultaten van de enquete verder uitwerken en meenemen in ons dossier voor de politiek. Wij willen u hartelijk danken voor uw medewerking aan deze enquête. U ziet: de strijd komt nu goed op gang. Wij zullen niet loslaten totdat de maatregel van tafel is!
http://www.vrijstellingoldtimer.nl
Regards/groeten, Jeroen